Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merkelig lyd etter start av bil - noen som har opplevd lignende?

Startet av knute, mandag 19. oktober 2020, klokken 20:53

« forrige - neste »

knute

Hepp.

Min Soul har begynt å lage spennende lyder. Dette skjer som regel når bilen har stått en stund (typisk etter å ha stått over natta).
Det høres ut som en eller annen merkelig elektronisk støy.

Hvis jeg kjører noen minutter, og så prøver å fremprovosere lyden på nytt, så skjer det som regel ingen ting.

Eksempel 1 - ved oppstart av bilen, et par sekunder etter oppstartsmelodien:

https://www.youtube.com/watch?v=2KP7GU6i1zs

Eksempel 2 - når jeg skrur av bilen:

https://www.youtube.com/watch?v=gScNokyKTLQ

Eksempel 3 - når jeg skrur av / på klima / defroster:

https://www.youtube.com/watch?v=uNtEtKZLPRo

Dette er tatt opp på tre forskjellige dager, og det er ikke sånn at alle variantene skjer hver gang.
Det som skjer oftest er at lyden kommer etter oppstartsmelodien.

Har noen hørt noe lignende i sin bil, og vet hva som måtte fikses?

Samboeren har også rapportert at discolyset har skrudd seg på under kjøring, men hjulet er skrudd på off.

Mistenker elektrise gremlins i 12-voltssystemet. Har time hos forhandler, men tenkte jeg skulle lufte problemstillinga her også.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

RJK

På meg så høres det ut som sluring på belte fra viften. Kan sikkert variere med temperatur og fuktighet i luften.


Antar at lyden forsvinner når den har fått opp farta på viftene, så kun sluring når den spinner opp eller ned. Du har jo video med lyd, så ta dette med til forhandler når du har fått time, som du selvsagt bestiller på forhånd. Eller send de med i eposten når du etterspør time.


Bilen er så ny, at dette bør gå på garanti, men om de er motstridig, så henvis til at du da tar det på reklamasjon. Men når de fpr høre og se, så tror jeg de konkluderer med at dette går på garantien.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

knute

Verkstedet mistenkte også noe i den retningen som du kom med RJK.

De tok en kjapp titt når bilen var inne for oppdatering på EPB/parkeringsbrems forrige torsdag, og klarte å reprodusere lyden / problemet.
Jeg viste de også videoene, og de fikk de tilsendt en av de på mail mens jeg var der.
Vet ikke om de har sendt den videre til Kia Norge, men fikk ihvertfall i dag en ny innkalling til verksted om to uker i dag.

Så håper jeg de får løst det og kan komme en forklaring på akkurat hva det er som bråker :)
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

RJK

Takk for tilbakemelding. Greit å få vite at hode og ører samarbeider... :D

Da regner jeg med det løser seg greit for deg. Fint at du oppdaterer når du vet mer.


:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

knute

Fasit:

En aktuatur som skulle flytte på et eller annet spjeld på høyre side var kaputt.
Måtte vente i ganske mange uker/måneder på at delen skulle finne veien til Norge, men nå er alt i orden.

Fikk også oppdatert til siste programvare, så nå virker varmepumpa igjen :)
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA