Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterivarme

Startet av ThomasEL, onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:33

« forrige - neste »

ThomasEL

Nå har det jo i alle fall vist seg at batterivarmen faktisk finnes, og at den kan startes via OBDeleven.
Det betyr i alle fall at det neppe må noe hardware endring til for å gi oss denne muligheten i bilens meny. Så det er da noe :P

- Jeg er som sagt spent på om noen klarer å komme opp med en enkel snarveiløsning, så man slipper å bla gjennom ørten menyer i OBDeleven for å starte.

- Jeg er også spent på om all kupevarme forsvinner når vi starter batterivarmen på denne måten (syns min lille test kunne tyde på det)

- Og så er jeg spent på om noen kommer opp med en løsning for å kunne gjøre dette med ladekabel tilkoblet


(At Audi kommer med noe offisiell greie med det første, er kanskje mer tvilsomt....)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Tellus

Det at kupeevarme forsvinner er konsistent med det jeg har hørt vedrørende I-Pace også. Du kan starte oppvarming av batteri ved å sette avgangstid, men siste 30 minutter stopper batterioppvarmingen og kupeeoppvarming starter. Jeg har sett temperaturplott som viser at batteriet mister litt temperatur de siste 30 minutter før avgang. Dette i seg selv er jo ikke noe stort problem. At batteriet faller fra 20 til 19 grader kan jeg leve med, men det kan bety at det ikke er teknisk mulig å varme batteri uten at kupevarmen slås av. Det er i så fall litt kjipt.

ThomasEL

@Tellus:

Ja, med tanke på batterivarming under kjøring, før en lynlader, så er jo det rimelig uheldig hvis batterioppvarming og kupevarme faktisk ikke lar seg kombinere...

Enn så lenge har jeg et håp om at det bare er snakk om noe redusert effekt på kupévarmen, ikke full stans🤞
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Testet en liten kjøretur på ca 15 minutter nå i kveld med batterivarmer på (via OBDeleven som beskrevet noen innlegg lenger oppe i tråden)

Startet med kald bil og ingen forvarming, så alt av kjølevæske var kaldt.
Utetemp: -12 grader
Batteritemp: -3 grader

Batteritempen steg til 0 på de minuttene. Hadde nok steget fortere hvis jeg hadde koblet inn batterivarmen etter først å ha fått PTC-elementene og væskesystemet varmt.
Men tydelig det fungerer. Så også at det grønne feltet for regen limit utvidet seg.
Til sammenliknet SANK batteritemperaturen da jeg kjørte 35km med mye stigning under tilsvarende forhold i går UTEN batterivarmer innkoblet.

Men: Der er et stort MEN:
Varmeapparatet inne i bilen/kupé gir ikke særlig varme når batterivarmen er tilkoblet...
Og som Orbit også testet: Får ikke startet batterivarme når bilen står tilkoblet hjemmelader og ikke er startet...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Flott arbeid, takk! Orker dere gruppere dere i en fellestest der dere kjører sammen, noen med test av system og noen som kontroller?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

#95
Litt mer testing her:

  • Batterivarming tillates ikke starte når en er kommet i SOC-område med varsel om lav rekkevidde. Fikk derfor ikke testet dette på slutten av en lengre kjøretur i går (og skulle uansett ikke lynlade)
  • Parkerte ett døgn i -15°C til -20°C, de første fem timene med 11 kW lading opp til 60%. Etter å ha stått uten lading i 15+ timer (men tilkoblet lader) lå batteritemperaturen mellom -11°C til -13°C. Bilen hadde ikke trukket noe strøm etter at ladingen var ferdig. Har trodd den ville kjørt noe batterivarme av seg selv når det var så kaldt.
  • Satte på vanlig forhåndsvarming en halvtime, og kjørte en liten tur uten at det endret temperatur på batteriet. Fulgte med på PTC-varmerne under oppvarming. Begge gikk på fullt de første 3-4 minuttene, men stabiliserte seg på ca 30% av den ene etterpå (ca 1.5 kW), pluss 0.5-0.9 kW på varmepumpen. Ender derfor med 2 - 2.5 kW forbruk for å vedlikeholde kupévarme (+21°C comfort) i såpass treng kulde (-18°C, har doble sidevinduer)
  • Ved innkobling av batterivarme, blir det mindre varme i kupé, men ikke iskaldt. Lot denne stå en halvtime, og ut fra endring i SOC og korttidsforbruk fra turen rett før, trakk denne ca 5 kW. Så det virker som batterivarmeren bare slår på den ene PTC'en (får ikke lest av status samtidig som varmingen er slått på). Kan være pga at dette ikke er kode for normal bruk, og at de derfor ikke har kodet inn mulighet for dobbeltvarmer der. Hadde begge PTC'ene vært innkoblet, burde det vært nok også for kupé. Varmen går alltid til kupé før batteri, men når det går gjennom et iskaldt batteri, kommer det tilbake til varmeelementet med minsugrader. Og da er 5kW ikke nok til å få høy nok temperatur for skikkelig kupévarme. Under normal drift, er kjølevæsken som går ut fra varmerne og inn på varmeregisteret ca 65°C.
  • Etter en halvtime varming, var batteriet oppe på 5-9°C (og ingen power-limit). Koblet så til lader og ladet en time (tilsvarende det som var gått bort på småkjøring og batterivarming etterpå). Da var temperaturen falt til 3-7°C. Ut fra dette kan en få til litt omstendelig oppvarming til avreise som beskrevet noen innlegg tidligere. Ville nok da latt bilen stå med batterivarming 40-50 min når det er så kaldt som nå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Kjempebra rapport, @Orbit👏👏

• Måtte du sitte i bilen hele den halvtimen du kjørte batterivarme? Eller har du funnet noen måte du kan gå ut uten at bilen stopper og batterivarmen stopper?

• Det at jeg opplevde ekstremt lite varme i kupeen under min test i går, antar jeg da skyldes at jeg startet min 15 min test med helt kald kjølesløyfe og kalde elementer. At ikke all varme forsvinner fra kupevarmeren var jo positivt.


Hadde vi bare funnet en måte man kunne aktivert batterivarmeren uten å kjøre denne testmodusen, slik at det kunne foregått med laderen plugget i...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Sitat fra: ThomasEL på lørdag 16. januar 2021, klokken 21:59
• Måtte du sitte i bilen hele den halvtimen du kjørte batterivarme? Eller har du funnet noen måte du kan gå ut uten at bilen stopper og batterivarmen stopper?
Satte gir i N, satte på brekket, la nøkkelen i midtkonsollen. Bilen piper litt når du går ut, men alt holdt seg i gang gjennom testen. Jeg var riktgnok ute i bilen etter ca 15 min og sjekket SOC/forbruk. Men jeg tror bilen vil stå på så lenge det er strøm igjen på batteriet når en gjør dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Wangz

@Orbit, godt å se at DU er på saken!  :+1:

Ser noen forskjell på om batterivarmeren slår seg på hvis man forvarmer kupéen med 'Hi' vs standard? Fra Apple Watch appen kan man velge temperatur. Fra iOS appen så tror jeg sist lagrede temp i bilen er det som blir valgt som kupé temp.

I 'gamle' Tesladager mener jeg at trikset, for å få opp batteritemp før kjøring, var å gunne på med max varme slik at batteriet (bms) fikk panikk og måtte gjøre alt det kunne for å levere effekten som trengtes for å oppnå dette.

Bare et forslag her jeg sitter og gruer meg til ladekø på neste tur Oslo-Trysil/Hafjell siden alle Etron-eiere kom opp med ukomfortabelt lite strøm igjen i helga. Og enda flere ønsker en buffer på neste tur. For min del makset jeg ut på 67kW på IONITY Elverum fra 38%->52%.

Sidespørsmål: alt strømforbruk i app og bilen viser kun forbruk elmotor right? Og ikke noe viser forbruk kupévarme?

ThomasEL

@Wangs:

1) Man kan justere temperaturen for parketingsklimatiseringen i appen for iphone (ios) også👍
- Hvorvidt noe blir distribuert til batteri hvis man setter maks temp, tviler jeg på, men kan være verd å teste, ja👍

2) Bilens forbruksmåler er inkludert alt forbruk, ikke bare elmotorene. (Det eneste som ikke måles er varmetap i batteri pga indre resistans)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Har testet nå med oppvarming på HI i en halvtime. -9°C ute, og batteriet lå på -7 til -8°C før jeg satte på varmen. Ingen endring i batteritemperatur etter 30 min. Laderen (11 kW) koblet inn 5 min etter start, og batteriet var tilbake på utgangspunktet (60% SOC) rett før halvtimen var over. Det tilsier at begge PTC-varmerne ble brukt, og at det meste av energien ble tatt rett fra AC/DC og dermed ikke var innom batteriet (som ville gitt litt ladetap og varme). Batteriet gikk 60% - 58% og tilbake til 60%, dvs det gikk 1.5 - 2 kWh ut av batteriet og ladet tilbake, mens totalt energiforbuk på denne halvtimen var ca 5 kWh.

Ref forbruksmåler, så inkluderer den alt så lenge tenningen er på. Testen med batterivarme som krevde tenning på, sendte korttidsforbruket for forutgående tur raskt oppover, og var forbi 99,9 før testen var over. Dagens test med klimatisering fra app (og tenning av) endret ikke forbruksmålerne så langt jeg kan se.

Så langt virker det som OBDeleven er eneste vei for å trigge batterivarming under "normale" forhold. Kreative løsninger med kjølespray på utvendig temperatursensor kan kanskje sette noe i gang, men har ikke tenkt å prøve det!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Johannes Gjessing

Sitat fra: Orbit på søndag 17. januar 2021, klokken 11:37. Kreative løsninger med kjølespray på utvendig temperatursensor kan kanskje sette noe i gang, men har ikke tenkt å prøve det!

Litt OT: En motstand som kobles inn med bryter i på utetemp sensor kunne sette en valgfri verdi på -15 grader og tvinge batterivarming. Gjerne med et relé og blåtann for aktivering fra mobil!

02jan

Men hallo , mener man at e-tron ikke har mulighet for å klimatisere- her om vinteren , varme opp batteri før avreise ?

Bmw i3 , som kom 2013 og ble latterligjort av elbil fantaster og petrol heads, har mulighet til å stille inn fast forhåndsklimatisering (batteriet) både i bilen og via app.
Riktignok oppvarmet til 9 grader, men gull nok når bil står ute parkert  i -15 og skal hurtiglades på tur med familen.

Antar at jeg skal slippe å dra på Claes Olsson for å handle inn varmematte/varmetråder og trådløs temgiver, som bygges inn i batterikassa og kobles til styring via OBD2 app i min framtidige elbil.

Alle typegodkjente biler som selges i Norge burde kunne holde seg til WLTP range og ladetid oppgitt av produsent uavhengig hvilken måned vi er i.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

daktari

Takk igjen for testing.  Gidder dere sjekke avreisetidapunkt-funksjon i appen? Kanakjje den varmer batteriet? Det er den som fikser biffen i i-pace. Dvs ikke hurtigstart varme fra appen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#104
Sitat fra: 02jan på søndag 17. januar 2021, klokken 13:33
Men hallo , mener man at e-tron ikke har mulighet for å klimatisere- her om vinteren , varme opp batteri før avreise ?

Bmw i3 , som kom 2013 og ble latterligjort av elbil fantaster og petrol heads, har mulighet til å stille inn fast forhåndsklimatisering (batteriet) både i bilen og via app.
Riktignok oppvarmet til 9 grader, men gull nok når bil står ute parkert  i -15 og skal hurtiglades på tur med familen.

Antar at jeg skal slippe å dra på Claes Olsson for å handle inn varmematte/varmetråder og trådløs temgiver, som bygges inn i batterikassa og kobles til styring via OBD2 app i min framtidige elbil.

Alle typegodkjente biler som selges i Norge burde kunne holde seg til WLTP range og ladetid oppgitt av produsent uavhengig hvilken måned vi er i.

For å ta det siste først, det er mye her i verden som forandrer seg når det blir kaldt. Huset mitt bruker f.eks. mer strøm enn oppgitt. Hodelykta varer kortere.

WLTP tar utgangspunktet i et slags «best case» scenario. Det gjør det ganske lett å sammenligne biler. Så fikk man heller skrive i parantes at rekkevidden kan reduseres vesentlig i høy hastighet, vått og/eller kaldt vær, med takboks etc.

Når det gjelder ladetid er jeg enig i at det trengs en endring. F.eks. gjennomsnittlig effekt i kW, eller antall km/t (basert på WLTP), fra 20-80% med varmt batteri. Så får det bli opp til YouTubere og journalister å avdekke hvilke biler som fungerer best i streng kulde. De skal ha jobb de også. ;) Alvorlig talt, så klarer jeg ikke se for meg hvordan man skal utforme en standardisert test av kaldtværs ladehastighet. Skal man måle med eller uten forvarming, forvarming med eller uten tilkoblet strøm, osv, osv..

At e-tron ikke forvarmer batteriet har hittil ikke medført større problemer for min del. Jeg har imidlertid spart en del strøm, både fra strømnettet og i form av lavere forbruk under kjøring. De fleste i verden kjører i varmere klima enn meg, men kjører i likhet med meg aller mest småturer, pendling ol, så regner med at det er derfor Audi har valgt å gjøre det sånn. Hvis du søker opp Teslabjørn sin siste video med kaldtværstesting av ID.3 sammen med e-tron 55, så ser du at begge, men særlig sistnevnte, fungerer veldig bra.

Så har jeg kanskje tapt noen minutter på lading da, men siden jeg både alene og med familien som regel benytter anledningen til å spise, gå på do ol. ved stans, merker vi lite til det. Vi kjører imidlertid bare 25.000 km. i året og er bare på fjellet annenhver helg på vinteren. Typisk 20-mils turer. Vi kjører så og si aldri mer enn 40 mil på en dag. Ikke særlig ekstremt mao, og det er egentlig svært sjeldent vi hurtiglader. Ca. én gang pr. måned, max. Kanskje sommerferien drar opp snittet litt. Men i dag skjedde det. Vi måtte stoppe for å vekke et barn som hadde sovnet utilsiktet og benytter anledningen til å kjøpe kaffe/boller på Espa og lade, litt tidligere enn planlagt. Visste at vi var akkurat litt short. Dessverre var ikke 120 kW laderne ledige, der stod det en Polestar2, en e-Golf og en e-Up... men 60 kW var ledige da. Så ble det 10 minutter lading og 9,75 kWh ekstra på tanken, som var det vi trengte og litt til. Helt udramatisk. Ventet ikke et minutt lenger enn vårt ærend tok. Hadde jeg imidlertid kastet bort 5 kWh batteri på å varme opp batteriet, så måtte vi ventet fem-seks minutter ekstra. Da hadde noen klaget på det også, så don't fix it if it ain't broken? Forvarming før avreise er ikke tema. Har kun 8A på hytta.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA