Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forventet rekkeviddetap med billigdekk

Startet av aasen90, lørdag 24. oktober 2020, klokken 14:49

« forrige - neste »

aasen90

Hei,

Sommerdekkene til ioniqen er nå nede på 2mm og tenker derfor å bytte dekk.

Noen som har erfaringer med å sette på billige kinadekk kontra litt dyrere dekk?

Vurderer kjøpe noen av de til under 500 her:
http://megahjul.no/nb/produkter/dekk/271546-HYUNDAI-IONIQ-16-19/normal-package?season=summer

RJK

Av disse, som jeg ikke har erfaring med eller kunnskap om selv, så er det vel kun Yokohama jeg hadde turt å sette på egen bil. De er kjent for sine MC-dekk, så de vet jeg har endel erfaringer med dekkproduksjon. De andre har jeg som sagt ikke noe forhold til, og ville nok sett tester av de først, for å bruke på elbil.


Hadde det vært en "gammel skrotbil" som bare skal leve til neste eu-kontroll, eventuelt en 2-årsperiode etter det om det virker lønnsomt å reparere det som eventuelt feiler, så er det en helt annen sak. En elbil med litt ok aks er nok litt tøffere bruk på, ihvertfall med min kjøring, så det hadde ikke kommet på tale der.


Har hatt billige dekk fra Sharifs før, og var fornøyd med de, og dekkene fikk og skryt fra noen som hadde mer peil enn meg, bl.a. fordi mønstrene mer eller mindre var hentet fra dyrere merker. Men de dekkene hadde jeg lest tester/erfaringer om først. Og med treg bensinbil av gammel type, så tenkte jeg at for sommerdekk får det holde. Vinterdekk er jeg dog enda mer kritisk til å bruke noe jeg ikke vet noe om.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Storfe

Det sitter billige Nexen-dekk på Ioniqen vår, levert originalt fra Hyundai.
Min erfaring er at de bråker mye, og at det alene gjør at de ikke er verdt det for min del. Erfaringen fra andre tyder på at grepet på våt asfalt er så som så.
Selvfølgelig må alt passe til lommeboka, men dekk er ikke det første jeg sparer på.

RJK

Nexen-dekkene er jeg generelt lite fornøyd med. De blir fort glatte selv på lett fuktig sommerasfalt. Fikk aldri spørsmål om å bytte dekk på sommerhjulene, men hadde jeg tenkt meg om, skulle jeg bedt om det.

Var selvsagt helt utenkelig å ta Nexen og på vinterdekkene, så der ble det alternative valgt.

Det byr meg litt i mot å skifte ut dekk som er nye og med masse brukbart mønster i, men har tanker om at det enten blir de dekkene som leveres med ny modell nå, eller bare se an hvilke alternativ som er anbefalt når disse er utslitt.

Er jo en sjanse for at de holder minst 5 sesonger med min korte kjørelengde, som atpåtil er blitt veldig redusert med Korona-begrensningene (les Svenskehandel  ;) ), så da har det kanskje dukket opp noe som er enda bedre enn dagens modeller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA