Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lange service-intervaller?

Startet av Taslehoff, torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:57

« forrige - neste »

Taslehoff

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 23. oktober 2020, klokken 00:31
Tesla har ikke noe service intervall på model 3, eneste er at de anbefaler skifte av luft filter og rensing/smøring av bremser etter 20 000 som man kan gjøre selv eller betale rundt 3000 hos tesla.
Men gjør du det en gang årlig selv med 50 000 så tror jeg ikke det er no problem, siden du kjører så langt så blir nok bremsene brukt og, skifte filter er lett å gjøre sjøl, tar typ et kvarter.

Takk for tips! Vet du om dette gjelder Y også? Vi så på en model 3, men syntes formen passet dårlig for barnevogner og alt annet man må ha plass til...

Electric cars in Norway

#16
Service intervall er sikkert likt på Y tipper jeg som jo bare har varmepumpe i forskjell fra gml 3 og de har 75% eller mer like bildeler 3&Y leste jeg sted... Men bare gjetter.

Men barnevogn går lett og rett inn i Y. 

Y er en helt Konge bil. Og for Norge bygges den i Berlin.

Se denne "stable i bagasjerommet/trunk" i Y videoen.

https://youtu.be/eYMVfWofmic

Tellus

Jaguar har 2 år/32.000 km intervaller. De to første gratis innenfor 3 år. Aner ikke pris etter dette etter dette. Knapt noen som har kommet dit enda tipper jeg.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på søndag 25. oktober 2020, klokken 08:40
Jaguar har 2 år/32.000 km intervaller. De to første gratis innenfor 3 år. Aner ikke pris etter dette etter dette. Knapt noen som har kommet dit enda tipper jeg.
Er det ikke 34.000km ? Fra jaguar.no:

"Ved kjøp av Jaguar I-PACE er det inkludert gratis service de tre første årene eller 100 000 km (det som inntreffer først)*. Vi opererer med serviceintervall på 34.000km eller 24 måneder (det som inntreffer først)."
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus


Ingeniøren

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. oktober 2020, klokken 06:47
Bremsevesken er helt fin den. Ser ut som ny gjennom reservoaret der den bor i et forseglet system, og beveger seg helt lett litt fram og tilbake når jeg trykker på bremsene. Moder jord er nok glad dess lengre den får være der den er, selv om du er bekymret for om jeg skulle kjøre en tur til ditt nærområdet.

Har skiftet mye bremseveske før og erfart at den etter svært mange år kan bli misfarget av gummi og fukt og da godt kan byttes. Derimot har jeg til gode å erfare at det ruster der bremsevesken er. For å ruste kreves nemlig oksygen og det  er det lite av i et urørt bremsesystem.

Som regel ender en opp med at et bremserør må byttes grunnet utvendig rust, og da må en uansett flushe systemet.

Den kan se helt fin ut men da beholderen er åpen til luft blandes det gradvis inn vann i bremsevæsken. Har du opplevd bremsesvikt i en fjellovergang fordi bremsevæsken kokte, slik jeg har, skifter du annet hvert år. Så ruster ikke bremsesystem ditt fra innsiden heller...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

#21
Har opplevt bremsesvikt på en gammel Diesel campingbil nedover hårnålsvingene til Dalen i Telemark. Føltes litt ekkelt, men stoppet bilen ved å pumpe bremsene og gire ned og ventet til det hele hadde kjølt seg ned. Tror problemet var varmgang på framre skiver og klosser og muligens kokende bremseveske.

Slike problemer vil aldri oppstå på en elbil siden 30-50 kW kinetisk energi går tilbake til batteriet i stedet for inn i bremsesystemet.

Misforstå meg likevel rett. Det jeg sier er at det er helt unødvendig pengebruk å betale i dyre dommer for årlig eller biårlig bremseveskebytte, når det er overveiende sannsynlig at det uansett blir arbeid på hydraulikksystemet før bremsevesken i seg selv skaper problemer av noe som helst art.

Noe helt annet er å engasjere partneren en flott påskedag til å pumpe bremsene når en likevel bytter tilbake til sommerdekk. Da trenger en utstyr for 80 kr på biltema som vist på bildet. Jobben er gjort på 2 min./hjul.

La merke til at bremsevesken i Berlingoens kalippere var noe misfarget etter 7 år og kommer nå til å flushe hele systemet når første anledning byr seg.    :)

Denne videoen indikerer at en bør bytte bremsevesken hver  50-80 000 km, noe som tilsvarer ca hvert 3. - 4. år, men avhengig av hvor mye partikler den har tatt opp indikert av fargen på vesken:


https://youtu.be/8pasUhLPg-E



Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

#22
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 25. oktober 2020, klokken 08:25
Service intervall er sikkert likt på Y tipper jeg som jo bare har varmepumpe i forskjell fra gml 3 og de har 75% eller mer like bildeler 3&Y leste jeg sted... Men bare gjetter.

Men barnevogn går lett og rett inn i Y. 

Y er en helt Konge bil. Og for Norge bygges den i Berlin.

Se denne "stable i bagasjerommet/trunk" i Y videoen.

https://youtu.be/eYMVfWofmic
Ja, det var vel bare å ta en bremseservice som var første service på Tesla Model 3, og som du sier er det god plass i Model Y - faktisk bedre enn i en RAV4 f.eks. De fikk 12 rullekofferter inn i Model Y, mens de bare fikk 11 inn i en RAV4. Nøkkelen her er at en kan ta ut to plater i gulvet, og at det er veldig stor plass under. Min erfaring er og at Tesla ikke gjør seg vanskelig om det skulle være noe så kan tolkes på to måter (som da de ga meg nye bremseskiver og bremseklosser på min 3 år gamle Model S da jeg hadde den). Kan ikke si så mye om servicen angående Model 3, siden det ikke har vært noen feil på 1,5 år og over 30.000km...men det er jo nydelig i seg selv. Fordelen med Model 3 (og sikkert Y) er at de føles utrolig lette og godt sammenskrudde, så en får en følelse at de bare kan gå og gå og gå.... Jeg vurderer og å swappe over til Y for bedre plass når den kommer...

https://www.youtube.com/watch?v=mAEt3vN50jA
Tesla Model Y                         2021-

Taslehoff

Jeg synes jeg leste et eller annet sted at ID3 og ID4 skal ha service annethvert år, uansett kjørelengde. Vet noen om dette vil gjelde Enyaq også, siden de har så mye til felles? I så fall bør vi klarer å klemme 100.000 ut mellom hver service, det tenker jeg er respektabelt :-)

hELgenen

Sitat fra: Taslehoff på mandag 30. november 2020, klokken 08:58
Jeg synes jeg leste et eller annet sted at ID3 og ID4 skal ha service annethvert år, uansett kjørelengde. Vet noen om dette vil gjelde Enyaq også, siden de har så mye til felles? I så fall bør vi klarer å klemme 100.000 ut mellom hver service, det tenker jeg er respektabelt :-)

Har fått samme informasjon fra forhandler - det er 2 års intervall - ikke noen km begrensning.
100.000 km mellom hver service er sikkert mulig for de som vil bo og leve i bilen de neste 2 årene :P


Tjafsaren

Det er da ikke noe problem.. runder 35' på jobbpendling alene..

Vaduz

Møller tillater nok ikke mindre enn service hvert 2. år nei, noe må nok byttes!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på mandag 30. november 2020, klokken 18:10
Møller tillater nok ikke mindre enn service hvert 2. år nei, noe må nok byttes!

Er det ikke sånn at en må levere bilen inn for softwareoppdateringer på VW? Er jo greit å få oppdatert det, sikkert, i tillegg til å få skiftet kjølevæsken til batteriene...og kontrollert alt det andre som er laget for første gang.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Hvor ofte "må" eller "bør" kjøleveske til batteriene skiftes? Er det tid eller kjørt distanse som er viktig i så måte? Hva skjer egentlig om man går over tiden?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Det er vel stort sett bremsevæske som byttes. For det andre sjekkes nivåer og evnt lekkasje.

Kjølevæsker forringes lite og en long life kan sikkert benyttes 10 år. Innmat i batterier er stort sett aluminium så lite som bryter den ned, så her kunne man nok brukt vann selv om den da vil fryse i vår temperaturer - ikke bra...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA