Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Navi og rekkeviddeberegning

Startet av Trond.m, onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:33

« forrige - neste »

Kitchendog

Tror EQ ruter må være aktivert for å få % rest ved målet. Problemet mitt er at hvis det er aktivert så virker det som bilen foreslår den aller minst intelligente ruten. Har ikke fått prøvd den siste oppdateringen så mye enda, men så langt anser jeg navigasjonen som mer eller mindre ubrukelig. Uten eq ruter aktivert er det bedre men langt fra godt nok.

Trond.m

#16
Dette skal være aktivert hos meg. Ref bilder.
Forstår ikke hvor jeg stiller inn valg av rute - korteste - raskeste etc.

Rekkevidden som oppgis i bilen er basert på historikk, og sier jo ingen ting om  hvilen rekkevidde det er mulig å oppnå. Den viser nå 303 km med 80 % SOC fordi forbruket ned fra fjellet i går ga et lavt forbruk. Skulle jeg kjøre tilbake dit så antar jeg den reelle rekkevidden ville være rundt 200 km ...dvs minst 30 % lavere enn estimert i instrumentet. Så rekkevidde uten bruk av NAVI gir liten mening.

Trond.m

Ingen som kan forklare mystikken bak EQ ruter med informasjon om batteri % ved ankomst ?

Øyvind.h

Kan sjekke i bilen i kveld :) Når jeg søker opp destinasjon får jeg først opp det samme som deg. Dvs ankomsttid og avstand. Deretter tar det kanskje 5-15 sekunder, så kommer restkapasitet opp. Antar bilen må beregne topografi mm, noe som tar litt lenger tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#19
Takk. Da får jeg gi den litt tid da. Mulig at den ikke klarer å beregne det når bilen er i garasjen. Det er dårlig mobildekning der og GPS signelet er blokkert. Får se hva som skjer når jeg kommer ut på veien  :)

Egil Fonn

Ja. Den må ha gps signal for å beregne hvor den er og hvor langt det er til destinasjon.
Det går noen sekunder før den kommer med estimert batteri % ved destinasjon.   
Foto: Batteri% ved mål.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Den vet posisjonen og beregner korrekt rute og avstand. Men jeg ser at det står Livetraffic på ruten på ditt display. Jeg lurer på om det kan ha med at jeg ikke har aktivert datakommunikasjon. Jeg ser også at det står et timeglass som ikke blir borte når jeg velger rutealternativer. Kanskje den er avhengig av Internett forbindelse ?

Øyvind.h

Har du sjekket på Mercedes.me at ruteberegning er aktivert tjeneste? Mener det var noe der som het EQ optimert rute. Når det gjelder merkelige ruteforslag måtte jeg i min bil aktivere alle unntak (eksempelvis unntak fra bomvei), lagre, beregne en rute og deretter fjerne unntakene igjen. Bilen forsøkte å unngå motorvei selv om det valget ikke var huket av. Endring, lagring og deretter endring igjen løste problemet, så nå er rare ruteforslag ikke noe jeg har merket særlig til.

Beregning av restprosent skal ikke trenge Telia in car internet abonnement. Jeg kjørte uten det først da jeg ikke så poenget. Etter en stund kjøpte jeg abonnement allikevel. Det er ekstremt billig, og gir enkelte fordeler på langtur selv om nettet ikke er spesielt bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 26. oktober 2020, klokken 20:19
Har du sjekket på Mercedes.me at ruteberegning er aktivert tjeneste? Mener det var noe der som het EQ optimert rute.
Takk 😊. Jeg må innrømme at jeg er nokså forvirret over Mercedes.me. Aktiviserer jeg dette i appen ?

Øyvind.h

Selger skal legge inn bilen på din konto og starte prosessen. Du logger inn på Mercedes.me og fullfører registering og oppsett der.
Når du har logget inn trykker du på Min bil, velger rett bil og deretter Mine tjenester. Så ser du alle aktive tjenester knyttet til din bil. Totalt 42 tror jeg.

Litt rotete, med integrasjon mot div tredjeparter som Ionity og Tidal. Men det går greit. Kun en eneste bilprodusent som har moderne og nær problemfri nettløsning per i dag....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#25
Takk Øyvind.h. Da ble det klarere  :).
Alt var aktivert så vidt jeg kunne se unntatt lading og Internett. La inn et prøveabonnement på Telia, men ser vel ikke helt behovet. Har Telia med 15 Gb fra før. Får dra innom forhandler for å få greie på den batteri-visningen i navigasjonen. Snakket med en på telefonen som var hyggelig og hjelpsom, men som innrømmet at han nok ikke var rette mann 😉

Kanskje det er en endring i sw versjonen jeg har ? Jeg har versjon apilevel/ntg6/080. Er dette nyere en din ?

Trond.m

Var innom forhandler. De fikk heller ikke fram batteri % på demobilen. De ringte derfor til importøren som opplyste at man måtte lage ruten på mobilen og sende til bilen for at det skulle virke. idiotisk, men jeg forsøkte det. Men ruten kom ikke opp under «mottatte mål». Noen som kan bekrefte det forhandler / importør sier eller er det bare tull ?

Øyvind.h

Bare tull. Har kommet frem automatisk både på demobil og på min bil når jeg har testet.
På sparket har jeg egentlig ikke noen gode forslag. På Mercedes.me har jeg aktivert tjeneste for eq rute. Det samme i bilen. Og prosent kommer opp slik det skal. Men jeg tror det krever eq rute. Mener jeg slo av det en gang og ikke fikk opp prosent da.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Takk. Det var greit å vite. Finnes det noe sted man kan få kvalifisert hjelp ?
Importøren vil ikke snakke med meg og serviceteknikeren som lovet å ringe tilbake for 3 dager siden har jeg ikke hørt noe fra.

Toalmar

Finnes det ingen form for instruksjonsbok eller noe man kan lese seg opp i?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA