Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

ThomasEL

Bra Orbit!
Nå fant jeg også linken du hadde lagt ut :-)

Dette må jo bety at statusen til ventilene N633 og N634 samt pumpen (V590) er sentrale hvis vi skal skal kunne avgjøre om/når batteriet varmes.
- Jeg er litt spent på å sjekke (eller om noen allerede har sjekket) om vi kan se status på disse ventilene og pumpen i OBDeleven....

Tenk så deilig hvis Audi plutselig fant ut at "Hey hey! Vi lager en oppdatering i koden som gjør at brukerne selv kan aktivere denne sirkulasjon" Blir nok en uoppfylt drøm...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

#76
OBDeleven har mest sannsynlig status på alle disse ventilene og pumpene (under modul C5 Thermal mangement), men ikke med samme navning. Det er ialle fall en hel haug listet opp der, faktisk fler enn det er på tegningen. Mulig en del er reservert plass i SW, men så ikke brukt. Jeg har skrevet ut et oversiktskart for å prøve å finne ut hva som er hvor en dag det er tid til litt bil-nerding.

Og går en inn på OBDeleven under C5 -> "Basic settings" -> "System function test" så finner jeg disse mulighetene...... :D (fant den nå, har ikke testet)
Du kan ikke vise dette vedlegget.


2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Wendel

Sitat fra: Orbit på torsdag 14. januar 2021, klokken 14:49
OBDeleven har mest sannsynlig status på alle disse ventilene og pumpene (under modul C5 Thermal mangement), men ikke med samme navning. Det er ialle fall en hel haug listet opp der, faktisk fler enn det er på tegningen. Mulig en del er reservert plass i SW, men så ikke brukt. Jeg har skrevet ut et oversiktskart for å prøve å finne ut hva som er hvor en dag det er tid til litt bil-nerding.

Og går en inn på OBDeleven under C5 -> "Basic settings" -> "System function test" så finner jeg disse mulighetene...... :D (fant den nå, har ikke testet)
Du kan ikke vise dette vedlegget.




Jeg var inne å kjørte en kjapp test på 10 min her nå. Ute temp -2.5 grader. Batteriet holdt 1 grad ved start, 10 min senere var tempen oppe i 4 grader. Går ut ifra at bilen aktivt har varmet opp batteriet, da det å stå på «tomgang» slik ikke vil generere særlig med varme? Jeg la også merke til at AC anlegget blåste litt kaldere under testen.

ThomasEL

Sitat fra: Wendel på torsdag 14. januar 2021, klokken 16:27
Sitat fra: Orbit på torsdag 14. januar 2021, klokken 14:49
OBDeleven har mest sannsynlig status på alle disse ventilene og pumpene (under modul C5 Thermal mangement), men ikke med samme navning. Det er ialle fall en hel haug listet opp der, faktisk fler enn det er på tegningen. Mulig en del er reservert plass i SW, men så ikke brukt. Jeg har skrevet ut et oversiktskart for å prøve å finne ut hva som er hvor en dag det er tid til litt bil-nerding.

Og går en inn på OBDeleven under C5 -> "Basic settings" -> "System function test" så finner jeg disse mulighetene...... :D (fant den nå, har ikke testet)
Du kan ikke vise dette vedlegget.




Jeg var inne å kjørte en kjapp test på 10 min her nå. Ute temp -2.5 grader. Batteriet holdt 1 grad ved start, 10 min senere var tempen oppe i 4 grader. Går ut ifra at bilen aktivt har varmet opp batteriet, da det å stå på «tomgang» slik ikke vil generere særlig med varme? Jeg la også merke til at AC anlegget blåste litt kaldere under testen.

Er det sant?????
Dette er jo kongenyheter i tilfelle!!!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Wendel

Sitat fra: ThomasEL

Er det sant?????
Dette er jo kongenyheter i tilfelle!!!

Det virket jo om ikke annet veldig lovende! Regner med at flere kommer til å teste her ganske snart, så da får man vel en endelig bekreftelse :-) Jeg hadde kjørt ca 4 km før jeg startet testen (nesten bare nedoverbakker), men tviler på at det genererer så mye varme at batteritempen stiger med 3 grader på 10 min etter jeg har parkert bilen.

ThomasEL

Sitat fra: Wendel på torsdag 14. januar 2021, klokken 17:21
Sitat fra: ThomasEL

Er det sant?????
Dette er jo kongenyheter i tilfelle!!!

Det virket jo om ikke annet veldig lovende! Regner med at flere kommer til å teste her ganske snart, så da får man vel en endelig bekreftelse :-) Jeg hadde kjørt ca 4 km før jeg startet testen (nesten bare nedoverbakker), men tviler på at det genererer så mye varme at batteritempen stiger med 3 grader på 10 min etter jeg har parkert bilen.

Skal ta en test her også👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

#81
Prøvde tilsvarende (mens bilen stod parkert), og ser samme temperaturstigning (tilsvarende ca 30 grader økning per time). Kompressor til varmepumpe stoppet også når batteret skulle varmes, som er som forventet. Ellers:

  • Fikk bare aktivert funksjonen når bilen var i kjøremodus ("Ready"). Det går derfor ikke an å bruke OBDeleven til å varme batteriet samtidig med at ladekabel er tilkoblet.
  • Oppvarming stopper så snart OBDeleven-app mister forbindelsen, så mobilen må være i nærheten hele tiden. Men app kan godt kjøre i bakgrunnen på mobilen.
  • Brukte ca 3% av SOC på å heve batteritemperaturen ca 8 grader (fra -1 til 7)
Så dette kan brukes underveis til lader, og slås på i passende tid på forhånd. 30 min batterivarme vil ta ca 5 kWh fra batteriet. Får en 50 kW høyere ladeeffekt (f.eks. 90 -> 140 kW) på grunn av av oppvarmingen, må det lades i 6 min på 140 kW før tapet til oppvarmingen er tjent inn igjen. Av erfaring tar det mer enn 6 min for å få full hastighet på vinter, så dette vil spare tid (men koste litt mer i lading der det betales for kWh levert).

For AC lading, må en først lade opp bil (som implisitt vil gi noe batterivarme), så koble fra lader og kjøre aktiv batterivarming opp til f.eks. +20C, for så å lade opp igjen det en har tapt (forhåpentligvis uten at batteret taper for mye temperatur i mellomtiden). Det vil derfor også kreve at en har relativt bra ladeeffekt, for å løfte batteriet til +20C i kuldegrader ute vil ta ~10% av SOC på e55, og dermed en snau time for å lade dette tilbake selv på 11 kW. To be continued.....

Men igjen: Det er ingenting i hardware som hindrer Audi i å tilby en funksjon hvor bilen før avreise lader opp batteriet, og også varmer det opp til optimal temperatur mens AC-laderen er tilkoblet. "Gjennomklimatisert til avreise"......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Rakk også å teste, det fungerer!

Men fikk inntrykk av at varmeapparatet i kupeen ble strupet veldig ned. Rakk dog kun teste 10 minutter.

Så spørs det bare om noen finner en måte vi kan få dette til når bilen står tilkoblet hjemmeladeren.

Uansett vil det kunne brukes for å forvarme før lynlading, forutsatt at ikke kupevarmen stenger fullstendig av, da kan det bli noget utrivelig.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Er det noen av dere som har rukket å teste dette ut mens dere kjører? Rakk som sagt bare å teste det "på tomgang" utenfor huset i går. Det fungerer jo, batteriet varmes opp. Men følte som sagt at kupevarmen mer eller mindre forsvant.
- Hvis dette skal kunne brukes til batterivarming før lynlading i praksis, så er vi jo litt avhengig av at ikke all kupevarmen stanser opp.

Håper å rekke noen flere tester selv i helga, men hyl ut hvis noen har fått gjort seg noen flere erfaringer :-)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trond.m

#84
Er det riktig slik jeg oppfatter det at det er mulig å varme batteriet ved å aktivere en usupportert funksjon via OBDEleven ?
Er ikke det litt risikabelt å gjøre i forhold til garanti ? Går ut fra at det blir liggende i en logg, og bilprodusentene er raske med å nekte å betale for reparasjoner hvis de finner et smutthull.
Jeg ser vel egentlig ikke behovet for varme under kjøring heller, bare for å spare noen minutter på ladetiden. Forvarming før avreise kan jo ha noe for seg for å få bedre rekkevidde, men også der føler jeg at gevinsten ikke ståe i forhold til risikoen. Hvis oppvarming er en stor fordel er det vel trolig at Audi hadde lagt inn støtte for deg i app eller i navigasjonen (slik det er i EQC)

Maxwell_400

Sitat fra: Trond.m på fredag 15. januar 2021, klokken 08:59
Hvis oppvarming er en stor fordel er det vel trolig at Audi hadde lagt inn støtte for deg i app eller i navigasjonen (slik det er i EQC)
Tror det mest avhenger av hvor ingeniørene bor, på I-Pace som er så treg i forhold til Etron ville jeg ha sett på det som en vesentlig fordel.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

storeulv

Det er vel en balansegang mellom å bruke watt på oppvarming av batteriet eller å bruke watt på fremdrift. Brukes de på fremdrift kommer man jo lenger før man må lade, bruker man de på batterioppvarming går ladingen raskere, i alle fall i starten av ladesesjonen.

Jeg skulle ønske at Audi i det minste kunne legge inn litt forvarming av batteriet (eller kanskje man skal kalle det temperaturkalibrering?) når man legger inn en reiserute med ladestopp slik at man kommer raskere opp i optimal ladefart, men med min (forutinntatte?) oppfatning av tyske bilprodusenter antar jeg at det er noe man i så fall må kjøpe ny bil for å få og at det ikke vil rulles ut til allerede solgte biler.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Contango

#87
Er en TU podcast med Volvos teknologisjef om elektrisk XC40. Der blir han spurt om hvorfor bilen ikke bare har en knapp for forvarming. Svaret er: «Så lite som mulig vil vi at kunden skal tenke på sånne saker». Intervjuerne er så fjerne at de ikke utfordrer ham på hvorfor. Han vil at Volvo skal utvikle «prediktive løsninger» - som om det er noe helt nytt og revolusjonært. Bilen har altså ingen forvarming av batteriet i dag men varmer kun når hurtiglading er igangsatt. Så lenge de ikke har klart å lage en «prediktiv» løsning ennå synes de altså det er bedre å ikke ha noen løsning i det hele tatt. Dette er vel temmelig parallelt med Audi og de fleste andre merker (er det noen andre enn Tesla som forvarmer?) og er helt ubegripelig for meg. Teknologisjefen bekreftet at batteriet trenger ca 40 grader for å ha optimal ladetemperatur. Men det sliter muligens på batteriet over tid? Hvilken nedside, bortsett fra kwh forbruk, er det å gi kunden styring over forvarming til i hvertfall 20c? (Ref frykten for bortfall av garanti i posten over).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Dette er dessverre holdningen hos mange fabrikanter. De er redde for at elbiler skal bli for kompliserte for folk flest og 'dummer' bilene ned til et nivå hvor de fungerer suboptimalt.

Til og med en slik ting som å enkelt vise %SOC er det flere biler som mangler helt. I stedet får man et estimert antall km gjenstående å forholde seg til som stort sett er ganske ubrukelig med mindre den tar hensyn til hvor du faktisk har tenkte å kjøre.

Jeg har to elbiler. Ampera-en viste kun % SOC gjennom app. Nå er appen borte. I-Pacen har denne visningen, men kun på skjermen på konsollet. Ingen av bilene viser batteritemperatur.
Heldigvis finnes det 3. parts løsninger for I-Pacen, men det er jo helt på viddene at fabrikantene ikke tilbyr viktig informasjon til sine kunder. 

daktari

Jeg tror primært Volvo og Audi sin tilnærming er et kostnadsspørsmål. De kan fint selge mange biler uten denne funksjonen, så hvorfor bruke 1000 timer utvikling og testing for å få det til å funke? Vi (som var med på betatesting) vet jo nå at Audi har konsulenter som utvikler software for dem, så dette er dyrt.
Det ligger garantert langt bak i en backlog - dessverre. Volvo-gubben forsvarer valget med andre mer diffuse argumenter naturligvis. Jedi-aktig "du vil ikke ha denne featuren...[sveiper finger til siden]"[journalisten repeterer] "brukerne vil ikke ha denne featuren"
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA