Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny MS og MX leveres først i mars...

Startet av Charlie, fredag 23. oktober 2020, klokken 18:48

« forrige - neste »

Contango

Sitat fra: GeirHM på onsdag 25. november 2020, klokken 17:17
At prisen brått gikk opp, er vel ikke noen skåring for de som tror det kommer en oppgradering, vel?
Må ikke ta det så seriøst :-) De kan ikke holde på mye lenger nå bla uten en ordentlig CCS port. Så jeg tror på refresh. Men så trodde jeg den skulle komme hit før jul også, så spådommene mine er ikke mye verdt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

GeirHM

@Contango, mine spådommer er svakt preget av at jeg har bil i bestilling som kommer til uka. 🤭

Contango

@GeirHM - ja, det skjønner jeg er en liten nøtt. Jeg er råfornøyd med S'en (og i og for seg 3ern også), men modellen er overmoden. Synes det virker litt risikabelt å ta ut en ny S nå, men så er det alt det praktiske du sikkert har planlagt rundt. Og som sagt, «ulv» har vært ropt noen ganger allerede.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

offpist

Altså, min tanke er at å øke prisen 50K er en effektiv måte å "pause" bestillingene noe mens forberedelsene til avduking av refresh foregår i kulissene. Samtidig så gjør det jo at de som venter bil nå før jul er fornøyd.

Valuta korrigering er det ikke, så hvorfor bare gjøre det i Europa? Jo forde de vil gjerne levere de siste bilene i Amerika hvor det er kort vei fra fabrikk til kunde. Januar/Februar skal det produseres refresh som kommer i mars.

Igjrn bare vill spekulering, men det er jo det denne tråden handler om.

Og til GeirHM: Ikke gjør noen forhastede beslutninger basert på hva jeg tror. For antagelig er det feil og da er det eneste du oppnår med å avbestille nå og bestille på nytt en 50K dyrere bil.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

GeirHM

#34
Slæp åff. Tesla er nøtta her. De er vanskelig å lese. Uansett, til neste år er det valg og i 2022 kommer det merverdiavgift. Da går det greit uansett. I det minste er det mitt narrativ når jeg snakker med finansministeren i statsråd. Så takk til Elon som nettopp ga meg 50k.

Edit: I tillegg bytter jeg inn en av 3682 X solgt av vår konfigurasjon i Norge og kjøper nummer 232 av X LR+

HKS

Prisene er vist satt opp i store deler av Europa nå...

https://electrek.co/2020/11/25/tesla-increases-prices-next-eu-batch-model-s-x-sparking-refresh-rumors/

Electrek spekulerer også på om det kan være en refresh på gang. Tipper uansett Tesla ikke annonserer noe før alle Model S/X produsert i Q4 er levert ut...

Det er i begynnelsen av kvartalet, januar i dette tilfellet bilene som skal eksporteres til Asia og Europa produseres, slik at de kan leveres i mars. Midten og slutten av kvartalet produseres vanlgvis biler som skal leveres i USA. Hvis det kommer en refresh i mars så tipper jeg det annonseres siste halvdel av januar.

Hvis vi ser tilbake på forrige facelift av Model S så ble denne offisielt lansert 14. april 2016. Første biler mener jeg å huske dukket opp i Norge i juni 2016 (slutten av Q2).
Tesla Model 3 Long Range

offpist

Ja, at de ikke øker prisen på inventory bilene er med på å forsterke den teorien.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Contango

Vanligvis er det et kvartalsrush med insentiver og mange biler som skal ut før kvartalet er slutt. Det gjelder kanskje for M3, men S og X er det ikke mange av. Bortsett fra en S er det tomt i inventory og ikke en eneste bruktbil. Morsomt med Teslas kontroll over lager og distribusjon. De legger til og fjerner informasjon som det passer dem. Så om alt er solgt eller de bare holder bilene for seg selv vet ingen andre. Eller vet noen? 
Synes det er fascinerende om de har solgt resten av S'ene som var i inventory da prisene ble satt opp. Det betyr at de selger bilene ved truselen om en høyere pris i fremtiden - for en tungsolgt modell - istedenfor å gjøre som andre produsenter og rabattere ytterligere. Litt som FSD salgsstrategien.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Der kom det nye inventory biler og en drøss av lettere brukte. Demo flåten skal antagelig ut. Prisene på alle disse bilene kommer erfaringsmessig til å bli justert ift salget, og det er tilløp til litt taktisk prising allerede. Men det gjelder å holde tunga rett i munnen ift hva som er LR, LR+ og tilsvarende for Performance. Skal man ha ny eller lett brukt S/X bør man følge litt med fremover. Synes ikke dette akkurat minsker mistanken om at det kommer nye modeller.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

MeTesla

Sitat fra: Contango på onsdag 02. desember 2020, klokken 13:33
Der kom det nye inventory biler og en drøss av lettere brukte. Demo flåten skal antagelig ut. Prisene på alle disse bilene kommer erfaringsmessig til å bli justert ift salget, og det er tilløp til litt taktisk prising allerede. Men det gjelder å holde tunga rett i munnen ift hva som er LR, LR+ og tilsvarende for Performance. Skal man ha ny eller lett brukt S/X bør man følge litt med fremover. Synes ikke dette akkurat minsker mistanken om at det kommer nye modeller.

Har prisene på disse inventorybilene steget i tråd med siste tids prisøkning da?

Contango

Nei. Jeg har ikke sett på alle, men det ligger eksvs en ny «gammel» performance til under 900'. Jeg tror disse bilene, i hvert fall S, vil bli ganske rimelige dersom historien gjentar seg.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Contango

Da Raven kom, dumpet de ut det de hadde av 75 og 100 S'er. Jeg fulgte ikke så godt med på Xene så kan ikke si hva som skjedde der. Men på S'ene priset de bilene så de ble solgt, og prisene endret seg løpende. De var og er helt rå på å prise noen biler rimeligere enn andre så de ser billigere ut. På slutten var prisene så  rimelige at de steg igjen i bruktmarkedet da det hele var over.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

#43
Lav rente også med 2,19% nominell.

Ser også ut som tilbud på Ser er bedre enn Xer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

offpist

Fikk sms nå om levering på Lillestrøm i desember, men det vil jeg jo ikke.. ;)
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA