Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekkskifte - SEAT Frii

Startet av El_Dorado, mandag 19. oktober 2020, klokken 15:48

« forrige - neste »

El_Dorado

Vet dere om dekkskifte er inkludert i Frii-abonnementet?
TMY P 2023
SEAT Mii [Frii]

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

mthoring

#2
Tittelen på denne tråden egnet seg, så da låner jeg den litt...

Skal til å legge om nå tenkte jeg, og har et par spørsmål:

Er det greit å bruke jekkepunktene på bilen til å løfte den med garasjejekk?
Fikk ikke med egne bolter til vinterhjul, så jeg antar at det er ok å bruke samme som på sommerhjulene?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

mthoring

#3
Her er den infoen jeg har funnet i manualen og ellers på nettet:

Det er kun fire jekkepunkter, merket med symbol på siden av kanalen, og de er beregnet for den medfølgende jekken. Hvis man skal bruke standard garasjejekk bør man lage seg en jackpad som passer utenpå falsen, feks en hockey-puck der man har skjært ut et spor. Ellers risikerer man å bøye falsen.

Det er tre normale bolter og en tyverisikringsbolt (adapter i bagasjerom) på hvert hjul.
Boltene er 17mm og passer både sommer og vinterhjul.
Boltene skal trekkes til med 110nm.

Manual: https://www.seat.co.uk/datamanual-manual/mii_electric/my20_w46/en-uk/Mii_Electric_11_19_EN.pdf
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

arthur

På den garasjejekken jeg har hatt en del år, kjøpt på Biltema eller Jula eller noe sånn, har jo nettopp den utskjæringen "innebygget" som vises til på en puck og har fungert utmerket på en rekke biler over årene, også et par elbiler. Benyttet denne på dekkskift på fire forskjellige biler denne uken.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Sandvika

Akkurat inne fra mitt andre dekkskifte. Bruker en trekloss og legger på kanalen på utsiden av falsen. Funker fint

mthoring

Det lå ikke jekk i min Mii, ikke som jeg kunne finne i hvertfall. Så endte opp med å jekke rett på falsen med gummikluss og 2,5t biltema-jekk.

Falsen vendte litt innover ved jekkepunktet, så det gikk helt fint uten at den forandret form.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

El_Dorado

Sitat fra: Elmo på mandag 19. oktober 2020, klokken 15:55
Hvorfor skulle det være det ???

Fordi SEAT/Møller presenterer Frii-avtalen som "en bilabonnementstjeneste uten binding[1]". Mens den er faktisk bare en vanlig leasingavtale uten bindingstid! :/
[1] https://seat.no/bilabonnement/frii


Alle andre aktører som tilbyr bilabonnement, har dekkhotell og dekkskifte inkludert i tjenesten.
Se her f.eks: https://www.kinto.no/how-it-works
eller her https://www.bnh.no/shft-bilabonnement/
TMY P 2023
SEAT Mii [Frii]

Elmo

#8
Sitat fra: mthoring på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 08:28
Det lå ikke jekk i min Mii, ikke som jeg kunne finne i hvertfall.

Da har du vel ikke vært langt nok nede i bagasjerommet
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

lechauffeur

Sitat fra: Elmo på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 19:35
Sitat fra: mthoring på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 08:28
Det lå ikke jekk i min Mii, ikke som jeg kunne finne i hvertfall.

Da har du vel ikke vært langt nok nede i bagasjerommet

Ingen jekk i min mii heller.

Sandvika

Ingen jek og ingen uttrekket til plasthettene til hjulboltene.

BatteriOgFossil

#11
Nye Seat Mii Electric kommer ikke med jekk, og det er heller ikke mulig å bestille dette som ekstrautstyr. Det ligger rett og slett ikke inne i delelistene. Jeg har spurt Møller, som i sin tur kontaktet Seat i Spania. For de som ikke har dekkhotell, så får man kjøpt en ok saksejekk på Biltema (artnr 15-891) med innebygget utskjæring i gummi for 159 kr. Men pass på at utskjæring er bred nok (og utvid ved behov), så man ikke skraper av rustbeskyttelsen på falsen.

Man bruker samme hjulbolter både til sommer- og vinter-hjul.

Avtrekker til dekslene over hjulboltene og adapter til tyverisikrings-boltene skal ligge i hanskerommet. Hvis de ikke er der, så er det nok bare å kontakte Seat/Møller.

Amatøren

Sitat fra: Mii2 på torsdag 22. oktober 2020, klokken 09:15
Nye Seat Mii Electric kommer ikke med jekk, og det er heller ikke mulig å bestille dette som ekstrautstyr. Det ligger rett og slett ikke inne i delelistene. Jeg har spurt Møller, som i sin tur kontaktet Seat i Spania.

Er ikke Volkswagen e-up! og Škoda CITIGOe samme bil med tanke på karosseri? Altså under.

Finnes det heller ikke jekk i reservedelliste for de to?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sjokomelk

Det hørtes veldig rart ut. Up, Mii og Citigo er samme bilen, bygd av de samme delene på samme fabrikk samtidig av de samme folkene. Det er bare forskjellig logo i grillen. Ville tro noen på delelageret hos Møller tenker så langt som å slå opp i katalogen til Up istedenfor. ???
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

BatteriOgFossil

#14
Sitat fra: Amatøren på torsdag 22. oktober 2020, klokken 09:27
Er ikke Volkswagen e-up! og Škoda CITIGOe samme bil med tanke på karosseri? Altså under.
Finnes det heller ikke jekk i reservedelliste for de to?

Jeg har en originaljekk fra en gammel 2014-modell VW Up!, brukte denne i høst, og den passet perfekt.


Kun VW har jekk i sin delekatalog for de nye elektriske 2020-2021-modellene. Delenr: 1S0011031B

2021 VW e-up!:


2021 Skoda E-Citigo:


2021 Seat Mii:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA