Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

elektro

Det jeg tenkte. Da burde det fungere å aktivere denne i tillegg til battery heater da? Eller har dere prøvd det, henger jeg ikke med her? :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på tirsdag 26. januar 2021, klokken 09:27
Det jeg tenkte. Da burde det fungere å aktivere denne i tillegg til battery heater da? Eller har dere prøvd det, henger jeg ikke med her? :)

Ja, det er egentlig en god idé. Problemet er at hvis du aktiverer HV heater2 inne i menyen du tok bilde av, så går det vel ikke an å gå ut igjen av den menyen igjen uten at den deaktiveres igjen. Og dermed kommer man ikke inn i menyen for å aktivere batterivarmen...
(Det er i alle fall slik motsatt. Man kan ikke gå ut av batterivarmemenyen for å gjøre andre valg, uten at batterivarmeren slår seg av)

Så selv om jeg ikke har testet den rekkefølgen du her skisserer, så er jeg litt redd det ikke går...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Fant denne i et forum. Vedkommende har tydeligvis fått beskjed via en chattetjeneste med Audi at forvarming av batteri skjer hvis man bruker timer og avreisetidspunkt...
- Men dette har jo du allerede testet at IKKE hever temperaturen, @Orbit..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

#168
Jeg testet i dag, uten strøm tilkoblet, bare for å teste et typisk hyttescenario der man kanskje ikke har så mye ladeeffekt, eller lading i det hele tatt. Det kan for så vidt like gjerne være gateparkering i byen.

56% SOC, -11 grader ute, batteritemperatur -9 grader. Satt opp forvarming 1 time frem i tid og gikk ut etter 1 time og 10 min. Da gikk varmeren fortsatt, 52% SOC, kupeen var varm og god men batteriet hold fortsatt -9 grader. Fail!

PS! Tester litt kaldtværs hurtiglading nå. Rapport kommer.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Navigerte i går kveld mot en Ionity stasjon i med -9 grader batteritemperatur, skiboks på taket og fin fart på motorveien, for å gjøre en ladetest 10-80%.

Forbruket var høyt, men jeg oppdaget først etter en halvtimes tid at batteritemperaturen steg alt for fort ift. formålet med turen. Da var det allerede oppe i -4 og jeg måtte kjøre enda et stykke til for å få ned SOC tilstrekkelig. Senket derfor farten til 100 km/t og etterhvert til 90 km/t. Fjernet også destinasjonen fra Navi, for sikkerhets skyld, men det hadde ingen merkbar effekt. Da jeg svingte inn på Ionity etter nøyaktig én time var temperaturen i batteriet 0 grader. Utetemperatur -11 grader. Skrudde AC på ECO, fan speed 1, temp 20 grader og varmen av bak, og startet lading. Her er rådata, feel free til å lage en fin graf:

SOC   Tid     kW    Temp
10%      0      51     0
20%      8      66     2
30%    15      84     6
40%    20    105    11
50%    25    123    14
60%    29    135    19
70%    32    149    22
80%    36    138    25
90%    42      85    26

I begynnelsen gikk det så sakte at jeg trodde det skulle gå helt "åt skogen", men det er utrolig hvordan hastigheten tar seg opp. Fra 10-65% omtrent taper man ca. 10 minutter ift. en fin sommerdag. Etter det taper man ingenting. Jeg hadde 150 kW på 78%.

Men, det blir jo litt feil å sammenligne med en fin sommerdag. Man må sammenligne med vinter med mulighet for forvarming. Da blir det vanskelig på ankomme lynlader med mer enn 10 grader i pakka, selv om man starter med varmt batteri. Avhengig av utetemperatur og hastighet/distanse. Alternativt må man varme opp batteriet underveis i tillegg, men da taper man en del kWh på det også. Det er mao. ikke realistisk å hente noe særlig mer enn fem-seks minutter i praksis.

Spørsmålet er naturligvis hva som skjer hvis man starter lading med -5 eller -10 grader i batteriet. Og ved hvilken temperatur bilen eventuelt ikke tar lading i det hele tatt. Og hvordan den reagerer da. Avbryter den lading, eller bruker den DC strøm til å varme opp batteriet. Jeg tviler.

PS! Etter 20 minutter med motorveikjøring noe over fartsgrensen på 110 km/t og -14 grader ute, var batteritemperaturen gått ned fra 26 til 21 grader tross høyt forbruk. Etter ytterligere 15 minutter, med mye lavere fart, var batteritemperatur nede i 18 grader.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Bra test! Men utfra tabellen tar det bare 3 minutter å lade 10%  mellom 60 og 70 (nesten full fart) så en god forvarming av batteriet som teoretisk tar hele 10% vil ikke ta lang tid å hente inn igjen, bare 3 minutter i ekstra ladebehov. 
Er 15 minutter mye? Ikke egentlig,  men når  man står og venter på bussen f.eks så føles det uendelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Kan skrive under på at de første 15 minuttene føltes uendelig lange @daktari. Nå satt jeg i bilen og glante på laderen, men på tur med familien ville vi normalt ha fått forsynt alle med pølse/boller/kaffe og gått på do på den tiden. Si, max 20 minutter, med mindre det er full burgerstopp. Bleieskift er vi ferdige med. :D 30% ladet på 20 minutter er ikke mye å skryte av! (Interessant nok tar det like lang tid fra 30-40% som fra 40-50% selv om batteritemperaturen er langt høyere i det siste intervallet. Her er det nok en liten avrundingsfeil uten sekundvisning. Likevel..)

Men er regneeksempelet ditt riktig? At man må vente 15 minutter ekstra? Jeg tror ikke det. :) Hvis man ser på Teslabjørn og andre ladetester med e-tron, ligger de gutta rundt 26 minutter fra 10-80% når de starter med varmt minutt. Altså ti minutter mindre enn jeg brukte. Hvis de i et tenkt eksempel skulle startet på 0% pga. forvarming, så ville de de jo brukt mer enn 26 minutter til 80%. Altså ville differansen vært mindre enn 10 minutter. 

Hvis man teoretisk bruker 3,7 minutter på å lade 10% med ordentlig varmt batteri, men starter med 10% minus pga. forvarming, så ville det, kontra min ladesesjon med batteritemp fra 0 grader, sett sånn ut med avrunding:

7 minutter til 20%       (-1 minutt)
11 minutter til 30%     (-4 minutter)
15 minutter til 40%     (-5 minutter)
19 minutter til 50%     (-6 minutter)
21 minutter til 60%     (-8 minutter)
26 minutter til 70%     (-6 minutter)
30 minutter til 80%     (-6 minutter)

Her ser vi tydelig at det er noen utslag av avrundingsfeil, samt at kurvene i virkeligheten ikke er helt linjære. Man hadde trengt både flere datapunkter, og tid i sekunder, men ingen ladesesjon er uansett lik. Man kan også argumentere med at det ikke krever så mye som 10% å varme opp batteriet nok. Det er ikke poenget her. :) Poenget er at det er hvor lite tid det er å spare på å forvarme batteriet. På e-tron, vel å merke. Dette gjelder ikke andre biler som er mer sensitive for kunde og i tillegg har en helt annen ladekurve. De fleste, meg selv inkludert, tenker litt feil her pga. erfaringsgrunnlaget.

Mitt tips er at tyskerne også har testet og regnet på dette. Så har de veid 8 minutter opp mot følgende, potensielle ulepmer / fakta:

- Et mer komplisert system, mer kode og flere fysiske komponenter i bruk = mer som kan gå gærnt.
- Batterihelse? Et batteri har det så vidt jeg vet bedre ved 0 grader enn 25 grader. Når det snur andre veien, vet jeg ikke..
- De fleste i kundene i verden kjører lite kaldt vær. (Tipper en og annen ingeniør biter negler når de ser salgstallene i Norwegen.)
- Nesten all lading foregår hjemme, eller på annen AC, og de aller fleste turer er korte.
- Mange har ikke nok effekt når de lader på AC, dvs. at batteriet må tappes og man risikerer å ikke nå ønsket ladenivå.
- Man vil i mange tilfeller varme opp batteriet unødvendig. Ikke bra for hverken miljøet, eller lommeboka. (ADAC Ecotest bla. har fokus på brutto forbruk.)
- Man risikerer å bruke av batteriet til forvarming, for så å komme til en lader som ikke kan levere mer enn 50- eller max 75 kW. Da tar ladningen lenger tid enn den ellers ville gjort. I verste fall er alle laderne opptatt, eller ute av drift- og så kommer man ikke frem til neste.

Så kan man sikkert lage en liste over fordeler ved forvarming, men den blir fort mer relevant for andre elbiler. For e-tron tror jeg som sagt tidligere kanskje vurderingen er at nedsiden er større enn oppesiden. For folk flest. Det jeg lurer på er hva som skjer i ekstremt lave temperaturer, og "corner cases" som følge av brukerfeil eller uforutsette situasjoner. Og om det finnes noen måte å trigge batterivarmen på uten bruk av OBD adapter.

Jeg har forøvrig sendt spørsmål om dette til Møller formulert som en reklamasjon. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Bra, @Elektro👏

Og enig i at det for e-tron er viktigst i de tilfellene det er veldig kaldt. Ved -15 grader i batteriet syns jeg det er ubehagelig å lade. Redd det ikke er særlig bra for batteriet. Her burde det varmes.

Tror nok også 50 er noe mer sensitiv for temperaturer i forhold til ladehastighet. Og muligens ny 55 kontra «gammel»?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Busa

Her er det kommet så mye informasjon og testresultater at jeg mister totaloversikten, som mulig e-tron kjøper.
Dersom man ser bort fra muligheten til "hakke" systemet, er det da slik at:
-   Når bilen står koblet til lader (hjemme eller hurtiglader), får man ikke varmet kupeen samtidig?
-   Energien til oppvarming av kupeen tas alltid fra batteriet (ved hjemmelader må man da velge mellom fult
        batteri eller varm kupe)?
-   Man kan ikke velge å varme batteriet på vei til hurtiglader?
-   Batteriet varmes på vei til hurtiglader, dersom man kjører dit på navigasjon?
-   Det anbefales vanligvis at elbiler (i alle fall dersom man kan sette begrensning på hvor "høyt" den lades)
        står koblet til hjemmelader når den ikke er i bruk,
        varmes batteriet da, eller er ikke det nødvendig ved lave kWh?
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

daktari

Sitat fra: Busa på onsdag 27. januar 2021, klokken 12:20
-   Når bilen står koblet til lader (hjemme eller hurtiglader), får man ikke varmet kupeen samtidig?
Feil, du kan alltid forvarme kupeen. Også når du hurtiglader. Unntatt når SOC er under 20%
Sitat
-   Energien til oppvarming av kupeen tas alltid fra batteriet (ved hjemmelader må man da velge mellom fult
        batteri eller varm kupe)?
Stemmer, men bilen starter å lade når SOC har falt 2%, så du vil få ladet opp igjen på den halvtimen (stort sett)
Sitat
-   Man kan ikke velge å varme batteriet på vei til hurtiglader?
Stemmer, med mindre du har en hack via OBD-11 eller noe.
Sitat
-   Batteriet varmes på vei til hurtiglader, dersom man kjører dit på navigasjon?
Nei, ingen har klart å vise det.
Sitat
-   Det anbefales vanligvis at elbiler (i alle fall dersom man kan sette begrensning på hvor "høyt" den lades)
        står koblet til hjemmelader når den ikke er i bruk, varmes batteriet da, eller er ikke det nødvendig ved lave kWh?
Det ser ikke slik ut, men ladingen i seg selv gir en liten lunk - så lenge det lades.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#175
@ThomasEL enig i det du skriver.
@Busa jeg skal prøve å fatte meg i korthet, så får andre korrigere/tilføye. :)

Bilen bruker strøm fra lader til å varme opp kupeen hvis den står tilkoblet. Er dog usikker på hvor mye effekt som kreves. Med 8A reiselader (1,8 kW) blir ikke min bil varm og den ser heller ikke ut til å trekke det den trenger ekstra fra batteriet, før jeg trekker ut kontakten. Tilkoblet 11 kW hjemme blir den veldig varm. Den trekker imidlertid fortsatt et par prosent fra batteriet, som så "etterfylles raskt" opp til den ladegrensen jeg har har satt. Alt skjer normalt ila. en halvtimes tid. På hurtiglader kan man se at bilen trekker et par kW ekstra fra laderen når man skrur på varme/AC.

Det er ingen kjent måte å varme batteriet aktivt på hverken før eller under kjøring.Uten å hacke systemet.. Heller ikke ved navigering til hurtiglader. Det eneste som hjelper er å kjøre fort, bratt eller hardt. Eller å lade bilen med høyest mulig effekt tett opp mot avreise. Man kan sette avreisetidspunt, så timer bilen det.

Det har så vidt vi vet ingen hensikt å la kabelen stå i e-tron for å holde batteriet varmt. Dette gjelder vel for så vidt de fleste elbiler, sånn egentlig.. Det man kan gjøre på e-tron er å sette ladegrense til f.eks. 80% og sette opp en tidsstyring på forvarming av bilen hver dag kl. 06. Da vil bilen bruke noen prosent av batteriet og du kan kanskje øke temperaturen med en grad når dette lades opp igjen. Pluss at du får i opp temperatur og får sirkulasjon i diverse væsker og bevegelse i kompressorer og spjeld og hva det nå ikke er, sånn at sjansen for at bilen fryser helt er mindre. På 20-modeller og senere kan man også endre ladegrense fra app, dvs. at man kan sette ladegrense til 50% og så øke den f.eks. med 20% dag 2 og 3, f.eks. hvis man er på fjellet en kald helg. Da vil man kanskje bidra til å holde temperaturen bittelitt høyere.

Klarte ikke være kort :laugh: men summa summarum fungerer e-tron helt strålende i kulde, selv om du skulle få inntrykk av det motsatte. Ekstrem kulde er et kapittel for seg.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Busa

 :+1:Bra, takk for alle svar så langt, da var det bedre enn hva jeg først oppfattet det som. Når det gjelder batterivarme var jeg mest opptatt av å ungå risk for skade på batteriet, som følge av mannglede varme, har ikke problemer med at ladingen i kulde på hurtiglader kan ta noen minutter ekstra
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

ThomasEL

Sitat fra: Busa på onsdag 27. januar 2021, klokken 13:51
:+1:Bra, takk for alle svar så langt, da var det bedre enn hva jeg først oppfattet det som. Når det gjelder batterivarme var jeg mest opptatt av å ungå risk for skade på batteriet, som følge av mannglede varme, har ikke problemer med at ladingen i kulde på hurtiglader kan ta noen minutter ekstra

Ja, det er jo usikkerheten omkring det siste der som er kjipest. Å koble til laderen hvis batteriet viser 15 minusgrader, gjør litt vondt. I de tilfellene hadde jeg veldig ønsket at energien fra kabelen varmet opp batteriet noen grader før selve ladingen startet...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

I dag testet jeg forvarming igjen, med 11 kW lader tilkoblet. SOC 73,% batteritemperatur -7 grader, utetemperatur -10 grader. Jeg satt ladegrense ned til 60% før jeg koblet til, sånn at den ikke skulle begynne å lade. Det skulle jeg kanskje ikke gjort..

Satt avgangstid med forvarming 1 time frem i tid, og når den var nesten ferdig flyttet jeg den en halvtime, sånn at varmeren i realiteten sikkert gikk nærmere en time. Da jeg kom ut i bilen hadde SOC falt til 67%. Den hadde altså brukt ca. 5 kWh fra batteriet og tilsynelatende ingenting fra laderen. Batteritemperatur var forsatt -7 grader.

Det mystiske her er at når man står koblet til med reiseladeren, og virkelig trenger det, så trekker ikke bilen strøm fra batteriet før jeg trekker ut kabelen. Det er jo helt bakvendtland. :o
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Jeg tok også en kjøretur i kveld, med batteritemperatur på -7 grader og utetemperaturer som etterhvert kom ned i -15 grader. Det ble nøyaktig én time med blanding av 80 sone og lavere fartsgrenser. Veldig pen kjøring, ingen bratte opp eller nedstigninger av betydning, dog med skiboks. Etter én time hadde batteritemperaturen steget til -5 grader. Da var det tid for lynlading:

SOC   Tid     kW    Temp
46%      0      46    -5
50%      4      51    -4
60%    13      66     1

Sammenlign gjerne med gårsdagens test. Den tyder på at jeg hadde trengt ca. 25 minutter på å nå 80% i dag. Suboptialt, men heller ingen krise. Hvem gidder å teste lynlading med batteritemparatur på -10 grader eller kaldere?  :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA