Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Endringer på Model Y

Startet av Øyvind.h, lørdag 24. oktober 2020, klokken 15:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Kan være greit med en tråd dedikert til endringer som gjøres på Y før den kommer til Norge.

Siste jeg har sett er doble sidevinduer. Med litt ekstra støydemping kan kanskje Y'en være vel så bra som tyskerne? Håper jeg :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Støydemping handler om en total vurdering og summen av tiltak. Enkelte tiltak som dobbelt glass hjelper på noe (antagelig vindsus og ytre støy), men kan da virke som en forsterker av dekkstøy eller andre resonanser som trer enda tydeligere frem.

Det er positivt at de går for støydempende glass, men det er ikke nok i seg selv.

Jeg er veldig spent på hvordan en bil med megacasting både foran og bak samt integrerte 4680 celler vil være. Det er radikal ny konstruksjon som potensielt kan gjøre bilen veldig stille.

RiteOnLine

#2
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 24. oktober 2020, klokken 16:06
Støydemping handler om en total vurdering og summen av tiltak. Enkelte tiltak som dobbelt glass hjelper på noe (antagelig vindsus og ytre støy), men kan da virke som en forsterker av dekkstøy eller andre resonanser som trer enda tydeligere frem.

Det er positivt at de går for støydempende glass, men det er ikke nok i seg selv.

Jeg er veldig spent på hvordan en bil med megacasting både foran og bak samt integrerte 4680 celler vil være. Det er radikal ny konstruksjon som potensielt kan gjøre bilen veldig stille.

Hvordan konkluderer du med at laminerte vinduer er bedre mot vind og ytre støy, men kan virke som forsterker til dekkstøy eller andre resonanser. Spennede å høre om forklaringen eller tankene dine rundt det? Også påstanden om at større karosserikomponenter med integrert battericeller (4680 av typen..) Hvordan mener du dette gjør seg gjeldende for støybegrensning. Genuint interressert i teknisk utgreing for nevnte påstander! :-)

Counterpointer

Sitat fra: kenneth6 på søndag 25. oktober 2020, klokken 15:00
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 24. oktober 2020, klokken 16:06
Støydemping handler om en total vurdering og summen av tiltak. Enkelte tiltak som dobbelt glass hjelper på noe (antagelig vindsus og ytre støy), men kan da virke som en forsterker av dekkstøy eller andre resonanser som trer enda tydeligere frem.

Det er positivt at de går for støydempende glass, men det er ikke nok i seg selv.

Jeg er veldig spent på hvordan en bil med megacasting både foran og bak samt integrerte 4680 celler vil være. Det er radikal ny konstruksjon som potensielt kan gjøre bilen veldig stille.

Hvordan konkluderer du med at laminerte vinduer er bedre mot vind og ytre støy, men kan virke som forsterker til dekkstøy eller andre resonanser. Spennede å høre om forklaringen eller tankene dine rundt det? Også påstanden om at større karosserikomponenter med integrert battericeller (4680 av typen..) Hvordan mener du dette gjør seg gjeldende for støybegrensning. Genuint interressert i teknisk utgreing for nevnte påstander! :-)
Det er temmelig elementært at om en enkelt frekvens blir dempet f.eks vindsus som ligger i kilohz området så vil lavere frekvenser høres tydeligere. Dette er grunnen til at frekvensmålinger i bil ofte gjøres med waterfall (hele frekvensspekteret i 3D) for å se samspill mellom tiltak.

Håper det var forståelig.

Dette med casting og integrerte 4680 vil skape et enda stivere og mer lyddødt fundament i bilen. I likhet med høytalerkabinetter som i minst mulig grad skal skal vibrere og skape dissonans i en høytaler. Så minst mulig vibrasjon er en god ting.

RiteOnLine

Sitat fra: Counterpointer på søndag 25. oktober 2020, klokken 17:56
Sitat fra: kenneth6 på søndag 25. oktober 2020, klokken 15:00
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 24. oktober 2020, klokken 16:06
Støydemping handler om en total vurdering og summen av tiltak. Enkelte tiltak som dobbelt glass hjelper på noe (antagelig vindsus og ytre støy), men kan da virke som en forsterker av dekkstøy eller andre resonanser som trer enda tydeligere frem.

Det er positivt at de går for støydempende glass, men det er ikke nok i seg selv.

Jeg er veldig spent på hvordan en bil med megacasting både foran og bak samt integrerte 4680 celler vil være. Det er radikal ny konstruksjon som potensielt kan gjøre bilen veldig stille.

Hvordan konkluderer du med at laminerte vinduer er bedre mot vind og ytre støy, men kan virke som forsterker til dekkstøy eller andre resonanser. Spennede å høre om forklaringen eller tankene dine rundt det? Også påstanden om at større karosserikomponenter med integrert battericeller (4680 av typen..) Hvordan mener du dette gjør seg gjeldende for støybegrensning. Genuint interressert i teknisk utgreing for nevnte påstander! :-)
Det er temmelig elementært at om en enkelt frekvens blir dempet f.eks vindsus som ligger i kilohz området så vil lavere frekvenser høres tydeligere. Dette er grunnen til at frekvensmålinger i bil ofte gjøres med waterfall (hele frekvensspekteret i 3D) for å se samspill mellom tiltak.

Håper det var forståelig.

Dette med casting og integrerte 4680 vil skape et enda stivere og mer lyddødt fundament i bilen. I likhet med høytalerkabinetter som i minst mulig grad skal skal vibrere og skape dissonans i en høytaler. Så minst mulig vibrasjon er en god ting.

Ok, takk for utgreing. Vi snakker da egentlig ikke om forsterkning, men ved bortfall/reduksjon en lydkilde gjøres andre mer gjeldende/fremtredende. Det støtter jeg.
Blir spennende med ny konstruksjon av chassis. kan bli interressante forplantinger av lyd og vibrasjoner, men trolig vil stor og gjennomgående avstivet konstruksjon genere lite resonans eller viderføring av lyd. Ser at tredje seterad skal festes rett ned i Megacasting modulen. Har bestilt 7 seteren selv.

Øyvind.h

For å utfylle min første post - det jeg mente var at en Y med doble sidevinduer OG ekstra isolering (eksempelvis ved å bruke noen tusenlapper hos Bilkomponenter) kan nærme seg tysk nivå.
Jeg tror ikke Y'en er på det nivået med kun lyddempet glass da støyen også kommer fra andre steder, slik dere diskuterer :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Grenadier

Det hevdes at det kommer oppvarmet ladeport på både Y og 3.

https://insideevs.com/news/446792/tesla-model-3-y-heated-charging-port-winter-weather-update/

Interessant nok står det her at dette også blir en software-update, men det kan jeg ikke helt forstå. Med mindre det ligger infrastruktur i ladeporten (varmeelementer osv). fra før. Og det gjør det vel ikke?

Thob

Jeg har fått dem siste updaten og der står det at jeg nå har fått oppvarmet ladeport. Men jeg har en av de første bilene, levert mars 2019, så synes også det er rart. Så enten må det ha lagt varmeelement der fra starten, eller så er tekst i update unøyaktig og det gjelder bare for nye produserte biler, men står altså ikke noe om det. Vi får vente til vinteren setter inn for svar:)


daktari

Dette er et veldig positivt tiltak!
Håper det følges opp med ytterligere intern støydemping rundt omkring.
Jeg har dessverre lite tro på Bilkomponenters bruk av alu-butyl. En liten bit her og der bør alle biler ha, men fulltapetsering ser jeg ikke meningen med.
Audien ser ut til å være fylt opp av matter derimot, ca 5-10 cm tykke. De hjelper nok en god del!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RuneW

Sitat fra: daktari på mandag 26. oktober 2020, klokken 11:16
Dette er et veldig positivt tiltak!
Håper det følges opp med ytterligere intern støydemping rundt omkring.
Jeg har dessverre lite tro på Bilkomponenters bruk av alu-butyl. En liten bit her og der bør alle biler ha, men fulltapetsering ser jeg ikke meningen med.
Audien ser ut til å være fylt opp av matter derimot, ca 5-10 cm tykke. De hjelper nok en god del!

10 cm tykke matter var da ekstremt mye. Hvor er disse?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

bjornron


keepitsimple

Ja dette blir bra! Håper vi ikke må ta bestilling av Kina bil om 2 måneder og uten alt dette.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Counterpointer

Sitat fra: Grenadier på mandag 26. oktober 2020, klokken 08:49
Det hevdes at det kommer oppvarmet ladeport på både Y og 3.

https://insideevs.com/news/446792/tesla-model-3-y-heated-charging-port-winter-weather-update/

Interessant nok står det her at dette også blir en software-update, men det kan jeg ikke helt forstå. Med mindre det ligger infrastruktur i ladeporten (varmeelementer osv). fra før. Og det gjør det vel ikke?
Det er oppvarmet ladeport på Model 3 fra første bil i Norge. Min er februar -19 og har varm luft som blåser ut av kontakten. Det er programering av denne som har forandret seg. Muligheten har den hatt hele tiden.
Mulig de legger til passive elementer på nye biler, men de gamle har varmluft.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på mandag 26. oktober 2020, klokken 23:41
Sitat fra: Grenadier på mandag 26. oktober 2020, klokken 08:49
Det hevdes at det kommer oppvarmet ladeport på både Y og 3.

https://insideevs.com/news/446792/tesla-model-3-y-heated-charging-port-winter-weather-update/

Interessant nok står det her at dette også blir en software-update, men det kan jeg ikke helt forstå. Med mindre det ligger infrastruktur i ladeporten (varmeelementer osv). fra før. Og det gjør det vel ikke?
Det er oppvarmet ladeport på Model 3 fra første bil i Norge. Min er februar -19 og har varm luft som blåser ut av kontakten. Det er programering av denne som har forandret seg. Muligheten har den hatt hele tiden.
Mulig de legger til passive elementer på nye biler, men de gamle har varmluft.
Det skal nå være snakk om dedikerte varmeelementer. Min bil ble levert mars -19, og har ikke fått noe info om denne funksjonen i versjonsinfoen, mens andre har fått info om det på biler levert samme tid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA