Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyre har bestemt seg - mer avgift på elbil

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 21. oktober 2020, klokken 08:34

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Lepet65 på onsdag 21. oktober 2020, klokken 08:56
Tror dette er mer et kort i 'Budsjettforhandlingskabalen', blir ikke lagt på mye avgift når forhandlingene er over tenker jeg..

Nei, dette har ikke noe med budsjettet for 2021 å gjøre. Det som evnt. skulle være det måtte være årsavgiften (med  nok ett nytt navn...), men der har de vist vunnet alt, siden mellompartiene jo er med i regjeringen uten å protestere.

Dette er posisjonering frem mot stortingsvalet neste år og budsjettet neste høst. Evnt kunne det vært ett forhandlingskort for regjeringsforhandlingene neste høst dersom borgerlig side kommer i posisjon for slike forhandlinger.

Minner om at dagens regjering styrer på en plattform om å beholde elbil-incentivene ut stortingsperioden, som altså betyr at partiene er fristilt ifm. statsbudsjettet for 2022. Men årets innføring av veiavgiften (med  nok ett nytt navn...) fra og med 2021 er ett brudd på denne plattformen. Som altså mellompartiene ser ut til å ha svelget uten protester.
Model S 85D

vinterdekk

Høyre trenger penger for å finansiere kutt i formueskatt og komme FrP i møte. FrP satser nok tungt mot klimatiltak de selv har vært med å vedta for å tekkes de som ikke ønsker store hverdagsendringer. Norge skal kutte 50% i klimagassutslipp innen 2030 og på ett tidspunkt kan det være behov for mer upopulære virkemidler.

Nå kjører jeg ikke elbil (tenker å betale ned billånet først) men jeg er ikke så bekymret for forsiktig innføring av avgifter. Med fallende batteripriser blir elbilene snart netto billigere enn tilsvarende bensin og dieselbiler, litt avhengig av hvordan du lager likhetkriteriene. Eneste jeg er kritisk til med forslaget til Høyre er at det er risikabelt å innføre avgifter for tidlig. Om det fører til nedbremsing av elbil-salget så kan deler av tiden med avgiftsfritak kanskje være bortkastet, man må stå i løpet lenge nok for best effekt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Electric cars in Norway

#17
Sitat fra: Amoss på onsdag 21. oktober 2020, klokken 20:44
Sitat fra: Lepet65 på onsdag 21. oktober 2020, klokken 08:56
Tror dette er mer et kort i 'Budsjettforhandlingskabalen', blir ikke lagt på mye avgift når forhandlingene er over tenker jeg..

Nei, dette har ikke noe med budsjettet for 2021 å gjøre. Det som evnt. skulle være det måtte være årsavgiften (med  nok ett nytt navn...), men der har de vist vunnet alt, siden mellompartiene jo er med i regjeringen uten å protestere.

Dette er posisjonering frem mot stortingsvalet neste år og budsjettet neste høst. Evnt kunne det vært ett forhandlingskort for regjeringsforhandlingene neste høst dersom borgerlig side kommer i posisjon for slike forhandlinger.

Minner om at dagens regjering styrer på en plattform om å beholde elbil-incentivene ut stortingsperioden, som altså betyr at partiene er fristilt ifm. statsbudsjettet for 2022. Men årets innføring av veiavgiften (med  nok ett nytt navn...) fra og med 2021 er ett brudd på denne plattformen. Som altså mellompartiene ser ut til å ha svelget uten protester.

Amoss :+1: :+1: Spot on og hear! hear! sier jeg likt som de sier i det engelske underhuset. :+1: :+1: Tror du har helt rett.

Hear, hear. Used to express one's wholehearted agreement with something said, especially in a speech.

arthur

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 22. oktober 2020, klokken 09:15
Høyre trenger penger for å finansiere kutt i formueskatt og komme FrP i møte.

Til orientering; Statens samlede inntekter fra formuesskatten har gått opp under den sittende regjering. men antall som betaler denne skatten har gått ned. Totale inntekter fra denne skatten utgjør vel kun f.eks ti prosent av statens økte utgifter grunnet pandemien. Dette fokuset på formueskatten skyldes kun venstresidens fokus på "noe" som de mener kan vinne valget for dem og er absolutt ikke avgjørende for noe budsjett.

Men tråden handler vel om skatter og avgifter på elbil og de vil (måtte) komme siden staten trenger inntekter utover hva formuesskatten til de "urettferdig" rike kan bidra med?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

vinterdekk

Jeg satt motivasjonen for Høyre for økt avgift på ett område og kutt på ett annet område på spissen. Summen er likevel at høyre tenker det er dyrt å gi avgiftsfritak på elbil og at FrP vil messe om at miljøtiltak generelt koster for mye framover.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

arthur

Det er vel ingen som ikke har registrert, og ikke må forholde seg til, at avgiftsfrihet (eller reduserte avgifter) har sin "pris", en pris man nesten må søke inndekning for på annet vis. Jeg tror ikke det vil være praktisk mulig å lage et budsjett (dette er jo basert på inntekter, inntekter som må komme fra noe, eller noen) som alle vil kunne enes om som riktig og rettferdig. Og enten vi liker det, eller ei, så vil en grad av egeninteresse slå ut her for de fleste tenker faktisk sin egen lommebok, eller?
At elbiler skal skjermes for evig og alltid for slike skatter og avgifter blir helt feil, men har vært nødvendig for å få til en ønsket dreining til kjøp av el/hybridbiler, og det i en slik grad at de fleste andre land ser til Norge som et slags "eksperiment" som har vist seg å fungere.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hanche

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 21. oktober 2020, klokken 17:28
"Den som vet hvordan lover og pølser blir laget får aldri mer en rolig natts søvn" sa Tysklands første kansler Otto von Bismarck.
Dette er jo et kjent sitat, selv om jeg ikke har sett det knyttet til nattesøvn før  – men det er lite som tyder på at von Bismarck sa det. Det gjorde derimot John Godfrey Saxe, i 1869 eller tidligere:
Sitat
Laws, like sausages, cease to inspire respect in proportion as we know how they are made.
Mer her: https://quoteinvestigator.com/2010/07/08/laws-sausages/

Ikke for det, jeg lager pølser hjemme, og synes resultatet er riktig så spiselig.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

Arthur  :+1: :+1: du har helt rett om formueskatten. Dette er politisk ordlek fra AP og H.

Støre: - Høyre er helt besatt av formuesskatten. Men nå lar vi den skatten ligge :+1: :+1:

https://www.nettavisen.no/nyheter/store---hoyre-er-helt-besatt-av-formuesskatten/3424019088.html

Electric cars in Norway

#24
Just love it !!!    :+1: :+1: :+1:

Ligger en bare helt herlig :+1: :+1: nyhet på NRK.no nå, helt på toppen. :+1: :+1: :+1:

https://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-slakter-regjeringens-elbilregnestykke-1.15206905

Publisert i dag kl. 14:12
Slakter regjeringens regnestykke på elbilfordeler

Uredelig og misvisende skrekkregnestykke. Slik karakteriserer elbilforeningen regjeringens utregning av hva elbilpolitikken koster norske skattebetalere.

«Medregnet fordelene av manglende veibruksavgift og lavere engangsavgift er denne samlede skattefordelen for elbiler beregnet til 19,2 mrd. kroner.»

Det har fått Norsk Elbilforening til å gå i taket. De mener finansdepartementet har plusset på minst 8 milliarder og mistenker at regjeringen prøver å gjøre elbilfordelene mindre populære i befolkningen.

– Dette er et skrekkregnestykke som er veldig misvisende. De bruker falske premisser, og det er grunn til å spørre om de ønsker å slå bena under elbilpolitikken, sier generalsekretær Christina Bu.

Mistanken er at regjeringen bereder grunnen for å fjerne noen av dagens elbilfordeler.

Mener regnestykket bommer med milliarder
Det Bu reagerer mest på, er at regjeringen har tatt utgangspunkt i at elbilene skal ha like stor engangsavgift som de mest forurensende diesel- og bensinbilene.

Det til tross for at engangsavgiften er laget slik at en bil med lave utslipp betaler lavere engangsavgift enn de som slipper ut mye.

– Finansdepartementet har lagt til grunn at elbiler har utslipp på linje med bilene med høyest utslipp. De har heller ikke lagt inn vektrabatten som ladbare hybrider har, sier Bu.

Hun mener regnestykket overdriver kostnaden med dagens elbilpolitikk med opp mot 8,5 milliarder kroner.

stefse

#25

Kampen bør stå i at avgiftene på fossile kjøretøy ikke øker nok i forhold. Vi hører jo hva tonen er hos politikerne, spleiselag osv, altså fordeling, fremfor miljø.

Da må fordelingsnøkkelen bli etter hvor mye kjøretøyet belaster miljøet, og ikke hvor stor lommebok den og den bilkjøperen har. Fossile biler må helst bli så dyrt at ingen kjøper dem, vrakpanten heves til 20 000kr og avgiftene på bruk økes.

De hadde jo sjansen til å øke årsavgiften på diesel og bensin, men det ble jo bare symbolsk i forhold til økningen på elbil. Denne utviklingen kan ikke fortsette, ellers dreier samfunnet tilbake til fossilt.
Diesel og bensinårsavgiften burde også vært øket med 2200kr.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

Nå er jo også diesel nede på 10kr literen rett som det er og bensin på 12kr.
Sammen med at en del begynner å ta grove priser for lynlading (les Ionity {med fossile interesser i eierskapet?}.......  )

Dette vrir forbruksregnestykket i retning at det kommer til å gå mye tregere med overgang til nullutslipp. Dette vil gi blårussen enda flere grunner til å øke avgiftene på elbiler.

Det er jo alltid også en haug med elbilister som mener «at nå er det på tide vi bidrar litt. Det er ikke farlig med en liten avgift. Noen må betale». Dette undergraver den viktige jobben det er at stadig flere har gått over til elbil de siste årene og alle de viktige både miljøeffektene og signaleffektene nasjonalt/internasjonalt.

1317142119

At prisen på fossilt drivstoff holdes nede i enda 20 år til, er bare bra. Tross alt skal det komme nye fossilbiler på veiene de neste 4 årene som også skal leve i 20 år. Vi må ikke glemme at de som kjøper godt brukte biler gjerne ikke har så mange andre valg. Det er de ressurssvake i samfunnet som (oftest) kjører de billigste og dårligste bilene. Å sørge for at de ikke har råd til å bruke fossilbilene sine er mildt sagt ganske ufint.

Det vil også være folk som kjøper fossilbiler på trass/uviten så lenge det blir mulig frem til 2025. Det er den lille delen av befolkningen man må bruke pisken på, for de evner ikke å tenke rasjonelt på egenhånd.

Så lenge familiebilene som nå kommer klarer å levere, så vil vi ha godt utvalg av nye elbiler i de fleste bilklasser om 4 år. Er ikke et så fryktelig stort innhogg i privatlivets fred dersom man rett og slett forbyr salg av nye fossilbiler i Norge fra 2025 og setter opp MVA-satsene for elbiler med 5 prosentpoeng i året (fra 2025).

Så kan man for morro skyld ha 0 MVA på hybridbiler da. Se om den teknologien er så levedyktig som Toyota skal ha det til.

At vi skal betale MVA på elbiler før eller siden er en selvfølge. Det vi må kjempe for, er at andre fiskale avgifter/"luksusskatt" ikke blir gjeninnført.

vinterdekk

Sitat fra: 1317142119 på fredag 23. oktober 2020, klokken 09:31
Så kan man for morro skyld ha 0 MVA på hybridbiler da. Se om den teknologien er så levedyktig som Toyota skal ha det til.

Det er nok hydrogen-biler du tenker på. Enig i at hydrogenbiler ikke skal ha MVA, det vil være mange år til at infrastrukturen kommer på plass slik at hydrogen-personbiler begynner å bli ett reelt alternativ til framtidens elbil og tilhørende ladenettverk. Man må uansett ikke lukke den døren, fordi infrastruktur og hydrogen-relatert industri kan f.eks. komme som en følge av hydrogen-satsing i andre deler av transportsektoren enn for personbiler. Hydrogen prøves ut parallelt i flere sektorer.

Sitat fra: 1317142119 på fredag 23. oktober 2020, klokken 09:31Er ikke et så fryktelig stort innhogg i privatlivets fred dersom man rett og slett forbyr salg av nye fossilbiler i Norge fra 2025 og setter opp MVA-satsene for elbiler med 5 prosentpoeng i året (fra 2025).

Deler ditt syn i at salg av nye fossilbiler gjerne kunne fått en endelig salg-stopp-dato med forbud. Vi har ett avgiftssystem på bil som lar oss kjøpe nye elbiler men bakdelen med høye avgifter er at vi har en veldig gammel bilpark hvor bilene har snittalder på rundt 10 år (husker ikke helt nøyaktig). Gamle biler forurenser mer og er farligere å kjøre, om snittalderen gikk ned ville det også bidratt til lavere totalutslipp av klimagass. Det tar veldig lang tid å utfase bilparken i Norge, og da kunne ett forbud mot salg av fossilbiler kanskje hjulpet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

unik42

Hørte på Politisk kvarter i dag morges at et av argumentene på å innføre MVA eller tilsvarende er fordi prisen på elbil synker jevnt og trutt og blir mer konkurransedyktig mot fossilbil. For moro skyld sjekket jeg ID.4 jeg har bestilt og sammenlignet med den kjipeste Tiguan jeg fant på Møller bil. Der er jo ID.4 rundt 130.000 billigere (!). Det sjokkerte meg litt, da disse to skal vel være omtrent sammenlignbare biler. Og bemerk, jeg ble sjokkert fordi jeg synes Tiguanen var dyr.

Kan det være noe i det? At elbiler er lavt priset sammenlignet med tilsvarende fossilbiler? I så fall så har jo høyre et poeng. Ikke at jeg ønsker at det innføres MVA på elbil, men det kan jo se ut til at elbilen tåler noe innføring av MVA. Eller?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA