Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken småbil passer for meg

Startet av oysf, tirsdag 20. oktober 2020, klokken 18:54

« forrige - neste »

oysf

Jeg er ute etter en bil nr.2. Den bør helst ikke koste så mye mer enn 300k, men det kan muligens strekkes litt.

Den må:
- Ha en WLTP på minst 350 km
- Forvarmes via både app og timer uavhengig av om ladekabel står i
- Ikke være eldre enn to år

Hvilken bil bør jeg gå for?

Vaduz

Tror faktisk ikke det er mulig, kanskje en brukt 62kwt leaf? Kanskje Kona eller eniro brukt etterhvert? Litt usikker om de har app.

Daniel_0007

Sitat fra: oysf på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 18:54
Jeg er ute etter en bil nr.2. Den bør helst ikke koste så mye mer enn 300k, men det kan muligens strekkes litt.

Den må:
- Ha en WLTP på minst 350 km
- Forvarmes via både app og timer uavhengig av om ladekabel står i
- Ikke være eldre enn to år

Hvilken bil bør jeg gå for?

Er vel bare to valg enten leaf+ eller zoe 50, ampera e kunne vært et valg men den mister app støtten i desember.
Usikker om de må ha kabel i for å forvarme.
Model 3 2019 LR Rwd

Tellus

Ampera-e ville vært midt i blinken, men dagens appløsning legges ned 31.12 i år. Usikkert om det kommer en erstatning.

Tjomsas

Det nærmeste man kommer er vel kanskje e-208? Ikke 350 km WLTP, men i nærheten.

TB

Sitat fra: Tellus på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:39
Ampera-e ville vært midt i blinken, men dagens appløsning legges ned 31.12 i år. Usikkert om det kommer en erstatning.
Kan OVMS være et alternativ for OneStar app?

https://docs.openvehicles.com/en/latest/introduction.html
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

batterimannen

#6
Hva med en ny Citroën Ë-C4 ? Den har WLTP rekkevidde på 350 km. Skal visstnok komme i slutten av året. Har ikke lest om forvarming og app, men vil tro det er på plass.

Koster fra 285 k for billigste modell. Den midt i mellom er 300 k og 320 k for topputgaven

https://www.bos.no/getfile.php/1328052275-1603083659/nedlastingssenter/citroen/personbil-prislister/Citr%C3%B6en%20eC4.pdf
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Daniel_0007

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 21:51
Hva med en ny Citroën Ë-C4 ? Den har WLTP rekkevidde på 350 km. Skal visstnok komme i slutten av året. Har ikke lest om forvarming og app, men vil tro det er på plass.

Koster fra 285 k for billigste modell. Den midt i mellom er 300 k og 320 k for topputgaven

https://www.bos.no/getfile.php/1328052275-1603083659/nedlastingssenter/citroen/personbil-prislister/Citr%C3%B6en%20eC4.pdf


Skal mye til for å klare 350 på c4, 208 er mindre og lettere men har samme batteri og driverk og klarer såvidt 300

https://ev-database.org/car/1168/Peugeot-e-208
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 20:13
Tror faktisk ikke det er mulig, kanskje en brukt 62kwt leaf? Kanskje Kona eller eniro brukt etterhvert? Litt usikker om de har app.


Kona har app på 2020-modellen, og klarer alle krav, bortsett fra prisen. Ser de billigste på Finn.no starter på ca. 360 000,- men mulig du kan prute litt. Det er faktisk splitter ny bil, og med premium. Tipper dog det er bruktimport, selv om de sier 0 km. Finner ingen opplysninger om den hos vegvesenet...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

amps

Ampera-e har ikke app, men den kan forvarmes fra nøkkelen på flere hundre meters avstand så lenge det er fri sikt. Hvis det kan løse utfordringen så kan en Ampera spare deg for ganske mye penger. Kona er ganske overpriset.

Renault Megane som er ganske lik skal koste rundt 300k ifølge enkelte media.

Magnus Hansen

Høres ut som du bør gå ned i krav til rekkevidde eller opp i pris.. Som bil nr 2, så kan det jo hende det vil funke å gå ned på krav til rekkevidde.

batterimannen

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 22:24
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 21:51
Hva med en ny Citroën Ë-C4 ? Den har WLTP rekkevidde på 350 km. Skal visstnok komme i slutten av året. Har ikke lest om forvarming og app, men vil tro det er på plass.

Koster fra 285 k for billigste modell. Den midt i mellom er 300 k og 320 k for topputgaven

https://www.bos.no/getfile.php/1328052275-1603083659/nedlastingssenter/citroen/personbil-prislister/Citr%C3%B6en%20eC4.pdf


Skal mye til for å klare 350 på c4, 208 er mindre og lettere men har samme batteri og driverk og klarer såvidt 300

https://ev-database.org/car/1168/Peugeot-e-208

Nå var ikke spørsmålet om en bil som klarer 350 km etter et bruksmønster eller en bestemt tid på året, men en bil som har WLTP rekkevidde på minst 350 km. Peugeout e-208 veier 100 kg mindre. Det har ikke så mye å si til forbruk. Aerodynamisk form har mer å si. Det er vanskelig å sammenlikne siden jeg ikke har funnet Cd tall for de 2 modellene, men ser man dem i profil, så ser takbuen til C4 mer aerodynamisk ut (mer form som f.eks Model Y).

Du kan ikke vise dette vedlegget. 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA