Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

#denfølelsen

Startet av Aspiranten, fredag 11. mai 2012, klokken 23:42

« forrige - neste »

Aspiranten

#denfølelsen når en uvitende person bestemt forteller deg at elbil har de INGEN tro på, og etter bare tre minutter med retorikk takker de for tipset og skal sjekke ut en elbil...  :D

Kjenner du deg igjen?
Nissan Leaf

Leaffen

#1
Det var en bekjent som skulle sitte på, som i utgangspunktet ikke visste at det var en elbil han satt på med. Han trodde han satt seg inn i en vanlig fossilbil.

Det gikk nøyaktig 10 sekunder, så sier vedkommende; "Hva i all verden er dette for en bil... den er jo helt lydløs?"

Da sier jeg litt avventende at "Hva da?.. nei, dette er en vanlig bil... riktignok helt ny..."

Han ga seg ikke, og var enda mer undrende. Begynte å spørre og grave. Til slutt måtte jeg fortelle sannheten. "Dette er en elbil, fremtidens transportmiddel".

I løpet av turen var fyren frelst, og det selv uten å ha sittet bak rattet. Han sa takk for seg med sluttreplikken... "Neste gang blir det elbil på meg og..."

Så ja, denfølelsen kjenner jeg.

Tror vi må bli litt mer forsiktig med markedsføringen vår folkens. Hvis det fortsetter som dette, når vi regjeringens mål alt for fort, og står i fare for å miste alle godene.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Nettulven

Ja, jeg er jo en av de selv :) Nesten iallefall. Ikke at jeg har vært imot elbiler, men har aldri trodd at de har kommet så langt :)
Vi kom inn på butikken for å kjøpe en stor 4WD. Etter en liten introduksjon om Leafen, så tok vi en tur med den bilen vi skulle ha. Men under hele prøveturen så var samtale-emnet Elbilen. Etter en liten prøvetur med den, så ble kontrakta skrevet på Elbil :)
Uten å overdrive, så var det som å se lyset. Jeg innså at dette er den perfekte bilen til den kjøringa som jeg har. Også min samboer. Men innimellom så kjører vi lengre. Derfor beholder vi en fossilbil :)

Hadde noen sagt til meg at jeg kom til å kjøpe meg elbil, så hadde jeg vedda mye på at det kommer ikke til å skje. Men igjen, det er ett svar av uvitenhet.

jagarock

kjørte et par kompiser på fest med elbilen, de ble ihvertfall overraska ;D
"nei hva er dette? er ikke detta en elbil a? du kjører jo i 120! trodde alle elbiler max gikk 80!"
så for dem var det en ny opplevelse ja, tror de kommer til å vurdere det ved neste bil alle mann  :)
Information Research & Analytics @ Smashup Media

arnejorg1

Folk vet alt for lite om elbiler, det har ikke akkurat hvert så store oppslag om elbiler i media. Men folk husker nok det de leste, og ryktene som gikk da de første kom på markedet.
Maks 70 km i timen, 5-7 mil rekkevidde, bare 2 seter, dårlig sikkerhet og alt for små. Det er det mange som tror også i dag. Så når de virkelig får prøve eller hvite mer om de nye elbilene blir de overasket.

Personlig har jeg vist om elbiler i flere år. Jeg har hele tiden hatt lyst på elbil, men rekkevidden og økonomi har stanset meg. Men jeg har hele tiden fulgt med på utviklingen og jeg mener jeg leste om Leaf første gang for 2 år siden. Jeg fikk veldig lyst på den, men bestemte meg ikke for kjøp før i fjord høst.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

i_expect

Jeg begynner å bli litt lei av å alltid måtte forsvare kjøpet av elbil. For mange er det et mål å "ta" deg virker det nesten som. ??? Selv om vi har fått veldig mange positive tilbakemedlinger etter en opptreden i avisa her om dagen, så er det nesten enda flere nå som skal "motbevise" at vi kan greie oss med elbil (spiller ingen rolle om jeg forsøker å si at vi faktisk enda ikke har leid en bil til lengre turer i vinter selv om vi trodde vi måtte det oftere enn hva behovet hittil har vært).

Men jeg har begynt å si at: "nei, elbil funker nok ikke for deg, så du bør nok la være å kjøpe. Dessuten så beholder jeg da kanskje fordelene for meg selv en god stund til".  :)

Jeg lurer bare på hva problemet folk ser når Tesla kommer med "nok til å kjøre umenneskelig langt i løpet av en dag-kapasitet". Dvs, jeg vet allerede hva det er for noe, for jeg har allerede fått høre det: "Halv milion??? Kjøper aldri bil til en halv milion jeg..."

Nei, det er nok desverre en inngrodd skeptisk til nye ting fortsatt i dette samfunnet.  ;D
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

RuneW

Jeg har hørt elbilister bli kalt "snyltere som ikke tar samfunnsansvar og betaler avgifter slik andre bilister gjør"...  ::)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cra

Sitat fra: RuneW på mandag 14. mai 2012, klokken 13:05
Jeg har hørt elbilister bli kalt "snyltere som ikke tar samfunnsansvar og betaler avgifter slik andre bilister gjør"...  ::)

Ha ha ha!!! Det må vel være dagens!!!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Hahaha, den sjalusien den sjalusien  ;D

Og når de omsider kjøper en elbil, da er alt selvfølgelig glemt...  ::)
Nissan Leaf

Espen Hugaas Andersen

Nja, tror egentlig ikke det handler om sjalusi.

Elbiler har en litt rar effekt på visse individer, som jeg egentlig tror går på indentitesfølelsen relatert til biler. Folk ser på bilen sin som en forlengelse av seg selv, sitt ansikt utad, så når det kommer noen og kritiserer det at de kjører den bilen de kjører, så kritiserer man dem som person. Så klart er det å kjøre elbil på ingen måte kritikk av andre, men disse folkene tolker det på den måten. Elbilister har valgt bort noe de anser som en viktig del av livet, og en viktig del av seg selv, så jeg tror at egentlig prøver de å overtale seg selv om at elbiler ikke er et alternativ.

Det blir litt som at sterkt religiøse kan ta det som en personlig fornærmelse hvis noen sier de er ateist, som et eksempel. Det går på at de føler ateistens eksistens er en trussel mot deres identitet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

i_expect

Sitat fra: RuneW på mandag 14. mai 2012, klokken 13:05
Jeg har hørt elbilister bli kalt "snyltere som ikke tar samfunnsansvar og betaler avgifter slik andre bilister gjør"...  ::)

:) Har også fått lignende formuleringer. Svarer da at de også er velkomne til å snylte, før jeg legger til at det jo faktisk er en del avgifter på strøm også som jo de klagde på i fjor vinter  ;D
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

daggad

SitatDet blir litt som at sterkt religiøse kan ta det som en personlig fornærmelse hvis noen sier de er ateist, som et eksempel. Det går på at de føler ateistens eksistens er en trussel mot deres identitet.

He he jeg er begge deler, Ateist og Elbilist. Er ikke så avhengig av at det opprettes elparkeringer utenfor kirka akkurat..!  :D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: daggad på mandag 14. mai 2012, klokken 14:39
SitatDet blir litt som at sterkt religiøse kan ta det som en personlig fornærmelse hvis noen sier de er ateist, som et eksempel. Det går på at de føler ateistens eksistens er en trussel mot deres identitet.
He he jeg er begge deler, Ateist og Elbilist. Er ikke så avhengig av at det opprettes elparkeringer utenfor kirka akkurat..!  :D

Ha ha!! Du har snart terga på deg alle du da, daggad. Og med habitten på bildet terger du vel på deg de fleste utenfor sunnmøre, pluss de suynnmåringene som heier på Molde.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

i_expect

Sitat fra: daggad på mandag 14. mai 2012, klokken 14:39
SitatDet blir litt som at sterkt religiøse kan ta det som en personlig fornærmelse hvis noen sier de er ateist, som et eksempel. Det går på at de føler ateistens eksistens er en trussel mot deres identitet.

He he jeg er begge deler, Ateist og Elbilist. Er ikke så avhengig av at det opprettes elparkeringer utenfor kirka akkurat..!  :D

Nå blir jo av og til folk som er sterkt engasjert for noe (feks elbilfolket) nesten sett på som religiøse i sin overbevisning, så vi har kanskje en utfordring selv...?  ???

Men som en representant for det som kalles for "sterkt religiøse" og samtidig sterkt opptatt av miljø og ressursproblematikken så ser jo av og til folk fra begge ytterkantene i norsk politisk landskap kan se på meg som et noe snodig menneske.... :D

Hadde forøvrig en diskusjon i dag med noen hvor det ble sagt at nei, de kunne nok ikke hatt elbil, da de må ha muligheten til å slippe å planlegge i hverdagen... Jeg gikk da.... (og forsøkte å forestille meg gården der som ingen skulle tru at nokon kunne bu hvor disse folka jo må bo) ::)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

keca

Vel, hvor man bor er vel ikke akkurat det som legger grunnlaget for vurderingen om man kan ha elbil eller ikke. Om man da hadde bodd så avsidesliggende er det vel heller hvor mye og langt man kjører i hverdagen som teller. Nå vet ikke jeg om du hadde mere bakgrunnstoff om hverdagen til de du diskuterte med før du gikk. Det er ikke særlig mye lengre jeg skulle måtte kjørt før elbil ikke hadde vært aktuelt. Å ja, jeg synes faktisk at det innimellom er litt slitsomt å måtte planlegge hverdagen enda mere enn tidligere. Jeg har også en vanlig bil som også brukes daglig og som kommer elbilen til unnsetning ofte. Så en vurdering av andres hverdag og hva som passer andre er vel ikke lett å avgjøre. For min del kan jeg gjerne være behjelpelig med å utgi informasjon til de som lurer, både negative og positive ting. Det er ikke en religion jeg skal prakke på noen, folk må da få resonere og vurdere ut i fra sitt eget behov, og hvis de da synes etter litt småprat at dette nok ikke er noe for dem, respekterer jeg da det. Føler ikke at de er så dumme at jeg går bare fordi man selv har "sett lyset". Men så har jeg aldri selv vært noen innbitt troende til noe som helst. Er det ikke sånn at selv presten tviler innimellom.

Da det gjelder den diskusjonen som gikk på at elbilister var snyltere, var jeg selv litt aktiv i diskusjonen(altså på lag med elbilistene) Men her ble det etterhvert så useriøse argumenter at her valgte jeg å gi meg og gå. Man vurderer ting forskjellig, men der inne var det virkelig mange sneversynte meninger, at f.eks at hvis ikke det hadde kjørt noen biler i veien for bussene hadde ikke bussene vært forsinket. For biler lagde jo bare kø... Men igjen, litt det samme med at man kun ser seg selv og sitt og regner med at alle rundt seg har de samme behovene, merkelig hvis noen trenger å kjøre lengre enn deg selv på en dag, eller at ikke alle de som kun har en bil kan ha elbil. Man kan jo bare ta bussen dit man skal, for buss går det alle steder og boligprisene er ikke så ille i Oslo, mente ei på stortinget som hadde fått en leilighet der inne, egen privatsjåfør og en god lønn slik at taxi på fritiden ikke var noe problem. Og da at hun selv tror på dette, at dette er likt for alle i hele landet er veldig snevert da...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA