Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

40 minutter supercharging fra Bergen til Bærum

Startet av Lavrans, tirsdag 27. oktober 2020, klokken 12:49

« forrige - neste »

Lavrans

Jeg vurderer å kjøpe brukt TMX 75. I den forbindelse prøver jeg å finne ut litt om rekkevidde, lading, ladesteder osv.
Jeg har blant annet lagt inn en tur fra Bergen til Bærum (448 km) på karttjenesten til Tesla. Med en TMX Standard range anbefaler den lading på Maurset, 154 km fra Bergen. Det som overrasker meg er ladetiden den estimerer. Hele 40 (!) min. Stemmer dette? Hvis jeg endrer modell til Long range anbefaler den 10 min lading på Gol. Forskjellen høres veldig stor ut.

Har noen erfaring med bruk og lading på samme strekning med 75d?

Setter stor pris på svar :)

RJK

For meg høres ikke det veldig galt ut, med tanke på at den tømmer en god del av batteriet på vei opp, og må derfor ha tilsvarende mere strøm for å klare resten av turen uten lading. Husk at du bare har 3/4-deler av energien med deg sammenlignet med en 100-kWh bil, så du må kompensere for dette for resterende tur, der LR kan bruke av denne ekstra energireserven.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: Lavrans på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 12:49
Jeg vurderer å kjøpe brukt TMX 75. I den forbindelse prøver jeg å finne ut litt om rekkevidde, lading, ladesteder osv.
Jeg har blant annet lagt inn en tur fra Bergen til Bærum (448 km) på karttjenesten til Tesla. Med en TMX Standard range anbefaler den lading på Maurset, 154 km fra Bergen. Det som overrasker meg er ladetiden den estimerer. Hele 40 (!) min. Stemmer dette? Hvis jeg endrer modell til Long range anbefaler den 10 min lading på Gol. Forskjellen høres veldig stor ut.

Har noen erfaring med bruk og lading på samme strekning med 75d?

Setter stor pris på svar :)
Har ikke erfaring fra samme strekning, men det finnes en del situasjoner hvor du får betydelig lenger ladetid enn 100, og andre situasjoner der du vil kjøre nesten likt, det avhenger av plassering av ladere. Å måtte lade mye etter kun 154 km er ugunstig, da vil du ha 40%+ igjen og allerede være i sonen av batteriet der ladefarten reduseres, og må du ha mye rekkevidde ender du med å lade en evighet opp mot 80-90-100%.

Men.. abetterrouteplanner.com sier fem minutter i Lærdal og 20 min på Gol.

Thomas Parsli

Hvis du legger inn riktig modell på abetterrouteplanner.com kan du stole på resultatene :)

Jeg får to ladestopp på tilsammen 30 minutter med 75D og en på 14 minutter med 100D.
Større batteri gir deg både lengre rekkevidde og raskere ladetid, så tallene virker tilforlatelige.

Forskjellen er stor - men det er også prisforskjellen...

S75D har omtrent samme rekkevidde som X100D og forskjellen i innvendig størrelse er ikke enorm.
Og på Model S kan du montere takstativ :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

Grunnen er at med X75 kommer man ikke over toppen, og må lade på Maurset. Med X100 kommer man over toppen og triller nesten forbi Ustaoset, Geilo og ned til Gol. Da er det ikke så langt til Bærum og X100 lader for på lav SOC.

Man kunne nok kommet fortere frem med X75D med en kortere stopp på Maurset og lading på Gulsvik eller noe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

Du ankommer Haugastøl med ca 50 km. (10-15%) på sommerføre uten å lade. Eventuelt kan du lade litt i Eidfjord, du ankommer der med 60%. Ville deretter ladet noe på gulsvik, er mange gode nedoverbakker fra Geilo.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Lavrans


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA