Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladefart på EQC

Startet av Trond.m, tirsdag 20. oktober 2020, klokken 10:18

« forrige - neste »

Trond.m

Ble litt overrasket da jeg skulle lade på 150 kw stasjonen på Kongsberg. Antar at batteriet hadde en temperatur på minst 10 grader etter kjøring fra Asker og SOC var 20 %.
Den startet da på 41 kW, og i løpet av 3 minutter økte den ikke. Jeg stoppet da, siden jeg like godt kunne lade på en 50 kW Fortum ved butikken vi vanligvis handler.

Hva er erfaringen til andre. Jeg benyttet ikke forvarming da jeg antok at 10 grader + skulle gi en grei ladehastighet (Ca 70 kw).

Ville hastigheten gått raskt opp, eller er det bedre å stoppe ladingen etter noen minutter og starte på nytt for å få bedre hastighet ?

Må man opp i 20 grader før man ser 100 kw ?

RJK

Bilen trenger nok tid til å varme batteriet, så å stoppe etter 3 minutter for å flytte seg til en tregere lader, høres ut som dårlig taktikk. Tipper den hadde begynt å øke noe etter ca 5 minutter, og ytterligere opp etter det.


Om du visste du skulle lade, hvorfor slo du ikke på forvarming? Den er der jo av en helt åpenbar grunn? Flere tester viser jo at temperaturen på batteriet bør kommeover 30o C før det tar til seg større mengder strøm, og ved ikke å forvarme før lading, må da laderen selv sørge for strøm til dette...



Ha litt iis i magen, altså.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Jeg unnlot å forvarme for å ergre enkelte besserwissere på elbilforum.

jevel

Sitat fra: TM på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 10:45
Jeg unnlot å forvarme for å ergre enkelte besserwissere på elbilforum.

Men endte opp med å bevise poenget deres. :)

RJK

Sitat fra: jevel på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 10:50
Sitat fra: TM på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 10:45
Jeg unnlot å forvarme for å ergre enkelte besserwissere på elbilforum.

Men endte opp med å bevise poenget deres. :)


:+1: 120
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

 Vel @RJK har jo ikke stor erfaring erfaring med EQC så vidt jeg vet. Det kan godt være at bilen forvarmet litt da jeg søkte opp en ladestasjon i Kongsberg. Men det ble uansett bare få minutter. e-tron gir helt grei ladefart med 10-12 grader uten at jeg må gjøre noe spesielt og jeg hadde vel ventet 50-70 kW. Men selv i 20 varmegrader har jeg vel ikke sett ladehastighet på 100 kW tidligere.

Trond.m

Vel, taktikken var vel ikke så dum. Ved Fortum der jeg handler lader jeg gratis med høyere ladefart enn på BKK. Men det var ikke det saken handlet om.

Øyvind.h

#7
Synes det er bra med slike praktiske erfaringer jeg :)
Der jeg bor i Oslo har der vært bra med minusgrader på natta de siste dagene, bortsett fra i natt hvor det var rundt en minus.
Når batteriet varmes og hvor mye er foreløpig ikke veldig tydelig for EQC, selv om forbruk kan gi en indikator.
En 45 minutters tur er tydeligvis ikke tilstrekkelig for god ladehastighet, og det vil jo være begrenset hvor mange grader en 10-20 minutters forvarming ville løftet batteriet. Jeg har ikke inntrykk av at forvarming drar enorm effekt i EQC. Mulig det skyldes varmepumpen, men må nesten vente til det faktisk er 10-15 minus på hytta før jeg får litt relevant erfaring.

Eneste langtur jeg har gjort i moderat temp så langt var turen til Bergen som foregikk i 5-8 grader før ankomst lader. Der fikk jeg litt lavere effekt enn forventet, men egentlig som ventet da den laderen sjelden gir full effekt. Og da hadde jeg kjørt 3,5 timer før første pause, som blir noe helt annet enn 45 minutter.
Batteritemp har jeg ingen anelse om hva var da, for det viser ikke bilen. Og batteritemp vil være avhengig av eksempelvis både dag- og nattemperatur dagene i forveien, bruk dagene i forveien etc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Nå må jeg si du fremstår som en langt større besserwisser enn meg, og jeg burde kanskje lagt merke til at du har snart 6000 innlegg her på forumet, så hadde du en agenda, og at du nok bare var ute etter å fiske litt.


Synes, etter litt tenkevirksomhet, at det fremstår som temmelig smalt gangsyn.


Med den konklusjonen, så må jeg bare gratulere deg. Av mange tåpelige utsagn og kommentarer her inne, så blir du herved den aller første på ignore-lista mi. Den hadde jeg trodd skulle få stå tom i mange år, men du får smykke deg med tittelen som den første og kanskje eneste medlemmet på den lista...


Grattis!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Takk Øyvind.h  for dine gode, informative innlegg :+1:

Jeg kan bekrefte at turen til hytta i går (første med 21 MY EQC) var en fornøyelse. Bedre komfort enn forventet, men ladehastigheten var litt under hva jeg forventet. Det må det være lov til å skrive, uten å bli beskyldt for å ha en «agenda».
  ;)

Øyvind.h

#10
Jeg har forsøkt meg med en epost til Mercedes nå via Mercedes.me med 4 spørsmål om batterivarmerens virkemåte. Lager en tråd for det dersom jeg får vettuge svar på spørsmålene.
Testen din i dag er forsåvidt relevant med et "folk flest" perspektiv og uten å foreta seg noe spesielt for å heve temperaturen. Men Mercedes vil ikke lykkes med å tilfredsstille alle uansett hvilket spor de legger seg på.
Jeg ville normalt ikke ønske at bilen forvarmer batteriet på en vilkårlig 45 minutters tur i et par plussgrader, fordi det ikke er behov for det. Ideelt sett har de løst det slik at ECO og/eller Max range deaktiverer batterivarmeren, comfort gir moderat oppvarming mens sport kjører maks effekt på batterivarmer. Har de løst det slik er jeg fornøyd, for da kan jeg vippe over i eco på langtur uten ladebehov, comfort om jeg vet jeg skal lade etter 3-4 timers kjøring, eller sport om jeg må lade etter veldig kort distanse.

Om jeg vet jeg må lade etter 45 minutter i kulde ville jeg som "elbilnerd" sørget for å forvarme i hvert fall en halvtimes tid, sørge for at bilen har ladet en del i forkant og helst avsluttet lading rett før avreise, og jeg ville kjørt i comfort eller sport og ikke kjørt økonomisk på veien da forbruk drar opp temperaturen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#11
 :+1: Venter spent på svar. Men det du skriver er nyttig informasjon. Siden den nye bilen stod inne i en varm butikk da jeg hentet den og det var solskinn ute, så var ikke forvarming noe jeg tenkte på  ;)
Har aldri benyttet forvarming når jeg står inne i varm garasje i løpet av mine 8 år som elbilist. Liker ikke å bruke energi unødvendig, så da venter jeg heller noen minutter lenger ved lading.

jevel

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 11:47
Jeg har forsøkt meg med en epost til Mercedes nå via Mercedes.me med 4 spørsmål om batterivarmerens virkemåte. Lager en tråd for det dersom jeg får vettuge svar på spørsmålene.

Veldig godt initiativ.  :+1:

Jeg legger merke til at jeg nå ser en markant økning i forbruk "ut av porten" her på korte kjøreturer når det er rundt null grader. Om jeg "bare" skal levere på skole og skynde meg tilbake til hjemmekontoret for å nå et møte så brukte jeg vel å ligge på ca. 25 kWh / 100 km ved temperaturer oppunder 10 røde. Nå i dag gav den meg 49,4 kWh / 100 km på en tur på ca. 4 km. Dette er med forvaring med satt avreise. Her har jeg også observert at den er "smart" med tanke på behovet for forvarming. Ved høyere temperaturer har den startet prosessen ca. 15 minutter før avreise. I morges så startet den drøye 30 minutter før.

Jeg har konsekvent kjørt i Eco siden jeg fikk bilen. Knapt vært borti den modeknappen. Men om vi kan justere batterivarming med den så hadde jo det vært optimalt.

Egil Fonn

#13
Tviler litt på at Mercedes kommer med noe særlige detaljer rundt dette med batterivarming. Virker ikke som noen produsenter er særlig villig å dele detaljer om dette.

Min erfaring er: Skal man være sikker på å få batteriet varmt nok til maks hurtiglading (110kw) bør en velge naviger til ladestasjon. Da regner bilen ut, avhengig av avstand og temperatur i batteriet hvor mye effekt og når den skal starte varmingen. Er det kaldt og kort avstand til lader klarer den uansett ikke varme batteriet nok.
Om det bare kjøres uten at bilen får info om at den skal lades antar jeg at den bruker restvarme fra drivlinje og batteri til oppvarming av kupe. Den vil da tillate lavere temp i batteri enn om den skal til lading.

Ellers håper jeg også at bilen når den ikke er underveis til ladestasjon er programmert slik at den doserer/tapper varme til/fra batteri alt etter kjøre modus. Sport = varmt batteri med full ytelse. Eco og MR =kaldere batteri med lavere ytelser.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA