Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderinger rundt Teslas programvare, versjon 3 FSD BETA 2020.40.8.11 og senere betaversjoner, med h

Startet av Sjøhyene, torsdag 22. oktober 2020, klokken 13:55

« forrige - neste »

daktari

En selvkjørende bil er avhengig av meget presise kart og GPS. Du kan også mappe bilder av omgivelser, slik at AIen i bilen er bedre trent i å tolke tvilstilfeller/vanskelige situasjoner i et område. De kan også bruke omgivelsesbilder for å bestemme posisjon. Sånn sett er det fordel med nærhet til HQ.

Men foreløpig er det få lange videoer ute. Allerede nå er det tegn til feil og svikt, ikke uhåndterlig, men nok til at dette foreløpig ser ut som gimmick.

Jeg var ganske oppglødd høsten 2016, men FSD jeg betalte for dukket aldri opp. Nå 4 år etter fikser bilen mer enn den gang, men fortsatt ikke med en kvalitet som gjør at du kan lukke øynene. Jeg hopper ikke på det hype-toget igjen ass...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: daktari på fredag 23. oktober 2020, klokken 14:03En selvkjørende bil er avhengig av meget presise kart og GPS.

FSD bruker visstnok ikke kart til selve kjøringen, eller er ikke avhengig av det. Den ser i stedet på omgivelsene. Kartet brukes mer som et menneske ville brukt det - til å angi retning og hvor man skal kjøre. Men i teorien kunne man visst bare latt bilen kjøre tilfeldig rundt og den skal etter hvert klare å håndtere det meste av situasjoner som dukker opp.

SitatMen foreløpig er det få lange videoer ute. Allerede nå er det tegn til feil og svikt, ikke uhåndterlig, men nok til at dette foreløpig ser ut som gimmick.

Jeg skjønner ikke helt hva du snakker om. Det ser jo utrolig bra ut. Klart man ikke kan forvente at det er perfekt når det er helt ferskt, men dette er jo årevis foran hvordan det var før.

Du kan ikke forvente at en tidlig beta er feilfri.

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 22. oktober 2020, klokken 14:07
Så spørs det hvor bra dette funker når man er mer enn noen få km unna Fremont  :)

FSD-betaen er sluppet til folk på ulike steder rundt i USA, såvidt jeg kan se.

Den ser også ut til å klare de fleste rundkjøringer.

emurof

Sitat fra: emurof på fredag 23. oktober 2020, klokken 23:31
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 22. oktober 2020, klokken 14:07
Så spørs det hvor bra dette funker når man er mer enn noen få km unna Fremont  :)

FSD-betaen er sluppet til folk på ulike steder rundt i USA, såvidt jeg kan se.

Den ser også ut til å klare de fleste rundkjøringer.

Som sagt, her er noen i nordøst-USA som har fått den:

https://twitter.com/kimpaquette

Hun viser også rundkjøringer.

RuneW

Sitat fra: daktari på fredag 23. oktober 2020, klokken 14:03
Men foreløpig er det få lange videoer ute.

Selvsagt er det få lange videoer der ute. Det er jo nesten ingen videoer i det hele tatt. Men det popper stadig vekk opp noen. Denne er på en drøy halvtime:


https://www.youtube.com/watch?v=vCHktMUpWVM

Sitat fra: daktari på fredag 23. oktober 2020, klokken 14:03
Allerede nå er det tegn til feil og svikt, ikke uhåndterlig, men nok til at dette foreløpig ser ut som gimmick.

"Allerede nå"? Om det er en fase med mye smårusk så må det jo være nå? Ja, jeg har også sett en del tilfeller der føreren må overta og noe annet hadde vært et mirakel. Men i det store og det hele synes jeg det er et kjempehopp i funksjonaliteten.

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. oktober 2020, klokken 10:46
Med prisene vi ser på FSD nå mener jeg det ikke holder at produktet er "nesten godt nok". Til den prisen skal bilen kjøre helt feilfritt, komfortabelt og effektivt. Gjerne med justeringsmuligheter for øko/sport/komfort håndtering av oppsettet.
Stort sett enig. Med begrensningene vi har i Europa i dag er ikke FSD verdt det.

For meg ligger verdien i FSD i å slippe å ha full fokus på vei og trafikk under mesteparten av kjøringen.

Å måtte ta over siste biten til hytta gjør ikke noe, men så lenge feilraten er som i dag må man jo uansett følge med hele tiden.

Jeg tok med FSD til 50k på TMY, med håp om at den skulle fikse rundkjøringer og trafikklys innen den kommer.

Til 100k skal jeg kunne sove på vei til jobb.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: daktari på fredag 23. oktober 2020, klokken 14:03
En selvkjørende bil er avhengig av meget presise kart og GPS.
Tror ikke fasiten på din påstand ennå er gitt, eller har du i så fall en troverdig kilde?
Teslas system skal jo nettopp ikke være avhengig av en forhåndskartlegging av stedene den skal kjøre.
Et menneske trenger jo ikke kart for å kjøre, men kun visuell input, og det er jo Teslas tilnærming til selvkjøring.
For Waymo derimot, stemmer jo ditt utsagn, men enn så lenge tror jeg vi må vente med å konkludere.
Hva den enkelte tror derimot... det er en annen sak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: daktari på fredag 23. oktober 2020, klokken 14:03
En selvkjørende bil er avhengig av meget presise kart og GPS. Du kan også mappe bilder av omgivelser, slik at AIen i bilen er bedre trent i å tolke tvilstilfeller/vanskelige situasjoner i et område. De kan også bruke omgivelsesbilder for å bestemme posisjon. Sånn sett er det fordel med nærhet til HQ.

Men foreløpig er det få lange videoer ute. Allerede nå er det tegn til feil og svikt, ikke uhåndterlig, men nok til at dette foreløpig ser ut som gimmick.

Jeg var ganske oppglødd høsten 2016, men FSD jeg betalte for dukket aldri opp. Nå 4 år etter fikser bilen mer enn den gang, men fortsatt ikke med en kvalitet som gjør at du kan lukke øynene. Jeg hopper ikke på det hype-toget igjen ass...
En av grunnfilosofiene i Tesla sin AP er visst nok at bilen kjører alle veier som om den aldri hadde kjørt de før. Ingen områder/koordinater er hardcodet, det er opplæringen i objektgjenkjenning som skal ta seg av alt, alt identifiseres som om det var første gang, avhengig av "regelsett"..

daktari

Sitat fra: Handyman på lørdag 24. oktober 2020, klokken 13:23
Sitat fra: daktari på fredag 23. oktober 2020, klokken 14:03
En selvkjørende bil er avhengig av meget presise kart og GPS.
Tror ikke fasiten på din påstand ennå er gitt, eller har du i så fall en troverdig kilde?
Teslas system skal jo nettopp ikke være avhengig av en forhåndskartlegging av stedene den skal kjøre.
Et menneske trenger jo ikke kart for å kjøre, men kun visuell input, og det er jo Teslas tilnærming til selvkjøring.
For Waymo derimot, stemmer jo ditt utsagn, men enn så lenge tror jeg vi må vente med å konkludere.
Hva den enkelte tror derimot... det er en annen sak.
Dette har blitt godt dokumentert av Verygreen og andre på TMC. Jeg lastet selv ned verktøyet de lagde for å kikke litt på det interne autopilot-kartet de brukte i 2017. Alle veien er delt opp i små snutter. Masse metadata om hver snutt. Dere får søke litt på tmc.
(Hvordan tror dere de skiller mellom 4-felt motorvei og 4-felt med lyskryss?) Men det stemmer nok at de ikke bruker det som kalles HD kart.


Systemet må klare ALLE rundkjøringer, ALLTID. Hvis ikke er det gimmick, blir ikke robottaxi hvis den kjører i grøfta hver 100. rundkjøring.

Så flott at de er der de er, men problemet gjenstår: den progressive vanskelighetene med å nå 99,9999% sikkerhet. 80% koster 20% innsats, de siste 20 koster 80% sant?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Lapskaus

Når de nå setter inn flere og flere biler til å sanke inn data som de igjen bruker til å trene opp AIen med så vil «innsatsen» øke ekstremt raskt, nok til å overkjøre 80/20 regelen.

Hver gang en fører nå må gripe inn kan tesla legge inn denne situasjonen i treningsdataene og luke ut problemet. Tesla har hundre tusner av biler på veiene i dag som kan hente inn data, det er det som er det store fortrinnet deres. Waymo har hva? 50? Frem til nå har de brukt egne testpiloter til de meste, men nå begynner de for alvor å dra inn massene. Det at de begynner å slippe til vanlige folk er et vendepunkt.

daktari

Ja, enig i at hvis de bruker feedback fra sjåfører til å merke hendelser som senere kan brukes til trening av et nytt NN, så speeder det opp prosessen med å finne "corner cases".
Men, utfordringen med at de fortsatt kan ta noen år å finne alle, samt hvordan vil de sjeldne hendelsene påvirke NN til slutt? Så det gjenstår å se om dette blir FSD, eller om det forblir en sabla imponerende gimmick.

Noen interessante argumenter her:
https://twitter.com/olivercameron/status/1319835517094014977?s=20
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Litt utenfor allfarvei blir det vanskeligere. Han som filmet denne stiller noen viktige spørsmål. Jeg så 60 av de 90 minuttene.

https://youtu.be/tMW6cAEgvbU
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Dette er den kuleste hittil, filmet med drone! Ser for meg Model 3 robottaxi som de nye elsparkesyklene; står parkert vilkårlig rundt om kring midt i veien!

https://www.youtube.com/watch?v=iKlpCG367AE
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Sitat fra: daktari på mandag 26. oktober 2020, klokken 14:43Ser for meg Model 3 robottaxi som de nye elsparkesyklene; står parkert vilkårlig rundt om kring midt i veien!

Høres ut som et mareritt. Men så er det jo heller ikke mulig grunnet parkeringsbestemmelser. Enda verre er vel hundrevis av førerløse taxier sirkle rundt i byen for å unngå parkeringsavgift. Blir vel trafikkaos uten like.

turfsurf

Jeg er egentlig ikke så opptatt av at bilene skal klare absolutt alle veier alle tider. Hvis den klarer de fleste veiene det meste av tiden, klarer jeg fint de siste metrene til hytta  og parkeringen på jobben selv.

Det som derimot er viktig er at bilen ikke finner på noe farlig når jeg ikke følger med. Typisk svinger av veien, kommer over i motsatt kjørebane eller typisk phantom braking. At den stopper og varsler meg hvis det er noe den ikke takler er helt greit.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA