Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Campingplasser som tilbyr lading av elbil

Startet av Esk, tirsdag 27. oktober 2020, klokken 09:49

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Hvis man telter, så må man ofte betale ekstra for strømmen, og man bør spørre ettter strøm, når bestiller plass for å få det, men jeg trur de fleste campingplasser har strøm.

Jeg har inntrykk av at blå enfase 16A er nærmest standard på campingplasser. I Danmark har jeg opplevd 13A kurs på teltplasser, så man må være forberedt på å måtte sette ned evse til 13A, og det kan være forvirrende da kontakten ikke nødvendigvis er merka med 13A.  Norge og Sverige finner du nok både teltplasser og hytter som ikke har blå stikk, så jeg ville nok hatt med overganger med ulike plugger.  I Norge og Sverige kan schuko også være svært utbredt.
I enkelte garasjeanlegg på kjøpesentere, så kan det være røde stikk på 16 eller 32A.

Type2-kabel kan også være greit å ha med seg på ferieturen.

THE

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 09. desember 2020, klokken 08:51
Hvis man telter, så må man ofte betale ekstra for strømmen, og man bør spørre ettter strøm, når bestiller plass for å få det, men jeg trur de fleste campingplasser har strøm.
Mange campingplasser har egne områder uten strøm for telt. Hvis man skal ha teltplass med strøm så får man en campingvognplass. Uansett er det veldig viktig å spørre på forhånd om det er mulig/lov å lade elbil på campingplassen selv om man betaler for plass med strøm. En del campingplasser har satt opp elbilladepunkt på egne plasser, og tillater ikke lading på vanlig strømuttak. Noen campingplasser har forbud mot lading på hele området og atter andre steder kan man lade på vanlige strømuttak.

Hvis du bestiller plass så er det lurt å høre spesifikt om lademuligheter i bestillingsprosessen uansett om det er skriftlig eller pr telefon. Hvis du er drop in kunde så spør ved ankomst/innsjekk. Dette gjelder både i Norge og utlandet. F.eks. i Danmark er det veldig høy kWt-pris, og lite populært å lade elbil når du betaler en fast pris pr. døgn for strøm, men jeg vet at det er noen steder er mulig å betale etter forbruk og da er det som regel mye enklere å få ja på spm. om lading. Evt. at man tilbyr seg å betale en tilleggspris for strøm til elbil ved innsjekk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Biltesteren.no

Homannsberget Camping, Svelvik tilbyr 2 stk ladepunkter fra Zaptec med Charge365 som betalingsløsning.
De har 230V 32A IT strømnett.
De tar 8,- pr. kWh, noe som er temmelig stivt priset.
Ladepunktene er på utsiden av campingbommen og er tilgjengelig for alle.
https://portal.charge365.no/lade-kart/272ed13b-6687-423f-8861-8133a6625578

Elbilforeningen burde premiere dem som Norges absolutt dyreste campingplass å lade en elbil på!
Elbilblogger og fulltime YouTuber

RJK

Sitat fra: Biltesteren.no på lørdag 06. mai 2023, klokken 14:16Homannsberget Camping, Svelvik tilbyr 2 stk ladepunkter fra Zaptec med Charge365 som betalingsløsning.
De har 230V 32A IT strømnett.
De tar 8,- pr. kWh, noe som er temmelig stivt priset.
Ladepunktene er på utsiden av campingbommen og er tilgjengelig for alle.
https://portal.charge365.no/lade-kart/272ed13b-6687-423f-8861-8133a6625578

Elbilforeningen burde premiere dem som Norges absolutt dyreste campingplass å lade en elbil på!
Jeg må dessverre si meg litt uenig her. Jeg tipper du relativt lett kan finne de som er dyrere. om du leter mer rundt. Enkelte har hurtig/lynladere enten rett i nærheten eller innen gangavstand unna, der noen av leverandørene fort tar mer per kWh.

Men det er en god idé til en artikkel, der elbil.no eller naf.no i første omgang, er de som burde tenne på den idéen. Naf driver jo egne campingplasser (eller i samarbeid med disse), og burde jo egentlig ha oversikt ove de stastonene som er tilknyttet dem. Og så tipper jeg det er relativt lett for de å sjekke med den andre som ikke ligger under deres paraply, men som de har kjennskap til, og kontaktinfo på allerede.

En slik artikkel kunne gjerne vært gjort i et samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club, da det sikkert er stadig mer aktuelt for disses medlemmer også. https://www.nbocc.no/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

Svært mange campingvogner og bobiler har batteri som lades fra uttak på campingplasser. Så strengt tatt burde de hatt type B jordfeilbrytere på alle kurser.

Trolig er det bare et tidsspørsmål før standarden blir type 2 for campingvogner og bobiler også. Når en hybrid eller elektrisk bobil kobler seg på, så er det ikke godt å vite hva de bruker strømmen til.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

8,-/kWh har omtrent blitt normal hurtigladepris hos de fleste andre enn Tesla for tiden, og det er mer praktisk å få ladet der man "bor".

Sitat fra: jlan på onsdag 10. mai 2023, klokken 15:41Svært mange campingvogner og bobiler har batteri som lades fra uttak på campingplasser. Så strengt tatt burde de hatt type B jordfeilbrytere på alle kurser.
Er vel litt forskjell på et lite 12V batteri eller to, og en enorm 400-800V batteripakke...

RJK

Sitat fra: geear på onsdag 10. mai 2023, klokken 16:378,-/kWh har omtrent blitt normal hurtigladepris hos de fleste andre enn Tesla for tiden, og det er mer praktisk å få ladet der man "bor".

Sitat fra: jlan på onsdag 10. mai 2023, klokken 15:41Svært mange campingvogner og bobiler har batteri som lades fra uttak på campingplasser. Så strengt tatt burde de hatt type B jordfeilbrytere på alle kurser.
Er vel litt forskjell på et lite 12V batteri eller to, og en enorm 400-800V batteripakke...
Nå er det jo ikke bare lading av batteriet man gjør, men man driver vogna med alt av sin elektronikk, inkludert kjøleskap og komfyr om vogna har dette, så som det nevnes, man vet jo ikke hvordan dette brukes helt, og hvor mye som trekkes.

Forskjellen er riktignok "kontinuerlig trekk", som krever noe mer av kjøling enn tilfeldige topper med maks en times varighet.

Men vil tro vi beveger oss sakte men sikkert mot at flere kjører elektrisk, og enten vogna/bobilen eller trekkjøretøyet er elektrisk, så vil dette tvinge seg frem over tid når mange nok kjører helelektrisk, og krever dette.

Så at det blir behov og etterhvert krav om type2-kontakter ved langt flere av plassene, ser jeg på som naturlig utvikling. Og langt mer etterspurt enn hurtig/lynlading i umiddelbar nærhet...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Jeg har inntrykk av at blå enfasekontakter er standard på campingplasser.
Det jeg har opplevd i Danmark, er at de kan gå på 13A-kurs, og det er ikke så lett å forstå før sikringen går, så det kan være nødvendig å skru ned EVSE.

jlan

Sitat fra: geear på onsdag 10. mai 2023, klokken 16:37Er vel litt forskjell på et lite 12V batteri eller to, og en enorm 400-800V batteripakke...
Det er så, men en type A jordfeilbryter kan blokkeres hvis den får mer enn 6mA DC.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Stig-Arne

Gullesfjord Camping i Nordland har Eviny ladere, 4 x 7,2 kW Type 2, 4 x 200 kW CCS og 2 X 62,5 Chademo.
Type 2 laderene er inne på campingen. Egen Type 2 kabel må brukes.

geear

Sitat fra: jlan på fredag 12. mai 2023, klokken 19:27
Sitat fra: geear på onsdag 10. mai 2023, klokken 16:37Er vel litt forskjell på et lite 12V batteri eller to, og en enorm 400-800V batteripakke...
Det er så, men en type A jordfeilbryter kan blokkeres hvis den får mer enn 6mA DC.
Må inn med jordfeilbryter type B på alle kurser man kan finne på å plugge i en mobillader, da eller? 🤪

jlan

Sitat fra: geear på mandag 15. mai 2023, klokken 08:20
Sitat fra: jlan på fredag 12. mai 2023, klokken 19:27
Sitat fra: geear på onsdag 10. mai 2023, klokken 16:37Er vel litt forskjell på et lite 12V batteri eller to, og en enorm 400-800V batteripakke...
Det er så, men en type A jordfeilbryter kan blokkeres hvis den får mer enn 6mA DC.
Må inn med jordfeilbryter type B på alle kurser man kan finne på å plugge i en mobillader, da eller? 🤪
Ja, det bør bli standard på alle kurser med stikkontaker egentlig. Ihvertfall hvis de står utendørs eller i våtrom.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Kan ikke nok om dette, men har du kjennskap til Eaton sine type F? Kanskje de kan løse/bedre dette?

https://www.eaton.com/no/no-no/markets/residential/safe-smart-energy-efficient-homes/arc-fault-protection/rcd-type-f.html

Nye energieffektive enheter og apparater er utstyrt med elektronikk med høyere effekt eller frekvensdrevne enheter. Disse apparatene kan føre til feilstrøm med overlagrede høye frekvenser og likestrømslekkasje / høy innstrøm som er vanskelig for jordfeilbrytere av type A å reagere riktig og betimelig på.

https://www.sinusmagasinet.no/lanserer-norges-forste-digitale-jordfeilautomat-av-type-f/

Jeg har Eaton på alt her, har vanlig automat og jfb type B på solccelleanlegg, den nevnte jfa type F på bassengvarmepumpe og filteranlegg, og jfa type A på alle andre kurser. Mulig type F med fordel kunne vært brukt på omtrent alt. Prismessig bare såvidt over Eaton sin type A.

Kristian O

Lillehammer camping og Montebello camping har skikkelige type 2 ladestasjoner, mot betaling.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA