Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

Contango

Men de tyner EPA regelverket til siste trevl også nå. Den nye motoren foran har vært viktigst.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

OleJA

Er det noen som har sett noen praktiske brukererfaring på hvor mye lengre rekkevidde en LR+ har i forhold til tidligere Model S med tilsvarende batteri? (LR, 100D).
Mistenker at mye av forbedringene er kun på papiret...

ToWalkOrDrive

Tesla-Bjørn har i hvert fall testet i 90km/t med litt ulike modeller, og han ser at den nyeste Performance går ca 5 mil lenger enn eldre Performance.
I tillegg viser det at han klarte å kjøre over 64 mil med en 19"-versjon LR pluss...og da er det mer enn nok rekkevidde for meg....mangler bare krok....
Tesla Model Y                         2021-

OCSGAO

Hentet ny Tesla S LR+ i Trondheim på onsdag.
Kjørte hjem til Askøy samme dag, ca 70-mil,  Kjørte til Dombås og så over Strynefjellet.
Temperatur på turen -6 til + 5 grader.
Gjennomsnittforbruk 1,8 KW per mil.
Har hatt 100d tidligere, der hadde jeg problem med å komme ned i gj.snittforbruk på 2.0 KW på sommerføre.
Veldig fornøyd med forbruket.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: OCSGAO på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:22
Hentet ny Tesla S LR+ i Trondheim på onsdag.
Kjørte hjem til Askøy samme dag, ca 70-mil,  Kjørte til Dombås og så over Strynefjellet.
Temperatur på turen -6 til + 5 grader.
Gjennomsnittforbruk 1,8 KW per mil.
Har hatt 100d tidligere, der hadde jeg problem med å komme ned i gj.snittforbruk på 2.0 KW på sommerføre.
Veldig fornøyd med forbruket.

Høres jo helt fantastisk ut. Skjønner at du er veldig fornøyd med det!
Tesla Model Y                         2021-

fonberg

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:43
Sitat fra: OCSGAO på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:22
Hentet ny Tesla S LR+ i Trondheim på onsdag.
Kjørte hjem til Askøy samme dag, ca 70-mil,  Kjørte til Dombås og så over Strynefjellet.
Temperatur på turen -6 til + 5 grader.
Gjennomsnittforbruk 1,8 KW per mil.
Har hatt 100d tidligere, der hadde jeg problem med å komme ned i gj.snittforbruk på 2.0 KW på sommerføre.
Veldig fornøyd med forbruket.

Høres jo helt fantastisk ut. Skjønner at du er veldig fornøyd med det!

Enig, dette høres veldig bra ut! Nokian Hakka 3? Tørre veier?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Contango

ABRP gir en forskjell mellom 2019 og 2020 på ca 2%.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

fonberg

Sitat fra: Contango på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:25
ABRP gir en forskjell mellom 2019 og 2020 på ca 2%.

...=en «ussel» mil i praksis. ABRP bruker jo å være forbløffende presis, så grunn til å anta at dette er i nærheten.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: fonberg på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:58
Sitat fra: Contango på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:25
ABRP gir en forskjell mellom 2019 og 2020 på ca 2%.

...=en «ussel» mil i praksis. ABRP bruker jo å være forbløffende presis, så grunn til å anta at dette er i nærheten.

Feil. Den ABRP jeg ser på nettet viser at "early 2019 100D" bruker 210wh pr km mens "Model S Plus (Beta)" bruker 180wh. Ergo bruker den gamle modellen 16,6% mer strøm. Dette stemmer jo godt overens med de andre testerne.
Tesla Model Y                         2021-

Contango

#159
Jeg målte mot 2019 LR, ikke mot 100D. Og jeg målte en tur i minus 5 siden vedkommende hentet bil nå.

Edit: 16,6% ville jeg ikke stolt på. Fikk 10% mellom 2020 og 100D da jeg testet samme tur.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

OCSGAO

Det var vinterføre (snø, is i veibanen) fra Dombås til nedstegning til Stryn, ellers bart.
Det var Nokian 19" piggfri som ble levert med bilen.

Sitat fra: fonberg på lørdag 02. januar 2021, klokken 22:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:43
Sitat fra: OCSGAO på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:22
Hentet ny Tesla S LR+ i Trondheim på onsdag.
Kjørte hjem til Askøy samme dag, ca 70-mil,  Kjørte til Dombås og så over Strynefjellet.
Temperatur på turen -6 til + 5 grader.
Gjennomsnittforbruk 1,8 KW per mil.
Har hatt 100d tidligere, der hadde jeg problem med å komme ned i gj.snittforbruk på 2.0 KW på sommerføre.
Veldig fornøyd med forbruket.

Høres jo helt fantastisk ut. Skjønner at du er veldig fornøyd med det!

Enig, dette høres veldig bra ut! Nokian Hakka 3? Tørre veier?

DagfinnN

Sitat fra: OCSGAO på søndag 03. januar 2021, klokken 14:56
Det var vinterføre (snø, is i veibanen) fra Dombås til nedstegning til Stryn, ellers bart.
Det var Nokian 19" piggfri som ble levert med bilen.
Sitat fra: OCSGAO på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:22
Hentet ny Tesla S LR+ i Trondheim på onsdag.
Kjørte hjem til Askøy samme dag, ca 70-mil,  Kjørte til Dombås og så over Strynefjellet.
Temperatur på turen -6 til + 5 grader.
Gjennomsnittforbruk 1,8 KW per mil.
Viser den enorme framgangen Tesla har på utvikling av strømforbruk. Kjempeimponerende. Jeg tviler på at jeg med min S100D fra 2017 ville ha klart et slikt forbruk på denne strekningen selv på sommerføre og +20.
Kan du finne ut ved hjelp av strømforbruksappen hva LR+ har som beregningsgrunnlag for EPA?
Min X 100D har 2.14, min SR+ har 1.40.
S100D fra 2017 hadde 1.91
I tillegg er jeg veldig nysgjerrig på hva EPA (Grønne batteriet) viser ved 100% lading.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

OCSGAO

Den viser 652 Km ved full ladning

Sitat fra: DagfinnN på søndag 03. januar 2021, klokken 15:53
Sitat fra: OCSGAO på søndag 03. januar 2021, klokken 14:56
Det var vinterføre (snø, is i veibanen) fra Dombås til nedstegning til Stryn, ellers bart.
Det var Nokian 19" piggfri som ble levert med bilen.
Sitat fra: OCSGAO på lørdag 02. januar 2021, klokken 19:22
Hentet ny Tesla S LR+ i Trondheim på onsdag.
Kjørte hjem til Askøy samme dag, ca 70-mil,  Kjørte til Dombås og så over Strynefjellet.
Temperatur på turen -6 til + 5 grader.
Gjennomsnittforbruk 1,8 KW per mil.
Viser den enorme framgangen Tesla har på utvikling av strømforbruk. Kjempeimponerende. Jeg tviler på at jeg med min S100D fra 2017 ville ha klart et slikt forbruk på denne strekningen selv på sommerføre og +20.
Kan du finne ut ved hjelp av strømforbruksappen hva LR+ har som beregningsgrunnlag for EPA?
Min X 100D har 2.14, min SR+ har 1.40.
S100D fra 2017 hadde 1.91
I tillegg er jeg veldig nysgjerrig på hva EPA (Grønne batteriet) viser ved 100% lading.

DagfinnN

Sitat fra: OCSGAO på søndag 03. januar 2021, klokken 18:16
Den viser 652 Km ved full ladning
Herlig.
Over 20% forbedring i forhold til min S100D fra 2017 som hadde 503. Meget godt effektivitetsøkning på 3 år med samme batteri.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Klykken

Hva bilen viser av km i displayet ved 100% har jo liten verdi i seg selv. Batteriet er 100kwh (noe mindre netto) som før, vel? Dvs at de har endret forhåndstallet rekkevidden regnes ut fra. Forhåpentligvis forbedret effektivitet uansett på de nye så skal ikke si noe om det.

Men om høyere vist rekkevidde er ønsket, får du det ved å skifte til Rated visning fremfor typical.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA