Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Navi og rekkeviddeberegning

Startet av Trond.m, onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:33

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: Toalmar på onsdag 28. oktober 2020, klokken 21:14
Finnes det ingen form for instruksjonsbok eller noe man kan lese seg opp i?
Har forsøkt det, men det er ikke det mest pedagogiske verket jeg har lest. Men med bare 8 års erfaring med elbiler, Mastergrad / Sivilingeniør og 27 år i databransjen har jeg kanskje ikke de nødvendige forkunnskaper   ;)

boppus

Dette hjelper ikke saken det ringeste, men man savner jo det enkle og elegante brukerinterfacet hos Tesla.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Trond.m

#32
Jeg kjenner ikke det, men jeg vil jo si at Mercedes me appen virker me bedre enn Audi sin. Men hvorfor ikke rekkevidden som vises i hovedinstrumentet oppdateres basert på topografi og fartsgrenser er fullstendig uforståelig. Dette har jo BMW hatt i i3 siden 2012.

Fra pressemeldingen så høres jo EQ optimalisert navigasjon riktig så bra ut:

EQ optimised navigation operates intelligently. It uses numerous factors to plan a route automatically, including any necessary charging stops. It takes into account e.g. the current electric range, the current power consumption, which is individually determined by the driving style, the topography and the traffic flow, and available charging stations. The route calculation is always based on the fastest route taking the shortest charging time into account – therefore quick-charging stations are given preference. Customers do not necessarily have to charge the vehicle fully, but can charge it to suit the total journey time. The route planning also responds dynamically to changes. It can take place both offboard and onboard, i.e. externally (via the Mercedes me App) and within the vehicle. The journey can therefore be conveniently planned at home before departure, or while already en route if required.

Trond.m

#33
Forsøkte på nytt å lage en EQ rute i Me appen som jeg sendte til bilen. Plutselig dukket det opp flere ruter i meldingsfeltet som jeg laget før i dag. Og nå har det skjedd et mirakel 😊. Nå kommer det opp Livetraffic informasjon og batteri % ved siden av avstand i navigasjonen. Forsøkte å legge inn flere destinasjoner direkte i bilen, og det virket også. Må ha vært en «propp» i systemet som nå har løsnet 😏.

Blir interessant å teste på neste tur for å se hvor godt den treffer. Så at den også viste forsinkelser i trafikken. Værdata er nok ikke med i beregningen, men det har heller ikke BMW eller Audi, så dette er jeg fornøyd med  :+1:
At trafikk-forsinkelser er med i beregningen må bety at datatrafikk må benyttes. Kanskje grunnen til at det virker nå er at jeg aktiverte e-sim i bilen ?

Egil Fonn

#34
Bra du fikk løst det :+1: Men det trengs ikke ekstra sim for at dette skal fungere. Jeg har ikke ekstra sim og jeg har heller ikke sendt rute via me app,  det har fungert fint i min bil.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#35
Ja, det var fint at det plutselig virket, uten at jeg forstår hvorfor.
Jeg oppdaterte kartene, slo EQ optimert navigasjon AV og deretter PÅ igjen i appen. Tror kanskje det var appen som fikk ordnet det, men nå virker det både med og uten app  :)

For å illustrere forskjellen mellom bruk av rekkevidde som angis i bilen og navi. Bilen viser 277 km med 77 %. Til hytta er det 18,8 mil og på den ruten er rekkevidden på 277 km helt urealistisk. Nå viser navigasjonen at jeg kan forvente å komme fram med 14 % rest. Det er et tall som nok stemmer veldig bra. Det betyr at Navi beregner at jeg vil bruke 50 kwh eller 2,65 kwh/100 km. Da jeg kjørte den ruten sist mener jeg forbruket var 2,62, men da hurtigladet jeg underveis og det øker usikkerheten noe +1:

Egil Fonn

Batteri rekkevidde i speedometer er basert på historikk og tar ikke hensyn til topografi. Ser min estimerer 257km rekkevidde ved 80% batteri nå. =321km ved 100% . Utregnet gir det et forbruk på 24,92kw/100km som er høyt, men har kjørt en del turer med henger som har dradd opp snitt forbruket.
Estimert batteri % ved mål bruker å stemmer bra. Har jeg henger på kroken blir det feil.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#37
Ja, det er jeg klar over. Synes vel egentlig løsningen Audi og BMW benytter er litt mer logisk. Der er rekkevidden direkte koblet til NAVI, så man har bare rekkevidden som oppgis i instrumentet å forholde seg til. Men det viktigst er at EQC nå har en løsning som gir forutsigbarhet  :)

Trond.m

Nå har jeg testet rekkeviddeberegningen i navigasjonen på flere kortere turer på inntil 45 km.  Alle gangene har jeg ankommet med eksakt den batteriprosent som den estimerte før kjøreturen. Forbruket er også lavere enn jeg hadde forventet. Kjørte Asker - Lommedalen T/R med en pause på 2 timer på våt vei med 20 tom Nokian. Forbruket endte på 20,8 avlest på kjørecomputeren i bilen. I appen er forbruket oppgitt til 21,2. Vet ikke hvorfor de er forskjellige verdier. Hvis ladetap er inkludert i forbruket i appen skulle forskjellen vært minst 10 %. Uansett vil jeg si at dette virker lovende. Og kombinert med en fantastisk komfort uten trikkelyd, er jeg overrasket over at det ikke er solgt flere EQC. Bakkeklaringen måler jeg til 135 mm som er tilstrekkelig for de aller fleste.

Trond.m

#39
Testet rekkeviddeberegningen fra Asker til Dagalifjell (1100 moh, 185 km) i dag. Før start viste bilen at estimert batteri % ved ankomst skulle være 40 %. Dette økte til 42 % ved Kongsberg. Vi hadde en kort stopp ved Veggli. Da jeg startet igjen viste den ikke lenger batteri %. Jeg la da inn ruten på nytt, men fortsatt ingen batteri %. Noen som kan forklare hvorfor den plutselig slutter å vise dette. Da jeg kom fram var det 44 % igjen, så den traff veldig bra. Det er gjerne på slutten av turen man vil forsikre seg om at man har nok strøm igjen, så dersom man da mister informasjonen når man nærmer seg destinasjonen så er mye av poenget borte.

Forbruket på turen var veldig bra. 23,3 kwh/100 km er veldig bra når det tas med i beregning at det var en stigning på nesten 900 meter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA