Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Normalt med over 400wh/km?

Startet av Donovan, tirsdag 20. oktober 2020, klokken 23:07

« forrige - neste »

Donovan

Har kjørt en del i sommer med min p100d. 20", og ligget rundt 230wh/km. På gode dager under 200.
I dag viste snittforbruket siste 50km hele 405wh/km, som jo er en del mer enn teslabjørn registrerte i sin vintertest av tmx, og hos oss er det jo fortsatt plussgrader og bart på veien.

Hvor mye har dere andre i forbruk?

turfsurf

Er det flere kortere turer? Da går det med strøm til oppvarming både av bilen og batteriet.

Hvis du er interessert i å få ned tallet må du bruke forvarming og sette bilen i range mode.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Mye regn og vann i vegbana kombinert med et par varmegrader suger også energi. Uansett, rangemode aktivert og/eller langkjøring vil nok føre til betydelig lavere forbrukstall.

På sommer kan jeg kjøre min X100D med campingvogn under 400Wh/km på langkjøring. På vinter uten range mode og med mye småkjøring er det ingen problem å få bilen alene til å bruke opp mot 500 Wh/km.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Espen Hugaas Andersen

#3
Kjørte ca 190 km i går, med kanskje 1/4 på snø og slaps, resten i til dels mye regn. Snittet mitt lå på 265 Wh/km. Nokian 19" piggdekk og 100D.

Erfaringsmessig er jeg bare over 400 Wh/km på veldig korte turer med range mode av, slik at varmeapparatet går for fullt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Sitat fra: Donovan på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 23:07
Har kjørt en del i sommer med min p100d. 20", og ligget rundt 230wh/km. På gode dager under 200.
I dag viste snittforbruket siste 50km hele 405wh/km, som jo er en del mer enn teslabjørn registrerte i sin vintertest av tmx, og hos oss er det jo fortsatt plussgrader og bart på veien.

Hvor mye har dere andre i forbruk?
6kW batterivarmer, 6kW kupévarmer, evt 6kW til hvis du har tredje seterad (dobbel klima), så når batteriet er under en gitt temp starter batterivarming umiddelbart, og totalt, med kald kupe også, blir det hinsides med strøm. Battvarm gir god mening for langtur, men for småturer er det direkte bortkastet energi. Jeg kjører i range mode nå for å unngå det der.

MuskElBil

Sjekk gjerne også at du ikkje har trege bremser.
Siden du nevnte TB, sjekk gjerne denne videoen hans når han hadde bremsetrøbbel med 3'ern sin:
https://www.youtube.com/watch?v=ut4DFdscIlU&t=
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Donovan

Jepp, i hovedsak kjøring til barnehagen nå for tiden, og har 3 seterader 👍
Skal prøve range mode!

geear

Den av og til litt plagsomme bieffekten er litt redusert effekt på klima også.

fonberg

Sitat fra: geear på fredag 23. oktober 2020, klokken 23:56
Den av og til litt plagsomme bieffekten er litt redusert effekt på klima også.

Bruker konsekvent Range Mode fra oktober til april, unntatt på langturer som involverer SuC. Kompenserer med defrost-knappen når det trengs ekstra på frontruta.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

geear

Ja, men den er plagsomt treg med å få opp temp i kupéen uten, og det er irriterende for småturene, når man har blitt vant til varme fra første sekund. Virker som den er tregere på forvarming også.

Skulle ønske man bare kunne velge å disable batterivarming. Enten slik at den aldri gikk på før etter x antall kilometer, eller bare generelt slå den av.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA