Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

Otto

Sitat fra: Contango på mandag 01. februar 2021, klokken 23:25
@Otto. Gratulerer med ny bil. Har jo en '19 utgave av samme type som vi er veldig fornøyd med. Du vil like all oppgraderingen fra '15.

Takk for den, satser på at det er en del forbedringer, selv om vi nok har vært veldig heldig med våres. Byttet en høyre dørlås, noen deler i bakhjulsoppheng (dekk feilslitt), memory problem i førersete og fikk nytt på garanti ved ca. 65k km. Bortsett fra det en fantastisk bil. Er nå gått 95k, og helt strøken. Neste mann får i allefall en veldig bra bil for ca 450k.
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Perlemorhvit P90DL byttet til Blå 2020 Raven Dual Motor i 2021.
- Nesten ny Plaid i 2023!

Contango

Der ramlet det ut en rekke Performance modeller i inventory. De fleste med noen kilometer på telleren men også noen helt ubrukte. Man skal være forsiktig med å ha altfor bestemte meninger om hva Tesla har og ikke har i lageret sitt (ref en annen tråd her).
Ellers lurer jeg på om vi går inn i en periode med ekstrem batterimangel og at dagens S'er muligens vil ha bedre batterier enn refresh.  Absolutt ren og skjær spekulasjon uten noen som helst grunnlag annet enn en forundring over at selv Panasonic batteriet i 2021 M3 (foreløpig) ikke lader raskt. Så langt vil jeg i alle fall heller ha effektiviteten i batteriet i vår 2019 M3 enn den som leveres i de to 2021 utgavene. At batteri priser skal falle i takt med økte volumer og mer effektive produksjonsprosesser virker i alle fall ikke sannsynlig nå, og det kan vel ha litt å si for bilpriser fremover også. Men kanskje verdt en annen tråd.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Contango på onsdag 10. februar 2021, klokken 09:01
Der ramlet det ut en rekke Performance modeller i inventory. De fleste med noen kilometer på telleren men også noen helt ubrukte. Man skal være forsiktig med å ha altfor bestemte meninger om hva Tesla har og ikke har i lageret sitt (ref en annen tråd her).
Ellers lurer jeg på om vi går inn i en periode med ekstrem batterimangel og at dagens S'er muligens vil ha bedre batterier enn refresh.  Absolutt ren og skjær spekulasjon uten noen som helst grunnlag annet enn en forundring over at selv Panasonic batteriet i 2021 M3 (foreløpig) ikke lader raskt. Så langt vil jeg i alle fall heller ha effektiviteten i batteriet i vår 2019 M3 enn den som leveres i de to 2021 utgavene. At batteri priser skal falle i takt med økte volumer og mer effektive produksjonsprosesser virker i alle fall ikke sannsynlig nå, og det kan vel ha litt å si for bilpriser fremover også. Men kanskje verdt en annen tråd.

Ja, virker som at på det nye Model 3-batterier er det spart litt vel mye på kobolt og andre godsaker...hører jo og at det nye batteriet på Model S kan ha færre kWh enn den gamle, siden rekkevidden er ca uendret på tross av høyere effektivitet....er nok ikke dritt å ha en Model S eller 3 som er et halvt år gammel nå, nei.
Tesla Model Y                         2021-

Contango

Nå er de to lett brukte Performance 2020 modellene i inventory nede på 805'. Jeg tror ikke man skal vente mye lenger om man ser etter en slik bil. Såvidt jeg forstår det løper garantien fra kjøpstidspunktet. Det gjør disse bilene vesentlig mer attraktive enn Finn biler. Billigere er de også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Lacaixxa

Som er 50.000 billigere enn min 90d i 2017😱
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Contango

Uffda, ja. Hvis det er noen trøst har jeg en stygg S75D historie selv.

Jeg stusser litt over at de er såpass aggressive i prisnedsettelsen fra i går til i dag. Lenge til ny S kommer hit. Basert på dette og at de hadde flere LR'er tidligere som bare ble borte samtidig mistenker jeg at de har LR'er de kommer frem med når de har solgt de fleste P'ene. Kanskje de også er lånebiler foreløpig (sammen med i hvertfall en del av de 16 og 17 modellene som plutselig forsvant). Nok av treer eiere som fremdeles har behov for alternativ transport virker det som.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Vaduz

Når kjøpte du s75D og hva skjedde om man får spørre?

Contango

#457
Helt feil kjøpstidspunkt i 2018. Bilen falt som en stein i verdi da Tesla kuttet prisene ordentlig. Ny Tesla kjøper man helst på tidspunkt som dette - når de selger ut modeller som er på vei ut.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

#458
Tråden bør vel hete «....først i november...». Det er i hvert fall det som står i konfiguratoren nå. Plaid Plus er utsatt til mid 2022 (iht Electrek). Ja, da så.
Min hypotese om at det ville dukke opp noen 2020 MS LR i inventory var i hvert fall bare tull. De som kjøpte de få som var der til rundt 750k og Performance til 800-830 gjorde neppe noe feil. Bruktmarkedet vil sikkert merke at det ikke er noen nye MS og MX å få tak i på mange måneder.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorEl

Har tenkt at LR og Plaid, ville komme fra California, pga samme formfaktor på batteriene. Mens Plaid+ med nye batterier, ville komme fra Berlin? Så en forsinkelse på Plaid+, vil da være en forsinkelse av Berlinfabrikken, eller Plaid+ samlebåndet i Berlin? Eller?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Zanka

Sitat fra: JorEl på fredag 12. mars 2021, klokken 09:17
Har tenkt at LR og Plaid, ville komme fra California, pga samme formfaktor på batteriene. Mens Plaid+ med nye batterier, ville komme fra Berlin? Så en forsinkelse på Plaid+, vil da være en forsinkelse av Berlinfabrikken, eller Plaid+ samlebåndet i Berlin? Eller?
Høres fornuftig ut, er vel også mulig at Plaid + med nytt understell "batterier er en del av strukturen" vi også få flere design endringer.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk

Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

JorEl

Takk Zanka, liker å være fornuftig ;)
Videre har jeg tenkt at...Tesla har allerede kontrakter med Panasonic, om levering av batterier i Nevada. Derfor har Tesla god tid, og muligheten til å lage ventepølser til oss, LR og Plaid, som er hakket bedre enn Raven, men med nytt interiør/refresh.
Dermed er det ingen kunder som mister en stor oppgradering, og ingen blir misfornøyd. Man får det man betaler for. Likevel er det vel ikke så mye info fra Tesla om refresh, så det kan være noe nytt vi ikke vet noe om, enda..(?) Kanskje LR og Plaid, kommer med en ny kjørekomputer, HW4? Så er det bare ett par måneder før FSD kommer.. ;) Har ikke Tesla også en ny radar på trappene?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

jkirkebo

Sitat fra: JorEl på fredag 12. mars 2021, klokken 09:45
Takk Zanka, liker å være fornuftig ;)
Videre har jeg tenkt at...Tesla har allerede kontrakter med Panasonic, om levering av batterier i Nevada. Derfor har Tesla god tid, og muligheten til å lage ventepølser til oss, LR og Plaid, som er hakket bedre enn Raven, men med nytt interiør/refresh.
Dermed er det ingen kunder som mister en stor oppgradering, og ingen blir misfornøyd. Man får det man betaler for. Likevel er det vel ikke så mye info fra Tesla om refresh, så det kan være noe nytt vi ikke vet noe om, enda..(?) Kanskje LR og Plaid, kommer med en ny kjørekomputer, HW4? Så er det bare ett par måneder før FSD kommer.. ;) Har ikke Tesla også en ny radar på trappene?

Ny S og X burde i hvert fall komme med mobilnøkkel-systemet til Model 3. Vår X føles utrolig gammeldags på nøkkelsiden etter at vi også fikk Model 3 ;) Hadde satt stor pris på å slippe og lete etter den nøkkelen støtt og stadig...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HKS

Sitat fra: JorEl på fredag 12. mars 2021, klokken 09:17
Har tenkt at LR og Plaid, ville komme fra California, pga samme formfaktor på batteriene. Mens Plaid+ med nye batterier, ville komme fra Berlin? Så en forsinkelse på Plaid+, vil da være en forsinkelse av Berlinfabrikken, eller Plaid+ samlebåndet i Berlin? Eller?
Model S kommer ikke til å bli bygd i Berlin i overskuelig fremtid. Det er kun produksjonslinjer for Model Y som kommer der. Batteriene kommer enten til å komme fra Tesla sin egen produksjonslinje i Fremont eller fra Tesla sine leverandører for batterier.

Sitat fra: JorEl på fredag 12. mars 2021, klokken 09:45
Kanskje LR og Plaid, kommer med en ny kjørekomputer, HW4? Så er det bare ett par måneder før FSD kommer.. ;) Har ikke Tesla også en ny radar på trappene?
LR og Plaid kommer med "HW3.2" i følge kode funnet av Tesla-hacker "green" litt uvist hva som er forandret, det spekuleres i at det er en ny radar og det S/X nå også har fått kamera i kupeen slik Model 3/Y har.
Alt tyder også på en "MCU3" med AMD Ryzen CPU og Navi 23 GPU som nå også er kjølt av bilen sitt kjølesystem slik som i 3/Y.
Tesla Model 3 Long Range

Motorwatt

Veldig enig. Har null tro på S/X produksjon i Berlin. For små serier for å kunne forsvare en ny linje. Berlin skal produsere Y, og med stor sannsynlighet den nye, lille....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA