Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tazzari vs Leaf + litt generelt

Startet av JonasB, lørdag 23. juni 2012, klokken 18:25

« forrige - neste »

JonasB

Hei,

Har ingen erfaring med El-bil.

Er nå innom tanken å kjøpe fordi jeg trenger en billig bil til å bruke fram og tilbake til jobb, samt kjøring i lokalmiljøet. Det at det er 50% mindre fordelbeskatning er vel det som vipper over til El-bil.

Har sett litt på Tazarri Evo og Speedster. Liker det sporty designet, størrelsen og at den koster rundt 200k.

Av disse er nok uten kabriolet det smarteste valget, men jeg vil jo høre deres meninger. Er kabriolet dumt å velge i en slik bil?

I begge tilfelle er vinterpakka et must.

I andre enden så har vi jo Leaf. Dette virker jo som det mest fornuftige kjøpet i forhold til at det er en større bil mer egnet for norske forhold. Designet er ikke så sporty som tazzari. Virker som om det er mer bil for pengene her, men det et også 100k mer i engangssum.


Også er det dette med lading. Jeg ser feks at tazzari tilbyr 3 forskjellige ladere.

To 220v og to 380v. Varier fra 10t til 1-2t ladingstid. Hvilke av disse er mest egnet?

Jeg regner med at 380v er slik trepolet stikkontakt? Vet vi har dette på jobben, men kan jeg få lagt opp slik i garasjen hjemme også? Ved å velge en 380v lader så eliminerer jeg vel helt å kunne lade med vanlig stikkontakt?

Er det dette man kaller trestegslading?


Beklager alle spørsmålene, men setter veldig stor pris på litt tilbakemeldinger og at dere hjelper en nybegynner.

Mvh Jonas

elektrolux

Det var en utrolig sammenligning.

Selv om Tazzarien ser mer sporty ut, er det Leaf'en som trekker det lengste strået i alle andre kategorier.

Prisene du oppgir virker dyre.

I dagens marked ville jeg tatt en av trillingene med i beregningen.

Nå får f.eks Acar inn 2012 modeller av Citroen C-Zero til 175000 NOK.

Ellers er det flust med klassiske Elbiler til gode priser, men nytt eller nesten nytt er jo greit det også.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

#2
Hei, Jonas og velkommen til elbilforum.

Stiller noen spørsmål tilbake: Hvor langt er det mellom hjem og jobb, er det motorvei, stor høydeforskjell? Kan du lade på jobb? Hvor mange passasjerer behøver du å ta med? Hvor i landet du bor kan også være avgjørende.
Uten å vite dette er det umulig å gi råd.

Tazzari er vel registrert som motorsykkel og er i såfall ikke krasjtestet. Det er vel derfor bare Buddy og Reva den bør sammenlignes med.

Pr i dag er vel 220V lading så godt som enerådende. Alle ladestasjoner som jeg vet om har 220V. 220V med jord kan være trepolet stikkkontakt, CEE, blå av farge. De vanlige, jordete stikkontaktene vi har hjemme kalles Schuko.

Hva som er mest egnet kommer an på hvor lang tid du kan lade før du skal bruke bilen igjen. Hjemmelading om natta gjøres gjerne med 10A og da kan de aller fleste eksisterende jordete kontakter brukes.

Kjenner ikke til Tazzari, men Leaf har et ladesystem som er svært sikkert for brukeren. Til Leaf, Mitsubishi iMiev, Peugeot iOn og Citroën C-Zero anbefales at man installerer en egen strømkurs og tilkobling til lading hjemme (fast installasjon) etter det jeg har forstått.

Sitat fra: JonasB på lørdag 23. juni 2012, klokken 18:25
Er nå innom tanken å kjøpe fordi jeg trenger en billig bil til å bruke fram og tilbake til jobb,

Mvh Jonas
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

JonasB

#3
Hei og takk for svar!

Jeg bor for øyeblikket i Oslo, men skal flytte tilbake til hjembygda i akershus, da er det bare 5km mellom jobb og hjem. Men om 2 år flytter jeg tilbake til Oslo og da er det 80km tur retur med noen mil motorvei. Har mulighet til å lade på jobb og antageligvis i fellesgarasjen på den nye leiligheten om 2 år?

Regner derfor med at jeg hovedsaklig vil lade den full på jobben de to første årene, for så nattlading ved den nye leiligheten. Vet også at det er bilparkering med ladestasjon utenfor borettslaget (Kværnerbyen) .

Vi er per nå bare 2 i familien, så den minste ville dekket behovet. Men selfølgelig er det jo kjekkt med 2 seter ekstra. Bilen blir jo litt mer langsiktig med 4 seter.

Har sett litt på trillingene, men utseende på Tazzari appelerer mer til meg, men er Leaf eller trillingene et mye bedre valg så bør jeg jo vurdere det. Disse er jo fra mer anerkjente leverandører.

elektrolux

Du bør egentlig prøve bilene før kjøp.

Da vil det bli mye lettere å velge den rette for deg.

I dagens marked sverger jeg fortsatt til Think Classic, men helst med Litium batteri.

100-120 km rekkevidde, uslåelig respons på fartspedalen, og minimalt med bekymringer. Har også den nye Thinken, men liker faktisk den originale best når det kommer til kjøreglede. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

#5
Sitat fra: JonasB på søndag 24. juni 2012, klokken 17:30
Jeg bor for øyeblikket i Oslo, men skal flytte tilbake til hjembygda i akershus, da er det bare 5km mellom jobb og hjem ... om 2 år flytter jeg tilbake til Oslo og da er det 80km tur retur med noen mil motorvei. Har mulighet til å lade på jobb og antageligvis i fellesgarasjen på den nye leiligheten om 2 år?
Med 5 km hver vei har du ingen begrensning i valg av elkjøretøy. Kjøring i motorveihastighet gjør at rekkevidden blir omtrent 2/3 av oppgitt rekkevidde på tørr vei om sommeren. I regnvær og om vinteren vil rekkevidden omtrent halveres på motorvei.

80 km daglig reise med lading hjemme og på jobb utelukker ikke brukte elbiler som 1999-2002 Th!nk, Peugeot 106 eller Partner El eller Citroën Saxo eller Berlingo El.

Helt enig i at ingen av disse matcher det sporty utseendet til Tazzari.

Enig med Elektrolux, prøvekjøring før kjøp er en selvfølge. Jeg ville tatt kontakt med http://www.nofuel.no/index.php/el-biler/tazzari.html og prøvekjørt Tazzari. Den klassifiseres som "4-hjuls elektrisk motorsykkel", men holder vær og vind ute like godt som noen "bil". Med egenvekt under 600 kg er den sikkert morsom å kjøre.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA