Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil med takstativ, hengerfeste, plass til 3 bak og god rekkevidde - fins det?

Startet av bell, søndag 18. oktober 2020, klokken 22:16

« forrige - neste »

RJK

Hva fikk deg til å tro at han ikke kan regelen? Poenget var at han har stor nok bil til å kunne klare å få med seg alt, om han bare kunne lastet på taket. Men har han henger på slep, kan han ikke kjøre fortere enn 80 selv om fartsgrensen er høyere..


Du introduserer ikke noen nyheter her, eller korreksjoner. I beste fall kan man kalle det en presisjon, eller utfyllende tekst, som var unødvendig siden han allerede nevnte grensen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Skiltene langs veien angir maks hastighet. Allikevel ligger en del over fartsgrensen. Slik er det også med de som kjører tilhenger. I fjor høst var det ute på høring mulighet for å kjøre i inntil 100km/t, men usikker på hvordan det gikk. Skal en øke videre fra 80km/t blir det enda mer viktig at tyngdepunkt er korrekt og last forsvarlig sikret. En differensiator kunne vært BE sertifikat. Da vet en at fører har vært igjennom viktig grunnleggende opplæring i både kjøring, last og sikring.
Med feil tyngdepunkt kan en moderat økning fra 80 til 90km/t medføre at hengeren begynner å vingle og ulykke er et faktum for uerfarne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Heldigvis og dessverre, ble hele saken utsatt.


Med heldigvis, så mener jeg at det å kjøre i 100 km/h med henger, er å presse en mot grensen for å kunne ha nogenlunde kontroll om man får en uventet sleng.


Det er en viss forskjell med stor og liten bil, både med tanke på vekt men og på lengden på bil og henger (draget). Men jo nærmere hengeren + last kommer vekta til bilen, dess nærmere er man denne grensen.


Jeg har ihvertfall med tid kommet til den konklusjonen at bil med henger kanskje kan få tillatt 90 km/h, men jeg er skeptisk til 100 km/h. Spesielt med tanke på at man ikke ser hva sjåføren har slags førerkort, og det å ha bestått BE ikke nødvendigvis betyr at man har skjønt tegninga. Men folk uten BE ville nok veldig gjerne kjørt i samme fart, da det først er når man blir stoppet (eller kommet ut for en ulykke), at førerkortet blir kontrollert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Dede

Håper ingen ble støtt av at jeg la ut om 80 sone for alle biler som kjører henger.. det er nok mange som ikke er klar over den regelen.
Jeg har BE førerkort - og kan forsåvidt innrømme at det ikke automatisk gjør at jeg kan alt av lasteregler etc.  Siden jeg er så gammel som jeg er slapp jeg nemlig teorien for lastsikring..så synes nok ikke det bør differensieres med fartsgrense på hvilket førerkort en har.  Det synes jo ikke utenpå bilen hvilket førerkort en har (og dermed hvilken fartsgrense som da ville gjelde).
Har vel tenkt at jeg burde tatt den teorien en gang - men er lite aktuelt nå som jeg kjører el-bil (den potensielle lasten min må dermed stortsett komme seg frem for egen "hestekraft" ;))

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: bell på søndag 18. oktober 2020, klokken 22:22
Ser at det fins en ganske god oversikt allerede - takk for grundig jobb! :)
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.msg659470#msg659470

Regneark:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

savner bare informasjon om plass i baksetet der faktisk? Men den kan jeg i alle fall bruke til å begrense søket mitt ganske drastisk - takk for hjelpen :)
Hvis det skulle vært noe informasjon om baksete: hvilke data/mål er det du evt ser etter?

Pallen

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 10:12
Sitat fra: bell på søndag 18. oktober 2020, klokken 22:22
Ser at det fins en ganske god oversikt allerede - takk for grundig jobb! :)
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.msg659470#msg659470

Regneark:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

savner bare informasjon om plass i baksetet der faktisk? Men den kan jeg i alle fall bruke til å begrense søket mitt ganske drastisk - takk for hjelpen :)
Hvis det skulle vært noe informasjon om baksete: hvilke data/mål er det du evt ser etter?

Jeg har iallefall lett etter bredde på baksete, avstand mellom isofix festene (vil si litt om bredden i midten om isofix er i bruk på begge sidene) og avstand innvendig "dør til dør"... Dette er til stor hjelp for oss som trenger ok bredde i baksete pga barneseter :)

bell

Da Cybertruck ble lansert tenkte jeg at den hadde passet perfekt. Men den kommer ikke til Europa. Men nå i dag snublet jeg over denne:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/oApqqR/naa-er-den-offisiell-her-er-hummers-elektriske-supertruck

Så er det bare å krysse fingrene for at den kommer - den ser ut til å løse mine behov utmerket. Og jeg bort utenfor Oslo og ville aldri vurdert å kjøre denne i Oslo sentrum - men over alt ellers ser den ut til å være perfekt

(Men blir nok ikke noe til Europa på den heller...)

Sent fra min SM-N986B via Tapatalk


bell



Sitat fra: Pallen på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 11:38

Jeg har iallefall lett etter bredde på baksete, avstand mellom isofix festene (vil si litt om bredden i midten om isofix er i bruk på begge sidene) og avstand innvendig "dør til dør"... Dette er til stor hjelp for oss som trenger ok bredde i baksete pga barneseter :)

Bredde på sitteplass bak hadde vært interessant - men holder kanskje med ytre bredde som allerede er der?

Isofix er selvsagt viktig for de med mindre barn ja. Og er det plass nok til tre barneseter bak feks? Jeg lånte en Octavia Superb en gang - og den var bred utvendig - men hadde ikke plass til tre barneseter bak...

Sent fra min SM-N986B via Tapatalk


ToWalkOrDrive

Høres ut som Mercedes EQV er den perfekte bil for deg, selv om den ikke har hengerfeste. Den kan derimot kjøpes med sykkelstativ, og du kan og ha sykler på taket, og setene er visst lette å flytte på, og den har enorm plass, så du kan ha femte sykkelen inni bilen.
https://bil24.no/vi-har-testet-mercedes-benz-eqv/
750.000 med vinterdekk hos Bertel Og Steen.

Når det er sagt kan du og ha takbøyler på Tesla Model S og juksekrok. Jeg hadde begge deler, men foretrakk å bruke sykkelstativ på krok da støyen forsvant.
Tesla Model Y                         2021-

bell

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 21. oktober 2020, klokken 22:26
Høres ut som Mercedes EQV er den perfekte bil for deg, selv om den ikke har hengerfeste. Den kan derimot kjøpes med sykkelstativ, og du kan og ha sykler på taket, og setene er visst lette å flytte på, og den har enorm plass, så du kan ha femte sykkelen inni bilen.
https://bil24.no/vi-har-testet-mercedes-benz-eqv/
750.000 med vinterdekk hos Bertel Og Steen.

Når det er sagt kan du og ha takbøyler på Tesla Model S og juksekrok. Jeg hadde begge deler, men foretrakk å bruke sykkelstativ på krok da støyen forsvant.

Når det gjelder Mercedes EQV - så fremstår det som en god bil til en veldig hyggelig pris i forhold til hva man får - men den hjelper meg ikke til å frakte tilhengeren min når jeg har søppel som skal på dynga eller har andre behov. Kan alltids alliere meg med svigers, alternativt også bytte inn min TM3 (kjøpt før den kom med hengerfeste) med en TMY med hengerfeste til neste år. Men om jeg ender opp med at "nr1-bilen" ikke dekker alle behov så kan jeg like godt ha en TMS som nr1-bil. Jeg har 3 jenter på høyden 170cm+ - ikke 3 store håndballgutter :) Og det eneste DE misliker med TM3 er plassen i baksetet. Alt annet digger de. Så gitt muligheten så seiler Tesla opp som en liten favoritt.

Og det jeg personlig digger mest med Tesla i forhold til andre varianter er ladenettverket og kapasiteten (og prisen når man først lader). Kjører man Tesla så er rekkevidde-angst en saga blott :) (og så er det jo latterlig gøy å ha så sprek bil - men det er dog mindre viktig)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: bell på onsdag 21. oktober 2020, klokken 22:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 21. oktober 2020, klokken 22:26
Høres ut som Mercedes EQV er den perfekte bil for deg, selv om den ikke har hengerfeste. Den kan derimot kjøpes med sykkelstativ, og du kan og ha sykler på taket, og setene er visst lette å flytte på, og den har enorm plass, så du kan ha femte sykkelen inni bilen.
https://bil24.no/vi-har-testet-mercedes-benz-eqv/
750.000 med vinterdekk hos Bertel Og Steen.

Når det er sagt kan du og ha takbøyler på Tesla Model S og juksekrok. Jeg hadde begge deler, men foretrakk å bruke sykkelstativ på krok da støyen forsvant.

Når det gjelder Mercedes EQV - så fremstår det som en god bil til en veldig hyggelig pris i forhold til hva man får - men den hjelper meg ikke til å frakte tilhengeren min når jeg har søppel som skal på dynga eller har andre behov. Kan alltids alliere meg med svigers, alternativt også bytte inn min TM3 (kjøpt før den kom med hengerfeste) med en TMY med hengerfeste til neste år. Men om jeg ender opp med at "nr1-bilen" ikke dekker alle behov så kan jeg like godt ha en TMS som nr1-bil. Jeg har 3 jenter på høyden 170cm+ - ikke 3 store håndballgutter :) Og det eneste DE misliker med TM3 er plassen i baksetet. Alt annet digger de. Så gitt muligheten så seiler Tesla opp som en liten favoritt.

Og det jeg personlig digger mest med Tesla i forhold til andre varianter er ladenettverket og kapasiteten (og prisen når man først lader). Kjører man Tesla så er rekkevidde-angst en saga blott :) (og så er det jo latterlig gøy å ha så sprek bil - men det er dog mindre viktig)

Tanken var at med EQV så vil du omtrent aldri trenge tilhenger, siden det visstnok er veldig lett å ta ut seter. Og hvis du kun har to rader med seter, og tar vekk bakerste rad, så har du alltid gigantisk plass, men rekkevidden er jo ikke fantastisk, særlig ikke med tanke på ladenettverk til den.

Da jeg hadde Model S la jeg merke til at jeg veldig sjeldent trengte henger til å kjøre til søppelplassen, da jeg la ned setene og fikk plass til det meste inni bilen (type 12 søppelsekker). Når jeg nå har Model 3 så gikk jeg og kjøpte tilhenger til å bruke med Yaris 1.8 Sport som har krok.

Du bør gjerne spørre jentene hva de ikke liker med bakseteplassen. Dersom det er at setet er veldig lavt så er det ikke så forskjellig fra Model S og X. Model Y har høyere bakseter, men ca samme bredde som Model 3, visstnok. I testen av han som er over 1,95 høy så likte han best baksetet på Model Y. Med Model Y har du jo og krok som kan trekke tungt og mulighet for takbøyler til den siste sykkelen. Det er og 12,5 cm bedre lengde for føttene på Model Y, i tillegg til at du kan putte føttene under fremsetene, siden alle setene står på ca 8cm stylter. Men per nå er jo Model S mer luksuriøs....ikke lett...sikkert lurt å ta jentene med til Tesla og prøvesitte Model S...og så fly til USA og prøve Y....eller vente til rundt nyttår når de visstnok skal få utstillingsmodeller i butikkene...

https://insideevs.com/reviews/406093/tesla-model-y-back-seats-compared/
https://insideevs.com/news/335844/tesla-model-3-versus-model-s-rear-seat-comparison-video/
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-interior-space-vs-model-s-x/
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA