Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nedbetaling - hvor mange år?

Startet av Sigurd2, onsdag 21. oktober 2020, klokken 11:51

« forrige - neste »

Sigurd2

Er fristet, som så mange andre, til å slå til på rentekampanjen på Model 3, kan komme ned i like høye månedlige utgifter som min nåværende bil om jeg tar nedbetaling over 9 år. Hva tenker dere om så lang nedbetaling? Risikabelt med tanke på verdifall?

srd

Du kan alltids betale ned lånet på kortere tid om du ønsker/ har mulighet. Så jeg ser ikke problemet med å ha 9 år

Sent fra min Nokia 9 via Tapatalk


1000kwh

#2
Sitat fra: Sigurd2 på onsdag 21. oktober 2020, klokken 11:51
Er fristet, som så mange andre, til å slå til på rentekampanjen på Model 3, kan komme ned i like høye månedlige utgifter som min nåværende bil om jeg tar nedbetaling over 9 år. Hva tenker dere om så lang nedbetaling? Risikabelt med tanke på verdifall?
Flere grunner til at det er dumt;
- Du vil lenge ha en bil hvor verdifallet er større enn det du klarer å betale inn på lånet
- Du skal betale lån i mange år etter at garantien går ut. Da får du lånet OG reperasjoner samtidig.
- Du betaler på dette lånet i ekstremt lang tid. Hvor kult er det å sitte med en 8 år gammel bil og fortsatt betale lån?

Flere argumenterer med at de heller har et lån enn å bruke sparepengene. Men hvor mange har egentlig sparepenger? I følge statestikken så er det ikke mange. Videre så kan det komme veldig mange andre ting som disse pengene må brukes på, og da sitter du der med det sure lånet.

Jeg ville ikke tatt lån på bilen hvis du har penger selv. Hvis du ikke har penger, så bør du maks betale lånet over 4-5 år. Det kan jo fort være 8000,- for en fullfinansiert Model 3. Det er ikke sikkert så mange har råd til det. Da bør du droppe hele kjøpet.

Må også legge til at mange (inkludert meg selv) regner på hva dette koster meg fra måned til måned. Ulempen med dette er at man gjerne kan angre seg etter noe tid da det er veldig lenge å betale på noe. Videre kan man ikke selv bestemme denne utgiften. Lånet må betales enten om du har jobb eller ikke, kjører lite eller mye osv. Mye kan skje, og derfor er det dumt med å lange lån på en forbruksvare som taper seg i verdi hver dag.

Kires

Så lenge du betaler ned tilsvarende verditapet, evt har penger i bakhånd til å dekke opp dette ser jeg ikke problemet.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Sigurd2

Har for så vidt penger i aksjefond så jeg (nesten) kunne betalt bilen cash, men disse gir såpass bra avkastning at jeg vil la de stå der de er :)

Rosstopher

Om man tar opp lån med 9 års nedbetalingstid betyr selvfølgelig ikke det at man MÅ betale på lånet i 9 år.
Hvis man velger å betale inn ekstra så blir lånet nedbetalt fortere.
Når man selger bilen slutter man å betale på lånet.

Som Kires sier, så lenge man nedbetaler lånet fortere enn bilen taper verdi så kan man ha så lang nedbetalingstid man bare vil. Jeg bruker å velge så lang nedbetalingstid som mulig, for så å betale lånet så fort jeg klarer. Da har man fleksibilitet de månedene det skjer noe uforutsett.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Kaptein70

#6
Skal du kjøpe bil uansett pris må man ha råd til å betale ned verditapet + driftskostnader.
Mao bilen vil sannsynligvis være verdt 55-60% av kjøpspris etter 3 år. Så kan man alltids diskutere riktig prosentsats, men jeg mener dette er generelt en ganske bra antagelse. Alt mindre verditap er en oppside.

Så hvis du greier å betale avdrag + spare ca 15% av bilens verdi per år, og du mener du kan bedre avkasting enn effektiv rente på lånet, er det bare å låne mest mulig og lengst mulig tid.
Du skal da i tillegg betale renter + driftskostander.

MEN HVIS IKKE ville jeg satt maks 5-6år nedbetaling,

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sigurd2 på onsdag 21. oktober 2020, klokken 12:29
Har for så vidt penger i aksjefond så jeg (nesten) kunne betalt bilen cash, men disse gir såpass bra avkastning at jeg vil la de stå der de er :)

Når du i tillegg har aksjefond du kan løse ut om du plutselig skulle ønske å skifte bil og verdifallet har vært større enn innbetalingene så ser jeg ingen betenkeligheter med å gjøre det sånn, særlig med tanke på at du kjøper en bil hvor du får mye for pengene, og verdifall er forventet å være lav. Inflasjonen hjelper deg også i så måte, og det faktum at det vel kun er Venstre som vil holde merverdiavgift vekke fra nybilkjøp etter neste år. Dette vil sannsynligvis på noen års sikt føre til at bruktbilprisene holdes godt, og Tesla har historisk holdt seg bedre enn noen annen bil. Lovverket er og sånn at du når som helst kan utføre en ekstra innbetaling på et billån, hvis du skulle ønske det, mens det er ganske krøkkete å gjøre det motsatte...å prøve å bremse ned innbetalingene.

Så, i tillegg til økt avkastning (positiv alternativkost) vil du jo og beholde en økt fleksibilitet hvis du plutselig trengte å løse inn aksjefondene for å kjøpe en hytte eller hus osv...
Tesla Model Y                         2021-

tom2912

Sitter i akkurat samme situasjon som trådstarter, hvor jeg ser på muligheten til 10 års nedbetaling hvorav de 3 første årene er til 0.25% rente.

Har også penger investert i fond og ønsker ikke å bruke noe av disse pengene på bil.

Med tanke på at MVA mest sannsynlig vil komme ila de neste 2-3 årene, som vil bremse verditapet (i kroner og øre), så tenker jeg at dette er en ganske god deal!

hELgenen

Jeg er også i en slik situasjon at jeg kan cashe inn hele bilen - eller ta opp lån.
Men når jeg setter opp regnestykket er det litt billigere å bare cashe den inn.
Men jeg må innrømme at jeg er usikker på om jeg har fått med meg alle parametere her.
En ren kontantstrømanalyse viser at jeg må betale mer med lån eller cashe den inn gitt min avkasting på sparepengene. Men forskjellen er liten - ikke så mange tusenlappene forskjell her.
En besnærende tanke er å ta opp lånet i bilens eietid (som trolig ikke blir lengre enn 2 år) - og så cashe inn bilen og selge den privat. Dermed har jeg selv løpende tilgang til "cash is king".

Noen som har gode råd/erfaringer å komme med?

Thob

Er lett å henge seg opp i 0,25% rente, men ser at effektiv rente er 1,07 eller hva det var. Fortsatt superlavt, men altså stor differanse fra nominell. Må ta dette med i beregningen også

Steffinho

#11
Det jeg har tenkt til å gjøre er å velge lån i 10 år (blir lavest eff rente av det). Betale ned lånet i 3 år med 0.25 nominelt (0,80-0,90 effektiv rente), spare i aksjefond i mellomtiden og betale ned bilen etter at 3 år har gått. Hvis styringsrenta fortsatt er i 0 og aksjemarkedet går greit så kan man muligens utsette det noen måneder også. Tror lånet går opp til 3,25% eff rente etter 3 år ved 0 i styringsrente.

Er dette smart eller dumt? Dette krever jo så klart en form for økonomisk disiplin da sånn at man ikke bruker pengene i fondet på andre ting underveis.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

jkirkebo

Sitat fra: Thob på onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:25
Er lett å henge seg opp i 0,25% rente, men ser at effektiv rente er 1,07 eller hva det var. Fortsatt superlavt, men altså stor differanse fra nominell. Må ta dette med i beregningen også

Ja, gebyrer er noe dritt. Vi har huslånet i Sbanken med 1,39% nominell rente. Null gebyrer, så effektiv rente er også ca. 1,39%. Heia Sbanken ;)

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på onsdag 21. oktober 2020, klokken 13:04
Jeg er også i en slik situasjon at jeg kan cashe inn hele bilen - eller ta opp lån.
Men når jeg setter opp regnestykket er det litt billigere å bare cashe den inn.
Men jeg må innrømme at jeg er usikker på om jeg har fått med meg alle parametere her.
En ren kontantstrømanalyse viser at jeg må betale mer med lån eller cashe den inn gitt min avkasting på sparepengene. Men forskjellen er liten - ikke så mange tusenlappene forskjell her.
En besnærende tanke er å ta opp lånet i bilens eietid (som trolig ikke blir lengre enn 2 år) - og så cashe inn bilen og selge den privat. Dermed har jeg selv løpende tilgang til "cash is king".

Noen som har gode råd/erfaringer å komme med?

Tja, du burde kanskje se på avkastningen på sparepengene om den er så lav? Jeg satt litt penger i et aksjefond i juni og har allerede 19% avkastning på 4 måneder. Glad jeg ikke brukte de pengene på å nedbetale lån ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tom2912

Sitat fra: Steffinho på onsdag 21. oktober 2020, klokken 14:08
Det jeg har tenkt til å gjøre er å velge lån i 10 år (blir lavest eff rente av det). Betale ned lånet i 3 år med 0.25 nominelt (0,80-0,90 effektiv rente), spare i aksjefond i mellomtiden og betale ned bilen etter at 3 år har gått. Hvis styringsrenta fortsatt er i 0 og aksjemarkedet går greit så kan man muligens utsette det noen måneder også. Tror lånet går opp til 3,25% eff rente ved 0 i styringsrente.

Er dette smart eller dumt? Dette krever jo så klart en form for økonomisk disiplin da sånn at man ikke bruker pengene i fondet på andre ting underveis.

Det er også min plan!  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA