Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

Muffinman

Det viktigste vil jeg tro er en forbedring i forhold til hvor effektivt det kan masseproduseres. "Bra nok" kvalitet veid opp mot hvor mange enheter (må sikkert måle i energikapasitet her) man kan presse igjennom linjene på en gitt tidsenhet vil alltid veie tungt i den type produksjon.


mthoring

Sitat fra: OleJA på tirsdag 19. januar 2021, klokken 16:58
Noen som klarer å se om dette er en Model S?

https://electrek.co/2021/01/19/tesla-structural-battery-pack-first-picture/

(Structural battery pack)

Umulig å si sikkert basert på bildet i artikkelen:


...men jeg synes kanskje pakken ser litt for kort ut til dagens S i hvertfall.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Eivind_Bergen

For meg så ser det ut som om batteripakken er i to deler, hvorav den bakerste delen er to lag tykk. Dette påvirker selvfølgelig totallengden. https://i0.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2021/01/Tesla-structural-battery-pack.jpg

Contango

#229
Borte fra inventory. Sannsynligvis solgt for 833.

https://tesla-info.com/car/NO-5YJS210_34c97fcd8be25269d0e2b1a5826ac6ec

Lite som har skjedd på prissiden på LR mens P har de justert en del ned. Det er allment rapportert nå at alle S og X skal ut. Da må nok prisene justeres videre ned på alle bilene. Med mindre de har tryllet bort bilene er det 13-14 til de ikke viser.

Må si jeg stusser over at de ikke legger biler ut på Finn. Når man ser hvilke fantasipriser mange selgere operer med der er inventory prisene tidvis veldig attraktive. Jeg mistenker at svært mange potensielle Tesla kjøpere ikke vet om Teslas egne inventory sider, og Tesla ville fått et helt annet fokus på sidene sine om de brukte Finn litt smart. Tesla bruker jo heller ikke fem øre på reklame, så det er ikke lett for andre enn oss særinger å skjønne hva de driver med.

Edit: nå er bilen tilbake igjen. Jeg har stadig det at biler kommer og går. Mulig det er browseren som lurer meg litt. Men ser også at den er listet som «hidden inventory» i Tesla info.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

OleJA

Fremdeles ingen lagerbiler som er rimeligere enn tidlig-bestillingen som jeg har liggende inne til 736K. Dersom de virkelig vil selge unna lagerbilene så må nok prisene ytterligere ned.

Jeg kunne ha vurdert en lagerbil dersom det nå viser seg at en refresh kommer med 'nedgradert' Model 3 interiør, samtidig som andre endringer ikke oppveier tilstrekkelig for dette. Men da må prisen ned under 700K før dette blir aktuelt.

Håper jo nesten at det ligger igjen noen lagerbiler når refresh blir annonsert - Da har jeg valget mellom å enten ta ut en 'Model S refresh' med 54K i rabatt, eller en 'Model S retro' fra lagerbeholdning - Forhåpentligvis til lavere pris enn de ligger ute med idag.

offpist

Hvis ryktene stemmer, så har de fremdeles en uke igjen før nyheten kommer ut.
Dermed har de en uke igjen før de må begynne å senke prisene...

Og selv da er det 5-6 uker før de første Refresh bilene begynner å rulle ut i Norge.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

daktari

Hvis de bare har en 20-50 biler på lager, på nettlisten eller intern liste, så er det ikke noe problem. Alltid greit å ha en bil når en kunde MÅ ha på uken, istedetfor å være helt tom. fordi du ga bort de siste du hadde.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: offpist på onsdag 20. januar 2021, klokken 12:50
Hvis ryktene stemmer, så har de fremdeles en uke igjen før nyheten kommer ut.
Dermed har de en uke igjen før de må begynne å senke prisene...

Og selv da er det 5-6 uker før de første Refresh bilene begynner å rulle ut i Norge.
Skal vel godt gjøres at det triller ut biler i Norge 5-6 uker etter de har startet produksjonen - de skal jo produsere til hele verden, og bare logistikken/transporten tar 5-6 uker. Tidligere har de kjørt batchproduksjon, der X/S til Norge har blitt produsert gjerne hver 6. uke eller noe slikt.

daktari

En engelskmann på TMC fikk flyttet sin X leveranse til april, skulle vært mars. Jeg  tipper dessverre vi sier nærmere sommeren hvis det er sannhet i den posten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Sitat fra: daktari på torsdag 21. januar 2021, klokken 13:51
En engelskmann på TMC fikk flyttet sin X leveranse til april, skulle vært mars. Jeg  tipper dessverre vi sier nærmere sommeren hvis det er sannhet i den posten.
Det var en tmc post der de mente X skulle starte produksjon en måned senere enn S. Men uansett tror jeg du har rett. Blir varmt i været før noen av de kommer hit.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

OleJA

Ikke veldig bekymret om min levering skulle bli flyttet til april. Snakker vi derimot om slutten av Q2, dersom de kjører det vanlige spillet sitt med kvartalsoptimalisering, så er det en helt annen sak.
Får nesten håpe at de denne gang setter kunden i første rekke dersom de ikke rekker utlevering i Q1 (Vet ikke helt om jeg tror på det da)

offpist

For min egen del så spiller det liten rolle om det blir mars eller juni levering.
Men som det er nevnt over, ligger produksjonen av Model X til å starte 1 mnd senere enn Model S, hvis man skal tro ryktene.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

kodax

Kanskje eneste grunnen til at de stanset produksjonen var for å endre produksjonslinjen til å bygge om TMX til å kunne brukes i Vegas-loopen:
https://www.teslarati.com/tesla-vegas-loop-branded-model-x-boring-company/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Kimpala

Ang inventorybiler så har jeg brukt en tusenlapp på en nå, så håper jeg nye S blir lansert i januar. Så skal jeg vurdere om jeg henter bilen eller ikke da. 80k rabatt fra fullpris nå for LR Plus 👍
X
3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA