Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

offpist

Sitat fra: kodax på lørdag 16. januar 2021, klokken 14:18
Jeg tror det er naturlig at også TMS og TMX nå får samme cockpit som TM3/TMY, dvs at eget display foran sjåfør forsvinner og det blir liggende skjerm. Den enkelheten har blitt merkevaren til Tesla, og forenkler jo også både produksjonen og software-utviklingen, og passer også filosofien om at man ikke trenger mer når bilene blir selvkjørende. Det er garantert noen tradisjonelle "premium"-kunder som kommer til å mislike dette, men etter hvert kommer nok de andre produsentene også etter.

De kan ikke bare gjøre interiøret på Model S om til en "Stor Model 3".
Jeg tror de beholder instrumentpanelet, kanskje i en noe mindre utgave.

Model S er tross alt en nær dobbelt så dyr bil som Model 3, den bør ha mer premium interiør og features.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

OleJA

Ser det ryktes om produksjonstart i starten av februar, da er det vel kanskje optimistisk om de klarer å levere biler her på berget i mars?
Er vel kanskje heller ikke lurt å ta imot en bil som er bygget den første uka etter refresh?

offpist

Vi snakker i beste fall om slutten av mars ja.
Men slik har det ofte vært med Tesla.. De to siste ukene i kvartaler pushes det biler.

Jeg bestilte før prisøningen så sånn sett har jeg 54 000 kr fordel der allerede.
Det ville nok også vært strategisk lurt om de økte prisen samtidig som de annonserer nyheten, de kan alltids senke prisen igjen senere når produksjon tar igjen etterspørsel, eller kjøre en rentekampanje igjen.  Aldri godt å si hvordan Musk tenker, og dollaren er på vei ned.. Med å legge inn bestilling nå er man litt sikret mot prisøkning.

Model S er ikke en volumbil som Model 3, så de er avhenging av bedre dekningsbidrag pr bil.

De første 2 ukene så går nok produksjonen litt saktere, vi får tro de har desto større fokus på kvalitetskontroll.

Sånn som Q4 når de virkelig skulle pushe ut mange Model 3 på kort tid for å nå leveringsmål, veit ikke om det er så mye bedre.. ;) 
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

kodax

Sitat fra: Amoss på lørdag 16. januar 2021, klokken 16:55
Sitat fra: kodax på lørdag 16. januar 2021, klokken 14:18
Det er garantert noen tradisjonelle "premium"-kunder som kommer til å mislike dette ...

Har nylig kjøpt meg en Tesla. Hadde lenge en reservasjon på TM3, men bl.a. takket være det manglende instrumentklusteret havnet jeg i stedet på en brukt Model S.  Og nei, jeg er ikke noen «tradisjonelle "premium"-kunde» - langt der i fra. Vurderte også lenge noen av none-premium konkurrentene til Tesa, og kunne fort ha landet på en av dem i stedet. Hadde bl.a. håpet at jeg skulle klare å unngå skinnseter, dessverre uten å lykkes i.o.m. andre ønsker til bilen.

Dersom du får ditt ønske oppfylt så kommer jeg garantert aldri til å kjøpe noen Tesla nyere enn 2020 modellen.
Det er ikke ønsket mitt, det er noe jeg er overbevist om at kommer. Om det kommer nå er jo selvfølgelig ikke sikkert, men jeg blir ikke veldig overrasket om det gjør det. Jeg liker godt instrumenklusteret mitt, men det er ikke en dealbreaker for meg.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Kommer de med HUD isteden for IC, er det OK for meg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

HUD er jo meningsløst når bilene skal kjøre selv, så det skjer nok aldri så lenge de har trua på FSD.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Sitat fra: kodax på lørdag 16. januar 2021, klokken 22:05
HUD er jo meningsløst når bilene skal kjøre selv, så det skjer nok aldri så lenge de har trua på FSD.
Det blir nok heldigvis fremdeles mulig å kjøre bilene manuelt, og å fjerne det allerede i denne kommende modellen er prematurt. Kanskje ikke engang i den påfølgende heller.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ToWalkOrDrive

#203
Sitat fra: MeTesla på fredag 15. januar 2021, klokken 13:48
Er det noen som vet når oppgradert S og X faktisk skal presenteres?

Det var en som hørte av en som kjente en fyr som kjenner en at de skulle snakke om det den 27.01. på aksjeeiers møte, mener jeg å tro at jeg kanskje husker.
Tesla Model Y                         2021-

Amoss

Sitat fra: kodax på lørdag 16. januar 2021, klokken 20:59
Det er ikke ønsket mitt, det er noe jeg er overbevist om at kommer. Om det kommer nå er jo selvfølgelig ikke sikkert, men jeg blir ikke veldig overrasket om det gjør det. Jeg liker godt instrumenklusteret mitt, men det er ikke en dealbreaker for meg.

Måten du fremsatte dette på i resten av innlegget fikk meg til å tolke deg som at dette var en fremtid du ønsket velkommen.  Spesielt henvisningen til «Det er garantert noen tradisjonelle "premium"-kunder som kommer til å mislike dette ...»

Måten du diskrediterer også HUD som ett alternativ indikerer også dette.


Sitat fra: Motorwatt på lørdag 16. januar 2021, klokken 21:03
Kommer de med HUD isteden for IC, er det OK for meg.

HUD kan dekke samme funksjon ja. Men jeg må ta forbehold om at jeg først må se hvordan dette evnt. måtte blitt implementert før jeg kan si meg ubetinget enig med deg.
Model S 85D

geear

Tesla må gjerne tro på FSD, men de kan ikke forvente at alle kundene også gjør det. Fortsatt er vel flertallet av solgte Teslaer uten FSD? Ingen av de har behov for en FSD-layout, når de alltid skal kjøres manuelt. Syns selv det er veldig synd om de går bort fra det førerorienterte oppsettet i X og S, men blir ikke overrasket om de gjør

kodax

Sitat fra: Amoss på lørdag 16. januar 2021, klokken 23:13...
Måten du diskrediterer også HUD som ett alternativ indikerer også dette....
Jeg kunne godt tenkt meg HUD, poenget mitt er hva jeg tror Tesla mener om saken. Og siden Musk/Tesla i hvert fall tilsynelatende mener at selvkjøring kommer snart, så tror jeg at de vil mene at det å montere HUD er å gå i feil retning ift det.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Amoss

Sitat fra: kodax på søndag 17. januar 2021, klokken 09:03
Jeg kunne godt tenkt meg HUD, poenget mitt er hva jeg tror Tesla mener om saken. Og siden Musk/Tesla i hvert fall tilsynelatende mener at selvkjøring kommer snart, så tror jeg at de vil mene at det å montere HUD er å gå i feil retning ift det.

Mulig, men da har det etter min mening ikke fremkommet godt nok hva du tror/mener Tesla tenker og hva du selv tenker/mener.  Jeg leser "HUD er jo meningsløst når bilene skal kjøre selv, ..." som din mening, ikke hva du mener Tesla mener. selv om du trakk inn Teslas potensielle mening i den siste delen av setningen.

Men uansett står min mening fast enten det er din eller Teslas potensielle mening du mener å ha fremlagt her.
Model S 85D

kodax

Sitat fra: Amoss på søndag 17. januar 2021, klokken 09:38
Sitat fra: kodax på søndag 17. januar 2021, klokken 09:03
Jeg kunne godt tenkt meg HUD, poenget mitt er hva jeg tror Tesla mener om saken. Og siden Musk/Tesla i hvert fall tilsynelatende mener at selvkjøring kommer snart, så tror jeg at de vil mene at det å montere HUD er å gå i feil retning ift det.

Mulig, men da har det etter min mening ikke fremkommet godt nok hva du tror/mener Tesla tenker og hva du selv tenker/mener.  Jeg leser "HUD er jo meningsløst når bilene skal kjøre selv, ..." som din mening, ikke hva du mener Tesla mener. selv om du trakk inn Teslas potensielle mening i den siste delen av setningen.

Men uansett står min mening fast enten det er din eller Teslas potensielle mening du mener å ha fremlagt her.
Altså, du kan jo ikke lese/sitere halve setningen, uten å ta med det som står bak komma. Jeg skrev "HUD er jo meningsløst når bilene skal kjøre selv, så det skjer nok aldri så lenge de (altså Musk/Tesla) har trua på FSD." Det er vel liten tvil om at Musk/Tesla i hvert fall tilsynelatende mener at FSD snart kommer.  Det er vel videre ingen tvil om at man ikke har bruk for HUD, IC, ratt osv. når Level 5 kommer. FSD er jo absolutt ikke nødvendigvis Level 5 (som er diskutert mange steder), så ratt må de jo ha i lang tid, men å innføre nye ting man ikke trenger når selvkjøring kommer tror jeg altså ikke Tesla kommer til å gjøre.
Tråden dreier seg om hva vi tror Tesla kommer med ift S/X-refresh, og jeg tror altså at det ikke er utenkelig at de fjerner IC nå, og jeg tror at de ikke kommer til å legge til HUD når IC fjernes. Det kan selvfølgelig godt hende jeg tar feil.
(Og til informasjon: Hva jeg liker og ikke liker har jeg altså ikke skrevet noe om i denne posten;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Mdah

For å kaste litt mer bensin på spekulasjonsbålet.. Postet av Tesla i går.


https://youtu.be/zB8_HbrxUi8
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA