Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vente på Y eller bestille 3.. DET er spørsmålet

Startet av Grenadier, tirsdag 27. oktober 2020, klokken 12:14

« forrige - neste »

Grenadier

Okei, forventer ikke at noen kan svare meg på denne, altså. Men gjetter på at flere er i samme situasjon:

Bestille modell 3 nå, eller smøre seg med tålmodighet for Y, som nok vil være "drømmebilen". Men hvor mye dyrere vil den bli??

Kjører en gammel fossilbil i dag, som med litt flaks holder et år til uten dyre reparasjoner (men ting kan jo også gå i stykker og da er det ikke gøy).

Vi er to voksne og to barn 9 og 11 i familien. Er særlig komfort i baksetet (lenger avstand fra sete og ned til gulv) og større bagasjeplass som gjør at det er fristende å vente på Y.

Stor usikkerhet rundt leveranse av Y. Tviler selv på noe særlig før høst 2021, og kanskje seinere.

Og hva med prisen? I dag differanse på ca. 90.000 kroner. Som jeg synes er litt i meste laget. Men 3 har jo nettopp blitt satt ned. Så vil jo konkurransesituasjonen vise om Y også må ned i pris ved lansering. Noen som vil synse noe om dette?

Men altså - slå til og få en bil vi egentlig trenger, eller sjanse på at fossil holder og vente i litt uvisshet til Y kommer...

Synspunkter mottas med takk!  :)

RJK

Holder krona seg som den er nå, så vil vi tilnærmet garantert se en prisjustering på TMY som bedre reflekterer kursen dollar vs NOK. Det er liten vits for Tesla å hoppe opp og ned med prisene nå, mens det enda er lenge til den kommer til de første kundene.


Og som flere skriver, Tesla har for vane å gi den beste prisen til kunden mellom bestillingspris nå og pris ved utlevering, så om bilen er litt dyr nå, så får du likevel den nedjusterte prisen. Hadde de satt prisen lavere nå, hadde de gitt denne om prisen måtte opp. Derfor er det et poeng å ikke fluxe for mye med prisen nå.


Klart, for mange som vurderer TMY mot Enyaq og ID4 med 4wd, så er hadde det nok avgjort valget for mange om prisen ble satt ned, mens noen av de nå føler seg tvunget til å ta et valg, for ikke å få veldig sein levering, eller ikke få 1st-tilbudet...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thalgar

Om du sjekkar prisen på Model 3 vs Model Y i USA, så er den 47 000 vs 50 000 dollar. Norsk pris er 450 000 vs 534 000 kroner, openbart eit misforhold. Model Y bør bli billigare her til lands på sikt.

Har sjølv to ungar, og model 3 har overraskande god plass i baksetet, fordi bilen er såpass lang og har glasstak. Men dette er jo òg avhengig om de er ein "lang" eller "kort" familie. Legg du ned setene, kan du få med deg ganske så lange ting. Det som er aberet, er dei gongane du skal ha med deg store firkanta ting. Men det kan løysast ved å kjøpa bil med hengarfeste og bruka hengar den gongene du skal ha deg ny vaskemaskin. Ei god oppsummering av plassen i Model Y vs Model 3 her:

"Typically, with its rear seats folded down, the Model 3 can hold 24 27x11x6-inch boxes. The volume of each box is about 1 cubic foot. We spent about 15 minutes fitting as many boxes as possible into the Model Y with rear seats folded down, and a couple minutes to make sure the hatch could close properly. The very darkly tinted rear windshield was rather difficult to see through and made it a little challenging to judge where the box preventing the hatch from closing was. Eventually, we were able to put in 29 boxes. Proven! The Model Y can hold more stuff than the Model 3. However, the Model 3 with rear seats has almost comparable cargo capacity, not as bad as those numbers from the owner's manuals suggest. That being said, thanks to the taller doors, higher height, and hatchback layout, loading stuff into the Model Y is an easier task than doing the same to the Model 3."

https://www.motortrend.com/cars/tesla/model-y/2020/tesla-model-3-vs-model-y-which-one-should-you-buy/
Model Y LR Quicksilver, 2023

daktari

Du sitter jo noen cm høyere i Y enn 3, jeg liker bedre det både mtp. oversikt i trafikken, men også sitteposisjon. En kombi som Y er jo mye enklere å fylle med ferie-bagasje og Ikea-stash enn en sedan.

Men det smarte er å vente, det kommer til å bli et lite krakk på 3ern brukt når Y kommer. Så vil det også øse på med ID3, ID4 og Enyaqer som igjen vil føre til gode priser på både brukte e-troner, 3ere, S osv. Med mindre du vil ha ny bil NÅ, da er det bare 3ern som gjelder.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

trykkertor

Sitat fra: Grenadier på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 12:14
Okei, forventer ikke at noen kan svare meg på denne, altså. Men gjetter på at flere er i samme situasjon:

Bestille modell 3 nå, eller smøre seg med tålmodighet for Y, som nok vil være "drømmebilen". Men hvor mye dyrere vil den bli??

Hadde jeg vært deg, hadde jeg holdt ut til medio desember, kanskje ut i januar.
Da forventer jeg at bruktprisene på Model 3 har tatt en god prisjustering nedover. Så kjøpt en brukt Model 3 til lav pris, og kjørt den til du mottar din fremtidige drømme-Y.

DeepFu

Jeg begynner å bli mer og mer usikker på om TM3 +TMY/TM3 er godt nok. Har TM3 og reservert TMY. Men er redd for at begge bilene blir så store kompromisser at jeg blir misfornøyd. Har siste 1.5 år hatt TM3, Ford Transit og en Ford Mondeo stv. Har hele tiden sagt at når TMY kommer går vi helelektrisk. Solgte Transiten for noen måneder siden, og blir mer og mer oppmerksom på hvor kjekk stasjonsvogna er. Jeg er ikke så sikker lenger på at jeg kan leve med alle idiot-løsningene på Tesla. Dørhåndtak, glasstak, takstativ, rammeløse vinduer, elendig lysautomatikk. En bil går, men kanskje ikke begge, det blir så irriterende i lengden. I tillegg når valget står mellom en sedan og en bælfeit kombi-kupe...
Noen av de store må da i herrans navn snart komme med en elektrisk stasjonsvogn???
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Carl Anton Stenling

Stasjonsvogn er jo på mange måter et dødt segment og vi kan ikke forvente elbiler i det segmentet.
I praksis er det "SUV" eller crossovere som kommer fremover helt uavhengig av drivlinje.
Dersom du synes Tesla har mye sære løsninger så er det jo mulig å velge f.eks. VW ID.4 eller lignende.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

DeepFu

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 01. november 2020, klokken 10:50
Stasjonsvogn er jo på mange måter et dødt segment og vi kan ikke forvente elbiler i det segmentet.
I praksis er det "SUV" eller crossovere som kommer fremover helt uavhengig av drivlinje.
Dersom du synes Tesla har mye sære løsninger så er det jo mulig å velge f.eks. VW ID.4 eller lignende.
Stasjonsvogn er ikke dødt. Hadde TM3 kommet som sedan og stv er jeg rimelig sikker på hva det hadde vært mest av på veiene. Og uansett, hva slags argument er det? Det selges stasjonsvogner i hopetall i hele Europa. Ingen skal fortelle meg at det ikke er et marked for en (mellom)stor, rask stasjonsvogn, gjerne med 4hjulstrekk. Med like stor batteripakke hadde jo en stv gruset enhver "suv" i rekkevidde/forbruk, topphastighet og kjøreegenskaper.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

1000kwh

Sitat fra: DeepFu på søndag 01. november 2020, klokken 11:13
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 01. november 2020, klokken 10:50
Stasjonsvogn er jo på mange måter et dødt segment og vi kan ikke forvente elbiler i det segmentet.
I praksis er det "SUV" eller crossovere som kommer fremover helt uavhengig av drivlinje.
Dersom du synes Tesla har mye sære løsninger så er det jo mulig å velge f.eks. VW ID.4 eller lignende.
Stasjonsvogn er ikke dødt. Hadde TM3 kommet som sedan og stv er jeg rimelig sikker på hva det hadde vært mest av på veiene. Og uansett, hva slags argument er det? Det selges stasjonsvogner i hopetall i hele Europa. Ingen skal fortelle meg at det ikke er et marked for en (mellom)stor, rask stasjonsvogn, gjerne med 4hjulstrekk. Med like stor batteripakke hadde jo en stv gruset enhver "suv" i rekkevidde/forbruk, topphastighet og kjøreegenskaper.
Ingen vil ha stasjonsvogn lengre.

Model 3 kommer snart som SUV ;)

DeepFu

Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. november 2020, klokken 11:17
Sitat fra: DeepFu på søndag 01. november 2020, klokken 11:13
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 01. november 2020, klokken 10:50
Stasjonsvogn er jo på mange måter et dødt segment og vi kan ikke forvente elbiler i det segmentet.
I praksis er det "SUV" eller crossovere som kommer fremover helt uavhengig av drivlinje.
Dersom du synes Tesla har mye sære løsninger så er det jo mulig å velge f.eks. VW ID.4 eller lignende.
Stasjonsvogn er ikke dødt. Hadde TM3 kommet som sedan og stv er jeg rimelig sikker på hva det hadde vært mest av på veiene. Og uansett, hva slags argument er det? Det selges stasjonsvogner i hopetall i hele Europa. Ingen skal fortelle meg at det ikke er et marked for en (mellom)stor, rask stasjonsvogn, gjerne med 4hjulstrekk. Med like stor batteripakke hadde jo en stv gruset enhver "suv" i rekkevidde/forbruk, topphastighet og kjøreegenskaper.
Ingen vil ha stasjonsvogn lengre.

Model 3 kommer snart som SUV ;)
Å? Kommer det en ny variant? For det kan ikke være TMY du mener, det er ikke en SUV.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

1000kwh

Sitat fra: DeepFu på søndag 01. november 2020, klokken 11:27
Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. november 2020, klokken 11:17
Sitat fra: DeepFu på søndag 01. november 2020, klokken 11:13
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 01. november 2020, klokken 10:50
Stasjonsvogn er jo på mange måter et dødt segment og vi kan ikke forvente elbiler i det segmentet.
I praksis er det "SUV" eller crossovere som kommer fremover helt uavhengig av drivlinje.
Dersom du synes Tesla har mye sære løsninger så er det jo mulig å velge f.eks. VW ID.4 eller lignende.
Stasjonsvogn er ikke dødt. Hadde TM3 kommet som sedan og stv er jeg rimelig sikker på hva det hadde vært mest av på veiene. Og uansett, hva slags argument er det? Det selges stasjonsvogner i hopetall i hele Europa. Ingen skal fortelle meg at det ikke er et marked for en (mellom)stor, rask stasjonsvogn, gjerne med 4hjulstrekk. Med like stor batteripakke hadde jo en stv gruset enhver "suv" i rekkevidde/forbruk, topphastighet og kjøreegenskaper.
Ingen vil ha stasjonsvogn lengre.

Model 3 kommer snart som SUV ;)
Å? Kommer det en ny variant? For det kan ikke være TMY du mener, det er ikke en SUV.
Ah, så du er den typen ;)

Du får skrive til Tesla og be de endre nettsidene sine;

«Model Y er en mellomstor, elektrisk SUV med plass til opptil syv personer»

DeepFu

Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. november 2020, klokken 11:32
Sitat fra: DeepFu på søndag 01. november 2020, klokken 11:27
Sitat fra: 1000kwh på søndag 01. november 2020, klokken 11:17
Sitat fra: DeepFu på søndag 01. november 2020, klokken 11:13
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 01. november 2020, klokken 10:50
Stasjonsvogn er jo på mange måter et dødt segment og vi kan ikke forvente elbiler i det segmentet.
I praksis er det "SUV" eller crossovere som kommer fremover helt uavhengig av drivlinje.
Dersom du synes Tesla har mye sære løsninger så er det jo mulig å velge f.eks. VW ID.4 eller lignende.
Stasjonsvogn er ikke dødt. Hadde TM3 kommet som sedan og stv er jeg rimelig sikker på hva det hadde vært mest av på veiene. Og uansett, hva slags argument er det? Det selges stasjonsvogner i hopetall i hele Europa. Ingen skal fortelle meg at det ikke er et marked for en (mellom)stor, rask stasjonsvogn, gjerne med 4hjulstrekk. Med like stor batteripakke hadde jo en stv gruset enhver "suv" i rekkevidde/forbruk, topphastighet og kjøreegenskaper.
Ingen vil ha stasjonsvogn lengre.

Model 3 kommer snart som SUV ;)
Å? Kommer det en ny variant? For det kan ikke være TMY du mener, det er ikke en SUV.
Ah, så du er den typen ;)

Du får skrive til Tesla og be de endre nettsidene sine;

«Model Y er en mellomstor, elektrisk SUV med plass til opptil syv personer»
Ja, jeg er den typen. Når alt blir suv blir betegnelsen meningsløs. TMY er som mange andre biler i dag en kombi med en ytre design som skal gi inntrykk av høy bakkeklaring og god plass. Jeg har hatt "ekte" suv, Jeep Grand Cherokee, og det er ikke mange av dagens biler som når den til akslingene, verken på sport eller utility. Det eneste de har felles er vehicle..
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Autowinder

Elbil som SUV eller stasjonsvogn i ordinær utførelse tror jeg er lite optimalt med tanke på strømlinjeform og maksimert kjørelengde. Så får vi vel bare venne oss til såpestykkaktige former som optimerer lavt forbruk. Men med Model Y er det i alle fall det at en kommer seg litt mer opp i høyden og bedre høyde på innlastingsluka. Mye mer optimalt, men det er klart at det ofte er høydeplass til mer bakerst i en stasjonsvognformet bil. Når det er sagt er det imponerende hva jeg får plass til i TM3, men så er vi ferdige med barneseter og vogn forlengst.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Grenadier

#13
Til spm om el-stasjonsvogn:

VW skal vel komme med en sånn om ikke så lenge.

https://bil24.no/elektrisk-stasjonsvogn-med-rekkevidde-pa-590-km/

Blir nok en praktisk bil for familiebruk. Og som mangeårig eier av 5-serie stasjonsvogn så er jeg helt enig i at stasjonsvogn slår det meste når man trenger plass til barnevogner, masse bagasje og stæsj.


Forøvrig var det jeg som hadde første post i denne tråden, med spørsmål om jeg burde vente på TMY eller gå for Model 3. Vel, nå har jeg svaret. Var på helgetur nå med TM3, og ble henvist til baksetet. Altså... det støynivået bak der!  :o  Jeg kan ikke utsette ungene mine for dette. Fra 90-100 km/t og oppover var det nesten umulig å høre hva det ble snakket om i forsetene. Og dette på 18" sommerhjul. Jeg venter med kjøp, og håper at europeisk produsert TMY blir bedre støydempet. Var ikke mye premium over støynivået i TM3, i hvert fall! Må si det var en skuffelse  :-[

Autowinder

Sitat fra: Grenadier på søndag 01. november 2020, klokken 17:46
Til spm om el-stasjonsvogn:

VW skal vel komme med en sånn om ikke så lenge.

https://bil24.no/elektrisk-stasjonsvogn-med-rekkevidde-pa-590-km/

Tenk å pirke møkka ut av mønsteret i fronten på den der ja :P  :laugh:
Enda værre enn på ID.3
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA