Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veivalg for lading i borettslag med spredt parkering

Startet av jonasali, torsdag 22. oktober 2020, klokken 14:17

« forrige - neste »

jonasali


Jeg er styreleder i et lite borettslag. Vi har ca. 27 boenheter. Dette er stort sett rekkehus, spredt utover to større tun, og 3 små tun. Vi har ikke noe felles garasje, eller felles strømanlegg.
Vi holder til i Finnmark, og naturlig nok er elbil andelen lav. Men nå begynner den å øke. Per nå ser vi at noen lader via motorvarmeruttaket de har ved rekkehuset sitt.
Denne har ganske lav Amp og deles med en del andre ting i leiligheten. Lite optimalt mener jeg.
Vi må nå se på en ladeløsning for fremtiden. Mange av løsningene for borettslag baserer seg jo på at det er en stor parkeringsplass hvor man kan stille opp ladebokser på en lang rekke, gjerne fra et felles strømanlegg.

Hos oss tror jeg dette blir veldig dyrt, da dette må spres utover flere forskjellige parkeringplasser, også må de hente strøm fra et sted.  Det er ca. 2 km mellom de største parkeringstunene våre. Samt at hovedsikringen på husene har kun 40A.

Min tanke har i utgangspunktet vært å stille opp en ladestolpe på hvert av de største tunene med to uttak som deles mellom alle, så kan man utvide på sikt. Gjerne koblet til en betalingsløsning slik at man henter inn noe av kostnadene gjennom bruken, uten at vi priser det til himmels.

Jeg er ekstremt usikker på kostnadene knyttet de ulike alternativene, og vil gjerne høre innspill om noen har noe, eller om det er kanskje andre løsninger jeg burde tenke på?

Øystein16

Eg ville starta med å kotakta nettleverandøren og høyra med dei om dei kan gjera tiltak. Det veit best om insfrastrukturen i området.

Asbjornel

Spørs litt hvor trafo står og slikt.
Enig med Øystein at kontakt med everk først kan være lurt.
40A, er det til hvert hus, eller hver boenhet?
Jeg ser hva det står, men ble litt usikker siden det høres litt lite ut.
Det kan hende inntakskabel er dimensjonert for større sikring, eller 3-fas.

Sånn i hovedsak trenger jo ikke alle biler mye lading hver natt, så et lastbalansert opplegg med nok strøm kan fort mate mange biler. Var vel en som nevnte ca kw/bil en plass på større anlegg. Husker ikke hva det var, men det var veldig lavt i forhold til hva jeg ville trodd. Essensen er at ikke alle lader samtidig, og de fleste trenger bare noen få kWh pr dag som gjør det totale ladebehovet nokså lite. Men alle vil ha tilgang på stikk ved behov.
Et delvis selvfinansierende opplegg med brikke og prispåslag pr kWh vil nok være bra, og føles rettferdig med tanke på gjester og videre oppgradering om man går ut forsiktig i starten. Samtidig er det viktig å se fremover med tanke på at om få år er alle biler elektrisk og da er det praktisk å kunne tilby betydelig flere stikk.
Ha også brøyting på vinter, og snøsmelting/drenering i bakhodet med tanke på plassering.
Kan kostnader reduseres vha. dugnad?

Jeg tror det kan bli et spennende prosjekt i borettslaget.

jonasali

Gode innspill, er usikker på hva jeg skal spørre el-selskapet om?
Er det hvor trafo er?

Inn i hver boenhet er hovedsikringen på 40A, rekkehusene består av tre boenheter i hvert frittstående bygg (om det har noe å si).

Asbjornel

#4
Begynn gjerne med en epost.
Du kan jo begynne med at du er styreleder i borettslaget og at du undersøker muligheter for å få til elbil lading til beboerne før det tar helt av med rare ladeløsninger
Så spør du etter en kontaktperson du kan snakke med enten direkte, eller over telefon/nett for detaljer.

På direktepraten beskriver du det omtrent som du gjorde her også går sikkert praten av seg selv. Bare spør og grav.
De vil sikkert henvise til elektriker for den praktiske installasjonen, men de kan gi pekepinn på hvorvidt det er effekt tilgjengelig og slikt i området dere er i. Det viktige er at du nå har et navn, og de vet at noe er i ferd med å skje.

Så fortsetter du med en elektriker eller to og hører om dette er noe de kan installere. De kan sikkert komme med løsningsforslag og priser.
Det er viktig at de skjønner at dere antakelig ønsker mange uttak på sikt og at effekt må dimensjoneres deretter. Og at dere ønsker lastbalansering.
Du kan jo alltids kvalitetssikre i forumene her og gjøre noen beregninger selv. KW/kwh/biler er ikke helt umulig å ha noen tanker rundt.

Slå deg også sammen med noen av de andre med elbil i borettslaget og sett dere ned og snakk om hva som kan være bra nok.Tell elbiler og beregn bruk noen år fremover. Anta at opptak av elbil øker med god ladeløsning. Sørg for å vedtektssette at man ikke lader fra boenheten når løsningen er på plass.
Sett gjerne opp noen stolper til motorvarmer også, slik at dere tilfredsstiller de med eldre bil og defa også noen år fremover om noen ønsker dette. Det gir litt goodwill i den leiren. Disse kan kanskje omgjøres til nye elbilstikk senere om det gjøres rett.
Også er det jo noen formaliteter med borettslag man må følge som jeg ikke er kjent med.

For øvrig står det mye i forumet her. Og det kan være greit å gjøre seg kjent med de nye reglene som kom ganske nylig for lading av elbil i borettslag.

Carl Anton Stenling

Dersom det er tilstrekkelig effekt i borettslaget totalt til at alle boenhetene kan koble opp sin egen ladeboks mot sin hovedsikring, så kan dette være enkleste løsning for spredte boenheter. En lastbalansert løsning med f.eks. Zappi som styres i forhold til øvrig strømtrekk i boenheten kan da være praktisk. Gjerne kombinert med at det anbefales lading om natten.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Dyreborg

Elbilforeningen har vel også en tjeneste som hjelper med ladning i borettslag/sameier, som kan hjelpe med å vurdere muligheter, tilbud mv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA