Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batri i Tesla 75d 2017

Startet av Rafa ali, mandag 26. oktober 2020, klokken 18:57

« forrige - neste »

Rafa ali

Hei jeg kjøpte min første elbil Tesla 75 d watt 2017..
Etter 3 (90 til 100%)ladinger jeg får under 200km reelle km
Hvordan kan jeg sjekke selv om bakterien (gå på lang tur)?
Noen sier hvis min type bil viser over 360 km med full lading da betyr batteriet er ok.
Noen er motsett at batteriet viser 360 km men blir fort tomt som skjer hos meg nå.
Eller når man er ny i den elbil verden så det tar tid å lære eller få mer rekkeverdi?

Hvordan man kjenner at bateriet begynne å slite ?
Den gir ikke like mye kilometer ved full ladet eller det lader full men blir tomt fort ..
Min full ladet batrie viser 369 km men de gir meg Max under 200 ..
Min bilen står ute det er under 10 grader men ikke minus..
Jeg bruker 10 minut forhåndsvarsling  hverdag og kjørere. 160;til 180 km i uke..
Bruker 18 grader inne klima og vifta er på 2 til 3 hastighet..
Er media bilen lykter .telefon er på 2ndre 12 volt batteriet   ikke på hoved bilen batteriet.
Så etter 3uker jeg merker at jeg får 65% reelle km og 35 % batteriet bruker andre ting.
Nå det er host å regn og bilen kjører under eller nærmere 200 km med full lading som viser 369 .det betyr når er minus da blir enda mindre .
Leste at vinter tiden min type års modell og 75 watt gir fra 225 til 250....
Prøver å lære meg og slå ikke så mye ting som jeg bruker med batteriet...
Forhånd takk for tipsen



1000kwh

Sitat fra: Rafa ali på mandag 26. oktober 2020, klokken 18:57
Hei jeg kjøpte min første elbil Tesla 75 d watt 2017..
Etter 3 (90 til 100%)ladinger jeg får under 200km reelle km
Hvordan kan jeg sjekke selv om bakterien (gå på lang tur)?
Noen sier hvis min type bil viser over 360 km med full lading da betyr batteriet er ok.
Noen er motsett at batteriet viser 360 km men blir fort tomt som skjer hos meg nå.
Eller når man er ny i den elbil verden så det tar tid å lære eller få mer rekkeverdi?

Hvordan man kjenner at bateriet begynne å slite ?
Den gir ikke like mye kilometer ved full ladet eller det lader full men blir tomt fort ..
Min full ladet batrie viser 369 km men de gir meg Max under 200 ..
Min bilen står ute det er under 10 grader men ikke minus..
Jeg bruker 10 minut forhåndsvarsling  hverdag og kjørere. 160;til 180 km i uke..
Bruker 18 grader inne klima og vifta er på 2 til 3 hastighet..
Er media bilen lykter .telefon er på 2ndre 12 volt batteriet   ikke på hoved bilen batteriet.
Så etter 3uker jeg merker at jeg får 65% reelle km og 35 % batteriet bruker andre ting.
Nå det er host å regn og bilen kjører under eller nærmere 200 km med full lading som viser 369 .det betyr når er minus da blir enda mindre .
Leste at vinter tiden min type års modell og 75 watt gir fra 225 til 250....
Prøver å lære meg og slå ikke så mye ting som jeg bruker med batteriet...
Forhånd takk for tipsen
Kjører du langt eller tar du mange korte turer?

Tror ingenting er galt med bilen din.

mthoring

#2
369km ved 100% er helt normalt for 2017 S75D. Min viser 368-371@100%, og ladet til 375km før den var ferdig når jeg testet i helgen.
På småturer kan det gå veldig mye energi, spesielt hvis "range mode" er off. For å nå 369km forutsettes det et snittforbruk på ca. 190wh/km, noe som er fint oppnåelig på langtur i tørt, mildt, høstvær på 19" felger på landevei. Kjører man med 21" åpne felger må man legge på 10% på forbruket, ved vått eller spesielt kaldt vær, enda mer. Høy fart suger også mye ekstra energi.
Sjekk også dekktrykket. Kjører minst 3,2bar på kalde 19" vinterdekk og 3,4bar på 21" sommer.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

fonberg

Som de over sier er nok batteriet helt OK på bilen din. Noen tips for et (nesten) problemfritt elbil-liv:

-monter ladeløsning hjemme, og plugg alltid i når du står parkert hjemme. Sett ladegrense til 90%. Da har du alltid plenty med rekkevidde når du skal ut å kjøre. Elbilsjåførens motto er "saktelad når du står parkert, hurtiglad når du må".
-Control > Driving: skru på Range Mode om vinteren. Da slipper du at bilen bruker mye energi på å varme opp batteriet. Range Mode av kan doble forbruket ved vanlig småkjøring om vinteren.
-Control > Displays: skru på "Energy saving". Dette gjør at bilen bruker mye mindre strøm når den står parkert. Men det tar litt lengre tid å starte den.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

#4
Sitat fra: fonberg på mandag 26. oktober 2020, klokken 21:09
-Control > Driving: skru på Range Mode om vinteren. Da slipper du at bilen bruker mye energi på å varme opp batteriet. Range Mode av kan doble forbruket ved vanlig småkjøring om vinteren.
Dette er dessverre bare tilfelle om man kjører uten å forvarme. Siden sent i fjor vinter løftes temperaturen på batteriet opp til 20 grader ved forvarming uansett hva man gjør med range mode. Det betyr 6kW ekstra forbruk ved forvarming. Range mode kutter nå bare effekten på kupevarmen fra 6 til 3kW. Dermed kan det faktisk lønne seg å skru av range mode slik at effekten i kupevarmeren dobles, og heller kjøre forvarmingen kortere. Så lenge batteritemperaturen er over 12 grader slås varmeren av når man begynner å kjøre. Er tempen under 12+ må man slå range mode på når man begynner å kjøre for å slå av batterivarmeren. Ikke enkelt dette.

Om man IKKE forvarmer, men bare kjører vil batterivarmeren løfte batteritempen til +12 uten range mode, men vil normalt ikke koble inn i det hele tatt med range mode på.

En idiotisk oppdatering jeg trodde var utilsiktet, men den har bestått så lenge at jeg tror de har tenkt å la det være slik. Nyttig bare om man skal langt i kulda, bilen er tilkoblet lading med effekt som minst er like stor som strømtrekket kupevarme+batterivarme. For ene bilen i vår husholdning betyr det dog minst 4kWh ekstra forbruk daglig siden den bare kjøres noen få kilometer til og fra jobb. Det er fort mer enn en dobling av forbruket til småkjøring. Anslagsvis rundt 600kWh ekstra forbruk i vinterhalvåret som følge av denne oppdateringen, kun til jobbkjøring med denne ene bilen altså.

Vi har to biler og det samme skjer naturligvis med den andre og, men den kjøres gjerne 2x20km til jobb.

fonberg

Du har rett, Muffinman; denne endringen har gått meg hus forbi. Da vil jeg si «Range mode=off» har gått fra å være snodig til latterlig.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Rafa ali

#6
Hei alle dere (fonberg.mthoring.1000kw,muffimann)som svarte meg om det dere er så snille og hyggeligere jeg lærte meg om bilen bare tre uker eier tid
.idag har vært Tesla for service i tillegg jeg bestilte sjekk om batteriet slitasje men Tesla nekte og ta nøye batteriet sjekk ... hen ny ting som høres rart ut det var feil i pilbytte på autopilot ..første de bekreftet at det er noen feil i systemet som rettes ut ved time bestillende på telefon. Men idag ved leveringen bil på Oslo North Tesla han sa de som har ikke betalt for FSD (fullstendig selv kjøring)har ikke mulighet lenger å benytte pilbytte automatikk..enkel tilfeller det fungerer..
Det betyr jeg må betale 40.000 PILBYTTE på autopilot .fordi i Norge det er ikke lov å kjøre pÅ FSD.så ingen vits å ha det
HAN sa alle biler som har ikke FSD har ikke pilbytte mulighet lenger.
Stemmer det nok..



Rafa ali

#7
Jeg kjører 2 mil vanlig dager frem og tilbake fra jobben det er kort turer men helgen..70 til 100 km da er litt mer rekke verdi ..jeg har kjørt i 3 uker den
            Total .  450 km      90.3 kwt     206wt/km ..
Siste lading.     71.4 km.    13.7kwt.     193wt/km
Total bilen kjørt 65000km.                 

Jeg vet ikke hva som tall og hva betyr det eller for god batteriet hvilken tall som gjelder den siste wt/km kan noen forklare de tallene.

fonberg

Forbrukstallene dine på ca. 200Wt/km er helt normale fine tall.

Har du sjekket om "Energy saving = Off"? I så fall bruker gjerne bilen ca. 20 typical km pr. døgn selv om bilen står parkert. Dvs. du tømmer batteriet fra fullt til tomt på tre uker hvis den ikke står tilkoblet. Så du bør i så fall sette "Energy saving = On". Du vil spare 15-20 kWt pr. uke på det. Dette tilsvarer 75-100km rekkevidde på en uke, altså ca. 25% av batteriets totale kapasitet.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Rafa ali

Jeg tror jeg har energi saving og rekkeverdi modus på..
I vanlig uke dager bruker 75-100 km og nesten 50 % batteriet nesten brukt den kort turer .
Helgen (lørdag og søndag)100 km. Tilsaman. Så jeg må lader etter 6 dager.
jeg slå på forhåndvarming 10 min hverdag.
Bilen batteriet går ned fra 100% til 50% mer stabil og fra 50% til nedover blir fortere.

Kansje bilen står ute og ny elbil eier som meg bruker mer tid på kjermen Tesla ap og andre  tingene for å lære Tesla.
Så som jeg forstår fra deres.jeg lader bilen når der er nærmere 15 til 20% so praksis 175km i vinter fra 15 til 90% er helt normal.eller total sett en 75 kw 100% gir ikke mer enn 200 km i min daglig kjøring behov i vinter eller dårlig host vær med ute parkeringen.

Motorwatt

Kjørestilen har også masse å si. Dropp de raske akselerasjonene, så ser man nok at det hjelper mye (dette er ikke en påstand om din kjørestil, men en ren generell informasjon).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA