Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: Klykken på søndag 03. januar 2021, klokken 18:40
Hva bilen viser av km i displayet ved 100% har jo liten verdi i seg selv. Batteriet er 100kwh (noe mindre netto) som før, vel? Dvs at de har endret forhåndstallet rekkevidden regnes ut fra. Forhåpentligvis forbedret effektivitet uansett på de nye så skal ikke si noe om det.
Ingen grunn til å tro annet rekkevidden er beregnet ut fra forbedret effektivitet - noe annet vil jo være rent juks. Eksempelet på forbruket fra Trondheim til Askøy (1,8 kwh pr. 10 km og under vinterforhold) er jo en kraftig indikator. Tesla selv hevder at effektiviteten er øket med 20%
F:eks så har min X100D som har et beregningstall på 2,14 kwh pr. 10 km. Det er svært lett å komme under dette om sommeren.
Når man vet hva grunnlaget for rekkevidden er beregnet ut fra, er det lett å forholde seg til dette når km. vises. Kjører jeg under 2.14 får jeg lenger rekkevidde og omvendt.
Men jeg vet at det er delte meninger om km vs % visning. Det er ikke poenget her.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Klykken

Det er bedret effektivitet og alt det der, men tallet i skjermen betyr uansett null og niks for den faktiske rekkevidden til bilen til enhver situasjon. Mange benytter dette til stor forvirring og tror at det er noe galt med bilen når de bare "klarer å lade tll xxx km når bilen er solgt med xxx km".

Greit nok en indikasjon om du vet forhåndstallet det er basert på og skal på langtur og ikke gidder å benytte navigasjon, men det er ingen fasit på hvor langt bilen går.

Edit:

Beklager avsporing.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

offpist

På mandag den 11. januar så starter vel produksjonen av Model S og X opp igjen.
Så hvis det virkelig ER en refresh på gang så bør nyheten være like rundt hjørnet.

Ikke så mange inventory biler inne av S og X lengre, 7 stk Model S og 3 stk Model X i skrivende stund.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Contango

#168
Sitat fra: offpist på fredag 08. januar 2021, klokken 17:59
På mandag den 11. januar så starter vel produksjonen av Model S og X opp igjen.
Så hvis det virkelig ER en refresh på gang så bør nyheten være like rundt hjørnet.

Ikke så mange inventory biler inne av S og X lengre, 7 stk Model S og 3 stk Model X i skrivende stund.
7 S? Jeg teller 22. Men uansett - har også lurt på om ikke Elon kommer på skjermen snart. Med de beskjedne prisavslagene på Plus (ingen, hvis man tar hensyn til prisene før prisoppgangen) lurer jeg på om endringene blir like beskjedne...

Edit: De 15 bilene hopper visst litt frem og tilbake.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ToWalkOrDrive

Dersom det er store nyheter så sparer de det nok til en er utenfor angrefristen for alle bilene som var utlevert i slutten av desember....på samme måte som de jobber knallhardt med å holde tilbake alt av info om Model Y...
Tesla Model Y                         2021-

Sandvika

Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 15:53
Viser den enorme framgangen Tesla har på utvikling av strømforbruk. Kjempeimponerende. Jeg tviler på at jeg med min S100D fra 2017 ville ha klart et slikt forbruk på denne strekningen selv på sommerføre og +20.
Kan du finne ut ved hjelp av strømforbruksappen hva LR+ har som beregningsgrunnlag for EPA?
Min X 100D har 2.14, min SR+ har 1.40.
S100D fra 2017 hadde 1.91
I tillegg er jeg veldig nysgjerrig på hva EPA (Grønne batteriet) viser ved 100% lading.
[/quote]

Tviler sterkt på at disse tallene er riktig desverre. Forbruk er et resultat av luftmotstand, rullemotstand, drivlinje, oppvarming og andre småforbrukere. De desidert største av disse er luftmotstand og rullemotstand, meg bekjent så har de ikke gjort noe av betydning på disse. Endringer i drivlinje må være ganske signifikante for å ha noen som helst påvirkning. Tipper at datagrunnlaget til AB er ganske riktig. Når det rapporteres større besparelser så tipper jeg det ligger en faktor av målemetode som kan være endret.

turfsurf

Sitat fra: Sandvika på lørdag 09. januar 2021, klokken 09:14
Tviler sterkt på at disse tallene er riktig desverre. Forbruk er et resultat av luftmotstand, rullemotstand, drivlinje, oppvarming og andre småforbrukere. De desidert største av disse er luftmotstand og rullemotstand, meg bekjent så har de ikke gjort noe av betydning på disse. Endringer i drivlinje må være ganske signifikante for å ha noen som helst påvirkning.
Tesla har gjort endringer i flere steg. De har byttet lager og dekk f.eks, som har redusert rullemotstand bl.a. Invertere har gått fra 10% tap til noe sånt som 1-2% tap. Så mye som spiller inn.

Luftmotstand har vel dog ikke vært endret. Isolering og mere effektiv oppvarming er vel det det er mest å hente på m.t.p. vinterkjøring. Er vel ikke veldig mye å hente på luftmotstand uten at bilene blir upraktiske.

Men sånn til sammenligning så kjørte jeg vår gamle S85 Lillehammer-Dombås (+400hm) med ett forbruk på 180Wh/km  i -12 grader med en snittfart på 80km/t.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

offpist

Hmm...  Fabrikken åpnet vel produksjonen av S og X igjen i går og enda ikke noe nytt om refresh.

Tidenes antiklimaks, eller triller de ut refresh biler "i skjul".. hva tror dere?


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Sitat fra: offpist på tirsdag 12. januar 2021, klokken 20:23
Hmm...  Fabrikken åpnet vel produksjonen av S og X igjen i går og enda ikke noe nytt om refresh.

Tidenes antiklimaks, eller triller de ut refresh biler "i skjul".. hva tror dere?
Kommer vel ikke noen annonsering før det første bilene leveres, som vanlig. Så spørs det hvor mye, om noe som har blitt gjort da...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Vel, de drypper et par biler tilbake i inventory i hvert fall hvorav et par med litt mer rabatt nå.
Bestillingsbilene er vel ikke endret prismessig siden de økte før jul. Da er det vel de prisene det blir for nye S og X.  Noe nytt må det bli det for å forsvare de merprisene, og i og med at de jo ikke akkurat solgte så heftig før prisjusteringen heller så tilsier min uangripelige logikk at opplevd merverdi på de nye utgavene må kompensere for det også. Ergo, det må legges noe ordentlig verdi i potten. Men den korte produksjonsstoppen gir vel neppe rom for store karrosseriendringer, så jeg er redd det blir den S'en på anabole steroider vi får se til slutt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

OleJA

#176
Sitat fra: offpist på tirsdag 12. januar 2021, klokken 20:23
Hmm...  Fabrikken åpnet vel produksjonen av S og X igjen i går og enda ikke noe nytt om refresh.

Tidenes antiklimaks, eller triller de ut refresh biler "i skjul".. hva tror dere?

I følge mer eller mindre usikre kilder så er de enda ikke igang med produksjonen

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5266818/


The line hasnt fully opened from what I heard, still making tooling updates.




Motorwatt

#177
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

fonberg

Bruker de ikke å bytte utstillingsbiler hvert kvartal, da?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Motorwatt

Mulig det, men i artikkelen står det også at de har fjernet "skateboard" (chassis-modellen) som står i mange utstillinger. Sett i kombinasjon med det andre som skjer rundt modellene, så er det vel trolig at dette forsterker muligheten for nyheter.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA