Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overstyrt lading i Think

Startet av Ken, lørdag 15. desember 2007, klokken 19:22

« forrige - neste »

Ken

Ser ut som det er mye å diskutere her. Ambefale at bror parten av "Vannhul i Lien" legges her og kanskje mer. Si fra om en bedre emnetittel finnes. Ken
Det er ikke mening å stenge ut andre biler men programvarer er andeledes:
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

#1
Sitat fra: PLUTO på lørdag 15. desember 2007, klokken 18:31
tror vel egentlig dette emne hører hjemme i avansert batterier og lading nå etter hvert.

Sitat fra: El rayo på lørdag 15. desember 2007, klokken 11:45
B116 programmet overlader 40Ah mot tidligere versjoner 50Ah. Deretter går B116 over til "electrolyte topping up phase". Jeg har ikke passet på og sjekket selv...

Dette stemmer ikke helt med mine målinger. Ved initiallading startet den kraftig og minsker strømmen etter hvert. den blir på den måten ferdig fortere. Min avsluttet overlading ved 50Ah (ikke 40) og gikk da over til "topping up phase" som betyr at den mater med ca 5A i to minutter før den tar en pause igjen.
Skulle presisert at 40Ah overlading gjelder ved vedlikeholdslading og B116 program.

Skal ikke se bort fra at det finnes forskjellige utgaver av B116 programmet.

Ved initiallading avleste jeg +15A batteristrøm ved start, ca 20% energi. Batteristrømmen sank til +12A ved 92% energi, fremdeles 2A mer enn Saft foreskriver. Lav ladestrøm ved initiallading er nødvendig for å løse opp krystallene som dannes på overflaten av platene når batteriet står ubrukt. Under 40% energi ved lagring av batteriet er en fordel for å begrense dannelsen av krystaller.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Jeg ser når jeg leser at jeg blir sitert at jeg skrev en feil. det jeg mente var vedlikeholdslading og ikke initiallading. jeg har også B116. min gav da 50Ah før topping up.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA