Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Navi og rekkeviddeberegning

Startet av Trond.m, onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:33

« forrige - neste »

Trond.m

Hva er det Mercedes har tenkt på her ? Jeg undret meg over at rekkevidden forsvant faretruende fort da jeg kjørte de siste milene til hytta på 1100 moh. Det er jeg ikke vant til med Audi eller BMW når jeg har definert destinasjonen i Navi. Nå står bilen 1100 over havet med 53 % SOC og estimert rekkevidde på 152 km rekkevidde. Selv om jeg setter destinasjonen til Asker, så holder den på sitt estimat. Mitt estimat er at 50 % holder med god margin til Asker. Man venner seg til alt og i kjent terreng er det bedre å forholde se til % ladenivå enn rekkevidde. Men at den skulle være så primitiv trodde jeg ikke. Håper i det lengste det er en innstilling som er feil eller brukerfeil. Så vidt jeg har erfart tar BMW og Audi både hensyn til topografi og fartsgrenser langs den valgte rute. Det er da ikke på nivå med rakettforskning å klare det 😉

jevel

Hvor langt har du kjørt med bilen totalt?

Høres nesten ut som om noe av du første du gjør er denne turen opp til hytta. I så fall er det forståelig siden den tror at dette er sånn du kjører ;)

Trond.m

#2
Sitat fra: jevel på onsdag 21. oktober 2020, klokken 14:02
Hvor langt har du kjørt med bilen totalt?

Høres nesten ut som om noe av du første du gjør er denne turen opp til hytta. I så fall er det forståelig siden den tror at dette er sånn du kjører ;)
Det er første turen med EQC, men jeg har jo hatt et par dusin andre elbiler før denne 😉.  Men det skal jo ikke ha noe å si med historikk, når jeg forteller hvor jeg skal kjøre. Når bilen vet at den er på 1100 moh og jeg skal kjøre til Asker 150 mph, så burde den ta høyde for det. Ser at Abetterrouteplanner estimerer 187 km ved 3 grader C, så magefølelsen min var litt optimistisk. Men poenget er at rekkeviddeberegningen ikke ser ut til å ta hensyn til topografi og kartdata (hastighet). Er dette «Works as designed» Kan det være et valg om man vil ha rekkeviddeberegning basert på historiske data, eller aktiv ruteinformasjon ?

Øyvind.h

Når du legger inn destinasjon i navi skal den ta høyde for vei og topografi. Du får opp estimert rest kapasitet ved ankomst i navi. Det stemmer ganske bra når jeg tester. Bommer din på det?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Høres bra ut. Da får jeg forske litt mer på det. At ikke rekkevidden økte når jeg la inn en destinasjon ved havnivå tyder jo ikke på det. Men kanskje det bare er en forsinkelse i oppdateringen.

Øyvind.h

#5
Rekkevidde til høyre ved speedometer tror jeg ikke oppdateres. Det er basert på historiske data. Men til venstre på navi skjerm står det hvit mye strøm du har igjen ved ankomst destinasjon, så en trenger ikke km beregning i tillegg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Se det ja  :+1:. Da har de bare løst det på en litt annen måte, og faktisk gir de 2 beregninger. En basert på historiske data og en basert på informasjon fra GPS 😊

Egil Fonn

Batteri rekkevidde under speedometer synes jeg er stabilt pessimistisk. Gir kun en pekepinn og endrer seg tregt. Selv om bilen trekker henger med dobbelt forbruk er denne indikatoren treg til og tilpasse seg reelt forbruk nå.
Ved bruk av navigasjon synes jeg estimert batteri % ved mål/ delmål treffer svært godt. ( Gjelder ikke ved trekking av henger.)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 21. oktober 2020, klokken 20:25
Batteri rekkevidde under speedometer synes jeg er stabilt pessimistisk
Det var ikke min (begrensede) erfaring de siste milene før jeg kjørte opp til 1100 moh. Og det er jo ikke uventet på korte strekninger med spesielt høyt forbruk. Det samme gjelder for kjøring med henger.

Men løsningen til Mercedes synes jeg er fornuftig. Rekkevidden som vises i instrumentet gir en indikasjon om rekkevidde med blandet kjøring uten at destinasjonen er kjent. Det er tilsvarende det man leser av i en fossilbil. I tillegg gir Navigasjonen estimert ladeprosent ved ankomst til en gitt destinasjon uten å vise en endret rekkevidde.

Vil man ha mer nøyaktig beregning, så er får man ta fram mobilen og benytte Abetterrouteplanner som tar med informasjon om temperatur, våt vei, vind  etc.😊

mathis

6 nov. skal jeg på min første lengre kjøretur med EQC'en. Oslo - Geilo. Er veldig spent på hvordan det kommer til å gå. Jeg håper jo at jeg kan komme meg opp til Geilo uten å måtte lade i Gol. Om jeg lader batteriet mitt 100% burde det holde. Fingers crossed!
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

#10
Oslo-Geilo skal gå fint. Mener jeg hadde 25-30% når jeg passerte Geilo sist (fra Oslo), og da kjørte jeg i godt driv uten trafikk hele veien grytidlig på morgenen. 7 mil estimert restrekkevidde når jeg passerte Geilo. Det skal godt gjøres å klare høyere forbruk enn det jeg fikk til der. Kanskje i streng kulde og høy snitthastighet.

I dag blir for øvrig første tur med nye vinterhjul på snødekte veier for min del. Siste delstrekning av motorvei åpner mandag, men det ryktes at de allerede har åpnet den med redusert hastighet :D :D :D
Så da blir det motorvei helt frem til Moelv, og deretter mer moderat hastighet.
Blir artig å se hvor mye batteri jeg har igjen ved ankomst, og ikke minst hvordan de rimelige vinterhjulene gjør det på snødekte glatte veier.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. oktober 2020, klokken 18:33
Rekkevidde til høyre ved speedometer tror jeg ikke oppdateres. Det er basert på historiske data. Men til venstre på navi skjerm står det hvit mye strøm du har igjen ved ankomst destinasjon, så en trenger ikke km beregning i tillegg.
Jeg finner ingen informasjon om batteri % ved ankomst til destinasjon på min.
Kan det være en innstilling, eller får man bare den informasjonen ved navigering til en hurtiglader ?

Egil Fonn

Har registrert mangel på forventet batteri% ved mål noen få ganger.
Tror ikke den viser soc ved mål om det er forventet under 10%.
Muligens andre parameter som påvirker også.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 24. oktober 2020, klokken 20:51
Har registrert mangel på forventet batteri% ved mål noen få ganger.
Tror ikke den viser soc ved mål om det er forventet under 10%.
Muligens andre parameter som påvirker også.
Jeg har forsøkt å gå inn i navi instillinger. Ser at det er en innstilling for ladenivå ved destinasjon som er satt til 10 % (minimum). Men problemet ligger nok ikke der, for uansett hvilken destinasjon jeg velger så mangler estimert % ved ankomst. Kanskje relatert til 21 modell.

Øyvind.h

Tror jeg alltid får det. Sjekk innstillinger i navi. Kan være noe sånt som eq rute som må aktiveres? Kan sjekke mitt oppsett i morgen, men regner med dette er noe alle eqc har og skal ha i fremtiden. Noe annet virker usannsynlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA