Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderinger rundt Teslas programvare, versjon 3 FSD BETA 2020.40.8.11 og senere betaversjoner, med h

Startet av Sjøhyene, torsdag 22. oktober 2020, klokken 13:55

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: JorEl på onsdag 28. oktober 2020, klokken 07:46
At FSD-bilene lærer seg å kjøre bedre, er vel hele poenget med Neuro-opplegget?

Bilen lærer ikke selv å kjøre (AI), men blir trent av Tesla (ML) og denne treningen kommer med programvareoppdateringen.

I teorien skal du ikke se forskjell på en bil som kjører 1000km/dag og en som kjører 10km/dag.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

JorEl

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:04
Sitat fra: JorEl på onsdag 28. oktober 2020, klokken 07:46
At FSD-bilene lærer seg å kjøre bedre, er vel hele poenget med Neuro-opplegget?

Bilen lærer ikke selv å kjøre (AI), men blir trent av Tesla (ML) og denne treningen kommer med programvareoppdateringen.

I teorien skal du ikke se forskjell på en bil som kjører 1000km/dag og en som kjører 10km/dag.
Ok, så bilen kan være ny-født og likevel være "erfaren". (Edit; ser nå at du skrev pr.dag, da kunne jeg slettet den setningen.)

Har sett for meg at bilene kjører rundt og sender info til "mothership" som igjen lager bedre SW og sender det ut til bilene igjen. Trodde/håpet at det ikke kun er Tesla`s SW som gjør bilen bedre, men oppbyggingen av Neuronettverket(NN) som blir foret med info fra den virkelige verden. At kartet liksom blir utbygd mer og mer presist.
Liker ikke tanken på at biler og nettverk, skal være blankt/tabula rasa for hver dag. Jeg vil at systemet skal bli smartere og kjenne igjen veier som bilene allerede har kjørt før. Og er det skjedd noe nytt på en strekning, så blir det implementert fortløpende.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Sitat fra: turfsurf på mandag 26. oktober 2020, klokken 15:22
Jeg er egentlig ikke så opptatt av at bilene skal klare absolutt alle veier alle tider. Hvis den klarer de fleste veiene det meste av tiden, klarer jeg fint de siste metrene til hytta  og parkeringen på jobben selv.

Det som derimot er viktig er at bilen ikke finner på noe farlig når jeg ikke følger med. Typisk svinger av veien, kommer over i motsatt kjørebane eller typisk phantom braking. At den stopper og varsler meg hvis det er noe den ikke takler er helt greit.
Helt enig.
Kjøreopplevelsen i en Tesla er jo herlig, så det å måtte ta over rattet er ikke et problem. Problemet for meg er når bilene oppnår Level5 og jeg ikke engang har et ratt. Hva skal jeg da med en Tesla?

Takk til Ruud for Drone-info.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RuneW

Sitat fra: JorEl på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:50
Liker ikke tanken på at biler og nettverk, skal være blankt/tabula rasa for hver dag. Jeg vil at systemet skal bli smartere og kjenne igjen veier som bilene allerede har kjørt før. Og er det skjedd noe nytt på en strekning, så blir det implementert fortløpende.

Riktig så smart er nok ikke disse bilene... Systemet blir jo "smartere", bare ikke direkte. Håpet er vel at systemet etter hvert skal bli så "smart" at det vil takle det nye som skjer på en veistrekning uten at det nødvendigvis skal skal lære om akkurat denne strekningen. Typisk vil mange Tesla-førere andre steder ha tatt over kontrollen i lignende situasjoner og lære opp systemet slik at også "din" strekning blir håndtert riktig.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kodax

Sitat fra: JorEl på onsdag 28. oktober 2020, klokken 07:46
At FSD-bilene lærer seg å kjøre bedre, er vel hele poenget med Neuro-opplegget?
NN fungerer jo sånn at data sendes fra bilene og inn sentralt. Du mener at forbedringer altså sendes tilbake til bilene utenom versjons-oppdateringer. Det kan jo hende, men feks for vindusviskerne så var det vel sånn at forbedringen kom i en oppdatering.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Litt OT: Innføring av FSD kommer nesten garantert til å avstedkomme ulykker/uhell. Det er ingen aldersbegrensning (verken oppover eller nedover), og ingen evaluering av dyktighet, kunnskap, funksjonsmessig habilitet etc. Her kan en bestemor som endelig klarte å ta sertifikat i 60-års alderen med 250 kjøretimer og med en helseattest som akkurat holdt, eller en pur ungdom og verdensmester på 18 med 30 kjøretimer, bare trykke på knappen. Vi som har kjørt nåværende software har nesten sikkert en eller annen gang kommet ut for en pulshevende situasjon, men nå skal FSD BETA ta hundre ganger flere avgjørelser enn i dag. Selv har jeg kjørt bil så langt at det tilsvarer 2.5 ganger tur/retur månen, men kommer allikevel til å benytte ny FSD med minst samme overvåkenhet som dagens FSD. Regner med at det tar nok en tur til månen og tilbake før jeg kan slappe helt av....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Sitat fra: JorEl på onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:50
Har sett for meg at bilene kjører rundt og sender info til "mothership" som igjen lager bedre SW og sender det ut til bilene igjen.

På Autonomy Day forklarte de denne prosessen. Husker ikke helt hvor i den lange sendingen, du får skippe litt rundt. https://www.youtube.com/watch?v=Ucp0TTmvqOE

Bilene sender inn masse data, men hvilke data som faktisk går inn i treningsmodellen plukkes veldig nøye ut. Du vil for all del ikke ha søppeldata inn i modellen. Deretter kan det testes i skyggemodus der den nye modellen "kjører" uten at du merker det og eventuelle problemer meldes tilbake. Så er det sikkert flere iterasjoner med innhenting, selektering, trening og testing før man er klar med en ny versjon.

Det var veldig fascinerende men det overbeviste meg egentlig at FSD med sånn teknologi, blant mennesker i trafikken uten støttesystemer i veikant, er et blindspor. Det er så mye manuelt arbeid av høyt utdannende mennesker som må til for hver inkrementelle forbedring at du aldri blir ferdig med alle edge casene, forskjellige regler i forskjellige land, hvordan håndtere alle forskjellige unntak som kan oppstå osv osv.
'21 3LR

daktari

Enig med OlaM her.
Vi vet nå at gjeldende versjon av NN i bilen gjør en god haug med feil. Det kan være sensing-problemer, altså at bilen ikke gjenkjenner saker og ting den burde, og derfor kjører feil. Da må man trene opp et nytt NN for å håndtere disse sakene bilen ikke registrerte. Men hva skjer da med tidligere gjenkjenning, vil det endres?

I tillegg, så vil man på et punkt kreve ekstreme mengder nye merkede data for en inkrementell forbedring. Eks. 98->99% sensitivitet. Her kommer jo Tesla sin modell med benchmarking mot ekte sjåfører, ute i det fri, inn som beskrevet over på autonomy day. Det kan speede opp prosessen, men vi vet ikke enda; Tesla sin hypotese er jo det.

Men det viktige er at bilen har et sett gjenkjennelsesevner og en regelbok for tolkning og kjøring. Disse kommer, nyjustert, i en oppdatering. Du kjører med det du har til du får en ny versjon.  Datagrunnlag på kart derimot  ligger antagelig på server (gjorde hvertfall) og lastes ned. Disse kan i såfall oppdateres uten at bilen får oppdateringer.

Jeg er også redd for at de mangler noen viktige sensorer, som radar i hjørnene bl.a.
Stort eksperiment er den FSD betaen. De er nok ganske langt unna "coast-to-coast" som vi skulle fått rundt jul 2017 eller var det 18?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: OlaM på onsdag 28. oktober 2020, klokken 21:57...
Det var veldig fascinerende men det overbeviste meg egentlig at FSD med sånn teknologi, blant mennesker i trafikken uten støttesystemer i veikant, er et blindspor. Det er så mye manuelt arbeid av høyt utdannende mennesker som må til for hver inkrementelle forbedring at du aldri blir ferdig med alle edge casene, forskjellige regler i forskjellige land, hvordan håndtere alle forskjellige unntak som kan oppstå osv osv.
Det blir kanskje aldri perfekt, men det trenger bare bli x ganger bedre enn mennesker for å erstatte mennesker.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

Sitat fra: daktari på onsdag 28. oktober 2020, klokken 22:22
....Men det viktige er at bilen har et sett gjenkjennelsesevner og en regelbok for tolkning og kjøring. Disse kommer, nyjustert, i en oppdatering. Du kjører med det du har til du får en ny versjon.  Datagrunnlag på kart derimot  ligger antagelig på server (gjorde hvertfall) og lastes ned. Disse kan i såfall oppdateres uten at bilen får oppdateringer.
Fint om man kan få oppdaterte kart, slik at NN kan fungere forskjellig i forskjellige veinett. Det jeg håpet, var at NN har forskjellige verdier/data for en bil i feks Rogaland contra LA og New York. Ellers så må man jo lære opp ett program som skal kunne kjøre over alt. Jeg trenger kun å kjøre i Europa, og lurte derfor på om ikke det er litt mer overkommelig om NN kan deles, eller er delt, i forskjellige geografiske områder. :-\
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

RuneW

Sitat fra: daktari på onsdag 28. oktober 2020, klokken 22:22
Stort eksperiment er den FSD betaen. De er nok ganske langt unna "coast-to-coast" som vi skulle fått rundt jul 2017 eller var det 18?

Hvorfor det? Coast-to-coast er jo 99.9% motorvei og resten er vel relativt enkle kryss i forhold til mye av det FSD betaen ser ut til å takle.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

OlaM

Sitat fra: kodax på onsdag 28. oktober 2020, klokken 22:32
Det blir kanskje aldri perfekt, men det trenger bare bli x ganger bedre enn mennesker for å erstatte mennesker.

Det er dit jeg tenker vi ikke kommer, i alle fall ikke med dette konseptet. I snitt kan et helt middels kompetent menneske kjøre titusenvis av kilometer i by, forstad og på motorvei uten å bulke eller plutselig ikke skjønne omgivelsene sine. Hvis du kjører i vanlig trafikk i dag med FSD og du absolutt ikke griper inn, så har du bulket bilen i løpet av få minutter. I beste fall har den stoppet opp og gråter sine digitale tårer med nødblinken på.

Jada, på landevei og motorvei kan den holde det gående i timesvis, men det kan alle de andre lane keeperne også.
'21 3LR

kodax

Ok, men du skrev "...det overbeviste meg egentlig at FSD med sånn teknologi, blant mennesker i trafikken uten støttesystemer i veikant, er et blindspor. Det er så mye manuelt arbeid av høyt utdannende mennesker som må til for hver inkrementelle forbedring at du aldri blir ferdig med alle edge casene, forskjellige regler i forskjellige land, hvordan håndtere alle forskjellige unntak som kan oppstå osv osv."
Jeg forsto det som at du mente at alle slike måtte løses for at FSD ikke er et blindspor.
Hvis du derimot mener at FSD ikke kommer til å løse dette bra nok til å bli bedre enn mennesker, så er jo det noe annet ;)
Det er andre som er mye bedre enn meg både når det gjelder programmering, AI og forskjellige sensorer, så jeg vil ikke uttale meg noe sikkert om det kommer til å gå med teknologien som bilene er utstyrt med i dag.
Om de som jobber hos Tesla har trua er jo umulig å vite. FSD ble jo solgt til kundene før de fant ut at alt måtte skrives om, og det at de nå slipper FSD Beta kan jo i stor grad være fordi de føler de må slippe noe for ikke å ha for mange misfornøyde kunder. Å gi opp FSD vil jo være et gigantisk nederlag, så det kommer til nok i så fall ikke til å gjøre før de evt blir tvunget til det.
Men jeg har nå kjøpt FSD, så min tro er sterk:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

OlaM

Sitat fra: kodax på torsdag 29. oktober 2020, klokken 15:29
Jeg forsto det som at du mente at alle slike måtte løses for at FSD ikke er et blindspor.


Jeg ramset opp aspekter ved problemet. Det at det var så mye manuelt, tidkrevende arbeid involvert i ny trening av modellen viser jo nettopp det motsatte av det mange tror, inkludert meg før jeg studerte IT, at bilene lærer selv mens de kjører. Da ville jo dette skalert på en helt annen måte, hvis tenker oss at bare god data kom inn i modellen.

Mens slik det faktisk er så blir det lengre og lengre mellom hvert store sprang, hver edge case krever sin egen manuelle jobb og jo sjeldnere den inntreffer jo tynnere er datagrunnlaget for treningen. Kostnaden for hver løste edge case blir høyere og høyere og gevinsten av å løse den blir mindre og mindre. Da nærmer man seg fort en asymptote rundt level 3 et sted.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på torsdag 29. oktober 2020, klokken 13:36

Jada, på landevei og motorvei kan den holde det gående i timesvis, men det kan alle de andre lane keeperne også.
Ikke på landevei nei, da kjører de fleste ut i første krappe sving.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA