Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nedbetaling - hvor mange år?

Startet av Sigurd2, onsdag 21. oktober 2020, klokken 11:51

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. oktober 2020, klokken 14:11
Ja, gebyrer er noe dritt. Vi har huslånet i Sbanken med 1,39% nominell rente. Null gebyrer, så effektiv rente er også ca. 1,39%. Heia Sbanken ;)

Sbanken er en veldig ok bank. Liker spesielt fravær av gebyrer. Boligrenta har vært bra, og er det fremdeles ved lav belåning. Bulder Bank og Nybygger.no er billigere p.t. opp til 70-75% belåning. Jeg har 1,2% effektiv hos Nybygger.
Jeg har også vært inne på tanken om å låne fra Tesla framfor å bruke oppsparte midler til bilen. Frister å sette hele summen i fond. Men det er litt skremmende også. Å ta opp billån for å spare i fond  :o Luksusfellen neste... Men for den som har kontroll så er det jo en mulighet. Litt synd å gå glipp av et så billig lån også.
Jeg sparer i fond hver måned uansett, til tross for at jeg kunne betalt ned hardere på huslånet. Mange fond har hatt en helt latterlig stigning siden mai.
BGF World Technology: 80% til nå i år, koronadipp til tross. DNB Miljøinvest: 54%  :D

Øyvind.h

#16
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. oktober 2020, klokken 14:11
Sitat fra: Thob på onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:25
Er lett å henge seg opp i 0,25% rente, men ser at effektiv rente er 1,07 eller hva det var. Fortsatt superlavt, men altså stor differanse fra nominell. Må ta dette med i beregningen også

Ja, gebyrer er noe dritt. Vi har huslånet i Sbanken med 1,39% nominell rente. Null gebyrer, så effektiv rente er også ca. 1,39%. Heia Sbanken ;)
Mener jeg kom frem til effektiv 0,87% rente ved 100% belåning.
Dvs lavere enn boliglån.
Edit:0,78% effektivt.

Når det gjelder Sbanken er det en bra totalbank, men det er lenge siden de var best på pris. Gebyrfri er bra, men en kan spare veldig mye ved å bytte til en bank som er bedre på pris.
Tekna hos Danske Bank er vel eksempelvis nede på 1,25, og Sparbanken Øst nede i 1,1. For et par mill i lån vil det å gå fra 1,39 ned til 1,25 kan spare en for nesten 3000 før skatt. Klarer en å komme ned på 1,1 sparer en nesten 6000 før skatt. Gebyrer blir peanuts....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Noen som vet hvordan nedbetalingsplanen som ligger til grunn for månedsbeløpet faktisk er?
Tenker da på avdrag og renter pr. måned. Får en estimert lånebetaling på 3525.- /mnd
Lurer da på hvordan terminbeløpet fordeler seg på renter og avdrag.



Sigurd2

Ja, hadde vært nyttig å se månedsprisen med den oppjusterte renta etter tre år. Men mange tenker kanskje å eie bilen kun tre år uasnett. Dette er sikkert diskutert opp og ned her, men kanskje noen har noen tips om noen tråder om hvordan økonomien er å eie en tesla utenfor garanti?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA