Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

Counterpointer

Så på i1Tesla som viste at batteripakken ser ut til å ha de lange langsgående modulene ikke mange tversgående som de hadde før. Så mye er endret.

Cobos

Det ryktes at de nye LR er såpass mye mer effektive at de har kuttet batteriet til ca 90kW. Hvis de får i praksis samme rekkevidde med mindre batteri gir det jo mange gode følger, høyere effektiv ladehastighet grunnet lavere forbruk, bedre ytelse og billigere for Tesla å lage.
Jeg leste også at det i midtkonsollen skulle være girknapper hvis man ville overstyre automatikken, men finner ikke kilden på det. Merker at jeg har lyst til å kjøpe men vil prøvesitte bilen først. Som amoss har jeg en rygg som er "rar" f.eks. er Next-Gen setene helt forferdelige for meg.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

OleJA

Sitat fra: Kimpala på søndag 24. januar 2021, klokken 21:10
Sitat fra: Vaduz på søndag 24. januar 2021, klokken 20:20
Sitat fra: Kimpala på fredag 22. januar 2021, klokken 21:59
Fordi jeg er redd for å kjøpe rett før ny upgrade kommer, det har jeg klart før. Men bestilte jo også nå fordi jeg har lyst på ny S sånn den er, med litt rabatt er det forhåpentligvis bra kjøp... Usikker rett og slett. Men de må nok uansett gi meg ei uke, litt overraska over at de ønska å levere den ut i Molde i morgen 😅

Du er redd for å kjøpe rett før en upgrade kommer, men du bestiller bil rett før refresh kommer? Det gir ingen mening. Du vet hvorfor bilene er rabattert ikke sant?
Gir mening det. Har bestilt med rabatt, og tar den ikke ut før ny er lansert.

@Kimpala, Hvilken løsning falt du ned på, 'retro eller 'refresh?

kirky

Kommer man fra 100D er rekkevidden økt fra 335 miles EPA til estimert 412 miles, det er rått, nesten 25% opp.

2019 Long Range S, HW3, CCS.

Knut Erling Øen

Sitat fra: z4rd på lørdag 30. januar 2021, klokken 11:27
I tillegg til ovenstående tipper jeg at de bruker betydelig færre meter med kabler og konnektorer, blant annet - noe TM3 og TMY har vært bedre på enn S og X.

Og mulig single piece casting i bakre del av bilen iht cleanerwatt: https://www.youtube.com/watch?v=Qrops3lgekM
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2019. Plaid Sort bestilt 27. jan 2021

JorEl

#440
Er det noen som vet hvor lange kontrakter Tesla har på 1850batteriene? Er vel Panasonic(?).

LR koster 830k
Plaid        1,2mill
Plad+       1,4mill

Minner om gammel differensiering S75D, S100D og Performance..men nye navn.

LR og Plaid har nye 1865batterier og Plaid+ får 4680. Når de nye batteriene produseres i store nok kvanta, ser jeg for meg at "vi" ender opp med Plaid og Plaid+. Begge med 4680 men to forskjellige størrelser.
Grunnen til at jeg spør om lengden på 1865 kontrakter, er jo at jeg tror disse batterien blir tatt ut av produksjon. Dette kan bli de neste "inventory-bilene" som vil få en god pris. Dette er noe for meg som klarer meg med S75D-rekkevidden, men som vil ha en raskere bil og nytt interiør/tech/ny garanti..

Tesla$$$ må selvfølgelig bli mer "rettferdig", eller utjevnes med en god renteavtale :)

Edit; Inventory/lagerbil, Performance, litt heftig brukt, 830k hadde passet utmerket, men kun for en som ikke vil ha nytt interiør og ny MCU..Der er ikke jeg 8)
https://www.tesla.com/no_NO/new/5YJS202_e514a6eefa6897fd06d99a3be4bbd449?token=$2y$10$1z0ITEHjVUV3QltzJHk5tOZNoBEUccfotfvtCe2RK.T6A.5gYSevu&coord=59.462,5.2759&redirect=no


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vaduz

Det er mangel på batterier i hele verden, ingen sier opp noen avtaler, alle kjøper alt de kan.

Otkristo

Sitat fra: JorEl på søndag 31. januar 2021, klokken 12:34
Er det noen som vet hvor lange kontrakter Tesla har på 1850batteriene? Er vel Panasonic(?).

LR koster 830k
Plaid        1,2mill
Plad+       1,4mill

Minner om gammel differensiering S75D, S100D og Performance..men nye navn.

LR og Plaid har nye 1865batterier og Plaid+ får 4680. Når de nye batteriene produseres i store nok kvanta, ser jeg for meg at "vi" ender opp med Plaid og Plaid+. Begge med 4680 men to forskjellige størrelser.
Grunnen til at jeg spør om lengden på 1865 kontrakter, er jo at jeg tror disse batterien blir tatt ut av produksjon. Dette kan bli de neste "inventory-bilene" som vil få en god pris. Dette er noe for meg som klarer meg med S75D-rekkevidden, men som vil ha en raskere bil og nytt interiør/tech/ny garanti..

Tesla fornyet avtalen med Panasonic til mars 2020.

https://electrek.co/2021/01/04/tesla-tsla-battery-cell-deal-panasonic/


OleJA

Noen som husker listepris på en Model S Performance like før refresh ble annonsert? Mener å huske at det var ca 975k?

Ser på de 3 inventory bilene som er igjen nå (kun blå performance): De ligger alle ute til 970ish med en førpris på 1.060ish. Er det jeg som husker feil eller Tesla som tuller?

Contango

Jeg tror du tar feil men har rett. De satte prisene OPP en liten stund før refresh så 1,060 er sikkert listeprisen etter at de satte prisen opp men 975 før det. Er helt sikker på at de var over millionen i den perioden.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

OleJA

Et BlackFriday triks med andre ord, setter opp førpris like før tilbudsperioden for at tilbudet skal se bedre ut. Er vel regler mot slikt?

Skal ikke påstå at det gjelder eksakt disse 3 bilene, men ikke mange dager siden det lå ute tilsvarende biler nede på 8-tallet. Model S pre-refresh begynner kanskje å bli samleobjekter allerede  ;D

Contango

Akkurat det har jeg ganske bra kontroll på. Det lå en Perf demo med 6000+ km i Ålesund til ca 833'. Den ble borte for en uke eller to siden. Så var det en i Oslo som akkurat er borte nå til rundt 7' mindre og med litt færre km. Så var det en rød, en hvit, og en grå LR som alle også er borte fra inventory nå.
Hvorfor er det regler mot å endre prisene dynamisk på lagerbiler? Det gjør forøvrig Tesla hele tiden - sannsynligvis med algoritmer. Prisene går opp og ned avhengig av salgene de gjør.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Otto

Sitat fra: Contango på mandag 01. februar 2021, klokken 23:11
Akkurat det har jeg ganske bra kontroll på. Det lå en Perf demo med 6000+ km i Ålesund til ca 833'. Den ble borte for en uke eller to siden. Så var det en i Oslo som akkurat er borte nå til rundt 7' mindre og med litt færre km. Så var det en rød, en hvit, og en grå LR som alle også er borte fra inventory nå.
Hvorfor er det regler mot å endre prisene dynamisk på lagerbiler? Det gjør forøvrig Tesla hele tiden - sannsynligvis med algoritmer. Prisene går opp og ned avhengig av salgene de gjør.

Var nok jeg som fikk tak i den til 826k :-) Hatt en 2015 P90DL i fire år (kjøpt etter et års demo bruk hos Tesla), som nettopp er utgått fra garanti, så dette var nettopp det vi var på jakt etter. Dog uten FSD, noe vi heller aldri bruker, kun autopilot. Bortsett fra det alt utstyr og mørke 21 tommere. Sikkert mye bra på refresh, men liker ikke fronten.
- Grønn P85 med "nesten" alt fra des. 13. Solgt aug 16.
- Mørkblå eGolf fra nov. 15.
- 2 x mod. 3 i reservasjon, 1 april 16 :-)
- Grønn P85D (ja, original!) fra sep. 16, med alt!
- Grønn P85D byttet inn hos Tesla til P90DL, fra des. 16, med alt!
- Aldri tilbake til fossil!

OleJA

Sitat fra: Contango på mandag 01. februar 2021, klokken 22:49
Jeg tror du tar feil men har rett. De satte prisene OPP en liten stund før refresh så 1,060 er sikkert listeprisen etter at de satte prisen opp men 975 før det. Er helt sikker på at de var over millionen i den perioden.
Ser nå at det er FSD inkludert på disse bilen, det forklarer nok forskjellen i førpris  :-X.  Sorry. :angel:

Contango

@Otto. Gratulerer med ny bil. Har jo en '19 utgave av samme type som vi er veldig fornøyd med. Du vil like all oppgraderingen fra '15.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA