Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstra ladekabel, trenger jeg det da?

Startet av ylajaliisnotmyname, mandag 19. oktober 2020, klokken 09:51

« forrige - neste »

ylajaliisnotmyname

Hallo!

Vi har akkurat fått oss en Tesla Model 3 og montert en Easee-boks hjemme. Men jeg er helt ny når det kommer til el-bil, og det er jo en myriade med ting å finne ut av.

Montøren som satte opp Easee-boksen mente at man burde kjøpe en ekstra ladekabel som jeg lar henge på veggen.

Jeg er enig i at det opplagt er mest praktisk å ha en kabel hengende. Det er en del styr å ta kabelen inn og ut av bilen hver dag.

Men trenger man en ekstra kabel til dette? Bilen ble levert med en Type-2-kabel fra Phœnix Contact – er det noen opplagt grunn til at denne bør være i bilen som jeg ikke skjønner?

Jeg ser at ladinga hjemme dekker daglig bruk med god margin. På langtur ferdes vi langs supercharger-nettverket, og de har egen kabel. Nødladeren ligger i bilen just in case.

På forhånd takk for svar!

Edit:
1) La til at det fulgte med en Type-2-kabel (mode 3) som fulgte med bilen.
2) Konklusjonen i tråden: Kabelen blir hengende fast i ladeboksen i det daglige, og blir tatt med på tur hvis vi skal i ukjente områder.

RJK

Det er en "nødkabel", ja. Men mange som bruker de ved destinasjonslading ved overnattingssteder, eller når man uansett blir stående en stund ved f.eks. et kjøpesenter. Da er det jo kjekt å få litt påfyll utenom SuC-ladere og andre lynladere/hurtigladere.


Men er ikke det noe for deg, eller det rekker å legge den i frunken når du har bestemt deg for langtur, så er det bare å spare de tusenlappene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Asbjornel

Min henger på veggen. På langtur tar jeg den med meg.
Har ikke hatt bruk for en slik ved hurtigladere, men dersom du har type 2 ladeplass på jobb, hytta, svigermor eller lignende kan det ha sin verdi å ha en ekstra. Enten i bilen eller ved destinasjonen.

Prøv uten. Funker det, trenger du ikke en til.

Vollis47

la kabelen henge fast hjemme. Men ta den gjerne med om du skal på langtur i mer ukjent område. Med stopp i byer kan den være grei å ha. Ikke så mange hurtigladere inne i bykjernene. Men det kan være mange type2 ladebokser på parkeringsplasser.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

cra

Regner med det er Type-2 kabelen det refereres til her (siden du fikk installerte Easee ladeboks). Du kan fint ha den som fulgte med bilen hengende på fast plass i det daglige, og bare plukke den med når du drar på tur. Nødladeren (Den med Shucko-kontakt og evt. blå/rød industrikontakt) kan ligge fast i bilen. Da kan du plugge deg på så å si hvor som helst hvis du er i ei knipe.

Hvis penger ikke er et issue og/eller du trenger/ønsker annen lengde kabel på veggen hjemme kan du så klart kjøpe en ekstra, men det er overhode ikke nødvendig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ylajaliisnotmyname

Skjønner. Tusen takk for gode svar!

Det er en Type-2-kabel, ja. Som nå blir hengende på veggen i det daglige, og tatt med på langtur i ukjente områder. 😊

Kan ikke si at det er pengene det står på, men jeg synes det er dumt å kjøpe ting jeg ikke egentlig trenger.

Igjen, tusen takk for svarene!

cra

Sitat fra: ylajaliisnotmyname på mandag 19. oktober 2020, klokken 10:59
Kan ikke si at det er pengene det står på, men jeg synes det er dumt å kjøpe ting jeg ikke egentlig trenger.

Ja, om man har "rikelig med penger" så er det jo uansett ikke på grunn av at man bruker penger på unødige saker.  ;D

Og å ikke kjøpe en ekstra kabel må jo være bra for miljøet også. Vinn-vinn. Så får man heller kjøpe den ekstra kabelen hvis man plutselig en gang har reist på langtur og glemt å ta med den hjemmefra.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vollis47

Du trenger det ikke før du plutselig en dag trenger den. Klarer du å alltid huske å ta den med når behovet kan dukke opp, så er du ok. Men jeg har vel lest mer enn en gang her på forumet om folk som etterspør en kabel så de kan få ladet bilen sin.

Sannsynligheten for at du skal trenge kabelen en gang er kanskje ikke så stor. Og konsekvensene av å ikke ha den må du selv vurdere.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TB

Har kjørt elektrisk siden 2012. Med bil med kort rekkevidde, og med svært få hurtigladere måtte ladekabel alltid være med. Nå idag med lengre rekkevidde og hurtigladere "overalt" er risiko mye mindre.  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Jeg velger å alltid ha med begge kablene, samt rød og blå overgangsadapter fra CEE. Kunne ikke finne på å komme i en situasjon hvor kabelen eller adapter trewngs, men jeg ikke har det med.


Det holdt med den ene gangen jeg brukte Hertzbilpool, og lånte 64AH i3. Kom til parkeringsplassen utenfor gamlehjemmet til moren min, og oppdaget til min store forundring at jeg bare hadde fått med en kabel, og det var selvsagt feil kabel. Den jeg hadde behov for, hang sikret på veggen ved parkeringsplassen til Hertzbilpool, og ikke noe man forventet at manglet.


Å ha disse med, gir meg ekstra frihetsfølelse, for jeg må ikke nå en hurtiglader, eller komme meg hjem før jeg er tom for strøm.


Nå har jeg ikke dilemmaet ved om jeg skal kjøpe ekstra kabel eller ikke, fordi jeg bruker min når jeg må lade hjemme, siden det er delt lader i borettslaget, og disse har ikke fastmontert kabel. Det forenkler "valget".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA