Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Counterpointer på fredag 29. januar 2021, klokken 13:08
Sitat fra: daktari på fredag 29. januar 2021, klokken 11:31
Jeg er spesielt bekymret for mangle viskerpinne.
Det er jo knapp på rattet. Går du ut fra at denne er ubrukbar?

Jeg tenker at flytte tommel er like raskt som å flytte hånda for å betjene en hendel.

Personlig synes jeg fjerning av girskifter er mer betenkelig. Automatikk på dette høres utilstrekkelig ut. Skjerm manøvrering av girskift er klart dårligere enn dedikert spak.
Jaguar hadde cruisecontroll på ratt-knapp. Audi på egen spak, slik som de andre bilene jeg har hatt. Foretrekker det siste.
Det vil jeg nok gjøre med viskerne også. Hovedårsaken til at Tesla fjerner disse pinnene er redusert kostnad. Der andre har mange knapper og brytere sparer Tesla penger ved å ha programmerbare knapper. Det er ok til et visst punkt fra et brukervennlighetsperspektiv. Hvertfall for oss gamliser med noen innlærte vaner.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 29. januar 2021, klokken 14:32
Sitat fra: Counterpointer på fredag 29. januar 2021, klokken 13:08
Sitat fra: daktari på fredag 29. januar 2021, klokken 11:31
Jeg er spesielt bekymret for mangle viskerpinne.
Det er jo knapp på rattet. Går du ut fra at denne er ubrukbar?

Jeg tenker at flytte tommel er like raskt som å flytte hånda for å betjene en hendel.

Personlig synes jeg fjerning av girskifter er mer betenkelig. Automatikk på dette høres utilstrekkelig ut. Skjerm manøvrering av girskift er klart dårligere enn dedikert spak.
Jaguar hadde cruisecontroll på ratt-knapp. Audi på egen spak, slik som de andre bilene jeg har hatt. Foretrekker det siste.
Det vil jeg nok gjøre med viskerne også. Hovedårsaken til at Tesla fjerner disse pinnene er redusert kostnad. Der andre har mange knapper og brytere sparer Tesla penger ved å ha programmerbare knapper. Det er ok til et visst punkt fra et brukervennlighetsperspektiv. Hvertfall for oss gamliser med noen innlærte vaner.
Ser poenget ditt i forhold til hva en foretrekker. Vil også spille inn hvordan de programmerer knappen.

Men det er en overgang å sette seg inn i en bil som hverken har blinklyshendel, viskerhendel, girspak, lyshorn eller tute.

Minner litt om en annen Ampera-E historie. Den hadde en litt spesiell måte å få bilen i gir, som ikke var intuitiv. Dette førte til at en carjakker i Miami ble tatt av politiet fordi han etter å ha truet ut eier ikke fikk bilen til å kjøre og ble umiddelbart arrestert av en passerende politibil.

Amoss

Sitat fra: Counterpointer på fredag 29. januar 2021, klokken 14:30
Viser at ting oppleves individuelt.

Nettopp. Og ja, jeg prøvde, men akkurat på bilseter er jeg nok litt kresen nettopp pga. ryggen min. Prøvekjørte også Model 3, og fant meg svært godt til rette i setet der. ... og senere også i Model S. Eneste var/er litt korte sitteputer, men det plager meg egentlig ikke.

Hehe - ja, kan godt være vi møttes der - uten at jeg kan si noe sikkert om det i dag :)
Også godt å høre at du tydelig vis ble fornøyd med kjøpet.
Model S 85D

Contango

Sitat fra: daktari på fredag 29. januar 2021, klokken 11:35
Fikset de sårbare men kule håndtakene til S.
Har de gjort noe der? Synes de ser helt like ut, jeg.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer

Sitat fra: Contango på fredag 29. januar 2021, klokken 15:19
Sitat fra: daktari på fredag 29. januar 2021, klokken 11:35
Fikset de sårbare men kule håndtakene til S.
Har de gjort noe der? Synes de ser helt like ut, jeg.
Rich rebuilds har vist at det er noen løse ledninger og koblingen til en mikrobryter som er problemet med Model S dørhåndtakene. Han har fikset ganske mange av disse og det er usynlig utenfra.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på fredag 29. januar 2021, klokken 15:58
Sitat fra: Contango på fredag 29. januar 2021, klokken 15:19
Sitat fra: daktari på fredag 29. januar 2021, klokken 11:35
Fikset de sårbare men kule håndtakene til S.
Har de gjort noe der? Synes de ser helt like ut, jeg.
Rich rebuilds har vist at det er noen løse ledninger og koblingen til en mikrobryter som er problemet med Model S dørhåndtakene. Han har fikset ganske mange av disse og det er usynlig utenfra.
Forstod det slik at de skulle være push to open? Med knapp inni for åpning slik 3ern har. Mulig jeg misforstår, men X har jo hatt dette lenge, og dagens dørhåndtak må være dyre å produsere samt dyre å ta reklamasjoner på.
"force touch opening" https://electrek.co/2021/01/28/tesla-new-model-s-x-refresh-12-new-features-yet-to-be-announced/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Håper du har rett. Leste det bare som at det ble knapp inne, men det kan tolkes på flere måter.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fredag 29. januar 2021, klokken 16:30
Sitat fra: Counterpointer på fredag 29. januar 2021, klokken 15:58
Sitat fra: Contango på fredag 29. januar 2021, klokken 15:19
Sitat fra: daktari på fredag 29. januar 2021, klokken 11:35
Fikset de sårbare men kule håndtakene til S.
Har de gjort noe der? Synes de ser helt like ut, jeg.
Rich rebuilds har vist at det er noen løse ledninger og koblingen til en mikrobryter som er problemet med Model S dørhåndtakene. Han har fikset ganske mange av disse og det er usynlig utenfra.
Forstod det slik at de skulle være push to open? Med knapp inni for åpning slik 3ern har. Mulig jeg misforstår, men X har jo hatt dette lenge, og dagens dørhåndtak må være dyre å produsere samt dyre å ta reklamasjoner på.
"force touch opening" https://electrek.co/2021/01/28/tesla-new-model-s-x-refresh-12-new-features-yet-to-be-announced/
Hvis det er push to open som er poenget så misforsto jeg.

DagfinnN

#428
Sitat fra: Amoss på fredag 29. januar 2021, klokken 14:06
Sitat fra: DagfinnN på fredag 29. januar 2021, klokken 12:55
Husker veldig godt når Opel Ampera-E skulle lanseres. 6 mnd før første levering kom det rapporter om at setene var litt for harde for noen rumper.

Mer enn 6 måneder før bilens første levering ble bilen vist frem på Youngstorget i Oslo, og mange fikk prøvesittet bilen da - undertegnede inklusive. Det var *mange* klager på setene etter dette. De fleste klaget på at setene var for smale og at de ble sittende på sidestøttene. Det jeg selv reagerte på var den totale mangelen på korsryggstøtte. Med en dårlig rygg fra før av ble det helt uaktuelt for meg med den bilen etter det. Og nei, hadde ikke bestilt før dette, men hadde det til vurdering.

Når jeg kjøper bil så er det for å HA en bil. Gambling med "flipping" av biler man ikke vil ha selv overlater jeg til mer griske personer enn meg.
Jeg beholdt min Ampera-E i 2 år før jeg solgte. Men hadde setene verket mot min rumpe, hadde jeg glatt solgt den for 100k mer en jeg kjøpte den for - uten et snev av dårlig samvittighet. Akkurat som da vi kjøpte en leilighet i Bærum og solgte den med 2 mille i fortjeneste etter mindre enn 10 års eie.
Poenget var at forum-negativet bidro til at en person avbestilte uten å teste setene og dermed potensielt tapte masse penger.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Kan vel fort ha vært andre medvirkende årsaker. Kanskje han bare trengte en unnskyldning. Uansett, vi kan ikke slutte å skrive på et forum fordi noen kan være så dumme at de ikke stoler på egne vurderinger, og taper en liten månedslønn på det.  :P

kodax

Stor forskjell på å tape en månedslønn og gå glipp av en eventuell fortjeneste på ca en månedslønn ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

DagfinnN

#431
Sitat fra: geear på fredag 29. januar 2021, klokken 21:15
Kan vel fort ha vært andre medvirkende årsaker. Kanskje han bare trengte en unnskyldning. Uansett, vi kan ikke slutte å skrive på et forum fordi noen kan være så dumme at de ikke stoler på egne vurderinger, og taper en liten månedslønn på det.  :P
100k etter skatt = liten månedslønn??
På tide å legge ned oljebransjen skjønner jeg ;):)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Contango

Det er nesten 150 kg lavere vekt på nye LR vs «gamle» LR+. 2069 mot 2215 kg. Det er en veldig stor endring jeg strever med å forstå hvor kommer fra. Electrek pleier å være etterettelige, og de er «stål»klare på at bilene får de gamle 18650 med ny batterikjemi og uten strukturell ramme. Hvor henter Tesla da 146kg?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

mthoring

#433
Du sa det vel selv, ny batterikjemi. Samt varmepumpe, lavere luftmotstand, mer effektiv kraftelektronikk og motorer. Min s75d veier 2108kg...

Edit: I tillegg til færre celler så har de sikkert klart å kutte noen kg her og der ellers også. Kanskje vekten på batteripakka er slanket litt ellers også.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

z4rd

I tillegg til ovenstående tipper jeg at de bruker betydelig færre meter med kabler og konnektorer, blant annet - noe TM3 og TMY har vært bedre på enn S og X.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA