Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fremtidens ladestasjoner i Norge?

Startet av SveinJ, fredag 23. oktober 2020, klokken 16:52

« forrige - neste »

SveinJ

Her om dagen kom jeg over en film på YT som viser en ny ladestasjon fra tyske EnBW. Denne har plass til 8 ladende biler under tak, med gratis WiFi men du lader. Når man kjører inn lyser hele plassen opp med solardrivne LED-lamper og den valge ladeplass har lys fra oven når man lader. Filmen er på tysk, men gir jo et godt inntrykk av hva det dreier seg om
https://www.youtube.com/watch?v=PZmKsyEYrRY
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Vollis47

Flott ladestasjon. Mange kan nok ønske noen slike i Norge. Men dessverre er det vel en fare for at dette krever økte investeringer som igjen fører til økte ladepriser.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

scholro

Ganske forseggjort fra en av de bedre tyske ladeoperatørene. Også en fin ladekabelløsning med bra lengde og trekk/svingmulighet. Mer av dette er velkommen!

SveinJ

Sitat fra: Vollis47 på fredag 23. oktober 2020, klokken 17:05
Flott ladestasjon. Mange kan nok ønske noen slike i Norge. Men dessverre er det vel en fare for at dette krever økte investeringer som igjen fører til økte ladepriser.

Siden det tydeligvis er greit, økonomisk, å bygge tak over drivstoff pumper, hvorfor skulle det være ugreit å gjøre det på ladestasjoner?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Ellemelle

Sitat fra: SveinJ på lørdag 24. oktober 2020, klokken 10:05
Siden det tydeligvis er greit, økonomisk, å bygge tak over drivstoff pumper, hvorfor skulle det være ugreit å gjøre det på ladestasjoner?
Omsetning og inntjening pr ladestasjon er nok vesentlig lavere enn den er for en bensinpumpe.

DeepFu

De klager jo sin nød over at de ikke lenger tjener penger på drivstoff, og at det er pølser og kaffe som holder liv i stasjonene?? Hvorfor skulle ikke det gjelde i enda større grad for ladestasjoner?
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Marius Kotsbak

Ser de skuffer alle som gnåler med at Chademo er ute. De tilbyr hurtiglading med det også bakserst der.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

SveinJ

Sitat fra: Ellemelle på lørdag 24. oktober 2020, klokken 11:24
Sitat fra: SveinJ på lørdag 24. oktober 2020, klokken 10:05
Siden det tydeligvis er greit, økonomisk, å bygge tak over drivstoff pumper, hvorfor skulle det være ugreit å gjøre det på ladestasjoner?
Omsetning og inntjening pr ladestasjon er nok vesentlig lavere enn den er for en bensinpumpe.

Det tar vel ca 5 min å fylle en tank med drivstoff, men ca 15 til 30 min å fylle et batteri. Hvorfor legges da ladestasjon langt vekk fra kaffe og pølse? I mange situasjoner?? Men så var det dette med tak over ladeplassen da! Viktigere med å beskytte de som står der i 5 minutter enn de som står mange ganger lenger!
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Ellemelle

Sitat fra: SveinJ på lørdag 24. oktober 2020, klokken 19:47
Det tar vel ca 5 min å fylle en tank med drivstoff, men ca 15 til 30 min å fylle et batteri. Hvorfor legges da ladestasjon langt vekk fra kaffe og pølse? I mange situasjoner?? Men så var det dette med tak over ladeplassen da! Viktigere med å beskytte de som står der i 5 minutter enn de som står mange ganger lenger!
Hadde det vært opp til meg, hadde de hatt le-vegger også. Siden vi ikke har eksos kan de egentlig pakke oss inn så mye de vil.

Cirkle-K på Alexander Kiellandsplass er ganske grei mal for fremtidens ladestasjoner.

hanche

Sitat fra: SveinJ på lørdag 24. oktober 2020, klokken 19:47
Viktigere med å beskytte de som står der i 5 minutter enn de som står mange ganger lenger!
Tja, når du fyller bensin må du stå ute under hele prosessen. Men når du lader, kan du sitte godt og varmt og tørt inne i bilen, unntatt akkurat når du skal starte og stoppe ladingen. Så det der var kanskje ikke det beste argumentet for tak over laderen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Toalmar

Sitat fra: hanche på søndag 25. oktober 2020, klokken 00:20
Sitat fra: SveinJ på lørdag 24. oktober 2020, klokken 19:47
Viktigere med å beskytte de som står der i 5 minutter enn de som står mange ganger lenger!
Tja, når du fyller bensin må du stå ute under hele prosessen. Men når du lader, kan du sitte godt og varmt og tørt inne i bilen, unntatt akkurat når du skal starte og stoppe ladingen. Så det der var kanskje ikke det beste argumentet for tak over laderen.
Skal vel ha ganske stor tank på fossilbil om man skal måtte stå i 5 minutter for å fylle tanken på den.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Martinschei

Jeg har tenkt at på en del ladesteder i Norge er en betydelig del av tiden man bruker tid ti å parkere, starte lading, plugge i lader, vente på at hen med fullt batteri kommer tilbake for å flytte bilen osv. Med andre ord tid som ikke er til nytte for å minimere ladekø.

Jeg savner flere parkeringsplasser rundt hver lader. Så kunne man parkert før den andre bilen var flyttet. Om i tillegg hver lader hadde flere (2 er vel mest økonomisk) ladekabler kunne man også plugget seg til og ideelt sett registrert seg som neste i køen.

En annen stor fordel da er at dersom den første bilen ikke kan utnytte hele effekten laderen kan gi, for eksempel ved rapidgate, coldgate, fullt batteri, 50kw bil på 150kw lader, etc.  Så kan bil nummer to starte lading mens den første lader og eventuell kø blir betydelig redusert.

Jeg tror to parkeringsplasser, to ladekabler av hver type og mulighet til å lade to biler på samme lader kan nær halvere ladekøene. Dette må da også være en billig og effektiv måte å utnytte hver lader?

hanche

Sitat fra: Toalmar på søndag 25. oktober 2020, klokken 08:43
Skal vel ha ganske stor tank på fossilbil om man skal måtte stå i 5 minutter for å fylle tanken på den.
Det kan du jo ha rett i. Sant å si er det så lenge siden jeg har fylt bensin på noe annet enn en båt (og da sjelden mer enn ti liter) at jeg ikke lenger har noen følelse for hvor lang tid det tar. Men det kommer også litt tid i tillegg med å fikle med bankkort og kvittering, hvis man vil ha det.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

turfsurf

Sitat fra: Martinschei på søndag 25. oktober 2020, klokken 09:40

Jeg tror to parkeringsplasser, to ladekabler av hver type og mulighet til å lade to biler på samme lader kan nær halvere ladekøene. Dette må da også være en billig og effektiv måte å utnytte hver lader?
Du beskriver her den opprinnelige virkemåten til Tesla SuC v2. Det fører til utfordringer med betaling etter tilgjengelig effekt.

Interessant nok hat Tesla gått bort fra det med v3. Det er en bedre løsning, hvor man får full effekt av den stolpen man er koblet til. De trenger allikevel ikke å ha full effekt X antall stolper totalt, siden de dynamisk kan styre effekt ut til de forskjellige laderne, og det aldri er full belastning på alle stolper.

Finske KEM Power har lignende utstyr, med mulighet til å styre effekt sentralt. Stolpene blir dummere og enklere, og dermed kan man sette opp flere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

el-snorre

Tak over hurtigladere kommer når markedet er stort nok for det. Vi må huske på den reisen dette med hurtiglading har hatt i Norge de siste 6-10 årene. Vi har gått fra at ladestasjonene sto i stupmørke på de minst populære p-plassene som ikke en gang var egnet for søppelcontainere, til at de, hovedsakelig, er synlig og ikke er singelladere. Vi har gått fra at bensinstasjonbransjen egentlig ikke ville ha det på sitt område, til at de tre-fire største kjedene nå implementerer dette på området.

Tak over handler dels om økonomi, dels prioriteringer og dels tometeutnyttelse*2. Enn så lenge så lever de mest av illeluktende flytende drivstoff som de har volum på og etablert infrastruktur i bakken for. Tak over er videre søknadspliktig i henhold til plan og bygningsloven og hver bensinstasjon har et maks tomteutnyttelse for bygningsmasse. Da får vi dessverre i en overgangsperiode løsningene vi har i dag. Kjedene sier ellers at tak er grisedyrt å etablere i Norge.

Tidligere så var NEK og DSB usikre på sikkerheten knyttet til å plassere ladere tett ved drivstoffpunper, hvor kravet var p-plass + 5 meter. I ettertid  er dette redusert noe, men fortsatt et avstandskrav. Frykten var/er elgnist + eksplosiv drifstoffgass i et føre var perspektiv.

 
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA