Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overraskende innbyttepris?

Startet av Sitrob, tirsdag 27. oktober 2020, klokken 17:10

« forrige - neste »

Sitrob

Hei! Har lest diverse innbyttetårder på forumet, og her er mine spørsmål knyttet til det. Ba om innbyttetilbud på min 2014 mod Volvo V60 D2. Ble (positivt) overrasket over innbytteestimatet jeg fikk på mail, og tenker at prisen er for god i forhold til hva tilsvarende ligger for på finn. Nesten for godt til å være sant.

Slik jeg har forstått denne prosessen så må jeg legge inn bestilling av ny bil for å godta dette tilbudet. Deretter har jeg Volvo'n frem til levering av ny bil. Først etter bytte til ny bil gjør oppkjøper en tilstandsrapport og kan sette endelig pris. Er dette riktig? For min del er jo innbytteprisen en forutsetning for om det blir kjøp eller ikke. Synes det er skummelt å skal godta nå, for så at prisen ender opp på noe helt annet til slutt.

Frykten min her er at oppkjøper har fratrekk på alt mulig, eksempelvis små riper man kan forvente på en bruktbil. Bilen er slik jeg ser det i god stand, både kosmetisk og teknisk, selvfølgelig en ripe her og der, men ingen svære greier. Fulgt alle servicer og garantitiden er akkurat utløpt.

Selv har jeg mulighet til å levere bilen allerede i morgen så oppkjøper kan gi endelig pris og beholde bilen omså, men det er kanskje ikke slik de opererer? Noen som har levert fra seg bil og fått endelig pris før ny bil er klar for levering? Blir betenkt når innbyttepris er såpass høyt, mye høyere enn hos Volvo forhandler for eksempel.


Cowboystrekk

Sitat fra: Sitrob på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 17:10
Hei! Har lest diverse innbyttetårder på forumet, og her er mine spørsmål knyttet til det. Ba om innbyttetilbud på min 2014 mod Volvo V60 D2. Ble (positivt) overrasket over innbytteestimatet jeg fikk på mail, og tenker at prisen er for god i forhold til hva tilsvarende ligger for på finn. Nesten for godt til å være sant.

Slik jeg har forstått denne prosessen så må jeg legge inn bestilling av ny bil for å godta dette tilbudet. Deretter har jeg Volvo'n frem til levering av ny bil. Først etter bytte til ny bil gjør oppkjøper en tilstandsrapport og kan sette endelig pris. Er dette riktig? For min del er jo innbytteprisen en forutsetning for om det blir kjøp eller ikke. Synes det er skummelt å skal godta nå, for så at prisen ender opp på noe helt annet til slutt.

Frykten min her er at oppkjøper har fratrekk på alt mulig, eksempelvis små riper man kan forvente på en bruktbil. Bilen er slik jeg ser det i god stand, både kosmetisk og teknisk, selvfølgelig en ripe her og der, men ingen svære greier. Fulgt alle servicer og garantitiden er akkurat utløpt.

Selv har jeg mulighet til å levere bilen allerede i morgen så oppkjøper kan gi endelig pris og beholde bilen omså, men det er kanskje ikke slik de opererer? Noen som har levert fra seg bil og fått endelig pris før ny bil er klar for levering? Blir betenkt når innbyttepris er såpass høyt, mye høyere enn hos Volvo forhandler for eksempel.
Ville anbefalt å sjekke ut nettbil. Null forpliktelser, men du kan potensielt få en veldig bra pris. Om de gir ca samme eller bedre enn innbytte, gå for dem så slipper du evt fratrekk for tilstand om de skulle finne noe pirk :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

lightscribe

Antar man kan få problemer via nettbil også hvis en kjøper lengre ned i kjeden finner en skjult feil man burde opplyst om.

Magnus Hansen

Sitat fra: lightscribe på fredag 30. oktober 2020, klokken 13:22
Antar man kan få problemer via nettbil også hvis en kjøper lengre ned i kjeden finner en skjult feil man burde opplyst om.

Nei. Det er profesjonell aktører som kjøper bilen. Da har ikke selger lenger ansvar. Forøvrig blir også bilen grundig testet av naf, så det er lite trolig at det er så mye feil som ikke blir oppdaget

Toonster

Sitat fra: lightscribe på fredag 30. oktober 2020, klokken 13:22
Antar man kan få problemer via nettbil også hvis en kjøper lengre ned i kjeden finner en skjult feil man burde opplyst om.

Det er kanskje den største fordelen med Nettbil, man slipper akkurat dette her. Jeg solgte min Model S - det tok 3 dager så var pengene på konto.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

lightscribe

En prof. aktør må stole på egenerklæring og NAF tilstandsrapport. NAF fanger opp mye men ikke alt. Hvorfor krever nettbil egenerklæring?  Det finns alvorlige feil som bare oppdages etter noen km.  Hvis man ikke har vært ærlig kan prof. aktor komme tilbake.

GeirHM

Sitat fra: Sitrob på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 17:10
Hei! Har lest diverse innbyttetårder på forumet, og her er mine spørsmål knyttet til det. Ba om innbyttetilbud på min 2014 mod Volvo V60 D2. Ble (positivt) overrasket over innbytteestimatet jeg fikk på mail, og tenker at prisen er for god i forhold til hva tilsvarende ligger for på finn. Nesten for godt til å være sant.

Slik jeg har forstått denne prosessen så må jeg legge inn bestilling av ny bil for å godta dette tilbudet. Deretter har jeg Volvo'n frem til levering av ny bil. Først etter bytte til ny bil gjør oppkjøper en tilstandsrapport og kan sette endelig pris. Er dette riktig? For min del er jo innbytteprisen en forutsetning for om det blir kjøp eller ikke. Synes det er skummelt å skal godta nå, for så at prisen ender opp på noe helt annet til slutt.

Frykten min her er at oppkjøper har fratrekk på alt mulig, eksempelvis små riper man kan forvente på en bruktbil. Bilen er slik jeg ser det i god stand, både kosmetisk og teknisk, selvfølgelig en ripe her og der, men ingen svære greier. Fulgt alle servicer og garantitiden er akkurat utløpt.

Selv har jeg mulighet til å levere bilen allerede i morgen så oppkjøper kan gi endelig pris og beholde bilen omså, men det er kanskje ikke slik de opererer? Noen som har levert fra seg bil og fått endelig pris før ny bil er klar for levering? Blir betenkt når innbyttepris er såpass høyt, mye høyere enn hos Volvo forhandler for eksempel.

Om dette handler om innbytte hos Tesla, tror jeg du kan være rimelig trygg på at prosessen videre skjer uten større overraskelser. Jeg byttet nettopp inn min gamle for en ny. Alt de hadde sett var bilder jeg ble bedt om å ta. Bilen var ikke fri for riper etter nærmere tre år og 55k km. Det de fokuserer på er at alt uorginalt utstyr er fjernet. Jeg hadde latt kabler fra min dash cam bli igjen. Fordi de var profesjonelt installert. Det måtte jeg betale for at de fjernet. Jeg beholdt vinterhjul, fordi jeg hadde opprinnelig kjøpt bilen uten slike. Alt i alt en ryddig prosess.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA