Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

UVO app

Startet av oroar, søndag 25. oktober 2020, klokken 19:58

« forrige - neste »

oroar

Jeg fikk nettopp min e-Soul 2020 modell.

Prøvde å invitere min bedre halvdel til appen, men får bare beskjed om at tlf.nr er feil. Noen som har forslag til løsning?

Under lading savner jeg å kunne se ladehastighet i appen. Er det noe sted jeg kan se ladehastigheten i appen? Har ikke sjekket i bilen, men ser man det der?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

hanche

Appen viser ikke ladehastighet, dessverre. Men du kan se det i bilen, nærmere bestemt midt i konsollet bak rattet. Der vises også et estimat på gjenværende ladetid. Jeg kan ikke hjelpe med telefonnummerproblemet, men kanskje det kan ha noe med landskode? Kan hende skal du ha +47 eller bare 47 foran, eller kan hende ikke.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

oroar

Takk, da skal jeg sjekke neste gang jeg lader.
Kan man justere ladehastigheten også?

Man velger Norge og da kommer +47 opp. I kolonnen for tlfnr er det plass til 9 siffer. Prøvd 0 foran og bak, men får bare feilmelding.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

hanche

Nei, ingen mulighet til å justere ladehastigheten så langt jeg vet. Noen ladestasjoner har slik justering innebygd. Nå er ombordladeren i Soul så treg i utgangspunktet at det neppe er noe poeng i å justere ned ladehastigheten, om det ikke er for å unngå at det går en sikring. Og hurtiglader du, er jo poenget at du vil ha størst mulig ladehastighet, innenfor hva batteriet tåler. Og det ordner bilens BMS automatisk.

Når det gjelder det med telefonnummeret er jeg redd du må søke hjelp hos forhandleren. For all del, fortell om resultatet her, så andre kan ha glede av det du finner ut. Ni siffer er uansett feil for et norsk telefonnummer, det skal være åtte.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

oroar

Jeg har en Tesla vegglader og med den går det greit å lade e-Soulen plug and play. Da jeg hadde e-Golfen måtte jeg sette dipswitch 2 i legacy mode og endre ladehastighet i e-Golf'en til maks 10 A for at den skulle ta imot strøm. Ellers ble det bare feilmeldinger.
Hvis jeg skal lade e-Soulen på stikket ved siden av er det samme kurs som varmekablene i vinterhagen. Kun 16A kurs så da bør jeg kunne justere ned ladehastigheten i Soulen til maks 5A. Om det ikke er mulig får jeg rokkere om på bilene om jeg skulle trenge å lade begge samtidig. I Teslaen kan jeg justere ladehastigheten på den store skjermen.

Tror jeg har funnet svaret på å invitere i appen også. Kan se ut som om den som skal inviteres må registrere seg først. Feilmeldinga "Please enter a valid mobile number" kommer rett under mobilnr, men helt nederst på skjermen står det "There is no account associated with this mobile number". Skal prøve å registrere først og tilbakemelde her når det er gjort.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

RJK

Sitat fra: hanche på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 17:03
Nei, ingen mulighet til å justere ladehastigheten så langt jeg vet. Noen ladestasjoner har slik justering innebygd. Nå er ombordladeren i Soul så treg i utgangspunktet at det neppe er noe poeng i å justere ned ladehastigheten, om det ikke er for å unngå at det går en sikring. Og hurtiglader du, er jo poenget at du vil ha størst mulig ladehastighet, innenfor hva batteriet tåler. Og det ordner bilens BMS automatisk.

Når det gjelder det med telefonnummeret er jeg redd du må søke hjelp hos forhandleren. For all del, fortell om resultatet her, så andre kan ha glede av det du finner ut. Ni siffer er uansett feil for et norsk telefonnummer, det skal være åtte.


Kjenner ikke til i appen, men er mulig å endre i bilens meny om den er lik som på Kona, men da bare mellom full, medium eller low (mener jeg det heter), uten å se hva det betyr i faktisk hastighet. TB sin test av Kona på hjemmelader ga 3,6 kW på "low", mens han  6,7-6,9 på"medium" og "full", så usikker på hva forskjellen er der. Dette var uansett maks hastighet han fikk ut der han lader, som vel og er maks hva anlegget klarte å lever til andre biler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Hmm, jeg skal se etter den innstillingen neste gang jeg har noen ledige minutter i bilen.

Ombordladeren i Soul (også den nyeste) er vel 1-fas så vidt jeg vet, og med begrensning på 32 A inn får du da 7,3 kW omtrent. Jeg er nokså sikker på at jeg har sett min lade med 7,2 kW, i hvert fall. Jeg er nokså sikker på at det er øvre grense for ombordladeren.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: hanche på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 21:03
Hmm, jeg skal se etter den innstillingen neste gang jeg har noen ledige minutter i bilen.

Ombordladeren i Soul (også den nyeste) er vel 1-fas så vidt jeg vet, og med begrensning på 32 A inn får du da 7,3 kW omtrent. Jeg er nokså sikker på at jeg har sett min lade med 7,2 kW, i hvert fall. Jeg er nokså sikker på at det er øvre grense for ombordladeren.


7,2/7,4 er nok grensen for trioen Kona, E-Niro og E-Soul, og tror og det er grensen for facelift Ioniq.


Du finner den under EV-instillinger når bilen er på, men ikke tilkoblet. Der du ser estimert ladetid i forhold til SoC, kan du gå inn på de enkelte verdiene, og sette ladegrense for denne tilkoblingen. Gjentas for de to andre, om du vil sette grense på alle tre lademodus.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA