Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lesing av data på OBD-II

Startet av oivindg, torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:58

« forrige - neste »

oivindg

Jeg ser at Teslabjørn har en app (Scan My Tesla) som leser ut data på OBDII-porten på hans Tesla. Blant annet SOC, ladehastighet og batteritemperatur. Jeg har prøvd å finne noe lignende for Volvo XC40 eller Polestar 2, men har ikke funnet noe ennå. Det er vel som forventet, da Polestar 2 bare har vært på veien kort tid og XC40 ikke har begynt å komme ut til kunder ennå.

Det er ikke noen standard for OBDII-data på elbiler, så Scan My Tesla vil nok ikke virke på XC40. Spørsmålet er om det kommer noen app til XC40 de nærmeste årene i det hele tatt.

Jeg har tenkt å pusle litt med dette når jeg får min bil til våren. Har lyst til å lage en app som kan logge forbruk sammen med batteritemperatur, utetemperatur, fart, stigningsprosent og lignende. Målet er å lage et mer nøyaktig estimat for forbruk som kan kobles opp mot en ruteplanlegger. For å få til dette må jeg finne ut formatet på dataene som kommer ut på OBDII-porten. Sannsynligvis bruker Volvo CAN-bus, og det har jeg en del erfaring med, men det er likevel en stor jobb å finne ut av hva som er hva i datastrømmen.

Noen andre som pusler med noe lignende?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Electric cars in Norway

#1
oivindg :+1: :+1: :+1:
Liten interesse, ser det ut som. Merkelig. Tenker du skulle hatt flere innlegg her. Må da være nok av interesserte i dette ift Volvo XC40 👌👌eller Polestar 2👍👍

Ja, gjør det og få med alt det viktige i en grei oversikt. Legger ved en printscreen fra Bjørn sin siste video.

Tips: Gjør den gratis først for å få volum nedlastinger og hvis den tar av så øk prisen litt av gangen. Både andro/ios. Klarer du dette så er du home free. Legg den ut med lenker på alle de viktige fora. Reddit, speakev, div polestar og volvo  forum osv. Lag nettside og fb og bruk YT. Og sist men ikke minst Twitter og insta. Finn et unikt navn som passer med #tags

Det er hva jeg tenker, amatøren som jeg er på apps.

Det er slike som deg som utgjør en forskjell for å folket til å bli bedre kjent med EV! :+1: :+1:

oivindg

Jeg har ingen interesse i å tjene penger på dette. Orker ikke følge opp alle problemer som kommer med betalte apper heller. Har vært i kontakt med ABRP, og de er interessert i bedre forbruksdata for å gjøre sin ruteplanlegger best mulig, så hvis jeg får til noe på dette området kommer jeg nok til å sende dataene mine til dem.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Electric cars in Norway

#3
Sitat fra: oivindg på lørdag 24. oktober 2020, klokken 18:43
Jeg har ingen interesse i å tjene penger på dette. Orker ikke følge opp alle problemer som kommer med betalte apper heller. Har vært i kontakt med ABRP, og de er interessert i bedre forbruksdata for å gjøre sin ruteplanlegger best mulig, så hvis jeg får til noe på dette området kommer jeg nok til å sende dataene mine til dem.


oivindg :+1: :+1: ser den. Jeg tenkte jo helst at du ikke skulle gå i minus med et slikt prosjekt, jeg da.

Jeg tror ikke det er er mulig innenfor et så "sært område som ikke er gaming" å tjene mye penger.

Egentlig så burde ABRP eller de andre du velger å dele gratis med - hvertfall gi deg nok til at du ikke går i minus. ABRP tjener da endel på reklame, skulle jeg tro.

Dette med EV apps som bruker OBD2 porten er et kommende større marked tror jeg.

Uansett, lykke til og jeg mener dette er viktig at blir laget. Nå i første omgang tenker jeg at alle de norske Polestar 2  eierne ville satt pris på det og seinere volvo XC-40 eiere.


Tesla appen er helt super.
https://itavisen.no/2020/02/04/norsk-app-avslorer-alt-om-tesla-en-din-ogsa-batterihelsen/

Bjørn N sin video:
https://youtu.be/Mzhh2ImT284 og bilde er fra denne.

zyrex

Kunne så absolutt tenkt meg en slik app! Så tommel opp  :+1:
Polestar 2 her for min del, men i teorien burde det ikke være store forskjellene...

olavxxx

Sitat fra: oivindg på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:58
Jeg ser at Teslabjørn har en app (Scan My Tesla) som leser ut data på OBDII-porten på hans Tesla. Blant annet SOC, ladehastighet og batteritemperatur. Jeg har prøvd å finne noe lignende for Volvo XC40 eller Polestar 2, men har ikke funnet noe ennå. Det er vel som forventet, da Polestar 2 bare har vært på veien kort tid og XC40 ikke har begynt å komme ut til kunder ennå.

Det er ikke noen standard for OBDII-data på elbiler, så Scan My Tesla vil nok ikke virke på XC40. Spørsmålet er om det kommer noen app til XC40 de nærmeste årene i det hele tatt.

Jeg har tenkt å pusle litt med dette når jeg får min bil til våren. Har lyst til å lage en app som kan logge forbruk sammen med batteritemperatur, utetemperatur, fart, stigningsprosent og lignende. Målet er å lage et mer nøyaktig estimat for forbruk som kan kobles opp mot en ruteplanlegger. For å få til dette må jeg finne ut formatet på dataene som kommer ut på OBDII-porten. Sannsynligvis bruker Volvo CAN-bus, og det har jeg en del erfaring med, men det er likevel en stor jobb å finne ut av hva som er hva i datastrømmen.

Noen andre som pusler med noe lignende?
Slik det er på selv fossilbiler med ODB-II er det at det fins noen koder som er "standard" og så fins det mange koder som ikke er standard. Så selv om jeg tar en ODB-II dongle ut i en hvilken som helst ODB-II fossilbil, vil den klare å lese av en del verdier - men ikke alt, uten at man har programvare som kjenner til de som går ut over standarden.

Kanskje du kan se på tråder hvor Tesla folk har dekodet can-data? Det er jo ikke samme dataverdier du vil se, men kanskje du kan få inspirasjon til fremgangsmåte til å identifisere. Her er feks en av mange: https://teslaownersonline.com/threads/diagnostic-port-and-data-access.7502/

Det kan være du er heldig og at en del overlapper med kodene Volvo bruker på fossilbiler, men mest sannsynlig vil mye være proprietært. Det er mest sannsynlig en strøm av HEX-data.

oivindg

Sitat fra: olavxxx på lørdag 30. januar 2021, klokken 08:45
Slik det er på selv fossilbiler med ODB-II er det at det fins noen koder som er "standard" og så fins det mange koder som ikke er standard. Så selv om jeg tar en ODB-II dongle ut i en hvilken som helst ODB-II fossilbil, vil den klare å lese av en del verdier - men ikke alt, uten at man har programvare som kjenner til de som går ut over standarden.

Kanskje du kan se på tråder hvor Tesla folk har dekodet can-data? Det er jo ikke samme dataverdier du vil se, men kanskje du kan få inspirasjon til fremgangsmåte til å identifisere. Her er feks en av mange: https://teslaownersonline.com/threads/diagnostic-port-and-data-access.7502/

Det kan være du er heldig og at en del overlapper med kodene Volvo bruker på fossilbiler, men mest sannsynlig vil mye være proprietært. Det er mest sannsynlig en strøm av HEX-data.
Den store forskjellen på fossilbiler og elbiler er at det på fossilbiler er standardiserte elektrisk grensesnitt på OBD II-kontakten. For eksempel CAN-bus som alltid har datalinjene på pinne 6 og 14. På fossilbiler som ikke har CAN-bus er det ikke noen andre signaler på disse pinnene, så man risikerer ikke å ødelegge noe ved å koble til en CAN-bus leser.

Slik er det ikke på elbiler. På elbiler kan det være hva som helst på de forskjellige pinnene. Mener å ha lest at Tesla har tre CAN-busser til sammen på OBD-kontakten. Dette er det ingen fossilbiler som har. På grunn av at det ikke er standardiserte elektriske grensesnitt er det ikke bare å koble til en OBD II-dongle og lese dataene. Det vil sannsynligvis være signaler man ikke får lest. I verste fall ødelegger man OBD II-donglen eller noe av elektronikken i bilen.

Jeg søker jevnlig etter relevant info på nettet, men har foreløpig ikke funnet noe relatert til XC40 eller Polestar 2. Hvis jeg ikke finner noen informasjon vil prosessen måtte starte med at jeg bruker et oscilloskop for å analysere trafikken på alle pinnene på OBD II-kontakten, og på den måten kartlegge hvor databussene er, hvilken type de er (sannsynligvis CAN) og hvor jord, 12V og eventuelt andre signaler er plassert på kontakten. Jeg gjetter på at det vil være én eller flere CAN-busser på OBD II-kontakten i XC40 P8, og da starter jobben med å dekode alle dataene.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

mroek

Hmm, trodde at rent elektrisk skulle kontakten være den samme på elbiler som på fossiler. At man skulle risikere å ødelegge bil eller dongle ved å koble inn en standard dongle er jeg litt skeptisk til.

På PS2 er i hvert fall 12V og jord plassert på standard pinner. Resten aner jeg ikke, men ble nysgjerrig nå. Mulig jeg må ut i garasjen med oscilloskopet og sjekke litt...
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

oivindg

Sitat fra: mroek på lørdag 30. januar 2021, klokken 19:42
Hmm, trodde at rent elektrisk skulle kontakten være den samme på elbiler som på fossiler. At man skulle risikere å ødelegge bil eller dongle ved å koble inn en standard dongle er jeg litt skeptisk til.

På PS2 er i hvert fall 12V og jord plassert på standard pinner. Resten aner jeg ikke, men ble nysgjerrig nå. Mulig jeg må ut i garasjen med oscilloskopet og sjekke litt...
Fint om du deler hva du finner ut.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

sjokomelk

Sitat fra: oivindg på lørdag 30. januar 2021, klokken 17:25
Slik er det ikke på elbiler. På elbiler kan det være hva som helst på de forskjellige pinnene. Mener å ha lest at Tesla har tre CAN-busser til sammen på OBD-kontakten. Dette er det ingen fossilbiler som har. På grunn av at det ikke er standardiserte elektriske grensesnitt er det ikke bare å koble til en OBD II-dongle og lese dataene. Det vil sannsynligvis være signaler man ikke får lest. I verste fall ødelegger man OBD II-donglen eller noe av elektronikken i bilen.
OBD2-porten er standardisert på tvers av alle biler. Det er hele poenget. En del av pinnene er alltid de samme, og så er det noen som kan brukes til det produsenten selv ønsker. Men du skal aldri kunne ta livet av et universalverktøy med å koble det til i bilen.
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics#OBD-II_diagnostic_connector

Det er helt normalt med flere CAN-busser i bilene. GM har hatt 3 i sine de siste 20(?) årene. Forskjellige nettverk til forskjellige ting, alt etter hvor mye båndbredde og kritiske systemene er. Bus mellom radioen og displayet til radio er f.eks. ikke blandet med nettverket som brukes av ABS-bremsene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

oivindg

#10
Sitat fra: sjokomelk på søndag 31. januar 2021, klokken 14:37
OBD2-porten er standardisert på tvers av alle biler. Det er hele poenget. En del av pinnene er alltid de samme, og så er det noen som kan brukes til det produsenten selv ønsker. Men du skal aldri kunne ta livet av et universalverktøy med å koble det til i bilen.
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics#OBD-II_diagnostic_connector

Det er helt normalt med flere CAN-busser i bilene. GM har hatt 3 i sine de siste 20(?) årene. Forskjellige nettverk til forskjellige ting, alt etter hvor mye båndbredde og kritiske systemene er. Bus mellom radioen og displayet til radio er f.eks. ikke blandet med nettverket som brukes av ABS-bremsene.
Du har forsåvidt rett i at OBD II er standardisert, så jeg skal være litt mer presis. Det er ikke krav til elbiler å ha OBD II-port. Det vil si at produsentene kan velge å putte inn en OBD II-port, de kan velge å ikke ha en i det hele tatt, eller de kan putte inn en 16-pinners kontakt som ser ut som en OBD II-port, men bruke den til noe annet.

Jeg har ikke lest om noen elbiler som har signaler på "OBD II"-kontakten som ødelegger tradisjonelt diagnoseutstyr, men det er ingenting som hindrer en elbilprodusent å gjøre dette.

Et konkret eksempel på en elbil som ikke følger OBD II-standarden er Tesla Model S. Der er det ikke CAN-data på pinne 6/14, men data i et eller annet annet format. Ingen av de andre databussene er tilkoblet i kontakten. I stedet har Tesla laget sin egen 12-pinners diagnosekontakt som er gjemt i midtkonsollen.

Jeg håper selvsagt at Polestar 2 og XC40 P8 bruker samme elektriske grensesnitt som andre Volvoer, men inntil jeg har fått bekreftet dette vil jeg ikke ta det som en selvfølge.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

erlend_oyen

#11
Testet obd bt adapter og car scanner i dag

Selvsagt begrenset hvilke koder som er kjent for car scanner her en så lenge

Dette var med obd other profilen, har ikke testet med obd all profilen for volvo siden det nærmeste der er en hybrid som er noen år gammel.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA