Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lange service-intervaller?

Startet av Taslehoff, torsdag 22. oktober 2020, klokken 20:57

« forrige - neste »

Taslehoff

Hei!

Vi har i dag en liten elbil og en bensinbil som fungerer som henholdsvis pendlerbil og turbil. Nå vurderer vi å selge begge disse, og i stedet gå for én elbil som kan dekke begge behov. "Problemet" er at vi kjører ganske langt - mellom 50.000 og 60.000 hvert år. Finnes det noen elbiler med lengre avstand mellom servicene enn 20.000, slik at vi slipper å skrape på døra hos verkstedet så alt for mange ganger i året?

Orbit

BMW i3 har serviceintervall på to år, uavhengig av kjørelengde. Utenom gjennomgang og oppdatering av bil, er det bare skifte av kupéfilter og bremsevæske som gjøres av arbeid. En forhåndsbetalt avtale for 120.000 km/6år (som du vil bruke opp på to år) koster 9300 kr. Selv om prisen i utgangpunktet er gunstig (dersom det faktisk hadde gitt deg tre servicer) kommer du nok billigere ut med å betale for servicen uten forhåndsavtale.

Jeg har ikke sett hva serviceintervallene blir for iX3, men ville tro de fortsetter med rene tidsintervall der også.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Daniel_0007

Tesla har ikke noe service intervall på model 3, eneste er at de anbefaler skifte av luft filter og rensing/smøring av bremser etter 20 000 som man kan gjøre selv eller betale rundt 3000 hos tesla.
Men gjør du det en gang årlig selv med 50 000 så tror jeg ikke det er no problem, siden du kjører så langt så blir nok bremsene brukt og, skifte filter er lett å gjøre sjøl, tar typ et kvarter.
Model 3 2019 LR Rwd

ElectroJuice

Vi har fossil X3 i dag og der er serviceintervallene 30 000 km (om man kjører en del km i året). Vil tro iX3 også får lange serviceintervaller på minst 30k km.

elektrolux

Kjørt vår e-Up 80 000 km over 7 år og har til gode å levere inn på "service".

Har kun skiftet vindusviskere og dekk og 12V batteri, samt filt vekk rust og smørt opp bremser hver vår.

M.a.o. skal du ha bil du kan kjøre lenge med uten å oppsøke verksted er elbil perfekt. Serviceindikatoren i bilen henger igjen fra den tiden biler faktisk trengte service, og kan lett nullstilles uten å oppsøke verksted.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Moas

Sitat fra: elektrolux på fredag 23. oktober 2020, klokken 10:03
Kjørt vår e-Up 80 000 km over 7 år og har til gode å levere inn på "service".

Har kun skiftet vindusviskere og dekk og 12V batteri, samt filt vekk rust og smørt opp bremser hver vår.

M.a.o. skal du ha bil du kan kjøre lenge med uten å oppsøke verksted er elbil perfekt. Serviceindikatoren i bilen henger igjen fra den tiden biler faktisk trengte service, og kan lett nullstilles uten å oppsøke verksted.
Skal man legge denne filosofien til bunn så kan man også droppe kasko på nye biler. Over tid er det mest lønnsomt, men skjer det noe så kan man gå på en smell.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

arthur

Sitat fra: Moas på fredag 23. oktober 2020, klokken 10:59
Sitat fra: elektrolux på fredag 23. oktober 2020, klokken 10:03
Kjørt vår e-Up 80 000 km over 7 år og har til gode å levere inn på "service".

Har kun skiftet vindusviskere og dekk og 12V batteri, samt filt vekk rust og smørt opp bremser hver vår.

M.a.o. skal du ha bil du kan kjøre lenge med uten å oppsøke verksted er elbil perfekt. Serviceindikatoren i bilen henger igjen fra den tiden biler faktisk trengte service, og kan lett nullstilles uten å oppsøke verksted.
Skal man legge denne filosofien til bunn så kan man også droppe kasko på nye biler. Over tid er det mest lønnsomt, men skjer det noe så kan man gå på en smell.

En sammenligning jeg ikke helt ser som relevant.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Moas

Sitat fra: arthur på fredag 23. oktober 2020, klokken 11:13
Sitat fra: Moas på fredag 23. oktober 2020, klokken 10:59
Sitat fra: elektrolux på fredag 23. oktober 2020, klokken 10:03
Kjørt vår e-Up 80 000 km over 7 år og har til gode å levere inn på "service".

Har kun skiftet vindusviskere og dekk og 12V batteri, samt filt vekk rust og smørt opp bremser hver vår.

M.a.o. skal du ha bil du kan kjøre lenge med uten å oppsøke verksted er elbil perfekt. Serviceindikatoren i bilen henger igjen fra den tiden biler faktisk trengte service, og kan lett nullstilles uten å oppsøke verksted.
Skal man legge denne filosofien til bunn så kan man også droppe kasko på nye biler. Over tid er det mest lønnsomt, men skjer det noe så kan man gå på en smell.

En sammenligning jeg ikke helt ser som relevant.
Sikker ikke for deg, men hvis andre elbileiere blir avhengig av en dyr garantireparasjon og ikke har fulgt produsentens forutsatte service og tilbakekallinger så kan man risikere å betale regningen selv.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

1000kwh

Sitat fra: Moas på fredag 23. oktober 2020, klokken 12:50
Sitat fra: arthur på fredag 23. oktober 2020, klokken 11:13
Sitat fra: Moas på fredag 23. oktober 2020, klokken 10:59
Sitat fra: elektrolux på fredag 23. oktober 2020, klokken 10:03
Kjørt vår e-Up 80 000 km over 7 år og har til gode å levere inn på "service".

Har kun skiftet vindusviskere og dekk og 12V batteri, samt filt vekk rust og smørt opp bremser hver vår.

M.a.o. skal du ha bil du kan kjøre lenge med uten å oppsøke verksted er elbil perfekt. Serviceindikatoren i bilen henger igjen fra den tiden biler faktisk trengte service, og kan lett nullstilles uten å oppsøke verksted.
Skal man legge denne filosofien til bunn så kan man også droppe kasko på nye biler. Over tid er det mest lønnsomt, men skjer det noe så kan man gå på en smell.

En sammenligning jeg ikke helt ser som relevant.
Sikker ikke for deg, men hvis andre elbileiere blir avhengig av en dyr garantireparasjon og ikke har fulgt produsentens forutsatte service og tilbakekallinger så kan man risikere å betale regningen selv.
Kun hvis det å ikke ta service har en direkte sammenheng med feilen. Feks ikke å bytte olje på en motor på 5 år. Selv det går jo også strålende.

Veldig enig om at «service» er en gedigen scam, særlig årlig og spesielt for elbil.


Moas

#9
Sitat fra: 1000kwh på fredag 23. oktober 2020, klokken 12:54
Sitat fra: Moas på fredag 23. oktober 2020, klokken 12:50
Sitat fra: arthur på fredag 23. oktober 2020, klokken 11:13
Sitat fra: Moas på fredag 23. oktober 2020, klokken 10:59
Sitat fra: elektrolux på fredag 23. oktober 2020, klokken 10:03
Kjørt vår e-Up 80 000 km over 7 år og har til gode å levere inn på "service".

Har kun skiftet vindusviskere og dekk og 12V batteri, samt filt vekk rust og smørt opp bremser hver vår.

M.a.o. skal du ha bil du kan kjøre lenge med uten å oppsøke verksted er elbil perfekt. Serviceindikatoren i bilen henger igjen fra den tiden biler faktisk trengte service, og kan lett nullstilles uten å oppsøke verksted.
Skal man legge denne filosofien til bunn så kan man også droppe kasko på nye biler. Over tid er det mest lønnsomt, men skjer det noe så kan man gå på en smell.

En sammenligning jeg ikke helt ser som relevant.
Sikker ikke for deg, men hvis andre elbileiere blir avhengig av en dyr garantireparasjon og ikke har fulgt produsentens forutsatte service og tilbakekallinger så kan man risikere å betale regningen selv.
Kun hvis det å ikke ta service har en direkte sammenheng med feilen. Feks ikke å bytte olje på en motor på 5 år. Selv det går jo også strålende.

Veldig enig om at «service» er en gedigen scam, særlig årlig og spesielt for elbil.
Mange elbiler har f.eks. oljeskift hver 60k av f.eks. girkasser. Andre har væskeskifte på batterikjøling. Det er dyre ting å fikse hvis du selv må betale etterpå..
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

elektrolux

#10
Kjølevesken er long life, og blir ikke utsatt for noe som helst ekstremt i en elbil. Også behov for bremseveskebytte er kraftig overdrevet av de som tjener på slikt.

Derimot er det lurt å holde eventuelt luftfilter til batterikjøling under oppsikt så dette ikke går tett. Alle som klarer å bytte filter på egen støvsuger, klarer også å gjøre det på bilen.  ;)

Og ja, Kasko bør også vurderes. Hadde selv en episode der jeg var svært heldig med å ikke ha kasko på ene Porschen min. Ble påkjørt, og med kasko ville skaden blitt erstattet over den, og så over motparts ansvar. Det betyr andre og for skadelidende dårligere regler for oppgjør.

Ved å gå direkte på motparts dekning skal skaden dekkes fullt ut og innen rimelig tid.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

1317142119

Bremsevæske er på ingen måte overdrevet å skifte annethvert-ish år. Selv om man kjører som en oldemor med sjal og aldri i høyere hastigheter enn 50, så er 7 år gammel bremsevæske ukurant. Ikke bare risikerer du redusert effekt på bremsene, men du risikerer skade på bremsesystemet ved at det er fullt av vann inni der.

I beste fall lever du med livet til medtraffikantene. Heldigvis bor du på feil side av landet og langt unna meg og de jeg bryr meg om.

elektrolux

Bremsevesken er helt fin den. Ser ut som ny gjennom reservoaret der den bor i et forseglet system, og beveger seg helt lett litt fram og tilbake når jeg trykker på bremsene. Moder jord er nok glad dess lengre den får være der den er, selv om du er bekymret for om jeg skulle kjøre en tur til ditt nærområdet.

Har skiftet mye bremseveske før og erfart at den etter svært mange år kan bli misfarget av gummi og fukt og da godt kan byttes. Derimot har jeg til gode å erfare at det ruster der bremsevesken er. For å ruste kreves nemlig oksygen og det  er det lite av i et urørt bremsesystem.

Som regel ender en opp med at et bremserør må byttes grunnet utvendig rust, og da må en uansett flushe systemet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eliten

Nissan Leaf har 30.000 km intervaller på service. MG ZS Ev har 25.000 km intervaller.

1000kwh

Sitat fra: eliten på søndag 25. oktober 2020, klokken 07:31
Nissan Leaf har 30.000 km intervaller på service. MG ZS Ev har 25.000 km intervaller.
Hjelper jo lite når forhandler mener man skal inn hvert eneste år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA