Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

sikring 12v batteri

Startet av Nonte, søndag 18. oktober 2020, klokken 22:03

« forrige - neste »

Nonte

Hei folkens. Noen som har erfaring med langtids ( en hel måned) bruk av 12v kjøleboks i Tesla S ? Tåler 12v sikring den belastningen og hva med 12v batteri, får det nok lading med 400-500 km kjøring hver dag ? Eller får 12v batteri strøm fra hovedbatteriet ?

Muffinman

12v forsynes av hovedbatteriet via likestrømskonverteren. Likestrømskonverteren er alltid aktiv når bilen er påskrudd, dvs lader eller kjører. Når bilen er avslått lades 12v batteriet i sykluser, dvs at liketrømskonverteren slår inn når spenningen når en nedre grense. Så slår den seg av på en øvre grense. 12v batteriet lades altså i sykluser med bilen avslått, og vil forsyne kjøleboksen når konverteren ikke er aktiv. Når bilen er påslått forsynes kjøleboksen i praksis ikke av 12v batteriet.

Hvor tenkte du å hente strøm til boksen?

Nonte

Fra 12v-uttaket inn i kupe, kan man  hente strøm fra et annet sted ? Og hva med sikring, går det greit ?

Muffinman

12v uttaket er bare aktiv når bilen er påslått, og i noen minutter etter at den slås av. Da blir det fort varmt i kjøleboksen. Usikker på sikringsstørrelse, men du kan hente ca 160W mener jeg å huske fra OBD-porten (som er en dummy) under rattet. Da trenger du en kabel tilpasset formålet. Den er alltid aktiv.


Nonte


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA