Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

Dr_T

Så GeirHM, hva ville du gjort nå? Hente ut ny X eller vente?....

GeirHM

Sitat fra: Dr_T på mandag 14. desember 2020, klokken 14:35
Så GeirHM, hva ville du gjort nå? Hente ut ny X eller vente?....

Jeg hadde betalt men ikke hentet ut bilen enda da prisoppgangen kom. I tillegg hadde jeg en X jeg skulle levere. Jeg bestemte med for å bli ved valget jeg alt hadde gjort. Det å legge enda femti tusen i potten hadde jeg ikke noen lyst til.

Men hvor smart dette var, vet vi ikke før en gang på nyåret. Kommer det en større teknologiforandring nå, vil jo ikke det jeg gjorde stå fram som veldig genialt. Men om det bare handler om design vil jeg trekke på skuldrene av det som kommer.

Vurderer du kjøp nå bør du se etter hva de kan gi deg av betingelser. Gratis superlading o.l. Men pass på å få pluss utgaven. Rekkevidde utgjør en forskjell. Og får du ikke en god deal, bør du vente til mars.

HKS

Sitat fra: daktari på søndag 13. desember 2020, klokken 23:18
Etter norsk regning er det altså kun 9 hele arbeidsdager fratrukket helligdager og helg. Vet ikke hva de får endret på produksjonslinjer på 9 dager, inkl. testing av resultatene med mange mil kjøring av produksjonsbilene?
Nå har de høyst sannsynlig produsert og testet eventuelle forbedringer som måtte komme allerede.

For å ta et eksempel så har de jo allerede lagd flere prototyper av Model S Plaid. Disse har samme utseende som nåværende Model S, men er høyst sannsynlig helt forskjellige under overflaten med helt nytt drivverk, ny elektronikk og nye batterier (strukturelle pakker basert på 4680) som vil kreve et oppdatert chassis.

Jeg sier ikke at noen av disse endringene kommer for en eventuell Model S refresh, men eventuelle endringer som kommer er garantert testet. Slik at det er justering produksjonslinje, metallpresser, etc.  som må gjøres. Hvis vi husker tilbake til Model S facelift i 2016 så viste vi jo ikke hvordan denne ville se ut før bare noen få dager før lansering.

Det kan også tenkes at de ønsker å gjøre forbedringer, testing og opplæring når arbeiderne kommer tilbake på jobb 11. januar også. Produksjonen som skal til Europa/Asia begynner vel ikke før i slutten av januar tenker jeg, også er det "lokal produksjon" når den er ferdig.
En ny Model S eller Model X i USA har nå forventet levering om 8-12 uker. Det vil si mellom 8. februar og 8. mars 2021.
Tesla Model 3 Long Range

lurius

We would like you to take the opportunity to refresh or spend time with your family, so Tesla will be giving you a full week pay for the week of Jan. 4th," it continued.

Ordspill fra Tesla ?
2014 mod s P85 (solgt)
2015 mod s P85D (solgt)
2019 mod 3 SR+ (Solgt)
2021 mod Y (solgt)
2021 mod 3 SR+
2021 mod 3 SR +
I bestilling mod S !!

offpist

Jeg snakket med Tesla i dag og sa jeg ikle ville ha levering nå i desember men vil vente til mars. Det var helt i orden.

(Bestilte 24 okt).
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Diravi

I utgangspunktet ville jeg også tenkt at dette er primært en teknologi- og interiør-refresh. Arkitektur er dyrt å endre, og Model S er et såpass vellykket design at jeg tenker de i høyden pynter litt på det. Skjønt Nissan gjenbrukte jo arkitekturen fra gamle til nye Leaf, selv om den har fått et helt annet uttrykk designmessig. Til og med bakdørene er helt identiske på den nye og gamle. Så kanskje det blir noen tilpasninger på S også, men jeg regner med at de beholder alt av sentrale mål som plassering og vinkel på A-stolpe, avstand mellom aksling og A-stolpe, høyde på frontrute, plassering av C-stolpe i forhold til bakskjermer etc. Billigere å endre overheng, skjermer, fangere, plateprofil på flanker og dører.

Ellers er det fascinerende å se disse «spionbildene» av E-klasse samtidig som vi vet at S kommer i oppdatert utgave. Man tenker jo sitt, selv om det sannsynligvis ikke er tilfelle. https://m.bilnorge.no/bildegalleri.php?b=bb_285766.jpeg&aid=54363
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

daktari

Vanligvis tar det vel et halvt til ett år å endre en produksjonslinje fra en bil til en ny, inkl. preproduksjon, innkjøring osv. Det tok vel Tesla ytterligere ett år å skalere opp produksjonen for Model 3.

Men hvis de bruker samme chassis på Sen så kan de bytte  f.eks. frontspoiler, hekkspoiler, lykter f/b enkelt. Men tviler på at de trenger 14 arbeidsdager på å tilpasse noen enkle plastdeler. Derimot kan interiøroppgradering, typisk dashboard ta litt tid, spesielt hvis de skal ha inn en robot som automatisk monterer dashboard? Samtidig er da 14 dager litt kort til å løse alle problemer vil jeg tro med en ny robot. De kan jo ha kjørt testing av den ved siden av, slik at alt er klart for en IKEA-løsning inn i produksjonslinjen. Dørpaneler bør kunne endres fra en bil til en annen underveis i produksjonen, samme med seter.
Så er det jo slik at hvis S og X går på samme bånd, så må begge få endringene samtidig.

JEg synes også det er litt snålt at de ansatte får tilbud om betalt ferie istedetfor kursing i ny produksjon. Men det kan jo være skalkeskjul som nevnt over.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Nye lykter + div, så kan det jo bli et nytt "utrykk/facelift/design", temmelig enkelt. Nytt dashboard, med ny hardware, med en forhåndsprogramert maskin som jobber seg fort inn. Det kan vel Tesla klare, eh enkelt ??? :)
Om det blir større greier, så tror jeg det bare blir Plaid-versjonen som får det. Så drypper det nedover i rekkene etter hvert.
Bytter Tesla på mye, slik at alle versjonene får være med, så blir jeg overrasket og imponert. Både av effektiviteten og lojaliteten til de involverte, som har holdt helt tett :+1:
De nye batteriene forventer jeg ikke før 3 eller 6 måneder etter mars..
Tesla vil få mye oppmerksomhet i media, om de slipper litt og litt. Samt at de skaper seg tid, til å gjøre ting skikkelig.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ToWalkOrDrive

#113
Det er jo helt åpenbart at nye Model S er en Model 3 som de har gjort 25cm lengre, med 117kWh batteri og litt mer forseggjort, mens nye Model X er en Model Y de har gjort 32cm lengre. De har gått bort fra falkevingedører og erstattet de med Mazda 5 elektriske skyvedører. Nytt er massasjeseter, kjøleskap og fotmassasje.
Tesla Model Y                         2021-

JorEl

#114
Leste litt om rustbehandling i model3 forumet..Håper Tesla ikke går vekk fra aluminium på model S og X :police:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ToWalkOrDrive

#115
Blir gjerne å tolke det veldig vidt, men ser at Teslarati mener de mange one-cast-maskinene som er under bygging i Berlin tyder på at mer enn bare Model Y får støpt bakenden i 1 del i stedet for 70 deler. Men blir sikkert for tidlig å gjøre slike endringer på Model S/X allerede nå....eller....
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-single-piece-casts-giga-shanghai-expansion-video/
Tesla Model Y                         2021-

JorEl

#116
Håper at det ikke bare blir en liten fiks i midtkosollen. Ett par usb-c, og litt wireless lading, lykter som lyser litt bedre men som ser helt like ut osv.. Jeg synes jo at modelS er like fin nå, men man blir jo vant med det man har.
Kjenner likevel at jeg har fått roen mtp oppgrradering, og har ikke lyst til å hoppe på en ny bil, FØR jeg ser resultatet. Siden jeg tror Tesla oppgraderer i flere omganger, må jeg vente flere omganger. Kanskje vi som har FSD også kan få litt valutta for investeringen, og at hoppet til en ny bil blir litt lettere økonomisk. Men da kan jeg ikke kjøpe FSD på min nye bil. Legger ikke ut alle de pengene på nytt for SW, håper jeg, tror jeg ::) ???
Fin link fra ToWalkOrDrive :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OleJA

Fikk nå nettopp SMS med forslag om utlevering 24/12  :o, takker pent nei, og ser hva som da skjer. Har bestilling fra 30/10 der estimert utlevering var mars.

offpist

På selveste julaften faktisk ;)

Jeg hadde samme situasjon som deg, og de var helt ok med å vente til mars.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Apache

Jeg har en TS 75d med takluke. Er meget fornøyd med det. Skulle jeg bytte til en ny TMS så må det være med takluke. Men det finnes ikke ☹️

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA