Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeboks montert av leietaker i utleiebolig. Oppsigelse av leieforholdet.

Startet av Kent Vidar Tytland, mandag 26. oktober 2020, klokken 12:37

« forrige - neste »

Kent Vidar Tytland

Hei
Har kommet i en litt kjip situasjon der vi har oppsigelse på boligen vi leier
Ved innflytt fikk vi tillatelse til å montere elbillader for egen regning, helt ok tenker vi ettersom vi skriver kontrakt for 3 år om gangen (med mulighet for 3 måneders oppsigelse av begge parter).
Vi har bodd her i ca 1,5 år og får beskjed om at utleier skal flytte inn i boligen selv, dette kom brått på og helt uten noen form for forvarsel.
Laderen vi monterte kom med en prislapp på ca 22 000,- ferdig montert.
Så til problemet, utleieren har ingen behov for denne selv og vil således ikke kompensere for tapte utgifter. Vi har fått svar at vi kan ta den med til neste sted vi skal bo. Dette hadde forsåvidt vært greit men gir oss en voldsom utgiftspost til demontering og sette opp ny.
Noen som har vært borti dette før og har kommet ut av det på en grei måte?
Vi har ikke råd til ett tap på 10-15k på boksen vi allerede har satt opp, for så å i tillegg måtte montere en ny til 15-20 k .

cra

Demontering klarer du selv. Slå av sikringen og demonter boksen. Terminer endene på kabelen med klemmer, evt. i en koblingsboks til 20kr på Europris.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vollis47

Om ikke dere har godkjennelse fra huseier til å ta med dere ladeboksen ved utflytting, så skal vel strengt tatt fastmontert utstyr bli stående. Sjekk kontrakten grundig.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

RJK

Dette er et problem som man egentlig kunne sett komme. Dessverre så vet man ikke planene til utleier, og må planlegge deretter. Dessverre kjedelig å ufrivillig bli etterpåklok på dette, men det er dessverre risikoen.

At huseier sier det er greit å ta ned og med dere boksen, er egentlig flott, for da får dere elektriker til å montere ut sikring og eventuelt b-vern, og så får dere med dette og alt annet utenfor skapet.

Da slipper dere muligens kostnader til dette på neste sted, og det kan hende dere kan strekke kabel selv, og elektriker må bare montere i skap på neste sted, med de delene dere allerede har betalt for, om ikke b-vern og sikring må være av annen type. Da blir nok ikke tapet mer enn 5-6 000 kroner, spesielt om det ikke er så langt unna, slik at dere avtaler hele opplegget med gjeldende elektriker.

Så litt om det dere burde gjort i forkant av montering av ny boks. Dere burde avtalt med utleier der dere nå flytter fra, at dere kompenseres for ladeoksen etter en nedtrappingsplan. Dvs, dess raskere dere må flytte, spesielt om det kommer oppsigelse fra utleiers side, er at han dekker en viss andel av kostnader til flytt eller kostnaden for anlegget i sin helhet, om det skal bli stående igjen etter oppsigelsesperiodens slutt.

Da ville dere sluppet en ubehagelig overraskelse ved en slik rask og uventet oppsigelse. Jeg har både personlig og via andre vært ute for mer eller mindre seriøse utleiere, der utflytting kan komme ubehagelig raskt, spesielt etter at de har skrytt  av hvor flott  det er og hvor godt ønsket langtidsleiere er. Derfor bør slike avtaler skrives uansett hvilke langvarige eller dyre endringer og installasjoner man ønsker å foreta. Det gir et incentiv til at utleier ikke hiver en ut for å "bo der selv" (broren min fikk den begrunnelsen, men det viste seg å være taktikk fra utleier for å få boligen til sommerbolig, og nye leietakere fra høsten med ny 3-års-kontrakt).

Nå skriver jeg ikke dette for å rippe opp sårene, eller henge dere ut. Men fordi dere bør ta det med i leiekontrakt der dere flytter inn neste sted. Man vet aldri, men neste eier kan henvise til reglene som tilsier at faste installasjoner skal bli stående om ikke annet er avtalt, og da vil dere få et langt større tap enn nå.

Og så er dette og en historie som andre kan lære av, uten å oppleve dette selv. Det hjelper ikke hvor koselig de nye utleierne virker, ting kan forandre seg, og den som smiler bredest ved innflytting, kan fort være den som også glefser bredest ved utflytting, og forsøker å få dekket både "ikke-skader" og gamle skader.

Da er det greit å kjenne reglene, og helst ha dokumentasjonen i orden. F.eks. skriftlig melding om skader man oppdager, gjerne notert i innflyttings/overtagelsesskjemaet om man ser det ved innflytting, eller som epostutskrift av meldinger sent så fort man er blitt kjent med dette. Man merker f.eks. ikke om radiator er defekt på sommeren når anlegget er skrudd av, men når kulda kommer og disse skrues på, så må slikt bemerkes prompte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: Vollis47 på mandag 26. oktober 2020, klokken 13:10
Om ikke dere har godkjennelse fra huseier til å ta med dere ladeboksen ved utflytting, så skal vel strengt tatt fastmontert utstyr bli stående. Sjekk kontrakten grundig.

Når utleier sier de kan ta det med, så har de godkjennelse fra vedkommende. Man er nok sterkere stilt i ettertid med dette i skriftlig form om vedkommende vil krangle i ettertid, men det er et sterkt punkt at man bestiller elektriker til å gjøre dette forsvarlig, etter  at man fikk OK fra utleieren.

Sitat fra: cra på mandag 26. oktober 2020, klokken 13:02
Demontering klarer du selv. Slå av sikringen og demonter boksen. Terminer endene på kabelen med klemmer, evt. i en koblingsboks til 20kr på Europris.

Er man ikke elektriker, så har man faktisk ikke lov til dette, så det synes jeg var et dårlig tips. dessuten, b-vern og sikring koster nå fort litt det og, og greit å få med seg i tilfelle det kan gjenbrukes.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Nordlands

Sitat fra: RJK på mandag 26. oktober 2020, klokken 13:21
At huseier sier det er greit å ta ned og med dere boksen, er egentlig flott, for da får dere elektriker til å montere ut sikring og eventuelt b-vern, og så får dere med dette og alt annet utenfor skapet.

Da slipper dere muligens kostnader til dette på neste sted, og det kan hende dere kan strekke kabel selv, og elektriker må bare montere i skap på neste sted, med de delene dere allerede har betalt for, om ikke b-vern og sikring må være av annen type. Da blir nok ikke tapet mer enn 5-6 000 kroner, spesielt om det ikke er så langt unna, slik at dere avtaler hele opplegget med gjeldende elektriker.
De vil nok ikke spare noe særlig på å få med seg sikring og ev. b-vern, medregnet ekstra elektrikerarbeid for demontering og oppdatering av kursfortegnelse. Dersom de ikke bruker samme elektriker kan det også være vanskelig å finne en som vil montere brukt utstyr, og i hvert fall ikke vanskeligere enn å finne en som vil montere tilsvarende nytt utstyr som kan kjøpes for under 2000,- på Elektroimportøren. For øvrig er det ikke sikkert det brukte utstyret vil passe eller være behov for i ny bolig.

Dersom jeg var i tilsvarende situasjon ville jeg bare betalt for oppsetting av et industristøpsel med vanlig jordfeilautomat, og fått en ladeboks med pluggbar tilførsel og DC-RCM som ikke krever B-vern.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Nordlands

Sitat fra: Kent Vidar Tytland på mandag 26. oktober 2020, klokken 12:37
Vi har ikke råd til ett tap på 10-15k på boksen vi allerede har satt opp, for så å i tillegg måtte montere en ny til 15-20 k .
Mesteparten av de pengene var nok allerede "tapt" på dag 1 uten noen avtale om at huseier skulle bidra eller betale en andel for å overta anlegget når dere flyttet ut. Med mindre det er en Zapcharger så var nok også halvparten av prisen dere betalte fortjeneste og arbeid for elektriker, da nye ladebokser fås fra 5-6000,- (Brukte ladebokser går for 3-4000 på Finn). Om dere også skal leie neste bolig, ville jeg enten funnet et sted som allerede har lading eller en huseier som ser verdien i å legge til rette for det.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

RJK

Sitat fra: Nordlands på søndag 01. november 2020, klokken 22:20
Sitat fra: RJK på mandag 26. oktober 2020, klokken 13:21
At huseier sier det er greit å ta ned og med dere boksen, er egentlig flott, for da får dere elektriker til å montere ut sikring og eventuelt b-vern, og så får dere med dette og alt annet utenfor skapet.

Da slipper dere muligens kostnader til dette på neste sted, og det kan hende dere kan strekke kabel selv, og elektriker må bare montere i skap på neste sted, med de delene dere allerede har betalt for, om ikke b-vern og sikring må være av annen type. Da blir nok ikke tapet mer enn 5-6 000 kroner, spesielt om det ikke er så langt unna, slik at dere avtaler hele opplegget med gjeldende elektriker.
De vil nok ikke spare noe særlig på å få med seg sikring og ev. b-vern, medregnet ekstra elektrikerarbeid for demontering og oppdatering av kursfortegnelse. Dersom de ikke bruker samme elektriker kan det også være vanskelig å finne en som vil montere brukt utstyr, og i hvert fall ikke vanskeligere enn å finne en som vil montere tilsvarende nytt utstyr som kan kjøpes for under 2000,- på Elektroimportøren. For øvrig er det ikke sikkert det brukte utstyret vil passe eller være behov for i ny bolig.

Dersom jeg var i tilsvarende situasjon ville jeg bare betalt for oppsetting av et industristøpsel med vanlig jordfeilautomat, og fått en ladeboks med pluggbar tilførsel og DC-RCM som ikke krever B-vern.


Er klar over at B-Vern og kurs/sikring ikke nødvendigvis kan brukes neste sted, men mesteparten av jobben i gammel bolig må vel likevel gjøres, så ekstraarbeidet for å plukke det ned, er vel minimalt. Men kan det brukes, og elektriker brukes begge steder, så er det jo greit å spare de pengene om det går. En befaring på nytt sted, vil vel kunne gi mere svar på dette.


Forøvrig, forslagene dine betyr jo enda mere utgifter, når det var det som de prøvde å unngå. Da er ikke "luksusløsninger" svaret. Dog,vi er enige om at "forarbeidet" var mangelfullt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Sitat fra: Nordlands på søndag 01. november 2020, klokken 22:20
Sitat fra: RJK på mandag 26. oktober 2020, klokken 13:21
Dersom jeg var i tilsvarende situasjon ville jeg bare betalt for oppsetting av et industristøpsel med vanlig jordfeilautomat, og fått en ladeboks med pluggbar tilførsel og DC-RCM som ikke krever B-vern.

En utbredt misforståelse at dette er lovlig. Det er det dessverre ikke da det kreves jordfeilbryter type B på stikk beregnet for lading av elbiler. Det hjelper ikke at det er slikt vern i EVSEen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: elektrolux på mandag 02. november 2020, klokken 17:16
Sitat fra: Nordlands på søndag 01. november 2020, klokken 22:20
Sitat fra: RJK på mandag 26. oktober 2020, klokken 13:21
Dersom jeg var i tilsvarende situasjon ville jeg bare betalt for oppsetting av et industristøpsel med vanlig jordfeilautomat, og fått en ladeboks med pluggbar tilførsel og DC-RCM som ikke krever B-vern.

En utbredt misforståelse at dette er lovlig. Det er det dessverre ikke da det kreves jordfeilbryter type B på stikk beregnet for lading av elbiler. Det hjelper ikke at det er slikt vern i EVSEen


Nå tror jeg du har rota skrekkelig med siteringen, for nå ser det ut som jeg har skrevet det som står i siteringen, mens det er Nordlands sitat det som ser ut som mitt sitat.

Ville satt pris på at du ikke tilegner meg den feilen.


På forhånd takk!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA