Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil med takstativ, hengerfeste, plass til 3 bak og god rekkevidde - fins det?

Startet av bell, søndag 18. oktober 2020, klokken 22:16

« forrige - neste »

bell

Jeg har for dårlig oversikt over elbil-markedet i Norge, og trenger hjelp til å finne min neste elbil.

Jeg har i dag to biler - en Tesla M3 LR AWD samt en høyst nødvendig fossil-bil med god plass i baksetet - solid takstativ og et ordentlig hengerfeste.

Jeg ønsker å kvitte meg med fossilbilen min - men har følgende krav:

* Må være mulig å transportere med seg 5 sykler på en gang - uten bruk av tilhenger (f.eks. 3 bak og 2 på taket, evt. 4 på taket ved behov)
* Takstativ til å ha skiboks på taket og med god soliditet - blir fort tungt med 5 par slalomski og 4 snowboard på taket
* Må ha hengerfeste som kan dra minst 1000 kg
* Må være grei nok rekkevidde - må i alle fall klare å dra en passe tung henger hjemmefra (Oslo) og til hytta (Trysil) på vinteren uten ladestopp (med mindre det er en Tesla - for Tesla har et suverent ladenettverket og ladestopp med Tesla er uansett en drøm)
* Og må være plass i baksetet til mine tre halv-voksne barn uten at de sitter så trangt at det blir krangling (host, host, TM3)

Fins denne bilen?

Tesla Model X uten måkevinge-dører og med rails ala e-tron hadde vært denne bilen. Men - dessverre ikke.

E-Tron 55 har for akkurat for dårlig rekkevidde - og er usikker på plassen i baksetet? Men den scorer full pott på hengerfeste og godt takstativ.

Fins det andre gode alternativ som jeg ikke kjenner til? Enten på norske veier allerede nå - eller som kommer i løpet av ikke alt for lang tid?

Jeg har en forkjærlighet for Tesla pga ladenettverk og en høyt elsket entertainment-modul (av familien) - men støydempingen i Model 3 er omtrent fraværende. Så litt blandet kjærlighet er det jo...

Skulle til å si at pris er uvesentlig - men det er det jo selvsagt ikke. Bør ikke være så alt for mye på feil side av 1.000.000 - men jo rimeligere jo bedre :) (En bil er IKKE et smykke, men et bruksverktøy)

bell

Ser at det fins en ganske god oversikt allerede - takk for grundig jobb! :)
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.msg659470#msg659470

Regneark:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

savner bare informasjon om plass i baksetet der faktisk? Men den kan jeg i alle fall bruke til å begrense søket mitt ganske drastisk - takk for hjelpen :)

bell

Hmmm... Ser ut til at min leting hadde vært over dersom TMS hadde kommet med hengerfeste. Noen som vet om det er lett å ettermontere hengerfeste for å feste sykkelstativ på den for å ta 5 sykler? (Så får jeg bare krype til korset og byttelåne bil med svigers ved behov for å frakte henger)
EDIT:
Jeg ANTAR det fins drøssevis av informasjon om TMS og hengerfeste her på forumet - den som leter skal finne. Du trenger ikke å svare med mindre du har veldig lyst - jeg bør nok klare å finne frem til rett sted bare jeg leter litt :)

Det interessante er om det fins en ANNEN bil - som dekker mine behov helt ut. Inkludert plass til tre småvoksne ungdommer i baksetet.

RJK

Du kan vel lete fra side 11 i denne:

https://elbilforum.no/index.php?board=49.225

Her er 3 jeg fant på de 10 første sidene, sortert fra nyeste:

https://elbilforum.no/index.php?topic=51828.0

https://elbilforum.no/index.php?topic=43910.0

https://elbilforum.no/index.php?topic=47777.0

Så er det sikkert noen DIY-tråder, der det er bestilt f.eks. Brink hengefeste (firkantrør) fra USA, eller andre produsenter modeller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: bell på søndag 18. oktober 2020, klokken 22:27

Det interessante er om det fins en ANNEN bil - som dekker mine behov helt ut. Inkludert plass til tre småvoksne ungdommer i baksetet.
Eneste bilene med plass til tre i baksetet utenom TMX er biler som EQV. kanskje Maxus Euniq. Ungene våre klagde t.o.m. på 5 seter TMX, eneste som ble godkjent var 6 seter.

Beste alternativet er TMX 6 seter med en liten henger med lokk og rails bak. Da kan du ha en sykkel i hengeren og 4 på lokket. Ekstra bagasjeplass får du og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Kassebilene til psa med største batteriet?
Bør klare 300 km og har 1000 kg henger feste og 100 kg på taket.

https://www.tu.no/artikler/om-fire-maneder-kan-du-fa-en-niseters-elbil/493415
Model 3 2019 LR Rwd

02jan

Med mange unger og aktiviteter som sykkel og ski, ville sjekket ut MB eVito Tourer (som kanskje kan bestilles i vinter) eller EQV.

Minuset på disse (etter mine behov) kun 2wd og da som FWD. Usikker på hvilken hengerlast disse blir godkjent med i Norge.

Eller på plussiden ,suverent med plass og praktiske muligheter.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Noraf

Noe usikker på hvordan Mustangen kommer ut i forhold til plass i baksetet,  men den burde ha rekkevidde nok, samt henger, dog 750 kg hvis jeg husker rett.

Tjomsas

Sitat fra: Noraf på mandag 19. oktober 2020, klokken 18:59
Noe usikker på hvordan Mustangen kommer ut i forhold til plass i baksetet,  men den burde ha rekkevidde nok, samt henger, dog 750 kg hvis jeg husker rett.

Den kan vel ikke ha taklast?

bell

Takk for mange gode svar!

Hengerfeste på TMS er tydeligvis godt diskutert tidligere ja :)

Når det gjelder de andre bilene: er tydeligvis ikke alt for mange elbiler på gang for oss med større - og aktive - familier.

Det føles så unødvendig å gå for kassebil-varianten når det fins potensielt gode kandidater som TMS (argh - hvorfor er den ikke med hengerfeste!??!). (Og jeg er litt bekymret for rekkevidden til de kassebil-variantene også)

Jeg også tror Mustang'en kommer dårlig ut mht plass (selv om jeg syns den er kul) - har inntrykk av at den er i området til TMY?

TMX med henger: det er litt irriterende å måtte kjøre rundt med en liten henger hele tiden - med en bil som i utgangspunktet burde vært stor nok. Man blir f.eks. begrenset til å kjøre i maks 80km/t (så lenge man ønsker å kjøre relativt lovlig).

Mulig løsningen er en kombinasjon:
Model Y med hengerfeste til sykkelaktiviteter og henger-kjøring (og kranglete barn i baksetet - det går så lenge turen ikke er for lang).
Model S til alle andre aktiviteter (og fornøyde barn i baksetet).

Må uansett ha to biler.

KANSKJE eVito Tourer kan gjøre nytten .... (Men - blir fort litt trøblete med 2 sykler på taket pga høyden - det lar seg dog gjennomføre.)

RJK

e-Vito har da mulighet for krok, så får du noen sykler bakpå der, gjerne 4 normale sykler til voksne og de største barna, og barnesykkel innvendig. Sykler på taket gir stor luftmotstand, med dertil kortere rekkevidde som resultat. Kan jo og hende det blir såpass høyt at man må være ekstra oppmerksom på landeveien.


Selv ville jeg vurdert denne i lang utgave, for å ha plass til 2 eller 3 elsykler innvendig om man ikke trenger å fylle rommet helt fullt med bagasje. Med lang utgave kan man sikkert få med seg dette og greit med bagasje i tillegg.


Skulle jeg hatt noe på taket, så er det i tilfelle et taktelt. Med f.eks. GT Skyloft som kan romme 5-6 personer, så har man en god soveløsning i tillegg. Bilens største problem er noe liten rekkevidde, men likevel nok til at kompromisset er "tålbart".


https://gentletent.com/en/gt-sky-loft
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: bell på mandag 19. oktober 2020, klokken 19:35

Jeg også tror Mustang'en kommer dårlig ut mht plass (selv om jeg syns den er kul) - har inntrykk av at den er i området til TMY?

Mustangen er vel en  del mindre enn TMY.  Lengre panser, og litt mindre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ok67

Type-2 kabelen som fulgte med bilen ligg framleis i frunken, uåpna etter 1,5 år. Har ladestasjon med fast kabel i garasjen.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Koskesk

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. oktober 2020, klokken 06:23
Sitat fra: bell på søndag 18. oktober 2020, klokken 22:27

Det interessante er om det fins en ANNEN bil - som dekker mine behov helt ut. Inkludert plass til tre småvoksne ungdommer i baksetet.
Eneste bilene med plass til tre i baksetet utenom TMX er biler som EQV. kanskje Maxus Euniq. Ungene våre klagde t.o.m. på 5 seter TMX, eneste som ble godkjent var 6 seter.

Beste alternativet er TMX 6 seter med en liten henger med lokk og rails bak. Da kan du ha en sykkel i hengeren og 4 på lokket. Ekstra bagasjeplass får du og.
1+ på TMX 6-seter!
Eneste bilen mine 3-barn godtok med tanke på «god plass til alle» .....men er jo selvfølgelig ikke beste alternativ med tanke på tak stativ og bagasje plass med alle setene oppe.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dede

Sitat fra: bell på mandag 19. oktober 2020, klokken 19:35

TMX med henger: det er litt irriterende å måtte kjøre rundt med en liten henger hele tiden - med en bil som i utgangspunktet burde vært stor nok. Man blir f.eks. begrenset til å kjøre i maks 80km/t (så lenge man ønsker å kjøre relativt lovlig).


Fra vegvesen.no;Hvor fort kan du kjøre med tilhengeren?
Hvis tilhengeren har bremser, kan du kjøre i maks 80 km/t. Hvis den ikke har brems og har en aktuell totalvekt på over 300 kg er maks lovlig hastighet 60 km/t.

– Det er viktig å være klar over at dette gjelder uansett fartsgrensen på veien. Selv om det er skiltet med høyere fartsgrense på strekningen du kjører, kan du ikke kjøre fortere enn det som er tillatt for tilhengeren. Tilhengeren kan ha stor innvirkning på bilens kjøreegenskaper og kan påvirke trafikksikkerheten,

- så å kjøre i 80 km/t gjelder nok alle biler...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA