Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyre har bestemt seg - mer avgift på elbil

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 21. oktober 2020, klokken 08:34

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Høyre har bestemt seg. Nybilavgift "på sikt". Kansje i 2022? Det kan tyde på dette, slik jeg leser dette på NRK fra Høyres Helge Orten.

Kopi fra dagens NRK nyhet:

Signalet er tydelig: Dagens ordning der elbiler er helt fritatt for både nybilavgift og moms står for fall.

I 2021 er det kun årsavgiften. Men etter 2021 så tenker jeg at vi må begynne å se på en opptrapping.

– Hvilke elbilfordeler er det da som står for fall?

– Vi må vurdere både det som går på kjøp av bil og også bruk av bil. Det må være slik at alle er med å bidra i spleiselaget.

– Det er ikke noe mål i seg selv at vi skal kreve inn mer bilavgifter totalt sett, men vi må ha en bedre fordeling på det, sier Helge Orten.

https://www.nrk.no/osloogviken/hoyre-vil-kutte-i-elbilfordelene-1.15203487

hELgenen

Det blir i alle fall et rent helvete når ALLE skal bytte til siste modell av elbil før avgiftene kommer.
Kanskje spesielt for biler over 600k - her blir det trangt i døra for å si det slikt.

Electric cars in Norway

hELgenen :+1: enig, da tenker vi likt. Men hyggelig for alle med elbil da.


arthur

Da vil vel prisen/verdien på (også) nyere brukte fossilbiler falle hvis "alle" skal kjøpe seg en ny elbil?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

arthur :+1: Enig. Og nyere hybridbiler vil klare seg best ift prismessig fall.

Dieselbilene vil falle mest i pris på kort sikt.

Lepet65

Tror dette er mer et kort i 'Budsjettforhandlingskabalen', blir ikke lagt på mye avgift når forhandlingene er over tenker jeg..

Magnus Hansen

Sitat fra: Lepet65 på onsdag 21. oktober 2020, klokken 08:56
Tror dette er mer et kort i 'Budsjettforhandlingskabalen', blir ikke lagt på mye avgift når forhandlingene er over tenker jeg..

Og i tillegg er det et stortingsvalg neste år...

Daniel_0007

Tror mye avhenger av stortingsvalget, blir det regjeringskifte med ap,mdg og noen andre, er det rimelig sikkert på at det blir moms, ap vil ha på biler fra 600 000, mdg vil øke på alle biler slik at man skal sykle eller ta kollektiv.
Uansett så blir det en form for avgift fra 2022 men da burde det økes mye mer på fosil og samt hybrid rekkevidden bør øke til 100 for full avgifts lette og ikke 50 som idag.
Model 3 2019 LR Rwd

kodax

Snakk om ikke-sak, det sies jo absolutt ingenting konkret. At Høyre mener at avgifter burde fases inn etterhvert har de jo sagt lenge.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Skulle det bli regjeringsskifte, så blir jo det interessante forhandlinger hvis alle partiene på venstresiden blir nødvendige for flertall. SP vil ikke øke avgifter på fossilbiler eller drivstoff. MDG og SV vil neppe øke elbilavgifter uten at også fossilavgifter går opp. Det eneste de kan bli enig om er vel at «dyre» elbiler mister mva fritak

badgerbert

Personlig synes jeg dette er for tidlig. Nå begynner det å komme "vanlige biler til vanlig folks bruk". Jeg tenker da spesielt på potensielle type "folke-suver" som feks VW id4 og Tesla Y og tilsvarende.

Hittil så har jeg hatt følelsen av at elbiler i hovedsak er, A: Nr2 "pendlebilen" (Leaf, i3 etc), eller B: Dyr luksusbil for de få (Models S/X, Etron, Jaguar). Jeg tror ikke de klarer å nå 2025 målet uten at elbil udiskutabelt er den beste løsningen for det store flertallet. Pendlebilen duger ikke til hyttetur og luksubilene er for dyre.

Jeg vil tro at svært mange som enda sitter på gjerdet ift å fri seg fra fossilbil gjør det av samme grunn som jeg gjorde det i mange år. Jeg ville ha EN elbil som dekket alle mine behov, var praktisk som en "Rav4", god plass til folk og bagasje, og som minst hadde 40 mil range, uten å koste skjorta (helst godt under 600k). Såvidt jeg kan se så er det veldig få elbiler som leverer på det der men det er veldig mange som ønsker seg en slik bil tror jeg. For min del endte det med M3 ventepølse som skal oppgraderes til Model Y så fort råd er og helst før avgiftene kommer.

Hvis man klasker på avgifter nå før tilsvarende som VWid4, MY får en sjanse til å vise hvordan de kan påvirke denne 2025 målsetningen så er jeg redd dette blir 1 skritt frem og 2 tilbake.

Hvorfor ikke la disse avgiftene vente til man med sikkerhet ser at målet vil bli nådd. Man satte jo rekord i bompenger igjen hørte jeg på nyhetene, til tross for disse elbilene, så jeg kjøper ikke helt at staten har blitt fattig pga dette.


1317142119

Den viktigste fordelen å beholde, er fraværet av MVA. Utelukkende for å holde prisene på elbil konkurransedyktige mot fossilbilene.

En av de viktigste grunnene til alle de andre fordelene, har vært at elbilene ikke har kunnet konkurrere mot tradisjonelle biler på kombinasjonen rekkevidde og kvalitet. Man har måttet senke standarden uansett ved å velge elbil og "lure" folk med ekstra gulrot for å gjøre det.

Nå som det er i ferd må endres, så er ikke valget lenger mellom en elbil med lang rekkevidde og Thailand-kvalitet, eller en bensinbil med både høy rekkevidde og kvalitet.

Man får straks elbiler med både kvalitet og rekkevidde. Da er brått valget mellom bensin og elbil ganske åpenbar for alle som ikke av prinsipielle årsaker velger bensinbiler. Så lenge elbilen ikke koster mer enn bensinbilen å kjøpe, får man en bil som er minst like god som bensinbilen og som koster mye mindre å bruke (bensinpris vs strømpris).

Så skrot gjerne enhver annen fordel fra og med 2023 dersom det hjelper (gi bilforhandlerne et år på å levere ut biler i det minste, ref tidligere leveringsutfordringer og Corona-utfordringer). Så lenge man ikke har spesielle behov en elbil ikke teoretisk kan dekke, så er det greit med ekko oppi skallen på de som bestiller ny fossilbil fra og med 2022 og utover.

arthur

Sitat fra: kodax på onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:42
Snakk om ikke-sak, det sies jo absolutt ingenting konkret. At Høyre mener at avgifter burde fases inn etterhvert har de jo sagt lenge.

Er det egentlig noe parti som har sagt noe annet i betydning/form av at alle skatter og avgifter på elbiler skal fredes til evig tid?

Ja, er det egentlig noen som mener det i det hele tatt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

#13
Nå har de andre norske mediene også reagert på dagens Høyres utspill. NTB står bak flere av dagens artikler.

Dinside.no -  se video
OVERRASKET: Forbrukerøkonom Silje Sandmæl uttrykker overraskelse over årsavgiften for elbiler. Video: Dagbladet TV. 
https://www.dinside.no/motor/hoyre-vil-ha-kutt-i-elbilfordelene/72974183

Nettavisen:
https://www.nettavisen.no/nyheter/hoyre-vil-ha-kutt-i-elbilfordelene/3424034969.html

VG var først ute i går ettermiddag.
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/6zjKdQ/advarer-momsfritaket-har-vi-for-aa-gjoere-elbilene-konkurransedyktige-og-her-er-vi-ikke-ennaa

Electric cars in Norway

#14
Sitat fra: kodax på onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:42
Snakk om ikke-sak, det sies jo absolutt ingenting konkret. At Høyre mener at avgifter burde fases inn etterhvert har de jo sagt lenge.

kodak, jeg tenker for min del at det er slik "ting skjer".

Det utspillet som kom fra Høyre i dag er en stor sak! Nå er det politikk! Jeg er ganske sikker på at Høyre er på TV nyhetene kveld om dette. Høyre kommer til å følge dette opp i flere fora i dagene fremover. Jeg tror hvertfall det.

Politikk slik jeg ser det handler jo mye om "riktig timing", og med 60% elbilsalg i september og snart stortingsvalg så var det viktig for Høyre å sette ned foten på dette med elbil saken. Det skjedde i dag.

Bare for å gjøre det ekstra stort  :D :D :D "så drar jeg en Otto" også  :D :D :D he he he

"Den som vet hvordan lover og pølser blir laget får aldri mer en rolig natts søvn" sa Tysklands første kansler Otto von Bismarck.

Jeg føler vi er litt der nå! Erna som Otto. Nå "eier" Høyre denne saken. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA