Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Søker statistikk på elbiler ifm lading i sameie

Startet av Rolland2102, søndag 25. oktober 2020, klokken 13:05

« forrige - neste »

Rolland2102

Hei

Jeg er styremedlem i et sameie/2 blokker som har vedtatt å installere en ladesløyfe i garasjene slik at alle om ønskelig kan montere Easee ladeboks. Derfor trenger jeg å få bekreftet noe statistikk vedr. elbiler og lading, som kan underbygge at vi faktisk har nok strøm i dag. (Blokkene var ferdigstilt i 2016)

Jeg har hørt at en elbil i snitt kjører 6 mil om dagen, når den brukes til å kjøre til og fra jobb.
Så har jeg også hørt noe om hvor mange timer en elbil står parkert på kvelds/nattestid, men er ikke sikker på om jeg husker riktig, kan det stemme at det er 11 timer?

Til slutt vil jeg legge til at jeg er fersk elbileier (Renault Zoe) siden slutten av mai, og gleder meg til å kunne lade hjemme slik at jeg slipper å legge inn tid i lunsjpausen til å flytte bilen vekk fra ladeplassen  :D

På forhånd takk  :)

Vollis47

Du har sånn noenlunde rett i dine antagelser om gjennomsnittlig kjørelengde og parkeringstid. Men spørsmålet ditt blir om sameiet ditt er representativt.

Selv er jeg styreleder i et sameie og har leiligheter i et annet med to parkeringskjellere. Alle tre plasser er det ca 20 parkeringsplasser. Her jeg bor er det foreløpig satt opp 5 ladebokser i jevnlig bruk. Aller tre plassene er det 3 ganger 63 A sikringer som gir inntil 44 kW ladeeffekt. Vi har lagt opp tre ladesløyfer med Zaptec ladebokser. Dette går veldig bra og ut fra min erfaring skal vi også klare det bra når en gang alle har elbil.

Men ser jo at om vi hadde hatt mange beboere her som kjører langt samme dag og kommer hjem med nesten tomt batteri og skulle av sted på lang tur neste dag, så hadde det ikke holdt. Vi har beboere i alderen fra 25 - 90 år.

Jeg lagde en spørreundersøkelse før vi installerte og spurte om ca årlig kjørelengde og om de ofte kjørte mer enn 100 km på en dag. Samt spurte om når de så for seg å anskaffe elbil.

Hos oss er det nå tre elbiler, Golf, Jaguar og Tesla og to hybrider, Kia Niro og BMW X5. Elbilene lader typisk 2 ganger per uke og hybridene stort sett en gang per dag, noen ganger to ganger.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

jkirkebo

Sitat fra: Vollis47 på søndag 25. oktober 2020, klokken 13:35
Du har sånn noenlunde rett i dine antagelser om gjennomsnittlig kjørelengde og parkeringstid. Men spørsmålet ditt blir om sameiet ditt er representativt.

Selv er jeg styreleder i et sameie og har leiligheter i et annet med to parkeringskjellere. Alle tre plasser er det ca 20 parkeringsplasser. Her jeg bor er det foreløpig satt opp 5 ladebokser i jevnlig bruk. Aller tre plassene er det 3 ganger 63 A sikringer som gir inntil 44 kW ladeeffekt. Vi har lagt opp tre ladesløyfer med Zaptec ladebokser. Dette går veldig bra og ut fra min erfaring skal vi også klare det bra når en gang alle har elbil.

Men ser jo at om vi hadde hatt mange beboere her som kjører langt samme dag og kommer hjem med nesten tomt batteri og skulle av sted på lang tur neste dag, så hadde det ikke holdt. Vi har beboere i alderen fra 25 - 90 år.

Men hva er sjansen for at det skjer? Erfaringer hittil viser at det holder med ca. 1kW per plass, kanskje 1,5kW om det er tung bruk. 44kW bør derfor holde til 33-44 ladeplasser. Klart, er det få plasser trenger man mer. 6kW fordelt på 6 plasser blir vanskelig, siden minimum ladestrøm pr. bil er ca. 1,4kW. Men regner med 1,5kW per plass bør man være godt på den sikre siden mener jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Jeg har ikke sett tall på kjørelengde/dag på elbiler, men gjennomsnittlig kjøretur for alle biler (i europeisk storbyer) mener jeg er rundt 35km.

Jeg synes uansett dere bør legge opp til løsning hvor det er mulig å kjøre  100km t/r jobb og i tillegg kjøre unger på fritidsaktiviteter.
(Det tilsier opp til 150km kjøring og 8-10 timer lading per døgn)

Min erfaring (80km reisevei jobb, to unger som driver med håndball/fotball/++ og dertil kamper) er at 3,6kW stort sett er nok.
Med 2,4kW måtte vi ofte hurtiglade på vei hjem fra jobb, på vei til kamper og noen ganger også på vei hjem fra kamper. Da brukte vi dessverre heller fossilbilen...

Sørg heller for at alle får lade, enn at enkelte får ladet raskt!
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

automat

Sitat fra: Vollis47 på søndag 25. oktober 2020, klokken 13:35

Men ser jo at om vi hadde hatt mange beboere her som kjører langt samme dag og kommer hjem med nesten tomt batteri og skulle av sted på lang tur neste dag, så hadde det ikke holdt. Vi har beboere i alderen fra 25 - 90 år.


Men må man dimmensjonere for det da? Jeg tenker at det viktigste er at folk får dekket dagligladingen sin. Så får man heller tåle en tur innom en hurtiglader de få gangene mange har behov for full rekkevidde dagen etter langtur.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Som der blir nevnt her er det stor forskjell på hvor dette sameiet befinner seg. Er det i en typisk pendlerkommune noen mil utenfor en større by, er det større sannsynlighet for mye ladebehov sammenlignet med et sted med mer lokale arbeidsplasser

Vollis47

Vedlegger et bilde fra ladeoversikten for den siste måneden i vårt sameie som ligger sentralt i Kristiansand. 900 kWh ladet betyr 30 kWh per dag og fordelt på 5 ladbare biler er det 6 kWh per bil per dag. Med et gjennomsnittlig forbruk på 1,75 kWh per mil kan en konkludere at vi lader litt utenfor hjemmegarasjen og at hybridbilene kjører litt på bensin.

Med vårt opplegg med totalt 44 kW ladeeffekt tilgjengelig har vi mer enn nok for gjenomsnittsforbruk. Vi kunne klart oss med mindre, men dette hadde vi tilgjengelig.

Og så er vi også meget godt fornøyd med det anlegget vi har.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Wisd0m

Angående antall timer bilen står i ro så trenger ikke alle bilene å stå der samtidig. De første bilene som kommer hjem lader kjapt og utnytter tilgjengelig kapasitet. Så fra start blir det kanskje fra 16 til 07, og noen få som lader litt mellom der igjen. Totalt ligger vel man på 15 timer tilgjengelig til fylling.

12000 km x 0.2 kWh/km = 2400 kWh <-- Tar høyde for noe høyt vinterforbruk
2400 kWh / 365 dager / 15 timer =  0,4 kW...

Så tar man høyde for at bilen ikke kjører akkurat samme km hver dag osv. 1 kW  per bil virker fornuftig til at man har veldig god kapasitet. Er det noen som opplever og komme til bil med 60-70 prosent den ene gangen de skal ut på langtur og har vært på langtur dagenfør så kan de stikke noen minutter innom hurtiglader. Alt over 1 kW per bil virker overkill.

Lars C. Krogenæs

Min erfaring hitil er at behovet for effekt i anlegget er overvurdert av alle. I et godt last og fasebalansert anlegg får de første bilene som kommer full fart, og er nærmest ferdig ladet før påfølgende biler kommer. Noen kjører 100 mil med hestehenger i 20 kuldegrader hver dag hele året, mens andre går til jobb og bruker bilen minimalt. Jo flere biler som er på anlegget, jo nærmere et snitt kommer man, og jo mindre utgjør disse ekstremavvikene av totalen.
1 til 1,5 kW er dermed et godt utgangspunkt for hva anlegget bør ha den dagen alle har elbil. Har man ikke den kapasiteten tilgjengelig i dag, anbefaler jeg som oftest at man bruker den kapasiteten man har, og så oppgraderer man når man ser at behovet kommer.

Har man lite kapasitet er det også bedre med infrastruktur og ladestasjoner på faste plasser, enn å sette opp ladetorg med noen få ladestasjoner. De greier aldri å utnytte kapasiteten på en optimal måte. 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA