Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor billig kan en gammel Leaf være?

Startet av Sjalabais, fredag 23. oktober 2020, klokken 08:14

« forrige - neste »

Sjalabais

Vi har pt. to biler, Leafen vår og stasbilen min. Leafen har ti streker og en realistisk rekkevidde på 70-90 km. Kona mi er redd for å kjøre stasbilen, og vi skal derfor anskaffe en bil nr. 3, som vi også hadde inntil nylig (men den gjorde et solid mageplask i EU kontrollen og er solgt til Nigeria).

Så nå grubler vi på alternativene. Elbilenes sutalausheit er nesten uslåelig, men vi vegrer oss for å bruke så mye penger på en såpass ny bil. Siden langkjøring her er et tungt argument, blir det kanskje heller en bensinbil à la Honda Jazz eller Hyundai i20 i 100000 kroners klassen.

Men...når vi først ser etter bil, slår det meg at det nå fins Leaf som kan være helt supre kjøp for småpendling. Om man f.eks. pruter ned denne her til en komfortabel pris ned i 20000 kr klassen så har man jo en pendlebil som gir rom for noe mer artig "på si". Den har 7 streker og eier påstår en maks rekkevidde på 60km. Egentlig en god kandidat for et batteribytte og det er ingenting i veien for å kjøre 5, 10, 20 km hver dag der man ikke kan sykle.

Hva er den billigste Leafen i god stand dere kunne tenkt dere å kjøpe?
2012 Leaf Tekna

Powerflux

Artig problemstilling ;D
Må vel antagelig opp i over 60000.....utrolig nok :o

En kompis solgte nylig en tidlig 13 modell med 10 streker og helt på grensen til å miste neste strek. En bil som har levd et hardt liv med riper i alle hjørner, småbulker her og der,  småslitt interiør, slarkete styring etc. Denne gikk for håret under 50000 og interessen var enorm. Hadde det ikke vært for at han holdt ord og solgte til den personen som kom med første bud istedenfor å vente å se hvor høyt det ville gå ville det nok kunnet gå godt over 50K.


Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

leafnor

Leste på FB gruppe at en med 8 streker fikk 7500,- for sin 2012 Leaf som innbytte. Så 10.000,- skulle vell ha vært en OK pris da. 8 streker er vell ca 8 mil igjen. De, slim som meg, som kjører en Outlander stort sett på strøm (Maks 35km/dag) skulle fint klart meg med en slik Leaf.  :angel:
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Prisene ser ut til å sprike ganske mye.

Prisene varierer nok mye fra periode til periode:
Av og til er det annonsert kun noen få biler til under 60 000kr på Finn, og de som er under 60 000kr, er det gjærne noe galt med, som bulk, skader i lakken, rust, dårlige dekk, få kapasitetsbarer, manglende tpms.
Andre ganger er det annonsert biler til rundt 40 000kr.

Så hender det at det er biler til salgs, som er svært bra, hvor selgeren priser seg på nivå med det billigste bilene som er til salgs. Det er mulig selgeren ikke legger merke til at de andre bilene på det prisnivået, er det noe galt med.  Jeg fant et tilfellet her, med en Leaf som har ganske nye og bra dekk, og nye bremser. Bildene viser ikke hvor mange barer det er, men at det er minst 10, og bilen var prisa til 40 000kr: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=195751213
Ellers er den billigste 10-barers bilen jeg finner på Finn nå, til 54 000kr, og den er bulka rund baut. Men det kan være 10 barer og mer, på enkelte biler hvor antallet barer ikke vises i annonsen.

Det er nok mye juks og uklarheter om årganger.
Ulike biler som i realiteten er av samme årgang, blir ofte annosert med sprikende årganger på Finn, og til svært forskjellige priser.

Så har vi forskjellige markeder:
Retailmarkedet med privatselgere og butikker er ett marked.
Engross-markedet med auksjoner hvor butikkene kjøper inn biler, er et annet marked med helt andre priser.

Om en butikk ikke ønsker å ta en Leaf i innbytte, så byr han kanskje en spotpris, i stedet for å si nei til å ta bilen i innbytte.

Sjalabais

Spriket er jo helt vilt. En 2012 med 8 barer til 7500kr er såpass til kupp at her trenger ikke en kjøper tenke seg om en gang. Vi kjøpte jo vår med 10 streker for snart to år siden til 60k, og jeg ser at samme bil i samme stand gjerne ligger ute til samme pris ennå - den er kun kjørt ca 80k km. Men 8 streker ville jeg heller ikke sagt er 8 mil; aldri i i livet ville jeg ha stolt på det med min erfaring her. For et fascinerende marked å følge med på!

Vi har for øvrig kjøpt en liten bensin Hyundai med brukshorisont ca fem år, og avventer kjøp av billig elbil med større rekkevidde frem til da.
2012 Leaf Tekna

Thomas Parsli

Sitat fra: Sjalabais på fredag 23. oktober 2020, klokken 08:14
Hva er den billigste Leafen i god stand dere kunne tenkt dere å kjøpe?

Vår 2012-modell har mistet tre streker, men brukes i nærområdet og har mer enn nok rekkevidde til det bruket.
Vi kunne kjøpt en Leaf med rundt 50km rekkevidde -og da snakker vi vel rundt 20.000,- ?
(7.500,- er innbyttepris, den selges nok for over det dobbelte)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Sjalabais

Det har du nok helt rett i, men bare det at noen er villig til å akseptere en slik innbyttepris får meg til å bli litt yr. Du får tross alt en ganske god bil til prisen av en automatkasseflusjing; eller prisen av t/r flybillett til Kirgisistan.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA