Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

Contango

Jeg lurer på om LR kan ha mindre batteri enn dagens hvis varmepumpe og octovalve kommer på den også. Nye drivenheter som sannsynligvis er enda litt mer effektive pluss octovalve burde gitt mer enn bare noen få km ekstra rekkevidde. 95kwt brutto på LR, litt mer på Plaid og 120kwt på Plaid+?
Ser at forsetene er perforerte og at Plaid setene merkelig nok også har perforeringen i vangene.
Lurer veldig på hvordan lyktene blir. Ser ut som skrapet de har i dag men må være bedre når M3 har fått nye lys også.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Firkanta ratt, ja. Kjenner jeg ble litt naysayer nå....

mthoring

Kan vel umulig bli typegodkjent uten rundt ratt i Europa? Mangler også CCS. Men siden bilene står med levering september ved bestilling hit nå, og mars i USA, så kan det vel hende det gjenstår noen små tilpasninger før de er klar for å shippe ny versjon hit.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

OleJA

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. januar 2021, klokken 23:28
Firkanta ratt, ja. Kjenner jeg ble litt naysayer nå....
Mangler jo hendler til blinklys og fjernlys mm også ?

OleJA

Sitat fra: Contango på onsdag 27. januar 2021, klokken 23:24
Jeg lurer på om LR kan ha mindre batteri enn dagens hvis varmepumpe og octovalve kommer på den også. Nye drivenheter som sannsynligvis er enda litt mer effektive pluss octovalve burde gitt mer enn bare noen få km ekstra rekkevidde. 95kwt brutto på LR, litt mer på Plaid og 120kwt på Plaid+?
Ser at forsetene er perforerte og at Plaid setene merkelig nok også har perforeringen i vangene.
Lurer veldig på hvordan lyktene blir. Ser ut som skrapet de har i dag men må være bedre når M3 har fått nye lys også.
Varmepumpe er bekreftet, men vet ikke om det betyr så mye siden rekkeviddetester kjøres i temperaturer der en ikke har behov for varme.

overlay

Sitat fra: OleJA på onsdag 27. januar 2021, klokken 23:36
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. januar 2021, klokken 23:28
Firkanta ratt, ja. Kjenner jeg ble litt naysayer nå....
Mangler jo hendler til blinklys og fjernlys mm også ?
Er knapper på rattet slik Ferrari har gjort i en god stund

kirky

Usikker på rattet men resten er rått.

Active noise canceling 😎
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Contango

Sitat fra: OleJA på onsdag 27. januar 2021, klokken 23:39
......men vet ikke om det betyr så mye siden rekkeviddetester kjøres i temperaturer der en ikke har behov for varme.
Sant nok men mener de økte rekkevidden og kuttet litt i netto batterikapasitet på M3. Veien til sannhet i WLTP er ganske kronglete...
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Carboy

#323
Jøss, trodde den skulle få litt nytt utseende og det interiøret der ble ikke til det bedre. Skuffende.
840km rekkevidde er bra ja, men da koster den fort 1.5+ med utstyr. Nei det blir ikke den gitt. Ville nok ut fra alternativene like greit valgt billigste utgaven, men Model S ser gammel ut nå. Hadde håpet på en skikkelig refresh.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

JorEl

#324
De første bilene Tesla leverer er sikkert de dyreste først, og sikkert US, Canada..
Kanskje første Plaid som kommer til Norge, er laget i Berlin? Kan det skje? Da ville man kunne levert en skikkelig refresh om man ville, mtp tidsaspektet.. Edit; Jeg synes dette var en skikkelig "klassy-refresh" innvendig. Utvendig, ikke revolusjonerende, bare ok. En TM3-storebror.
"Like a Spaceship"  :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Electric Avenue

#325
Må inrømme at jeg har litt blandede følelser nå..  ???
Model S trengte absolutt en refresh / oppgradering, og det er godt å se at den nå oppgraderes med mye av det siste av teknologi. Varmepiumpe, ventilerte seter forran, oppgradert lydsystem, trådløs lading for tlf osv er absolutt positivt!

MEN:

Litt skuffet over refresh på eksteriør. Fronten ser rett og slett litt kjedelig ut.. Litt som en krysning mellom en model s og en model 3. Den ser på en måte billigere ut nå enn før i mine øyne. Hadde håpet på en mer aggresiv og lukseriøs refresh. Det er jo tross alt en bil som koster nesten det dobbelte av en model 3, så det hadde ikke gjort meg noe om den skilte seg litt mer ut.
Det ser ut til at fokus har vært på effektivitet / luftmotstand og ikke noe annet. Ikke overraskende det fra Tesla forsåvidt, men likevel. En bil til nærmere en million kan jo godt se litt tøff ut også etter min mening. Jeg driter i om den bruker marginalt mer strøm av den grunn.. :)

Dersom det ikke er oppgradert CCS så er det også en skuffelse. Er det en ting de burde ordnet når de først skulle oppgradere så er det akkurat det.

Pluss for oppbevaring i dørene! Det har jeg savnet :D

Men det rattet...   Skal ikke påstå noe før jeg har prøvd det selv, men den må da være ekstremt følsom på styringen for at noe sånt i det hele tatt skal være funksjonibelt? Jeg ser for meg at det kan bli knotete å begynne å fikle med knapper på rattet når man skal skru på blinklys osv.
Spesielt siden rattet alltid har forandrer stilling. Da ender man muligens fort opp med å måtte se ned for å treffe riktig knapp, spesielt om det er touch som det ser ut til å være.  Samme med giring. Det er jo i så fall ikke ideelt.

Hver gang jeg kjører en model 3 så irriterer jeg meg over at man ikke kan justere vindusvisker osv via en spake.. Enkelte ting er rett og slett bare enklere med spaker og fysiske knapper. Det gjør kjøringen tryggere når du enkelt kan føle deg frem uten å bli distrahert eller bli nødt til å ta øynene fra veien for å fikle med en skjem. Ser for meg at man da fort kan ende opp utenfor veien slik som han som skulle skru på vindusviskerene i en model 3 da det plutselig begynte å regne noe voldsomt.

Men jeg skal ikke fordømme noe før jeg har prøvd det selv. Kan bare konstatere at jeg ikke liker måten det fungerer på i model 3 i forhold til model s hittil, og her ser det ut til at man går litt i samme retning.

Alt i alt  er det veldig mye bra her. Det meste av det jeg hadde håpet på ser ut til å være på plass, men noen ting var litt skuffende, primært utvendig refresh..
Jeg er forøvrig veldig glad for at de har valgt å beholde instrumentpanelet :)
Tesla Model S

OhmPaPa

Har tenkt en stund på kjøpe en Model 3 i tillegg til X'en - men nå ble jeg veldig fristet til en Model S i stedenfor!

Joachim@sancon.no

Angående manglende CCS, så står det Max 250kw SC på de norske sidene nå. Så det burde bety at de leveres med CCS i Norge?

ToWalkOrDrive

#328
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 27. januar 2021, klokken 22:59
Det blir stadig påstått at slikt ratt ikke er lovlig i EU så kanskje vi «slipper»..

Ser i hvert fall at de skriver Yokestyring. Når jeg googler Yoke får jeg fly-simulator-ratt....siden de har giddet å "oversette" til norsk så virker det jo som at de tenker at det er det rattet som skal stå på også i Norge. Kanskje de har omgått reglene ved at rattet egentlig ikke bare er to stikker opp, men at det er fullført mer som en firkant? Er sikkert tenkt at "bilen skal kjøre seg selv uansett"....og de ikke vil dekke til displayet foran. Er sikkert kraftig progressiv styring...sån at utslaget blir mye større på de siste centimeterne en svinger rattet enn de første....på bilsimulator-rattet til sønnen min så er knappene på rattet helt håpløst, men der er det 920 grader sving eller noe sånt....så opp og ned ser en ikke...

Fortsatt ikke hengerfeste for tilhenger. Da er jeg ut....noe jeg og er med tanke på pris.... 844.000.

Tipper Tesla har brent seg litt på å selge fremtidige norske kroner til en litt lav pris mot dollar.....så får gjerne ikke USA-pris før de kontraktene er ute...

INGEN KROK - INGEN BIL
Tesla Model Y                         2021-

ELTesla

Blir spennende å se hva hva som skjer med oss som har bestilling inne på Model S Performance. Har ikke endret seg noe på mine sider.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA